DC condensator voor test luidsprekers
Moderator: Beheerdersteam
DC condensator voor test luidsprekers
Ik heb bij de kringloop voor weinagh een setje eenvoudige 2 weg luidsprekers aangeschaft bedoeld om versterkers mee testen in de schuur.
Nu zou ik graag een condensator ervoor willen zetten om ze te beschermen tegen DC wat eventueel uit de versterker kan komen.
(ik had al eerder een JBL auto luidspreker in een simpel kastje zitten hiervoor, maar deed hij het op zeker moment niet meer, bleek dat de spreekspoel een oneindig hoge weerstand had.)
Vraag is nu even wat voor waarde die condensator moet hebben en hoe ik dat zou kunnen berekenen.
Gaat hier om een setje Sony SS-MD333 boekenplank speakertjes, filter erin zal minimaal zijn.
Een maagvergruizend laag is niet nodig en gewenst, kantelpunt mag rustig een 40 Hertz ongeveer zijn.
Nu zou ik graag een condensator ervoor willen zetten om ze te beschermen tegen DC wat eventueel uit de versterker kan komen.
(ik had al eerder een JBL auto luidspreker in een simpel kastje zitten hiervoor, maar deed hij het op zeker moment niet meer, bleek dat de spreekspoel een oneindig hoge weerstand had.)
Vraag is nu even wat voor waarde die condensator moet hebben en hoe ik dat zou kunnen berekenen.
Gaat hier om een setje Sony SS-MD333 boekenplank speakertjes, filter erin zal minimaal zijn.
Een maagvergruizend laag is niet nodig en gewenst, kantelpunt mag rustig een 40 Hertz ongeveer zijn.
Re: DC condensator voor test luidsprekers
Denk aan tussen de 2000uF en 5000uF. Dan zit je ook met 4 ohm speakers wel goed: Fc = 1/(2 x pi x R x C) Beste is om bipolaire elco's te nemen van zeg 63V. Zit je voor de meeste versterkers wel goed. B.v. 2 van deze parallel https://www.soundimports.eu/nl/audyn-era-1200-63.html Je kunt ook gewone polaire "back to back" nemen met de dubbele waarde en parallel dioden. Maar bipolaire vervormen stuk minder. In beide gevallen evt. met een 1uF PP parallel er aan. Voor testen niet echt een noodzaak.
Re: DC condensator voor test luidsprekers
Dank voor je uitgebreide antwoord.
De Audyn bipolaire zullen ongetwijfeld hele behoorlijke condensatoren zijn, maar ik zou er dan 4 nodig hebben.
Komt op minimaal zo'n 45 euro uit met de verzendkosten erbij.
Gezien het feit dat ik welgeteld 3.50 Euro voor de set luidsprekers betaald heb wilde ik dit zo goedkoop mogelijk aanpakken.
Het worden dus "gewone" elco's. bijvoorbeeld deze : https://www.eoo-bv.nl/radial-2200uf3900 ... v-sam.html
EOO heeft ook wel bipolaire van 1000uF, maar die zijn ook nog 3.75 het stuk : https://www.eoo-bv.nl/bipolair/10864-bi ... 75vdc.html
MKP 1uF parallel eraan zou ook nog kunnen. https://www.eoo-bv.nl/mkp-axiaal/15271- ... xiaal.html
Ik zit even met hoe de diode's te plaatsen dus ik heb even een schematisch tekeningtje ervan gemaakt :
Dit is dus even op de gok gedaan.
De Audyn bipolaire zullen ongetwijfeld hele behoorlijke condensatoren zijn, maar ik zou er dan 4 nodig hebben.
Komt op minimaal zo'n 45 euro uit met de verzendkosten erbij.
Gezien het feit dat ik welgeteld 3.50 Euro voor de set luidsprekers betaald heb wilde ik dit zo goedkoop mogelijk aanpakken.
Het worden dus "gewone" elco's. bijvoorbeeld deze : https://www.eoo-bv.nl/radial-2200uf3900 ... v-sam.html
EOO heeft ook wel bipolaire van 1000uF, maar die zijn ook nog 3.75 het stuk : https://www.eoo-bv.nl/bipolair/10864-bi ... 75vdc.html
MKP 1uF parallel eraan zou ook nog kunnen. https://www.eoo-bv.nl/mkp-axiaal/15271- ... xiaal.html
Ik zit even met hoe de diode's te plaatsen dus ik heb even een schematisch tekeningtje ervan gemaakt :
Dit is dus even op de gok gedaan.
Re: DC condensator voor test luidsprekers
Waarom heb je diodes toegevoegd? Mocht de versterker onverhoopt zijn voedingsspanning op de uitgang zetten, dan gaat de luidspreker alsnog stuk.
Re: DC condensator voor test luidsprekers
Die dioden zitten ook niet goe zo.
Wat jij wilt. Dioden moeten parallel aan iedere elco apart en D1 moet andersom. Zou er wel 1N4004 voor nemen.ray5150 schreef: ↑zo 11 feb 2024, 13:23Dank voor je uitgebreide antwoord.
De Audyn bipolaire zullen ongetwijfeld hele behoorlijke condensatoren zijn, maar ik zou er dan 4 nodig hebben.
Komt op minimaal zo'n 45 euro uit met de verzendkosten erbij.
Gezien het feit dat ik welgeteld 3.50 Euro voor de set luidsprekers betaald heb wilde ik dit zo goedkoop mogelijk aanpakken.
Het worden dus "gewone" elco's. bijvoorbeeld deze : https://www.eoo-bv.nl/radial-2200uf3900 ... v-sam.html
EOO heeft ook wel bipolaire van 1000uF, maar die zijn ook nog 3.75 het stuk : https://www.eoo-bv.nl/bipolair/10864-bi ... 75vdc.html
MKP 1uF parallel eraan zou ook nog kunnen. https://www.eoo-bv.nl/mkp-axiaal/15271- ... xiaal.html
Ik zit even met hoe de diode's te plaatsen dus ik heb even een schematisch tekeningtje ervan gemaakt :
Dit is dus even op de gok gedaan.
Re: DC condensator voor test luidsprekers
Ik zou nog een setje speakers kopen voor €3,50.
Zodra je huidige de geest geven, kun je meteen door.
Zodra je huidige de geest geven, kun je meteen door.
Re: DC condensator voor test luidsprekers
Staat er toch duidelijk: 12-18V, onafhankelijke voeding is vereist. Vermogen: 300WX2
Re: DC condensator voor test luidsprekers
Ahum, dat heb ik ook gedaan...
Er staat geen type achterop, alleen dat ze van TEAC zijn, en uit Japan komen.
Maar goed, zulke koopjes kom je niet dagelijks tegen. ik had dus twee paar speakers voor 7,50.
Heb ook vaak zat oude meuk van een jaar 40 a 50 oud gezien met verkruimelde rolranden waar ze nog rustig een paar tientjes voor vragen.
Re: DC condensator voor test luidsprekers
Volgens mij worden ze een beetje naar volume geprijsd.
Tenzij er Wharfedale op staat. Dan kosten ze ineens wel weer €30,- per 2. Wat ik prima vind voor een setje Diamond 7.2. waar ik heel blij mee ben!!
Een setje Mission M30 was dan weer wel €3,50. Ook goed, voor een Paaskuiken.
Tenzij er Wharfedale op staat. Dan kosten ze ineens wel weer €30,- per 2. Wat ik prima vind voor een setje Diamond 7.2. waar ik heel blij mee ben!!
Een setje Mission M30 was dan weer wel €3,50. Ook goed, voor een Paaskuiken.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: DC condensator voor test luidsprekers
Goedemorgen Chocomel.
In het geval van een gelijkspanning op de uitgang dan vormen de condensatoren een open circuit, de diodes zijn dusdanig opgesteld dat deze de gelijkspanning ook niet doorlaten.
(overigens, in geval van gelijkspanning op de uitgang worden de condensatoren wel eerst opgeladen waardoor er een harde plop uit de luidsprekers komt)
Het meest handige in geval van twijfel is toch nog steeds een voltmeter met eventueel een parallel weerstand, daarna pas de luidsprekers, dan weet je meteen waar je aan toe bent en dan blijven de luidsprekers heel.
Re: DC condensator voor test luidsprekers
Het filtertje is intussen opgebouwd.
Was eerst van plan om deze in de eerder genoemde Sony luidsprekertjes te bouwen, maar ik had het idee dat dit wat te beperkt qua mogelijkheden zou zijn.
Dus wat zitten prakkezeren en uitgekomen op een soort van breakout boxje in een extern houten kastje.
Ik heb wat banaan chassisdeeltjes toegepast, een setje pre-filter, en het andere setje post-filter. heb natuurlijk ook wat kabelsetjes gemaakt van simpele rood-zwarte kabel en banaanstekkertjes van Ome Ali.
De twee schakelaartjes zijn bedoeld om de versterker die er boven staat simpel los te kunnen koppelen van het DC filter.
Zo kan ik op verschillende wijze testen en experimenteren met andere versterkers en luidsprekers.
Het geheel lijkt me vooralsnog goed geslaagd zo.
Was eerst van plan om deze in de eerder genoemde Sony luidsprekertjes te bouwen, maar ik had het idee dat dit wat te beperkt qua mogelijkheden zou zijn.
Dus wat zitten prakkezeren en uitgekomen op een soort van breakout boxje in een extern houten kastje.
Ik heb wat banaan chassisdeeltjes toegepast, een setje pre-filter, en het andere setje post-filter. heb natuurlijk ook wat kabelsetjes gemaakt van simpele rood-zwarte kabel en banaanstekkertjes van Ome Ali.
De twee schakelaartjes zijn bedoeld om de versterker die er boven staat simpel los te kunnen koppelen van het DC filter.
Zo kan ik op verschillende wijze testen en experimenteren met andere versterkers en luidsprekers.
Het geheel lijkt me vooralsnog goed geslaagd zo.
