Gelaser met een laser.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Gelaser met een laser.
Even een algemene vraag over het vervangen van laser units in CD spelers.
Is dat een kwestie van de ene eruit en de ander erin ?
Als ik in diverse service manuals kijk zie ik ook vrij ingewikkelde afregel procedures staan waar je een test CD, een scoop en functiegenerator voor moet hebben.
Heeft iemand hier op het forum daar praktijk ervaring mee ?
Nog een ander dingetje, de prijzen van die dingen op ebay. is dat te vertrouwen. ik kan me niet goed voorstellen dat die dingen maar een paar euro kostten ?
Het zou hier gaan om de KSS213B en C. prijzen daarvan liggen tussen de 4 en de 9 euro.
Is dat een kwestie van de ene eruit en de ander erin ?
Als ik in diverse service manuals kijk zie ik ook vrij ingewikkelde afregel procedures staan waar je een test CD, een scoop en functiegenerator voor moet hebben.
Heeft iemand hier op het forum daar praktijk ervaring mee ?
Nog een ander dingetje, de prijzen van die dingen op ebay. is dat te vertrouwen. ik kan me niet goed voorstellen dat die dingen maar een paar euro kostten ?
Het zou hier gaan om de KSS213B en C. prijzen daarvan liggen tussen de 4 en de 9 euro.
Re: Gelaser met een laser.
Kijk, precies de vraag die ik nu ook heb.
Net de laser van mijn NAD C452 vervangen ( KSS 213 c ).
Dat is easy. Wel even een doorverbindinkje lossolderen.
Er staat geen "Sony" op, maar verder lijkt het me een identieke laser unit als welke er vanuit de NAD fabriek in zat. Ik geloof dat ik €3,49 heb afgetikt.
Echter ben ik nog niet helemaal tevree. Een nummer vooruit skippen deed het met de oude laser nauwelijks tot niet, maar nu is het beter, maar nog niet top. Dat had ik anders verwacht. Wellicht een Q-tip met wat alcohol over die laser halen.
Verder werkt het volgens mij wel prima, zonder afregelen.
Blijft de vraag open of afregelen nog nodig is... En kan ik dat zelf? ( Heb immers geen scoop en functiegenerator. )
Net de laser van mijn NAD C452 vervangen ( KSS 213 c ).
Dat is easy. Wel even een doorverbindinkje lossolderen.
Er staat geen "Sony" op, maar verder lijkt het me een identieke laser unit als welke er vanuit de NAD fabriek in zat. Ik geloof dat ik €3,49 heb afgetikt.
Echter ben ik nog niet helemaal tevree. Een nummer vooruit skippen deed het met de oude laser nauwelijks tot niet, maar nu is het beter, maar nog niet top. Dat had ik anders verwacht. Wellicht een Q-tip met wat alcohol over die laser halen.
Verder werkt het volgens mij wel prima, zonder afregelen.
Blijft de vraag open of afregelen nog nodig is... En kan ik dat zelf? ( Heb immers geen scoop en functiegenerator. )
Re: Gelaser met een laser.
Meestal kun je de laser zo vervangen en is die in de fabriek al afgeregeld. Maar het kan zijn dat niet zo is of niet optimaal is: Zie manual! Op de print moet ergens een meetpunt zijn waarbij "HF" of "EFM" staat. Daar staat het signaal wat van de fotodetector af komt, het z.g.n. "Eye pattern" --> Google. Daarvan kun je met de scoop de hoogte afstellen. Daarvoor heb je geen speciale CD nodig, dat kun je met iedere gewone onbeschadigde CD doen. Wees met dat afstellen erg voorzichtig! Als je iets te ver gaat en de laser tikje te hoog zet overlijdt ie weer snel. Bij de meeste Sony's zit een afregelpotmeterje op de laser unit. Daar kun je dus niet aan draaien als je een CD afspeelt. Is dus wel een lastig klusje om dat steeds een stukje te verdraaien. Wees dus extra voorzichtig!
Re: Gelaser met een laser.
De kwaliteit van die imitatie units wil nog wel eens variëren. Jaren terug op zoek geweest naar een vervangende kss240a voor in mijn Arcam, maar dat was geen succes. Na drie exemplaren die geen van allen beter bleken dan de vermoeide 20 jaar oude originele ben ik er maar mee gestopt. Eentje was er doa, de andere twee speelden met veel moeite net een onbeschadigde CD af. Hele afregelprocedure opnieuw gedaan volgens de service manual, daarvan werd het marginaal beter maar nummers skippen bleef lastig en gewoon afspelen zonder overslaan wilde vaak ook al niet lukken. Eye pattern bleef heel wollig. Uiteindelijk de oude maar weer terug gezet, die deed het toch nog het beste. Later vond ik wat verhalen op fora dat de kss240a een probleemkindje is bij de imitatie lasers. En originele Sony units waren toen al bijna niet te vinden, zeker niet voor normale prijzen. Ik heb het maar zo gelaten en de hele cd collectie naar de nas geript. Ideaal, had ik jaren eerder moeten doen 
Re: Gelaser met een laser.
Zou heel goed kunnen! Met lasers van de vlooienmarkt heb ik verder geen ervaring. Alleen met origineel spul van Sony zelf uit Badhoevedorp destijds.
Re: Gelaser met een laser.
Dat originele Sony materiaal is altijd prima ja. Maar Sony heeft er helaas een handje van de levering van sommige reserve onderdelen vrij snel te stoppen en dan moet je wel naar de chinees. De kss240 serie was bv al heel snel niet meer origineel te krijgen.
Als je een mooie speler wilt redden waarin zoiets zit, kan een laatste redmiddel zijn een goedkope speler met weinig draaiuren te zoeken op mp waarin dezelfde unit zit en die overzetten. Er zijn wel lijsten te vinden online met welk loopwerk en welke kss in welk model gebruikt is.
Als je een mooie speler wilt redden waarin zoiets zit, kan een laatste redmiddel zijn een goedkope speler met weinig draaiuren te zoeken op mp waarin dezelfde unit zit en die overzetten. Er zijn wel lijsten te vinden online met welk loopwerk en welke kss in welk model gebruikt is.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Gelaser met een laser.
er was een melding gedaan.... maar ik denk dat de tekst gewoon voor hier bedoeld was:
Cool. Ik heb ook nog een Onkyo met dezelfde laser.
Helaas heb ik geen scope. Dus tsja, dat afregelen, dat zal zo 123 niet gaan. Voorlopig laat ik het maar zo dan..
Maar goed, het speelt ( al beter dan het met de oude deed... ), hoewel ik er dus meer van verwachtte. Ik kan hem nog wel een x open maken en het lensje met wat alcohol schoonmaken.
Re: Gelaser met een laser.
wat ook kan helpen, is het "schijfje" waarom de cd rust en de aandruk magneet goed schoonmaken zodat de schijf zo min mogelijk wiebelt. En de geleiders waarover de laser schuift reinigen en voorzien van een miniscuul drupje smering.
Re: Gelaser met een laser.
Klopt. Ik wist ff niet wat er mis ging, had wat anders te doen, dus liet het maar... Dank voor het plaatsen....Henkjan schreef: ↑wo 24 jan 2024, 18:39er was een melding gedaan.... maar ik denk dat de tekst gewoon voor hier bedoeld was:Cool. Ik heb ook nog een Onkyo met dezelfde laser.
Helaas heb ik geen scope. Dus tsja, dat afregelen, dat zal zo 123 niet gaan. Voorlopig laat ik het maar zo dan..
Maar goed, het speelt ( al beter dan het met de oude deed... ), hoewel ik er dus meer van verwachtte. Ik kan hem nog wel een x open maken en het lensje met wat alcohol schoonmaken.
Re: Gelaser met een laser.
JA, daar zal ik eens aandacht aan geven. Binnenkort die NAD maar weer eens uit het rek halen en openschroeven. Vooralsnog kan ik me er wel mee behelpen. 2 vooruit en 1 weer terug werkt ook wel
