Goede, betaalbare digitale schuifmaat

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

timpert

Goede, betaalbare digitale schuifmaat

Bericht door timpert »

Mijn digitale schuifmaat heeft een scheut gemorste thinner niet overleefd, alle plastic delen zijn zacht geworden en zitten nu aan elkaar vast. Dus ik zoek een nieuwe. Ik heb wisselende ervaring met goedkope digitale schuifmaten. De overleden schuifmaat was prima, maar een andere die ik heb reproduceert niet goed (komt niet op nul uit als ik 'm open en weer dicht schuif) en heeft bijna elke keer dat ik 'm pak een lege batterij.

Ik zoek dus een standaard schuifmaat van 150 mm die goed meet, lang met een batterijtje doet en niet de hoofdprijs kost. Wie kan me een goede aanraden?
Laatst gewijzigd door timpert op wo 07 feb 2024, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Re: Goede, betaalbare schuifmaat

Bericht door ray5150 »

Ik heb deze :
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-d ... aat-150-mm
Het schuifgedeelte is metaal, de kast rondom het meetgedeelte is kunststof.
Word geleverd met een reserve batterij en opbergdoos.
Voor mij voldoet hij goed.

Maar ze hebben ze ook een stuk duurder.
https://www.hbm-machines.com/nl/zoeken?query=schuifmaat
timpert

Bericht door timpert »

Geeft die ook aan wanneer de batterij bijna op is? Het display op mijn oude schuifmaat begon dan te knipperen, en dan had ik nog ruim de tijd om nieuwe batterijtjes te kopen zodat ik nooit zonder hoefde te zitten. Mijn andere schuifmaat gaat zonder klagen de la in, en een week later doet 'ie helemaal niks meer.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Digitale? Heb je dan problemen om de nonius af te lezen? Gebruik al 'eeuwen' eentje van Mitutoyo.
timpert

Bericht door timpert »

Ik kan prima een nonius aflezen, maar toch wil ik een digitale.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Digitaal is wel een stuk makkelijker aflezen onder moeilijke hoeken, met minder fouten en nauwkeuriger. Het blijft volkomen random met die Chinese dingen. Van de meeste is i.d.d. de batterij snel leeg. Of ie aan of uit staat maakt niet uit. Verder staan sommige altijd op nul als je ze aan zet, maakt niet uit in welke positie. Ook niet handig. Eigenlijk is de enige digitale waar je altijd van op aan kan toch een Mitutoyo Absolute. De mijne is nu zo'n 30 jaar oud en eens in de 3 a 4 jaar een nieuw batterijtje. Maar ook die raakt in de war van een koelvloeistofbad: Het blijft een capacitief meetprincipe. Maar na opdrogen doet ie het wel weer goed O:) Nauwkeurig zijn ze wel allemaal!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Opmerkelijk, Baptist heeft hetzelfde merkloze model als ik eerder aangaf, alleen is ie daar ruim 3 x zo duur...
https://baptist.nl/afteken-en-meetgeree ... et-schroef
Pjotr

Re: Goede, betaalbare digitale schuifmaat

Bericht door Pjotr »

Wil nog niet zeggen dat het ook dezelfde is met dat Chinese spul. Ze kopiëren ook erg veel van elkaar in China. Ze leveren daar bij Baptist doorgaans wel goede kwaliteit en kun je ze bellen voor een goed advies en nadere vragen.
timpert

Bericht door timpert »

Pjotr schreef: wo 07 feb 2024, 10:09
Of ie aan of uit staat maakt niet uit.
Dat merkte ik ook. Mijn oude schuifmaat deed bijna een jaar met een batterijtje, en gaf ruim van tevoren aan wanneer het aan vervanging toe was. Maar desondanks bleef het ding gewoon functioneren, zelfs als het batterijtje zo ver heen was dat het display nauwelijks meer af te lezen was. Het was een goedkoop Chineesje, maar het heeft toch 20 jaar goed gefunctioneerd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik heb ook ergens een chinese prul liggen, batterijvakje gaat steeds open als je hem gebruikt....
beijert

Bericht door beijert »

Schut gebruikt ook chinees spul. Zeker met afwijkende modellen.

Ik zal eens kijken wat ik nog meer in de meetkamer heb liggen.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik gebruik al jaren er 1 van de Lidl, nu ben ik waarschijnlijk niet zo precies maar de batterij is er nog steeds goed en schakelt automatisch uit.

https://www.lidl.nl/p/parkside-digitale ... p100344264
gcp0e88dc73eeb449a28948755b085440c3.jpeg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Probleem met die dingen is een beetje dat resulutaten uit het verleden geen garantie is voor de toekomst.
timpert

Bericht door timpert »

Precies dat, en veel (ook gerenommeerde) merken drukken hun eigen naam op een generieke Chinese schuifmaat en gooien er vervolgens een aardige marge bovenop, ik kan me bij de meeste aanbieders niet voorstellen dat ze zelf schuifmaten produceren.

Deze lijkt wel heel erg veel op het dingetje dat ik 20 jaar geleden voor 8 Engelse pond kocht:
https://www.conrad.nl/nl/p/hazet-hazet- ... 86623.html
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als je zoveel gaat uitgeven zou ik gelijk voor een echte Mitutoyo gaan. Ondanks dat ik veel elektronica doe gebruik de Inch verdeling eigenlijk nooit!

Ik heb zelf een jaar geleden deze gekocht met 300mm lengte voor er bij: https://nl.aliexpress.com/item/16159657 ... pt=glo2nld Zit nog steeds dezelfde batterij in maar dat is dan ook een grotere 2032 lithium knoopcel. Zit in een fraaie stevige cassette. Dat merk maakt veel verschillende digitale linealen. Ik heb er ook eentje van op boormachine zitten met een groot display. Daar moest na een jaar wel een nieuwe batterij in.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 07 feb 2024, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Mooi ding. Hij heeft digitale remklauwen. :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat hebben al die dingen, ook bij Amazon (maar daar ben je duurder uit) :mrgreen: Overigens hebben de nieuwere Mitutoyo's een inductief meetsysteem zie ik, wat ongevoelig is voor koelvloeistof e.d.. En nee Leo, er zit geen radiateur op! :lol:
timpert

Bericht door timpert »

Pjotr schreef: wo 07 feb 2024, 13:58
Als je zoveel gaat uitgeven
Ik droeg die aan om te illustreren hoeveel sommige leveranciers durven te vragen voor een generiek ding. Met een beetje zoeken heb je dat ding voor rond de € 15,- dus ammenooitniet dat ik voor zoiets € 140,- neerleg!

En het zou toch eens niet. Even zoeken op Aliexpress levert een hoop verdacht goedkope Mitutoyo exemplaren, uiteraard namaak:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Yep is bekend. Net als met Abidas en Puba sportkleding... :D Lang verhaal kort: Een echte standaard Mitutoyo is doorgaans alleen mm of alleen inch en niet omschakelbaar tussen Inch en mm. En eigenlijk is dat wel zo fijn zodat ie niet per ongeluk op inch staat omgeschakeld. Ze zijn er wel echte omschakelbare Mitutoyo's maar dat is niet standaard. Die fake dingen zijn trouwens allemaal capacitief. Op zich niks mis mee eigenlijk.

[Edit]
Heb even de stroom van mijn SHAHE schuifmaat opgemeten: 17uA, aan of uit maakt niet uit. Dat is dus met een 2032 batterij 1,5 jaar.
timpert

Bericht door timpert »

Anderhalf jaar is toch netjes. Als het ding ook nog een beetje goed in elkaar zit (soepel schuiven, niet te rammelig) dan is het zeker een kandidaat.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

6 van die batterijtjes voor een Euro bij de Action :D Mijn Mitutoyo doet vier jaar met een SR44 batterijtje maar die kosten wel ruim 3 Euries per stuk :lol: Die SHAHE is een prima ding, is netjes afgewerkt en loopt soepel. Het is ook geen rebranding. Maar wat ze bijna allemaal hebben is dat de knopjes uitsteken waardoor je ze nogal eens onbedoeld bediend. Daar is bij Mitutoyo een stuk beter over nagedacht: Essentiële instelknopjes liggen verzonken.
timpert

Bericht door timpert »

Ze hebben veel moois in die Shahe store op Aliexpress. Verdorie, nog keuzestress ook zo op de late avond :wink:

Deze is het geworden: https://nl.aliexpress.com/item/32342880610.html

Ik heb er ook nog een plastic schuifmaatje bij besteld. Het meet maar op 0,1 mm nauwkeurig maar het is wel handig omdat het ding niet geleidend is. En het kost maar 8 pop, dus waarom niet?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Felie! :proost:
timpert schreef: do 08 feb 2024, 22:49
Ik heb er ook nog een plastic schuifmaatje bij besteld. Het meet maar op 0,1 mm nauwkeurig maar het is wel handig omdat het ding niet geleidend is. En het kost maar 8 pop, dus waarom niet?
Ha, ha, doet mij denken aan een collega die met een gewone schuifmaat een Li-ijzerfosfaat accucel probeerde op te meten. Zo'n dingetje ter grootte van een D-cel levert rustig een paar honderd ampere :lol: Met een paar van die cellen kun je een auto starten maar last ook prima schuifmaten vast. Ben benieuwd wat het het voorstelt. Ik had ook zo'n ding besteld via Amazon. Voornamelijk omdat ie niet magnetisch was en dat is wel handig bij het opmeten van speakerunits! Was echt een prul. Sloeg na 1 minuut af. En als je hem dan weer aan zette stond ie weer op nul, ongeacht waar ie stond. Onbruikbaar ding. Dat is wel weer het voordeel van Amazon: Kon gelijk kosteloos retour.
timpert

Bericht door timpert »

Ik heb kortsluitproeven en ander destructief werk gedaan aan dergelijke cellen. De eerste keer was met een 24 Ah prismatische LFP cel. Tijdens de eerste proef liep er een stroom van zo'n 400 A, en dat hield de cel langer vol dan de bedrading. Bij de tweede poging, met veel dikkere draden en de cel weer opgeladen, liep de stroom op tot meer dan 1000 A. Dergelijk spul laat niet met zich spotten, en dat is inderdaad de reden dat ik een plastic schuifmaatje wel handig vind. Voor 8 pop kan je je er geen buil aan vallen, ik heb weleens meer betaald voor een glas bier.
Tomenkobus

Bericht door Tomenkobus »

Er is al veel gezegd. Als ik voor goedkoop zou gaan zou ik voor een analoge Mitutoyo gaan, maar dat wil je niet. Als je 20 of meer jaar weer met een schuifmaat wil doen, dan een digitale Mitutoyo. Ik heb beide. Digitaal is makkelijker aflezen, maar dat is dan ook alles. Ik zie wel dat de prijzen flink zijn gestegen van de schuifmaten...

Groeten, tom.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”