11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door FR_Aad »

Het was weer perfect Barry!
Mooie setjes gehoord. Fijn om oude bekenden weer te zien. Top dag!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door pappaleo »

De planars van Joppe gaan binnenkort een paar daagjes logeren in huize pappaleo. Precies zoals Aad al zegt: Het is niet perfect, maar je raakt verslaafd aan transparantie.

De verrassing van deze luisterdag was wel dat ik de kamer deelde met het nieuwe ZBA lid fet, die een goede bekende van mij bleek te zijn (collega). We wisten niet van elkaar dat we een audio passie deelden. Hij bouwt prachtige versterkers.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door Shadow »

Dat is leuk!
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door motoindo »

In verband met een verjaardag was ik wat vroeger dan normaal weer op huis aangegaan en heb nog wel even overwogen om dag te zeggen maar wilde de lopende demo's niet verstoren....
300Km heen en terug, toch maar weer eens de zba adam en omstreken plannen afstoffen
300Km heen en terug, toch maar weer eens de zba adam en omstreken plannen afstoffen
Vond het wederom een zeer geslaagde luisterdag met ook nu weer spulletjes van een uitzonderlijk hoog niveau en - goed teken ! - een hoop nieuwe gezichten. (Heb er eigenlijk nog steeds spijt van dat ik die AD12100/M4 heb laten liggen, en die holton printjes maar wel beter want waar laat ik het)

Jammergenoeg niet veel kunnen luisteren en heb zelfs joppe zijn nieuwe staten niet gehoord - schande! - maar begrijp dat hij er weer een aantal fans bij heeft :goedzo: Als CX3.0 fan vond ik de kleine tweeweg zusjes met amt verrassend, zelfs zonder die dikke clarion erachter 8)

Topdag Barry waarvoor dank !
Mijn (Google telefoon, pixel pro 7) pixel impressie vind je hier : https://servolabs.nl/data/movie/zba.0302.HD30fps.mp4
Laatst gewijzigd door motoindo op di 06 feb 2024, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fet
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 18 dec 2023, 9:44
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door fet »

Ik ben pas forum-lid sinds een paar weken en voor mij dus de eerste luisterdag. Ik was blij verrast door de opkomst en ethousiasme van de bezoekers. Kom je zowaar een bekende tegen van wie ik ook niet wist dat hij het zelf bouwen van speakers als hobby had (Pappaleo). De Calimero's zijn klein, maar het geluid is groots! Heel veel mooie dingen gezien en gehoord. Ik heb genoten, topdag!

De versterkers die ik had meegenomen waren allemaal al gebouwd voordat ik lid werd, dus die vind je niet terug op het forum. Ik heb wel wat foto's gemaakt van het bouw proces, dus voor de liefhebber hier nog de links waar je de foto's kunt bekijken:

Neurochrome Modulus-86 met lineaire voeding:
https://jakes.quickconnect.to/mo/sharing/y14CdkYIj

Neurochrome Modulus-86 met SMPS:
https://jakes.quickconnect.to/mo/sharing/knUAgyZ82

ESP P101 mosfet versterker:
https://jakes.quickconnect.to/mo/sharing/jklf7rVHJ

Firtswatt Aleph-j singel-ended klasse A:
https://jakes.quickconnect.to/mo/sharing/eXrcXCOZ1
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door satefan »

Het was wederom een superleuke dag (Barry bedankt!), hoewel ik de soos (aka meetkamer) bijna niet uit ben geweest. Het was erg leuk om de verschillende speakers te meten en met anderen van gedachten te wisselen over de verschillende ontwerpen en responses.

Leuke eye-opener voor een heel aantal, het inbouwen van een tweeter luistert erg nauw. Bij de DXTmon bleek de uitsparing voor de tweeter 1 mm te ruim, en zelfs dat zie je terug in de meting. op 12khz een dipje. Terplekke met plakband afgeplakt en het dipje bleek verdwenen:
Screenshot 2024-02-04 at 13.56.32.png
De 3-weg vloerstaander van Peter:
Peter_Speaker.jpg
Screenshot 2024-02-04 at 14.03.35.png
Maurice was zo aardig om zijn KEF achtige 4" breedbander (ongefilterd) even uit te lenen zodat ik mijn meetset kon testen. Onder hoeken ziet het er nogal wild uit:
Screenshot 2024-02-04 at 14.04.29.png
In de middag ontstond het idee om met de Flex DSP de piek op 11khz plat te slaan en dan eens te luisteren (in stereo opstelling uiteraard):
Screenshot 2024-02-04 at 14.08.56.png
Dat klonk behoorlijk aangenamer en heel leuk om te horen waar zo'n 4" drivertje toch toe in staat is. Het klonk gewoon heel aangenaam.

Het was erg leuk om de metingen te verzorgen, volgend jaar weer!

groet,

Satefan
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door timpert »

fet schreef: zo 04 feb 2024, 13:15
Ik ben pas forum-lid sinds een paar weken en voor mij dus de eerste luisterdag. Ik was blij verrast door de opkomst en ethousiasme van de bezoekers. Kom je zowaar een bekende tegen van wie ik ook niet wist dat hij het zelf bouwen van speakers als hobby had (Pappaleo). De Calimero's zijn klein, maar het geluid is groots! Heel veel mooie dingen gezien en gehoord. Ik heb genoten, topdag!

De versterkers die ik had meegenomen waren allemaal al gebouwd voordat ik lid werd, dus die vind je niet terug op het forum. Ik heb wel wat foto's gemaakt van het bouw proces, dus voor de liefhebber hier nog de links waar je de foto's kunt bekijken:

Neurochrome Modulus-86 met lineaire voeding:
https://jakes.quickconnect.to/mo/sharing/y14CdkYIj

Neurochrome Modulus-86 met SMPS:
https://jakes.quickconnect.to/mo/sharing/knUAgyZ82

ESP P101 mosfet versterker:
https://jakes.quickconnect.to/mo/sharing/jklf7rVHJ

Firtswatt Aleph-j singel-ended klasse A:
https://jakes.quickconnect.to/mo/sharing/eXrcXCOZ1
Ik had er ook nog even in staan koekeloeren, netjes gebouwd hoor!
satefan schreef: zo 04 feb 2024, 14:11
De 3-weg vloerstaander van Peter:
Die had ik vorig jaar gemeten en geluisterd, dit jaar was 'ie flink veel beter!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door Leeuwarden »

motoindo schreef: zo 04 feb 2024, 12:26
(Heb er eigenlijk nog steeds spijt van dat ik die AD12100/M4 heb laten liggen, en die holton printjes maar wel beter want waar laat ik het)

Maar goed dat je die Holtons niet hebt gekocht… Zijn absolute kutversterkers… maar als je ze eenmaal in je leven hebt gehoord kan je er niet meer zonder 8)

En die AD’ zou ik gewoon toch even achteraan gaan om toch te kopen… Van Aad toch?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door Barry2001 »

motoindo schreef: zo 04 feb 2024, 12:26
Mijn pixel impressie vind je hier : https://servolabs.nl/data/movie/zba.0302.HD30fps.mp4
Leuk gedaan! :goedzo:
peterl schreef: za 03 feb 2024, 19:13
Heb je nog een lang wet verlengsnoer gevonden in kamer 5 en een vergulde stekker in kamer 4 van mijn luidspreker kabel?
Als ik weet wanneer ze open zijn wil ik er ook wel langsgaan.
ja, dat verlengsnoer heb ik zien liggen, met een aan-uit schakelaar erop? Ging er eigenlijk vanuit dat 'ie van de muziekschool was. Ik pb je zo het mail adres van Kim, de beheerdster, kan zo even voor je kijken, ook naar de vergulde stekker.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door Barry2001 »

Iedereen bedankt voor de mooie woorden =D> ik vond het ook weer een fijne editie. Er was meer aanbod in sets en spullen dan ooit, en alleen daardoor kunnen we zo'n mooie dag hebben, hulde voor alle sjouwers en pakkers! Ook best wel veel nieuwe gezichten, en wat ik opvallend vond ook jonge mensen. Vrouwen ontbraken dit jaar, kom dames, dit kan beter :lol:
Vond het niveau van de demo's ook weer erg hoog; het is een vreemde omgeving, akoestisch is het anders dan thuis, en toch was het veelal aangenaam luisteren.

Nog een paar bedankjes van mijn kant:
- Michiel (sevenup) en RobertJan (rjmulder) voor hun hulp met alles klaar zetten en opruimen van de dag.
- Mijn goede vriendin Sandra die weer de centjes heeft beheerd.
- Issa, ErnstJan, Richard en Kim van het wijkcentrum die in shifts hebben gewerkt. Het wijkcentrum is normaal gesproken niet open in het weekend, zij waren er wel op hun vrije zaterdag.

Helaas kwam ik pas erg laat en ook bij toeval achter het bestaan van de 'mystery room' , dit wordt volgend jaar kamer 7 zodat we daarin kunnen opschalen.

Hopelijk allen tot volgend jaar!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door Barry2001 »

Heb nog wat foto's op het rolletje staan, bij deze (veel is al langs gekomen, maar toch):
1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG
6.JPG
7.JPG
8.JPG
9.JPG
10JPG.JPG
11.JPG
12.JPG
13.JPG
14.JPG
15.JPG
16.JPG
17.JPG
18.JPG
19.JPG
20.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door Barry2001 »

21.JPG
22.JPG
23.JPG
24.JPG
25.JPG
26.JPG
27.JPG
28.JPG
29.JPG
30.JPG
31.JPG
32.JPG
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door tonvandeacker »

Te weinig foto's van kamer 5 :shock:

Ik heb daar een aantal sets mogen beluisteren van onze broeders uit het hoge noorden.
Top klasse...echt gaaf om te horen.

En nogmaals bedankt dat we hun opstelling mochten gebruiken.

Ik hoefde alleen maar mijn speaker aan te sluiten en klaar....


IMG_0034.jpeg
IMG_0035.jpeg
IMG_0037.jpeg
De hond vond de muziek nogal slaapwekkend :lagge:


Barry en de rest....bedankt voor een erg leuke dag.

Tot volgend jaar
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door cool »

Leuk om al de foto's te zien en er was inderdaad heel veel meegebracht aan demo's en van flink hoge bouwkwaliteit.
Het was weer een top gezellige dag met veel nieuwe gezichten (o.a. lokale mensen begreep ik van Barry). Hopelijk tot ziens op een volgende luisterdag.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door timpert »

tonvandeacker schreef: zo 04 feb 2024, 17:07
De hond vond de muziek nogal slaapwekkend
Die had een drukke dag. Wat een lief beest zeg!
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door Mauwie »

Voor mij was het na de ZBA dag in Groningen de eerste bijeenkomst in Hengelo. 2 Jaar geleden in de zelfbouw audio gedoken en via het forum veel gelezen en geleerd. De inspiratie voor het bouwen van mijn speakers waren de Boenicke W5, het is wel heel anders geworden maar ik ben blij met het resultaat. Leuk om nu alle creaties van het forum in het echt te zien en natuurlijk te horen. Ik had al veel gelezen over de Calimero's, dat maakt wel indruk, zoveel geluid uit zo'n klein kastje. De Joppestaten waren ook verbluffend mooi. Ik dacht dat er weinig laag uit zou komen maar dat was niet het geval en wat een helder geluid komt er af zeg! Verder was er teveel moois om op te schrijven.
Mooi om bij Stefan mee te kijken hoe het werkt met het meten en het aanpassen met DSP. Nu is het voor mij nog even uitzoeken hoe ik die piek bij de 10k Hz van de Markaudio Alpair eruit kan filteren. Want het klonk wel heel mooi in balans zoder die piek. Iemand tips om dit te filteren?

Bedankt voor de organisatie, tot de volgende keer O:)
Mauwie - Maurice
Bijlagen
IMG-20240204-WA0001.jpg
IMG-20240204-WA0003.jpg
IMG-20240204-WA0004.jpg
IMG-20240204-WA0007.jpg
IMG-20240204-WA0008.jpg
IMG-20240204-WA0010.jpg
IMG-20240204-WA0011.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door Henkjan »

Mauwie schreef: zo 04 feb 2024, 21:07
hoe ik die piek bij de 10k Hz van de Markaudio Alpair eruit kan filteren. Want het klonk wel heel mooi in balans zonder die piek. Iemand tips om dit te filteren
ik heb 'm uiteindelijk er niet uit gefilterd, onder een hoek verdwijnt deze al vrij snel
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door TTS »

Afbeelding
Zitten de ramen nog in het gebouw?

Met belangstelling dit topic gevolgd.
Overwogen mijn OB's mee te nemen, teneinde er meningen over te ontvangen.
Maar ik wil nog wat veranderingen proberen/doorvoeren voordat ik ze laat horen.
Dat kreeg ik niet af voor deze dag. Tevens is de afstand een dingetje.
Zie genoeg items op de foto's welke ik wel had willen horen.

OB, Calimero, 3 weg vloerstaander, Joppostaten..

Hopelijk komt er gauw weer een luisterdag in een wat zuiderlijker provincie.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door hardbats »

1 juni in Breda als het goed is 8-[
En meer open baffles is altijd goed :mrgreen: ben ik niet de enige die z'n deur de luisterdag op sleurt :lol:
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door WrineX »

Mauwie schreef: zo 04 feb 2024, 21:07
Nu is het voor mij nog even uitzoeken hoe ik die piek bij de 10k Hz van de Markaudio Alpair eruit kan filteren
Een notch ? is passief redelijk te doen (vooral zo hoog :) blijft het nog schappelijk met de prijs), wat betreft het afvallen of axis wat HenkJan zegt, dat kan in dit geval omdat de driver vrij groot is voor het hoog. maar nadeel is dan wel dat de verhouding 10Khz en 20Khz nog steeds een piek bevat. of dat erg is.... is een 2e :) ach gewoon eens proberen. met wat componentjes. en kijken wat het doet. hoeft niet van hoge kwaliteit te zijn om te kijken of het er beter op wordt
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door TTS »

hardbats schreef: zo 04 feb 2024, 22:11
1 juni in Breda als het goed is 8-[
En meer open baffles is altijd goed :mrgreen: ben ik niet de enige die z'n deur de luisterdag op sleurt :lol:
Mooi...
Mooi. :-)
Enne, tsja, ze zijn nu zo'n 1.90m hoog.... ( Dat wil ik o.a. wijzigen )
Ryvm
Berichten: 83
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 21:15

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door Ryvm »

Voor mij was het de 2e keer dat ik bij zo'n evenement aanwezig kon zijn na eerder in Beetsterzwaag geweest te zijn. Hengelo is dan wel even wat anders! (Beetsterzwaag ook zeer gezellig overigens!)

Veel deelnemers met mooie creaties gezien en druk bezochte luisterruimtes.
Ik zat met team Friesland in kamer 5 waar overwegend kleinere luidsprekers ten gehore werden gebracht waaronder mijn 8liter Audax/Fountek kastjes. Ik vond het nog een wonder dat er zoveel mensen bleven zitten luisteren bij het nummer van Humble Pie (Live With Me) waarbij de kleine midbasdriver het best lastig had en soms wat vol liep (en iets harsh misschien) Het ontwerp is een testcase voor een uiteindelijke 3 weg zuil met ondersteuning van 2x Audax HM210C0 drivers.

Doordat ik vrij lang ben blijven hangen in kamer 5 heb ik helaas heel wat demo's gemist in andere ruimtes. Wel even een snel rondje gedaan in een paar grotere ruimtes en even onder het genot van een mooi vinyl plaatje bij de heren van Audio creative blijven zitten.

Als laatse toch nog even de meegebrachte subwoofer aangezet icm de Groene rakkers van GerjAn(MTRAXX) om even alle stof van de plafondplaten en tl bakken te blazen... dat ging prima :shock:

Barry super bedankt voor de fijne organisatie van dit evenement! Hopelijk tot volgende editie!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door Barry2001 »

Bedankt, goed dat te horen, het noorden is ook altijd goed vertegenwoordigd in Hengelo.
Hopelijk tot volgend jaar!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door hannesie »

Nu even duidelijk geworden waarom ik zaterdag niet helemaal lekker in mijn vel zat.
Net terug uit het ziekenhuis, na overleg met de longverpleegkundige dan even langs de spoed gegaan.
Resultaat: Longontsteking, dus nu aan de Amoxicilline, en is het beroerd zijn verklaart.

Ondanks alles nog wel; een leuke dag gehad in Hengelo.
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 05 feb 2024, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: 11e luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2024

Bericht door motoindo »

Beterschap Hans.
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”