Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???
Moderator: Beheerdersteam
Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???
HAhaha , wist niet dat dat soort spul zo betaalbaar was.. best vreemd
Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???
Manger klinkt met de juiste versterker als een elektrostaat,zelf heb ik Final en Audiostatic.
Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???
En hoor eens elektrostaat zonder trafo,s dan hoor je totaal wat anders,ik heb ze gehoord met buis en mosfet.
Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???
met mosfet direct drive ? ik zoek al jaren naar een direct drive solid state schema , ik heb nog nooit iets gevonden van een werkend ontwerp voor speakers alleen voor hoofdtelefoons
Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???
Ik ben er jaren terug mee bezig geweest, ook een werkend prototype gebouwd. Draaide op 4kV voedingsspanning, tegen de 8kVtt uit. Eindtrap met 16 IR mosfets. Maar mijn eindconclusie was dat het niet goed mogelijk is een ontwerp te maken dat én genoeg stroom én genoeg spanningszwaai kan maken zonder een heel niet lineair eindtrapconcept te moeten gebruiken, waarbij je teveel op geluidskwaliteit in gaat leveren.
Het punt is dat de esl een condensator is. In het laag heel hoogohmig waardoor je echt wel die 8kV nodig hebt, maar in het midden waar de impedantie al flink gedaald is komen ook nog zeer hoge pieken voor waardoor er daar juist veel stroom nodig is. Ik heb daar nog aan gemeten met een hele snelle piek detector op een grote esl met trafo. Conclusie was dat er voor een compromisloos ontwerp pakweg 25mA per kV nodig is, oftewel 200mA op een 8kV versterker. Dat sluit iedere vorm van klasse A of srpp uit als het enigszins praktisch moet blijven. En een lineaire klasse AB eindtrap is eigenlijk niet goed te maken met slechts 1 polariteit uitgangstransitoren als je die ook nog eens moet stapelen om de spanning aan te kunnen. Daarom is het in mijn ogen niet goed mogelijk een geluidskwaliteit te bereiken die beter is dan een goede trafo. Of je moet enorme concessies gaan doen aan de haalbare output. En dan kom je inderdaad eerder op het gebied van elektrostatische hoofdtelefoons.
In mijn ogen is er dus een goede reden waarom je direct drive versterkers niet zoveel tegenkomt
Het punt is dat de esl een condensator is. In het laag heel hoogohmig waardoor je echt wel die 8kV nodig hebt, maar in het midden waar de impedantie al flink gedaald is komen ook nog zeer hoge pieken voor waardoor er daar juist veel stroom nodig is. Ik heb daar nog aan gemeten met een hele snelle piek detector op een grote esl met trafo. Conclusie was dat er voor een compromisloos ontwerp pakweg 25mA per kV nodig is, oftewel 200mA op een 8kV versterker. Dat sluit iedere vorm van klasse A of srpp uit als het enigszins praktisch moet blijven. En een lineaire klasse AB eindtrap is eigenlijk niet goed te maken met slechts 1 polariteit uitgangstransitoren als je die ook nog eens moet stapelen om de spanning aan te kunnen. Daarom is het in mijn ogen niet goed mogelijk een geluidskwaliteit te bereiken die beter is dan een goede trafo. Of je moet enorme concessies gaan doen aan de haalbare output. En dan kom je inderdaad eerder op het gebied van elektrostatische hoofdtelefoons.
In mijn ogen is er dus een goede reden waarom je direct drive versterkers niet zoveel tegenkomt
