SPDIF (optical)
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Tomenkobus
SPDIF (optical)
Hallo allemaal. Sinds enkele dagen ben ik de blijde bezitter van een WiiM Pro Plus. Mooi apparaat, maar... Ik heb mijn TV via een optical kabel aangesloten en het geluid is redelijk zacht, ik moet dus het volume van de WiiM best hard zetten. Hierdoor kan ik de WiiM niet in DAC mode zetten, want als ik TV kijk, dan staat de versterker nogal op een hoog volume. Als ik dan overschakel naar radio of wat dan ook, dan schieten de luidspreker conussen tegen mijn hoofd. Nu heb ik dit opgelost door de WiiM niet in DAC mode te zetten, maar als pre-amp. De WiiM onthoudt het volume van elke ingang. En als je verder niet aan het volume komt van de WiiM, dan is er geen probleem. Maar de vraag blijft, waarom is het optical signaal van de TV zo zwak. Is dit altijd zo en zit dit in het gebruikte protocol? bij de Topping DAC had ik dit ook al gemerkt namelijk. Ik kan het volume van de optical out niet regelen in de TV, logisch als dit e in het protocol van SPDIF zit. Maar als dit altijd zo is, waarom houd een DAC hier dan geen rekening mee?
Groeten, Tom.
Groeten, Tom.
Re: SPDIF (optical)
Waarschijnlijk is de uitgang van de tv regelbaar en staat het volume gewoon tezacht
Mijn ervaring is dat er heel veel verschil zit in het geluidsniveau van verschillende zenders. Zo hebben bijvoorbeeld NPO 1,2 en 3 heel veel headroom. Als je wat obscuurdere zenders hebt, die sturen soms wel volledig uit. Het verschil tussen zenders kan wel 10 dB zijn.
- Tomenkobus
Ik heb geen optie gevonden om de uitgang van de tv te regelen. Ik zal nog eens een keer in de handleiding kijken. Ik heb de TV staan op externe speakers en dan is het volume met de afstandsbediening niet meer te regelen en in de instellingen van de tv ook niet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ik merk ook het zelfde. ik heb m'n TV ook via optisch aangesloten op de versterker (uitgang TV digitaal is niet regelbaar) en moet het volume meestal ~10dB hoger zetten dan bij muziek van de streamer. bij youtube chromecast nog wel meer. maar idd, sommige zenders zijn wel luider
Je bedoelt dus eigenlijk dat je de WiiM Pro in pre amp mode moet zetten? Lijkt mij eigenlijk vrij logisch. Als je het ook al had met de Topping staat het volume van de TV zacht, kan niet anders. Merkwaardig is het wel want normaliter is de digitale optische uitgang niet gekoppeld aan de volume regeling van de TV. Is dat niet ergens een systeem instelling.
- Tomenkobus
Ja, mijn WiiM pro staat nu in preamp mode. TV digital out is niet regelbaar zoals ook Henkjan zegt. Overdag staat de radio via TuneIn aan en die is dan zeer hard. Spotify is makkelijk, daar kan ik het volume in spotify app regen. Maar, als ik de WiiM in preamp mode zet, dan gaat alles goed, ik verbaas mij alleen dat de digital out van de TV zo zacht is, of het geluid van bv TuneIn is zo luid. Kan natuurlijk ook. Maar ik hoor al, niet alle geluidsbronnen zijn gestandaardiseerd, en dat zou je wel verwachten als je meerdere bronnen op een dac kan aansluiten.
Tja, het komt bij de TV als 256kb MPEG aan en wordt daar geconverteert naar S/PDIF PCM. Dat doet op zich verder niets met het bronvolume. Ik heb sowieso de DAC in VV mode staan en gezien het enorme regelbereik eigenlijk nooit druk over gemaakt.
- Tomenkobus