Cirkelding

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Cirkelding

Bericht door Leeuwarden »

Zie zo even geen actief topic om dit in te zetten dus zo maar even.
Als je dit spelingvrij kan maken lijkt het me een uitkomst.


Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Cirkelding

Bericht door ray5150 »

Op zich vind ik het een mooie, nette en slimme oplossing.
Maar zoals je zelf schrijft is het van belang dat het spelingsvrij is.
In de tijd die ik nodig zou hebben om dat te bouwen zou ik ook tientallen gaten kunnen frezen met mijn conventionele cirkelmal... :lol:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Cirkelding

Bericht door beijert »

Voor het beperkte aantal gaten die ik frees pak ik gewoon een kopieer ring die net-niet-strak in een mal zit.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Cirkelding

Bericht door MechanicalAnimal »

leuk ding en slim gedaan
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Cirkelding

Bericht door Leeuwarden »

ray5150 schreef: wo 07 dec 2022, 11:20
Op zich vind ik het een mooie, nette en slimme oplossing.
Maar zoals je zelf schrijft is het van belang dat het spelingsvrij is.
In de tijd die ik nodig zou hebben om dat te bouwen zou ik ook tientallen gaten kunnen frezen met mijn conventionele cirkelmal... :lol:
Ja, zo kan je het ook stellen natuurlijk. Maar voor mij zit de winst vooral in de stofzuigerslang en het snoer dat niet in de weg gaat zitten. Vind het slim bedacht... mits spelingvrij.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Cirkelding

Bericht door pappaleo »

Rumoh verkoopt deze:
https://www.rumoh.eu/accessories/tools/ ... r=014-0300

Samen met een malletje voor een kopieerring (ook bij rumoh te koop) kan je je frees vrij op de geleider laten staan, met hetzelfde resultaat.

Ik gebruik het al een hele tijd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Cirkelding

Bericht door Leeuwarden »

Ook slimme oplossing!
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Cirkelding

Bericht door beijert »

Ja, dat dus. Ik doe het op de redneck manier maar het principe is hetzelfde
Vincent1960
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 07 dec 2022, 15:28

Re: Cirkelding

Bericht door Vincent1960 »

Spelings vrij en hout gaan volgens mij niet samen, niet als het moet bewegen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cirkelding

Bericht door Pjotr »

Toch wel redelijk hoor, ik doe dit soort dingen op de freestafel. Ik heb daarvoor een pen van 10mm verticaal op een plank gemonteerd waarom ik het werkstuk kan draaien. Als ik een gat van 10mm boor in een plaat waar uit ik een cirkel wil frezen, dan is dat gat klem-pas omdat het hout een fractie terug veert en als zodanig spelingvrij. Met de schuifmaat is de afstand precies uit te meten: Straal is dan buitenkant frees - 5mm als je om de pen en om de frees meet. Zo kan ik tot op 0,1mm nauwkeurig werken zonder veel gedoe.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Cirkelding

Bericht door TTS »

Sow, vandaag ook ff mijn cirkelding uit China uitgeprobeerd, voor de 1e x.
Toch maar een tang gebruiken om de boel vast te draaien dus.
Bijlagen
IMG_20240212_190857.jpg
IMG_20240212_191607.jpg
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Cirkelding

Bericht door beijert »

Mooi ding!
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Cirkelding

Bericht door TTS »

Zeker mooi. Moest alleen wel alle gaten in die Aluminium strip opnieuw boren en tappen. Allemaal scheef, dus in elk gat zat de centrale pin schuin ( 75 graden ). Dat oranje is bakeliet en wat zacht.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Cirkelding

Bericht door pappaleo »

Bakeliet en zacht. Vreemde combinatie :think:
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Cirkelding

Bericht door TTS »

Chinees bakeliet??
In elk geval zijn de infrezingen, na wat aanpassingen, wel goed gelukt. Maar het had ff wat voeten in de aarde... Eigenlijk mist er ook een vastzet schroef. Er zouden er 2 bij horen, maar kreeg er maar 1. En die moet je dan dus flink vastzetten. Met 2 stuks zou dat minder kritisch zijn. Verder voelt dit ding wel degelijk en precies. Afgezien van die plastic freeshouder..
Oh wacht, die zwarte bol zat met te weinig draad op de bout, doordat dat witte busjes te lang is. De draad was dus snel dol. Inkorten van dat witte busje was een oplossing. Moest ook nog voordat ik frezen kon.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Cirkelding

Bericht door ray5150 »

En wat moest die meuk nou zo kostten ?
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Cirkelding

Bericht door TTS »

Nog geen €12,-. Inmiddels wat duurder, wat de rede is dat ik het ding niet terug stuurde, maar zelf ging aanpassen. Tsja, diy forum...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Cirkelding

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: do 08 dec 2022, 22:17
op de freestafel. Ik heb daarvoor een pen van 10mm verticaal op een plank gemonteerd waarom ik het werkstuk kan draaien
kan je daar eens een foto van doen?
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Cirkelding

Bericht door Jan Geert »

ik heb zelf iets gemaakt dat lijkt op de geleider die Rumoh verkoopt. Gemaakt van wat reststukjes multiplex en een stukje 20mm aluminium platte stang wat ik nog had liggen. uurtje werk.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”