Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Vandaag de drivers geplaatst in het proefkastje en gelijk de filters (nu nog actief) aangepast om te kijken of dit onder hoeken ook netjes meet. Erg tevreden over het resultaat:
Screenshot 2024-02-07 at 19.57.31.png
Dit wordt het uitgangspunt om ze ook eens passief te filteren.

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door rodi »

Daar ziet er inderdaad strak uit. Is dit per 10 graden versprongen?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Per 15 graden. Dus 0, 15, 30, 45, 60 en 75.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Thomox »

Ziet er goed uit, ben erg benieuwd hoe ze klinken!
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Mtraxx »

Door gebruikte schaal ruim 60dB krijg je wel een beetje smoothing. Zelf gebruik ik vaak 40 of 50dB.
Maar ziet er veel belovend uit :goedzo:
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door rodi »

satefan schreef: do 08 feb 2024, 13:06
Per 15 graden. Dus 0, 15, 30, 45, 60 en 75.
Ziet er veelbelovend uit qua afstraling...op 20khz op 30 graden -3db tov 0 graden...dat is echt heel netjes volgens mij!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Het gaat er met name om dat de afval heel geleidelijk is (en niet teveel) en er onder hoeken ook geen pieken/dalen ontstaan door diffractie/reflectie of driver-breakups. Beide drivers hebben een behoorlijk lage vervorming (x-over is 2e orde op 3khz). Het klinkt zeer open, 'groot' en transparant met goede plaatsing.

Straks even een impedante-meting doen en dan gaan we weer eens in Vituixcad aan de slag voor passieve filtering.

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Net even de impedantie gemeten van de Purifi in zijn nieuwe huisje.
Impedance_Purifi_MKII.JPG
Qts van 0.4 en Fs op 45hz.

Satefan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Henkjan »

niets meer aan doen lijkt me?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Lijkt me ook. Met 2 PR's (per speaker) is er wel wat van te maken lijkt me. Ik heb nog nooit met PR's gewerkt, hoe ga je om met dempingsmateriaal in zo'n setup? Zelfde als bij basreflex (niet te vol duwen dus)?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Henkjan »

hoe zou t zo klinken?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Sneak preview:
Screenshot 2024-02-10 at 18.20.40.png
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door rodi »

Ik sta echt verbaasd hoe je zulke mooie 3d tekeningen maakt. Alleen de kastvorm zou mij al ernstige hoofdbrekens geven, laat staan de drivers met die heuvellandschaprolranden. (Waar ik overigens nog steeds niet aan kan wennen, maar het heeft een doel, dat snap ik)
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door hardbats »

Dat vloeit nog mooi met die 2 PRs in de zijkant. Ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken stefan! Ga je het zo maken dat er vergeleken kan worden tussen actief en passief gefilterd?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

rodi schreef: za 10 feb 2024, 21:22
Ik sta echt verbaasd hoe je zulke mooie 3d tekeningen maakt. Alleen de kastvorm zou mij al ernstige hoofdbrekens geven, laat staan de drivers met die heuvellandschaprolranden. (Waar ik overigens nog steeds niet aan kan wennen, maar het heeft een doel, dat snap ik)
De modellen voor de drivers kun je 'gewoon' downloaden van de Purifi site als .STEP file en importeren in je project. Superhandig om te bepalen of alles past en er niets in de weg zit in de kast (vandaar het draadmodel. De behuizing zelf moet je natuurlijk wel zelf maken. Er gaat best wat tijd in zitten om een 3D programma te leren gebruiken, gelukkig zijn er veel tutorials beschikbaar.

Dit is de 'normale' versie in FreeCAD:
Screenshot 2024-02-10 at 22.23.46.png
De rolranden hebben inderdaad een typische vorm. Even wennen, maar ik vind ontwerpen die anders zijn dan anders vaak mooi. De Purifi's zijn geniale drivers, dus die rolrand went dan helemaal snel.
Laatst gewijzigd door satefan op za 10 feb 2024, 22:24, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

hardbats schreef: za 10 feb 2024, 21:54
Dat vloeit nog mooi met die 2 PRs in de zijkant. Ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken stefan! Ga je het zo maken dat er vergeleken kan worden tussen actief en passief gefilterd?
Het is allemaal een beetje passen en meten, maar in de digitale wereld natuurlijk simpel te doen. Ik ga inderdaad proberen om beide opties te kunnen vergelijken. Lijkt me leuk om dan op een luisterdag eens een blinde test te doen met een groepje. Voordeel van de blinde test is dat je de rolranden ook niet ziet :rofl:

Het actieve prototype speelt inmiddels:
WhatsApp Image 2024-02-08 at 09.53.33.jpeg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door hannesie »

Gaaf, ben benieuwd waar je uitkomt.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Thomox »

Vanwaar de passieve radiatoren ipv een paspoortje? Puur voor het oog? Of filtert dat digitaal onmogelijk/beter met een LT?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door hannesie »

Oppervlakte?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door hsmeets »

Is het een overweging om de tweeter naar achteren te zetten, uitgelijnd met de midwoofer? Dat maakt mogelijk het passief filteren weer iets makkelijker.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Thomox schreef: zo 11 feb 2024, 13:45
Vanwaar de passieve radiatoren ipv een paspoortje? Puur voor het oog? Of filtert dat digitaal onmogelijk/beter met een LT?
Een baspoort? Ga je mond spoelen. :rofl:

De radiatoren zullen alleen passief gebruikt worden. Als je digitaal filtert en een LT inzet is een poort of PR overbodig. Baspoorten en PR's zorgen voor een 4e orde afval in het laag. Een gesloten kast (met LT) geven een rustige 2e orde roll-off.

De Fs van het kastje met de Purifi is nu 45hz, en wordt mischien nog wat lager met andere/meer demping. Heel prima voor een passief gefilterde monitor.

PR's hebben als voordeel dat je poortruis etc elimineert, maar als nadeel dat (veel) duurder zijn dan een poort. Maar ja, het gaat hier niet om kosten optimaliseren.

Beide zorgen voor dispersie van het signaal, dus feitelijk ongewenst, maar soms niet te vermijden. De andere vraag is dan weer hoe hoorbaar het is.

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

hsmeets schreef: zo 11 feb 2024, 16:10
Is het een overweging om de tweeter naar achteren te zetten, uitgelijnd met de midwoofer? Dat maakt mogelijk het passief filteren weer iets makkelijker.
Dat is zeker een overweging. De vertraging op de tweeter is bij het digitale filter 0.11 milliseconde om deze akoestisch perfect uit te lijnen met de midwoofer. Dat komt dus neer op 3.7 cm. Dat is best veel om qua positie volledig te corrigeren, zonder mogelijk reflecties te introduceren. Maar de moeite waard om eens te bekijken.

Satefan
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door hsmeets »

Een kin onder de tweeter kan inderdaad sub-optimaal zijn. Is een kleine/ondiepe waveguide een optie misschien? Zoiets als Vivid doet in de Kaya range. Wellicht moet de kast iets hoger worden dan, dat dan ook weer. Maar terugcirkelend, als je het met de huidige opzet passief gefilterd goed klinkend krijgt waarom zou je dan ook meer fratsen uithalen ;-)

3,7cm , mhmm, is dat met of zonder (DSP) filter er tussen gemeten? Kan het zijn dat een verschil in filter orde tussen tweet en woof nog voor wat extra delay zorgt?
Laatst gewijzigd door hsmeets op zo 11 feb 2024, 17:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Henkjan »

satefan schreef: zo 11 feb 2024, 17:11
De Fs van het kastje met de Purifi is nu 45hz
dat is al heel fijn. mss klinkt het zo zonder PR al prima?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

hsmeets schreef: zo 11 feb 2024, 17:51
Een kin onder de tweeter kan inderdaad sub-optimaal zijn. Is een kleine/ondiepe waveguide een optie misschien? Zoiets als Vivid doet in de Kaya range. Wellicht moet de kast iets hoger worden dan, dat dan ook weer. Maar terugcirkelend, als je het met de huidige opzet passief gefilterd goed klinkend krijgt waarom zou je dan ook meer fratsen uithalen ;-)
Precies, dan moet de speaker hoger worden om de verticale overgang van tweeter naar woofer wat te 'smoothen'. Eerst maar eens zien hoe de huidige proto's meten en passief te filteren zijn. Dan zie ik wel verder.
hsmeets schreef: zo 11 feb 2024, 17:51
3,7cm , mhmm, is dat met of zonder (DSP) filter er tussen gemeten? Kan het zijn dat een verschil in filter orde tussen tweet en woof nog voor wat extra delay zorgt?
Is met 2e orde x-overs inderdaad.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”