Gainclone trafo's

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Gainclone trafo's

Bericht door TTS »

Als volledige leek op gebied van elektronica heb ik toch het plan opgevat om de Gainclone van Peter Daniels, die ik al vele jaren in de kast heb liggen in elkaar te gaan zetten.
Voor zo'n versterker wordt een 300 VA trafo aangeraden ( 2 x 22V. )

Nu heb ik 2x een Hypex TR101 ringkerntrafo liggen. 22 - 0 - 22 2,73A. Volgens mij dus 120VA per stuk. ( Klopt dit? )

Zie ik het goed dat met deze dual mono opstelling ik dan eigenlijk te weinig vermogen input en er dus ook te weinig zal uithalen?

Ik heb een bouwinstructie welke uitgaat van een trafo met 2x 22V, waar ik 22 - 0 - 22 als secundaire uitgangen heb. Dat heeft gevolgen voor de gelijkrichter bordjes is het niet?

Omdat ik er de ballen verstand van heb, is dit project veel te lang blijven liggen en ben ik er nooit toe gekomen dit op te pakken / er in te duiken...
Het wordt langzaam tijd dit te veranderen.
Voor jullie vast gesneden koek, dus hierbij mijn vraag om me op weg te helpen.
Bijlagen
LM3875-kit-instructions.pdf
(3.81 MiB) 52 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gainclone trafo's

Bericht door ray5150 »

P = U x I, dus 44 x 2.73 = 120.12.
Dat klopt wel dus ja.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gainclone trafo's

Bericht door Pjotr »

De originele GainClone is met een LM1875 en die levert hooguit een watt of 15. Daarvoor zou die trafo i.d.d. te veel spanning leveren. Dat printje is gewoon de chip volgens het databoek. Die LM3875 is een veel forsere chip dan de LM1875, maar 300VA is zwaar overkill. Per kanaal heb je aan 2x 24V @ 100VA zat met die chip. Dus hier zijn die Hypex trafo's precies goed! Kom je op iets van 35V DC voor de gelijkgerichte voeding uit, Wel zijn de afvlak elco's wat aan de kleine kant zo te zien. Wat zit er in die kit? 4700uF/40V is minimaal, 10.000uF/40V is beter.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone trafo's

Bericht door TTS »

Zal vanavond het setje ff portretteren. (Aan het werk momenteel)

Dank voor de extra info. Daar heb ik wat aan.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone trafo's

Bericht door TTS »

De foto's
Bijlagen
IMG_20240115_225958__01__01.jpg
IMG_20240115_225949__01.jpg
IMG_20240115_230015__01.jpg
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone trafo's

Bericht door TTS »

More
Bijlagen
IMG_20240115_230005__01.jpg
IMG_20240115_230043__01.jpg
IMG_20240115_225958__01.jpg
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone trafo's

Bericht door TTS »

Pjotr schreef: ma 15 jan 2024, 9:58
De originele GainClone is met een LM1875 en die levert hooguit een watt of 15. Daarvoor zou die trafo i.d.d. te veel spanning leveren. Dat printje is gewoon de chip volgens het databoek. Die LM3875 is een veel forsere chip dan de LM1875, maar 300VA is zwaar overkill. Per kanaal heb je aan 2x 24V @ 100VA zat met die chip. Dus hier zijn die Hypex trafo's precies goed! Kom je op iets van 35V DC voor de gelijkgerichte voeding uit, Wel zijn de afvlak elco's wat aan de kleine kant zo te zien. Wat zit er in die kit? 4700uF/40V is minimaal, 10.000uF/40V is beter.
1500 uF 50V. Dat zou beter 10000 uF kunnen worden als ik je goed begrijp. Wat werkt dan beter?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gainclone trafo's

Bericht door Shadow »

Mooiere gelijkspanning met minder rimpel erin...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gainclone trafo's

Bericht door ray5150 »

Maar ze moeten wel qua footprint op de print kunnen passen.
10000 uf is fysiek natuurlijk een stuk groter dan 1500 uf, en heeft meestal snap-in pootjes.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gainclone trafo's

Bericht door Pjotr »

TTS schreef: di 16 jan 2024, 1:04
1500 uF 50V. Dat zou beter 10000 uF kunnen worden als ik je goed begrijp. Wat werkt dan beter?
Stuk betere bas dynamiek en meer "rust" in het geluid! Ik heb zelf deze chip gebruikt met ook wel 4700uF, o.a. als meetversterker. Mits je er geen feestversterker van maakt kan dat ook wel. Er was ooit een fiel clubje freaks op diyaudio.com die hoe kleiner hoe mooier vond klinken. Heel apart :roll: Zo te zien is de max diameter die op de print past 20mm. Wat ik zo snel kan vinden wat zou kunnen passen in die maat bij Mouser van 4700uF/50V is: https://nl.mouser.com/ProductDetail/KEM ... rSxQ%3D%3D Alternatief is zelf een aparte voeding maken op een stukje gaatjes print. Of wellicht heeft Ray nog wat liggen? B.t.w. De LM3875 is voorloper van van de LM3886. Is vrijwel identiek maar mist de enable en mute mogelijkheid.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gainclone trafo's

Bericht door ray5150 »

Ik heb inderdaad nog wel wat (fabrieks)printen liggen voor elcobanken, sommige met, en sommige zonder gelijkrichting.
(dacht ik zo uit mijn hoofd.)
Zal ze wel eens opzoeken en een paar foto's maken.
Kunnen tegen verzendkosten weg. heb ze zelf ook gekregen destijds.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone trafo's

Bericht door TTS »

Pjotr schreef: di 16 jan 2024, 10:17
TTS schreef: di 16 jan 2024, 1:04
1500 uF 50V. Dat zou beter 10000 uF kunnen worden als ik je goed begrijp. Wat werkt dan beter?
Stuk betere bas dynamiek en meer "rust" in het geluid! Ik heb zelf deze chip gebruikt met ook wel 4700uF, o.a. als meetversterker. Mits je er geen feestversterker van maakt kan dat ook wel. Er was ooit een fiel clubje freaks op diyaudio.com die hoe kleiner hoe mooier vond klinken. Heel apart :roll: Zo te zien is de max diameter die op de print past 20mm. Wat ik zo snel kan vinden wat zou kunnen passen in die maat bij Mouser van 4700uF/50V is: https://nl.mouser.com/ProductDetail/KEM ... rSxQ%3D%3D Alternatief is zelf een aparte voeding maken op een stukje gaatjes print. Of wellicht heeft Ray nog wat liggen? B.t.w. De LM3875 is voorloper van van de LM3886. Is vrijwel identiek maar mist de enable en mute mogelijkheid.
Dank.

Nee, een feestversterker hoeft het niet te zijn. Maar betere basdynamiek is wel iets waar ik waarde aan hecht. Deze versterker zal de Eminence Alpha 15" in de OB gaan aandrijven.

https://nl.mouser.com/ProductDetail/Nic ... VEeQ%3D%3D Ook geen gekke keuze...

Wat "enable en mute" precies doet weet ik niet hoor...

Ik moet nog uitvissen of ik mijn trafo's, welke afwijken ( 22 - 0 - 22 ) van wat Peter Daniel gebruikt, zo kan gebruiken met de printen van de gelijkrichters. Ik zag een foto van wat doorverbindingen op die prints en minder gebruikte componenten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gainclone trafo's

Bericht door Pjotr »

Ja die Nichicon is denk zelfs beter! Klopt wel van die trafo. Kun je wel gebruiken, iets anders aansluiten van de print. Scheelt je ook nog eens 4 dioden.

Maar een 15" OB ??? Dat zal bruin niet trekken ben ik bang. Je haalt er maar 75 W in 4 ohm uit en 50watt in 8 ohm.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone trafo's

Bericht door TTS »

Volgende stap is het trachten te begrijpen wat hier staat (dat was een van de hindernissen waardoor ik dit project zo lang heb laten liggen. ) -->
Bijlagen
IMG_20240116_235432__01.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gainclone trafo's

Bericht door Pjotr »

Ja dat is wel een puzzel op zich zeg :shock: Zal er even nader naar kijken voor je.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone trafo's

Bericht door TTS »

Zo als ik het begrijp komt de "center tap" aan zowel pg+ als pg-. Is dat juist?
Lastig is dat precies mijn situatie niet is verwoord, wat met de andere 2 opties wel is gedaan.
Ik moet ook 3 door verbindingen maken, waar ik er 4 zou verwachten . Kun je bevestigen dat slechts 3 door verbindingen, als getoond in/met het plaatje daadwerkelijk juist is?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gainclone trafo's

Bericht door Pjotr »

Ja, dat klopt! Heb het even in de handleiding bekeken. Die is hoewel uitvoerig, niet heel duidelijk op sommige punten. Ik zou D3, D4, D7 en D8 weglaten en dan als volgt verder aansluiten, lijkt mij het simpelste:
Voeding-LM3875.gif
Voordat je de voeding aansluit op het versterker bordje kun je V- en V+ nog even checken t.o.v. PG met een multimeter. Daar moet ong 35V voor ieder staan.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone trafo's

Bericht door TTS »

Dank Pjotr,
Heb je schema opgeslagen...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gainclone trafo's

Bericht door Pjotr »

Succes!
Plaats reactie