Gainclone trafo's
Moderator: Beheerdersteam
Gainclone trafo's
Als volledige leek op gebied van elektronica heb ik toch het plan opgevat om de Gainclone van Peter Daniels, die ik al vele jaren in de kast heb liggen in elkaar te gaan zetten.
Voor zo'n versterker wordt een 300 VA trafo aangeraden ( 2 x 22V. )
Nu heb ik 2x een Hypex TR101 ringkerntrafo liggen. 22 - 0 - 22 2,73A. Volgens mij dus 120VA per stuk. ( Klopt dit? )
Zie ik het goed dat met deze dual mono opstelling ik dan eigenlijk te weinig vermogen input en er dus ook te weinig zal uithalen?
Ik heb een bouwinstructie welke uitgaat van een trafo met 2x 22V, waar ik 22 - 0 - 22 als secundaire uitgangen heb. Dat heeft gevolgen voor de gelijkrichter bordjes is het niet?
Omdat ik er de ballen verstand van heb, is dit project veel te lang blijven liggen en ben ik er nooit toe gekomen dit op te pakken / er in te duiken...
Het wordt langzaam tijd dit te veranderen.
Voor jullie vast gesneden koek, dus hierbij mijn vraag om me op weg te helpen.
Voor zo'n versterker wordt een 300 VA trafo aangeraden ( 2 x 22V. )
Nu heb ik 2x een Hypex TR101 ringkerntrafo liggen. 22 - 0 - 22 2,73A. Volgens mij dus 120VA per stuk. ( Klopt dit? )
Zie ik het goed dat met deze dual mono opstelling ik dan eigenlijk te weinig vermogen input en er dus ook te weinig zal uithalen?
Ik heb een bouwinstructie welke uitgaat van een trafo met 2x 22V, waar ik 22 - 0 - 22 als secundaire uitgangen heb. Dat heeft gevolgen voor de gelijkrichter bordjes is het niet?
Omdat ik er de ballen verstand van heb, is dit project veel te lang blijven liggen en ben ik er nooit toe gekomen dit op te pakken / er in te duiken...
Het wordt langzaam tijd dit te veranderen.
Voor jullie vast gesneden koek, dus hierbij mijn vraag om me op weg te helpen.
- Bijlagen
-
- LM3875-kit-instructions.pdf
- (3.81 MiB) 52 keer gedownload
Re: Gainclone trafo's
De originele GainClone is met een LM1875 en die levert hooguit een watt of 15. Daarvoor zou die trafo i.d.d. te veel spanning leveren. Dat printje is gewoon de chip volgens het databoek. Die LM3875 is een veel forsere chip dan de LM1875, maar 300VA is zwaar overkill. Per kanaal heb je aan 2x 24V @ 100VA zat met die chip. Dus hier zijn die Hypex trafo's precies goed! Kom je op iets van 35V DC voor de gelijkgerichte voeding uit, Wel zijn de afvlak elco's wat aan de kleine kant zo te zien. Wat zit er in die kit? 4700uF/40V is minimaal, 10.000uF/40V is beter.
Zal vanavond het setje ff portretteren. (Aan het werk momenteel)
Dank voor de extra info. Daar heb ik wat aan.
Dank voor de extra info. Daar heb ik wat aan.
1500 uF 50V. Dat zou beter 10000 uF kunnen worden als ik je goed begrijp. Wat werkt dan beter?Pjotr schreef: ↑ma 15 jan 2024, 9:58De originele GainClone is met een LM1875 en die levert hooguit een watt of 15. Daarvoor zou die trafo i.d.d. te veel spanning leveren. Dat printje is gewoon de chip volgens het databoek. Die LM3875 is een veel forsere chip dan de LM1875, maar 300VA is zwaar overkill. Per kanaal heb je aan 2x 24V @ 100VA zat met die chip. Dus hier zijn die Hypex trafo's precies goed! Kom je op iets van 35V DC voor de gelijkgerichte voeding uit, Wel zijn de afvlak elco's wat aan de kleine kant zo te zien. Wat zit er in die kit? 4700uF/40V is minimaal, 10.000uF/40V is beter.
Maar ze moeten wel qua footprint op de print kunnen passen.
10000 uf is fysiek natuurlijk een stuk groter dan 1500 uf, en heeft meestal snap-in pootjes.
10000 uf is fysiek natuurlijk een stuk groter dan 1500 uf, en heeft meestal snap-in pootjes.
Stuk betere bas dynamiek en meer "rust" in het geluid! Ik heb zelf deze chip gebruikt met ook wel 4700uF, o.a. als meetversterker. Mits je er geen feestversterker van maakt kan dat ook wel. Er was ooit een fiel clubje freaks op diyaudio.com die hoe kleiner hoe mooier vond klinken. Heel apart
Ik heb inderdaad nog wel wat (fabrieks)printen liggen voor elcobanken, sommige met, en sommige zonder gelijkrichting.
(dacht ik zo uit mijn hoofd.)
Zal ze wel eens opzoeken en een paar foto's maken.
Kunnen tegen verzendkosten weg. heb ze zelf ook gekregen destijds.
(dacht ik zo uit mijn hoofd.)
Zal ze wel eens opzoeken en een paar foto's maken.
Kunnen tegen verzendkosten weg. heb ze zelf ook gekregen destijds.
Dank.Pjotr schreef: ↑di 16 jan 2024, 10:17Stuk betere bas dynamiek en meer "rust" in het geluid! Ik heb zelf deze chip gebruikt met ook wel 4700uF, o.a. als meetversterker. Mits je er geen feestversterker van maakt kan dat ook wel. Er was ooit een fiel clubje freaks op diyaudio.com die hoe kleiner hoe mooier vond klinken. Heel apartZo te zien is de max diameter die op de print past 20mm. Wat ik zo snel kan vinden wat zou kunnen passen in die maat bij Mouser van 4700uF/50V is: https://nl.mouser.com/ProductDetail/KEM ... rSxQ%3D%3D Alternatief is zelf een aparte voeding maken op een stukje gaatjes print. Of wellicht heeft Ray nog wat liggen? B.t.w. De LM3875 is voorloper van van de LM3886. Is vrijwel identiek maar mist de enable en mute mogelijkheid.
Nee, een feestversterker hoeft het niet te zijn. Maar betere basdynamiek is wel iets waar ik waarde aan hecht. Deze versterker zal de Eminence Alpha 15" in de OB gaan aandrijven.
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Nic ... VEeQ%3D%3D Ook geen gekke keuze...
Wat "enable en mute" precies doet weet ik niet hoor...
Ik moet nog uitvissen of ik mijn trafo's, welke afwijken ( 22 - 0 - 22 ) van wat Peter Daniel gebruikt, zo kan gebruiken met de printen van de gelijkrichters. Ik zag een foto van wat doorverbindingen op die prints en minder gebruikte componenten.
Ja die Nichicon is denk zelfs beter! Klopt wel van die trafo. Kun je wel gebruiken, iets anders aansluiten van de print. Scheelt je ook nog eens 4 dioden.
Maar een 15" OB ??? Dat zal bruin niet trekken ben ik bang. Je haalt er maar 75 W in 4 ohm uit en 50watt in 8 ohm.
Maar een 15" OB ??? Dat zal bruin niet trekken ben ik bang. Je haalt er maar 75 W in 4 ohm uit en 50watt in 8 ohm.
Volgende stap is het trachten te begrijpen wat hier staat (dat was een van de hindernissen waardoor ik dit project zo lang heb laten liggen. ) -->
Ja dat is wel een puzzel op zich zeg
Zal er even nader naar kijken voor je.
Zo als ik het begrijp komt de "center tap" aan zowel pg+ als pg-. Is dat juist?
Lastig is dat precies mijn situatie niet is verwoord, wat met de andere 2 opties wel is gedaan.
Ik moet ook 3 door verbindingen maken, waar ik er 4 zou verwachten . Kun je bevestigen dat slechts 3 door verbindingen, als getoond in/met het plaatje daadwerkelijk juist is?
Lastig is dat precies mijn situatie niet is verwoord, wat met de andere 2 opties wel is gedaan.
Ik moet ook 3 door verbindingen maken, waar ik er 4 zou verwachten . Kun je bevestigen dat slechts 3 door verbindingen, als getoond in/met het plaatje daadwerkelijk juist is?
Ja, dat klopt! Heb het even in de handleiding bekeken. Die is hoewel uitvoerig, niet heel duidelijk op sommige punten. Ik zou D3, D4, D7 en D8 weglaten en dan als volgt verder aansluiten, lijkt mij het simpelste:
Voordat je de voeding aansluit op het versterker bordje kun je V- en V+ nog even checken t.o.v. PG met een multimeter. Daar moet ong 35V voor ieder staan.
Voordat je de voeding aansluit op het versterker bordje kun je V- en V+ nog even checken t.o.v. PG met een multimeter. Daar moet ong 35V voor ieder staan.