Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

dre

Re: De audioset van Olaf.

Bericht door dre »

Wie weet hoor je wel verschil!
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

En we zijn weer een weekje verder, de Lente komt steeds dichterbij, en dat is maar goed ook, ik denk dat velen van ons al die natte en grijze maanden wel een keer zat zijn.
Wel meer met de hobby bezig geweest dan gebruikelijk, juist door het weer, normaal ben ik veel vaker buiten te vinden.

Maar goed, de hobby dus, laat ik beginnen dat ik niet alleen hier op het forum, maar ook elders op het net best regelmatig lees dat mensen beweren dat het verschil tussen de diverse versterkers niet waar te nemen zal zijn, dit omdat ze slechts en alleen het signaal versterken, dus wat er in gaat komt er versterkt weer uit.
Ik vrees dat deze mensen een resolutie bottleneck in hun audio keten hebben, ik zie bijvoorbeeld dat veel gebruikte dacs een binnenwerk hebben welke bestaat uit slechts een klein printje met daarop de eigenlijke dac-chip met wat elco'tjes er omheen, met twee of vier opampjes voor de uitgang, en dat is het dan.
Dan zeggen ze: “mijn dac heeft een goede ESS Sabre chip, dus daar kan het niet aan liggen”
Echter is de implementatie van die chip van een even groot belang, en een mooi opgebouwde discreet opgebouwde output stage doet ook wonderen.
Qua luidsprekers kiezen ze voor de mooiste drivers en de mooiste filter componenten, maar ze hebben in de meeste gevallen geen idee hoe hun apparatuur er van binnen uitziet, ik kan me dat niet eens voorstellen.
Een aantal zie ik zelfs bezig meet de meest vreemde tweaks, kurkjes plakken, sjoelschrijfjes, onderleggertjes, zandzakjes, en weet ik veel allemaal, en dan geen idee hebben hoe hun apparatuur er van binnen uitziet en of dat een beetje knap opgebouwd is met mooie circuits en onderdelen.

De dac is uiteindelijk wel waar het allemaal begint, als de dac al niet de hoge resolutie afgeeft die bij een high-end keten hoort, dan zul je inderdaad veel minder duidelijk verschillen gaan horen in de versterker die je op de dac aansluit, ook een zeer goede versterker welke in staat zou zijn om een zeer hoge resolutie door te geven gaat dit niet doen wanneer deze hoge resolutie gewoon niet beschikbaar is omdat de dac deze niet levert.

Nou dat moest gewoon even van het hart, ik zie dit te vaak mis gaan.
Maar dan nu de versterker zelf, ik was eind vorig jaar overgestapt van een Hegel H390 (met ingebouwd mini dac printje) naar een mooie losse dac (Audio Analogue AAdac) met een mooie geïntegreerde versterker, namelijk de Audio Analogue Puccini Anniversary.
Dit was een enorme stap voorwaarts wat mijn plezier in het muziek luisteren terugbracht, dus dat was een goede beslissing. De weergave van de Hegel was een beetje grijs en afgeplat en bevond zich altijd tussen de luidsprekers in, het kwam nooit los, bracht nooit een 3D weergave en miste een stuk dynamiek.
Met de Audio Analogue dac en Audio Analogue Puccini versterker was dat totaal anders, Een mooie open en transparante soundstage met een mooie dynamiek, Als luidsprekers bezit ik de Wharfedale Elysian 4 luidsprekers, Wharfedale is niet een merknaam die je in de high-end wereld tegenkomt, echter zijn het wel degelijk luidsprekers die op high-end niveau spelen, en het zijn absolute schoonheden om te zien, daar worden geen kurkjes op geplakt zeg maar.
Ik zeg zelf vaak: “haal de merknaam er vanaf, plak er een wazige naam voor in de plaats en maak ze 5 keer zo duur, en ineens heeft iedere audiofiel het over deze nieuwe, zeer goede luidsprekers”

Al met al, klaar dus, zou je zeggen.
Maar zoals bij velen binnen deze hobby heb ook ik de menselijke eigenschap om nieuwsgierig te zijn, nieuwsgierig in dit geval naar de Audio Analogue Maestro Anniversary, de grotere broer van de Puccini, dus na wat overwegingen deze uiteindelijk toch in huis gehaald, geen idee wat ik er van zou moeten verwachter tegenover de Puccini, zou ik überhaupt verschillen gaan waarnemen, en zouden dat positieve verschillen zijn, de Puccini is al zo goed.

De Audio Analogue Maestro Anniversary is een stevig gebouwde unit van 35 kilo, de degelijkheid straalt er vanaf en het is een schoonheid om te zien.
De versterker is volledig nieuw, en dus nog niet ingespeeld, in hoeverre dit van invloed is durf ik niet helemaal te zeggen, ik denk dat de eigen gewenning aan een nieuwe versterker van een veel grotere invloed is als ik eerlijk ben.
Dus, ingespeeld of niet, zitten en lekker muziek opzetten.

Maar wat gebeurt er hier ?!!?
De Puccini is heel goed, maar de Maestro…………………

Die maakt een statement! Die laat meteen vanaf de eerste noten dat hij de baas is, dat hij de overtreffende trap is. Wat vloeit dat met een enorm gemak de huiskamer in, ik wil resolutie? Bij deze dan! Wat laat de Maestro veel horen, de texturen in de stemmen, de snaren van de instrumenten, wat een rijkdom, en dat zonder ook maar een moment van scherpte of andere verstoringen
De bas wordt met veel kracht aangezet en is uiterst strak en droog, de controle over de laagweergave is uitzonderlijk en dat valt direct op.
De Maestro is aan absolute high-end versterker en dat is direct en op elke muzieksoort te horen.
De soundstage is breed en diep, het 3D effect is fenomenaal, de weergave is ten aller tijden geheel los van de luidsprekers, de weergave is fascinerend mooi.

Normaal als je muziek luistert en er vindt ineens een geluidje plaats in de huiskamer zelf dan kijk je meteen om, omdat er toch een verschil is tussen echt geluid welke in de ruimte waarin je je bevind ontstaat en het geluid uit de luidsprekers, met de maestro aan het roer, en dan uiteraard in combinatie met de AADac, is de werkelijkheids weergave van een zeer hoog niveau, toen ik de muziek op shuffle had staan en met andere dingen bezig was merkte ik een aantal keer op dat ik reageerde op geluiden uit de luidsprekers omdat ik dacht dat er wat in de ruimte zelf plaats vond.

Alles is zo los van elkaar met zoveel lucht er omheen, de resolutie en de texturen in de temmen zijn weergaloos, de dynamiek en het gemak, Dit is pure high-end weergave!

Hiermee bewijzen de Wharfedale luidsprekers zichzelf opnieuw dat het hier echt gaat om serieuze high-end luidsprekers, deze heb ik nu ongeveer 4 jaar in huis en zou ze nog altijd nergens voor willen ruilen, ze zijn buitengewoon goed.

De Audio Analogue Maestro Anniversary is een beul!
Het is een waanzinnig goede versterker die de Puccini, die eigenlijk al heel goed was, ver achter zich laat.
Audio Analogue Maestro Anniversary is een versterker van een andere order, Dit ding geeft een droom weergave waar ik nog heel lang van ga genieten.

Voor degenen die er bij blijven dat versterkers allemaal wel hetzelfde weergeven: zoek de resolutie bottleneck in je audio keten op en verhelp dat probleem, je doet jezelf te kort!
Walt

Bericht door Walt »

Mooi verhaal, ben het er volledig mee eens. Velen besteden alleen aandacht aan de speakers en soms akoestiek, de rest zou er weinig tot niet toe doen.

Enige wat ik nog mis in je verhaal is het belang van goede kabels.
dre

Bericht door dre »

Dat gaat de volgende test worden. 8)
Walt

Bericht door Walt »

Ik heb nog wel wat stukken Oyaide Tunami over, die voor zacht prijsje weg mogen.. :mrgreen:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Als ze weg mogen dan bevielen ze niet. :mrgreen:
Dus heb ik er ook niet veel aan.
Overigens zit een net kabel niet in het audio circuit. Dus daar ga je geen verschillen horen, goede interlinks daarentegen zijn uiteraard wel belangrijk.
dre

Bericht door dre »

Ga eens een goede netkabel lenen bij W&W.
Dan weet je alles.
Tenslotte is testen altijd beter dan afschieten bij voorbaat. :goedzo:
Walt

Bericht door Walt »

Stroom kan juist een perfecte bottleneck zijn, dus inderdaad gewoon eens proberen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Als stroom een bottleneck is dan kan dat alleen inhouden dat er niet genoeg vermogen getrokken kan worden om de apparatuur te voeden, dat zou betekenen dat de aders van de netkabel te dun zijn.
Er is geen enkele fabrikant welke kabels met te dunne aders mee levert met zijn apparatuur.
satefan

Bericht door satefan »

Je 'optimaliseert' alleen het stukje tot aan de muur...
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Interlinks zijn ook flauwekul, die hoor je ook niet. Luidsprekerkabel denk ik wel in bepaalde mate, maar interlinks vervangen is net zo'n flauwekul als netsnoeren.
@Olaf: mooi dat de versterker goed bevalt! Die ervaring met versterkers heb ik ook, kan echt een fors verschil in zitten.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dat klopt Barry, alleen is mijn ervaring wel dat een nette interlink van zeg 14 euro of zo wel beter klinkt dan de dunne dropvetetertjes die sommige fabrikanten meeleveren. maar ik hoor verder geen verschillen tussen nette interlinks onderling. dus dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen.
Ook niet onnodig geld aan uitgeven dus.
Walt

Bericht door Walt »

Ha Olaf, dit soort dingen kun je alleen achter komen door zelf te testen, niet vanuit de theorie. Dezelfde theorie zegt namelijk dat dacs en versterkers alle eender klinken, immers de frequentie responsie van moderne apparatuur is zo goed, dat onze oren dat in een blind test nooit van elkaar kunnen onderscheiden.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ik heb in mijn hele leven al zoveel kabeltesten gedaan, dat zit onderhand wel goed,
Er is overigens geen enkele theorie dat dacs en versterkers eender klinken (kan ook niet), het tegenovergestelde is wel waar, dat elke dac en versterker anders meet en anders klinkt, uitkiezen op je smaak en eisenpakket dus.

Anders ga je dus ook stellen dat iedere auto hetzelfde rijdt, maar dat dat rijgedrag flink te verbeteren is door tijdens het tanken de benzine het laatste stukje van 1,5 meter door een high-end slang te laten lopen en wat kurkjes op je auto te plakken.

En als je je tuinman de tip geeft om het water de laatste 1,5 meter door een hig-end slang te laten lopen met kurkjes er op dat zijn planten dan mooiere bloemen krijgen, dan krijg je een soortgelijke reactie terug.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 17 feb 2024, 10:08, 5 keer totaal gewijzigd.
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Mooie versterker, Olaf! Maar man, wat een prijskaartje…. :(
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Olaf Analogue schreef: za 17 feb 2024, 9:57
...maar dat dat rijgedrag flink te verbeteren is om tijdens het tanken de benzine het laatste stukje van 1,5 meter door een high-end slang te laten lopen
Briljant :rofl:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

@VintageHarry:
Hoi Harry, hij is elke euro waard, en dat geld ook voor de bijbehorende AAdac.
Ik vind € 6,500 voor een Hegel zonde van het geld vanwege de teleurstelling, en ik vindt € 9.500 voor een Audio Analogue Maestro goed besteedt geld omdat ik er zoveel voor terug krijg en er zoveel plezier aan beleef.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Olaf Analogue schreef: za 17 feb 2024, 9:43
Dat klopt Barry, alleen is mijn ervaring wel dat een nette interlink van zeg 14 euro of zo wel beter klinkt dan de dunne dropvetetertjes die sommige fabrikanten meeleveren. maar ik hoor verder geen verschillen tussen nette interlinks onderling. dus dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen.
Ook niet onnodig geld aan uitgeven dus.
Ja dat bedoel ik, gewoon een nette afgeschermde kabel met fatsoenlijke stekkers voor dat bedrag. Ik heb ook in mijn experimentele audio leven (denk nu zo'n 40 jaar) ook teveel tijd vergooid met die kabel flauwekul onzin, doet gewoon niks. Luidspreker kabel heb ik wel wat verschil kunnen waarnemen, maar mits dik genoeg ook heel minimaal. Nachten luisterend doorgehaald met een paar man, tot bleek dat een plant verschuiven in de kamer meer effect had :mrgreen: Was wel gezellig, daar niet van.
Versterkers, weergevers, dac (die laatste nog niet heel uitgebreid mee getest moet ik zeggen trouwens) juist wel, en dan de versterker op 1.
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

O, daar twijfel ik ook niet aan hoor! Als je het geld ervoor hebt en er plezier aan beleeft, gewoon doen! En de prijs van een versterker wordt uiteraard niet bepaald door alleen de materiaalkosten, hier zal wel heel wat denkwerk inzitten.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Barry2001 schreef: za 17 feb 2024, 10:12

Ja dat bedoel ik, gewoon een nette afgeschermde kabel met fatsoenlijke stekkers voor dat bedrag. Ik heb ook in mijn experimentele audio leven (denk nu zo'n 40 jaar) ook teveel tijd vergooid met die kabel flauwekul onzin, doet gewoon niks. Luidspreker kabel heb ik wel wat verschil kunnen waarnemen, maar mits dik genoeg ook heel minimaal. Nachten luisterend doorgehaald met een paar man, tot bleek dat een plant verschuiven in de kamer meer effect had :mrgreen: Was wel gezellig, daar niet van.
Versterkers, weergevers, dac (die laatste nog niet heel uitgebreid mee getest moet ik zeggen trouwens) juist wel, en dan de versterker op 1.

Dat herken ik maar al te goed, toch heb ik onlangs nog verschillende XLR interlinks met elkaar willen vergelijken en meende zelfs een klein verschil waar te kunnen nemen, totdat ik tijdens het luisteren er achter kwam dat de versterker al die tijd op de RCA (tulp) ingang stond, en de XLR kabels dus niet eens gebruikt werden, toen schoot ik wel even in de lach, dat is wat placebo effect met je doet.
Je luistert, gaat de kabels verwisselen, dus je beweegt weer even gaat weer zitten zet de muziek aan, en je denkt daadwerkelijk te horen dat het iets anders klink, niet dus. :rofl:
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

pappaleo schreef: za 17 feb 2024, 10:06
Olaf Analogue schreef: za 17 feb 2024, 9:57
...maar dat dat rijgedrag flink te verbeteren is om tijdens het tanken de benzine het laatste stukje van 1,5 meter door een high-end slang te laten lopen
Briljant :rofl:
Werkt alleen als je ook een pyramide in je tank doet… is me trouwens nog niet gelukt om zo’n ding door de vulopening van mijn lpg tank te krijgen…

Overigens ben ik van mening dat een interlink wel degelijk iets met het geluid doet. Ooit een aantal verschillende interlinks gemaakt en die met Klotz kabel heb ik weggegooid…
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Mijn opmerking ging eigenlijk over een netsnoer.

Maar over interlinks: als je pre-out een (te) hoge uitgangsimpedantie heeft, dan kunnen verschillende interlinks wel verschillende resultaten geven. Maar eigenlijk is dat een tekortkoming van de pre-out.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

in de praktische spaghetti die meestal achter een audioset aanwezig is, is t toch wel een fijn idee om ook t netsnoer van afgeschermde kabel te hebben. en met transparante buitenisolatie ziet t er ook nog eens stoer uit 8)
richard

Bericht door richard »

Leeuwarden schreef: za 17 feb 2024, 13:26
Werkt alleen als je ook een pyramide in je tank doet… is me trouwens nog niet gelukt om zo’n ding door de vulopening van mijn lpg tank te krijgen…
Niet in je tank, maar op je tank. Ook prima om je vlees onder te conserveren; volgens dat artikeltje tenminste.

Mijn ervaring is ook dat fatsoenlijke interlinks beter kunnen klinken, maar dat ligt dan meestal aan de brakke constructie van de dropveters. Staat ook wat beter met mooie plugjes.
Luidsprekerkabel ook mee omgeprutst, van netwerkkabel tot allerlei fancy vlechtwerkjes. De conclusie is ook voor mij dat 2 x 2,5 mm2 of 2 x 4 mm2 ruim voldoende is. Wat dunner kan ook geen kwaad, maar niet te dun.
beijert

Bericht door beijert »

2,5 vind ik zelf een mooie middenweg. Past overal in en voor een dikke euro per meter van Lapp ook nog prima betaalbaar.
Plaats reactie