4 ohms woofer vervangen voor 8 ohms (Rel Quake 1)?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Okidoki

4 ohms woofer vervangen voor 8 ohms (Rel Quake 1)?

Bericht door Okidoki »

Beste leden,

Onlangs bemerkte ik een flinke scheur in de woofer van mijn Rel Quake 1. Ik heb er niet veel vertrouwen in om de scheur te lijmen en omdat het apparaat al wat ouder is (ca. 25jr) wil ik de woofer vervangen. Punt is alleen dat de reeds gedemonteerde woofer 4 ohms aangeeft (Westra PW-250-2154), maar dat ik op allerlei fora, marktplaats en te vinden specs over deze subwoofer steeds 8 ohms woofers zie ( de PW-250-2158).

Het is mij onduidelijk waarom dit zou zijn, maar belangrijker: of ik zomaar de huidige 4 ohms kan uitwisselen voor een 8 ohms met oog op de electronica. Zouden jullie hierover wat advies willen geven?

Groet en dank,

Vincent
John P

Re: 4 ohms woofer vervangen voor 8 ohms (Rel Quake 1)?

Bericht door John P »

Een 8 ohm chassis heeft over het algemeen een andere kast nodig dan zijn 4 ohm broertje. Voor de elektronica heeft het geen grote gevolgen, maar de kans dat je een boemerige weergave krijgt is erg groot. Ook zal die een stuk zachter klinken.
Okidoki

Bericht door Okidoki »

Hoi John,

Dank voor de reply. Lijkt me het beste om er dan maar weer een 4 Ohms in te zetten? De sub heeft wel wat regelknoppen (niet zoveel als bij de M2): volume en rol off. Wellicht dat daar bij een 8 Ohms mee te compenseren is voor een boemerige bas en lager volume.

Heb je wellicht ook een tip voor waar een vervanger aan te schaffen?
En 2e vraag: is het überhaupt het overwegen waard om dit nog proberen te lijmen, of is dat allemaal hopeloos gefröbel?

Groet!
beijert

Bericht door beijert »

Het kan je een output kosten van 3dB wat betreft versterker vermogen. Maar qua kast en afregelen is het een gok.

Er zijn meer mensen die de woofer zelf vervangen hebben in plaats van de rolrand.

En van wat ik lees is het er alleen maar beter op geworden.
Okidoki

Bericht door Okidoki »

Hallo Beijert,

Dank voor de reply ook. Dan ga ik maar op zoek naar een 4 ohms woofer die hopelijk een beetje netjes in de huidige uitsparing van 25cm valt.

Groet
Plaats reactie