Faital pro HF10AK + Beyma 10G40

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
RutgerP
Berichten: 3
Lid geworden op: do 01 feb 2024, 21:53

Faital pro HF10AK + Beyma 10G40

Bericht door RutgerP »

Ik heb deze twee drivers al jaren in mijn hobby schuurtje liggen en wil nu toch eindelijk wel graag gaan starten met dit project…. maar waar te beginnen? Ik heb zo veel vragen, zoals welk filter te gaan bouwen of welk model klankkast te kiezen?
Wie kan mij op weg helpen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Faital pro HF10AK + Beyma 10G40

Bericht door Shadow »

Win ISD downloaden of Boxsim, kastje ontwerpen met een poortafstemming van 40-45Hz en mooie hoorn voor de HF10AK, laag crossen, zo tussen de 1 en 2K?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Faital pro HF10AK + Beyma 10G40

Bericht door markbakk »

Precies. B&C hoorn of 18Sound hoorn eraan. De 10G40 kan je nog wel crossen op 2k, maar het hangt een beetje ervan af hoe het afstraalgedrag gaat worden.

Mind you, een 10G40 komt niet heel laag. Voor veel popmuziek OK en ik weet niet wat je bedoeling is. Maar voor het betere werk zul je ook naar subs toe moeten.
IMG_7623.png
Dit is een voorbeeld in een kast van 17 liter, poortje van 70mm doorsnede en 145mm lang. Dat is voldoende voor hifigebruik. Poort van 100mm en 330mm lang kan ook, maar raak dat maar eens kwijt in een kastje van 17 liter.

[Trouwens handig appje, dat Speaker Box Lite, hier voor Android]
RutgerP
Berichten: 3
Lid geworden op: do 01 feb 2024, 21:53

Re: Faital pro HF10AK + Beyma 10G40

Bericht door RutgerP »

Bedankt Shadow en Mark, voor de informatie.
RutgerP
Berichten: 3
Lid geworden op: do 01 feb 2024, 21:53

Re: Faital pro HF10AK + Beyma 10G40

Bericht door RutgerP »

Het volume van de kast uitreken, dat gaat me wel lukken. Even een andere vraag, waar jullie mij misschien wel mee kunnen helpen, ik ga er van uit dat ik de HF10AK inclusief hoorn in de kast kan monteren. Moet ik dan rekening houden met de inwendige constructie van de kast?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Faital pro HF10AK + Beyma 10G40

Bericht door markbakk »

Je moet uitgaan van het netto volume. En het komt niet op de halve liter aan.
Plaats reactie