BMW audio upgrade (vanaf hifi optie)

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mvbakel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 11:02
Locatie: Helmond

BMW audio upgrade (vanaf hifi optie)

Bericht door mvbakel »

Voor de (a.s.) bezitters van een Bimmer en die audio hoog hebben zitten (en dan bedoel ik niet het motorgeluid) de volgende tips voor upgrades die ik zelf in de loop der jaren heb toegepast met op dit moment een geweldige performance, ik heb al eerder hierover in een ander forum (bimmerportal) geschreven dus even vanuit eigen tekst quotes het volgende :



Verbetering F10 "Hifi" in 5 stappen

Mijn audio verbeter project is na 7 jaar ten einden gekomen.
Het resultaat is nu dat ik nu dicht bij studio kwaliteit geluid heb in de auto afgaande op mijn au-(di/t)-o-fiele oortjes.
Ik heb al in eerdere berichten de tussen stappen laten zien maar dit is samengevat wat ik gedaan heb.

1) Stock-hifi-versterker BMW vervangen door een PP82DSP van 'AudioTec Fisher' OEM.
2) Luidprekers L/R voorzijde en tweaters vervangen door een Eton Compo set.
3) Deuren binnenzijde gedempt met Silent Coat.
4) Subwoofer JBL-1200 aangesloten op PP82DSP via JBL stage a6002.
5) DSP getuned
6) Luidprekers L/R en tweaters in hoedenplank vervangen door een Eton Compo set

Met de juiste muziek / masters klinkt het zeer strak in het laag, mooie sprankelende hoog weergave, hoge dynamiek (afhankelijk van de mastering van het bronmateriaal). Geen resonanties, luistervermoeidheid, kun je hard zetten zonder dat het herrie wordt.


De grootste verbetering is naar mijn mening the vervanging van de tweaters in deuren en hoedplank en subwoofer in de cabine !!!
Ja dat klinkt niet voor de hand liggend maar als je de ruimte hebt dan zou ik dit zeer zeker overwegen. Alleen met een dikke schoonmoeder te vervoeren moet je misschien de kist er even uithalen :lol:


Sub in de cabine
Sub in de cabine
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: BMW audio upgrade (vanaf hifi optie)

Bericht door Olaf Analogue »

Weliswaar staat mijn subwoofer in de koffer ruimte, ik heb wel op een nette manier een hap uit de hoedenplank genomen en de rand daarvan weer netjes afgewerkt waardoor de lage tonen ongehinderd in de cabine kunnen komen, en dat klinkt een heel stuk beter en natuurlijker dan met afgesloten hoedenplank.
De sub is een klein kastje van 36 liter gesloten, met daarin een Dayton ultimax 10 inch.
Ik denk dat jouw sub ongeveer hetzelfde formaat is.Alleen is jouw woofer een 12 inch.
mvbakel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 11:02
Locatie: Helmond

Re: BMW audio upgrade (vanaf hifi optie)

Bericht door mvbakel »

hap uit de hoedenplank genomen
Ik heb overwogen een "ski-luik" te maken achter midden arm steun maar dan had ik zelf de zaag erin moeten zetten en dat ging mijn doel voorbij om minimaal auto aanpassingen te doen en de zaak weer terug te kunnen bouwen bij inruil.
Daarom ook deze DSP met standaard BMW kabelboom.

Sub klinkt zeer goed, Ik heb gekozen voor gesloten kast. Ik heb het idee dat de sub het laag in de cabine ook zeer strak controleert en er minder resonanties ontstaan of deze strakker worden gecontroleerd. Ik heb overigens ook Silent coat in de deuren zitten en dat helpt ook.



bimmertech versterker DSP
bimmertech versterker DSP
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: BMW audio upgrade (vanaf hifi optie)

Bericht door Olaf Analogue »

Mijn deuren zijn inderdaad ook aangepakt. Dat scheelt inderdaad ook enorm.
Een gesloten kastje klinkt inderdaad lekker strak en daarmee sluit de bas mooi op de rest aan. Zo overheerst er niets, en dat luistert inderdaad het lekkerst, zeker tijdens lange ritten is het gewoon prettig dat alles mooi om balans klinkt

Audiotec Fisher maakt prima spullen. Zij zijn tevens de fabrikant van de Helix producten die ik in gebruik heb.
Dat zijn de "Helix P six dsp ultimate" en de "Helix P one" monoblock.
De luidsprekers zijn de "Focal ES 165KX3 " die dan dus direct met de dsp aangestuurd worden in plaats van de passieve filters.
De passieve filters zijn dus niet in gebruik, die liggen in de kast.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op vr 09 feb 2024, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: BMW audio upgrade (vanaf hifi optie)

Bericht door Bertje »

Een subwoofer achter de voorsoelen zo nou niet mijn voorkeur zijn, die zou ik toch echt in de kofferbak plaatsen. Dubbele bodem, of integreren een zijkant.
Heb je van de Eton composet ook de 20cm woofers onder de stoelen vervangen?
mvbakel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 11:02
Locatie: Helmond

Re: BMW audio upgrade (vanaf hifi optie)

Bericht door mvbakel »

Een subwoofer achter de voorsoelen zo nou niet mijn voorkeur zijn, die zou ik toch echt in de kofferbak plaatsen
Was ook niet mijn voorkeur maar een experiment en voor mij zo successvol dat het een "blijvert" is geworden.
Voor mij staat de kwaliteit van het geluid voorop en die is denk ik niet te evenaren met andere oplossingen.
Belangrijk vind ik een strak geluid / onvervormt en geen rammelen nummerplaten enz.
Maar het is niet voor iedereen ideaal, maar ritjes met de familie doen we met de andere auto.

Ik heb de underseat subwoofers overwogen maar alleen als de JBL niets zou worden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: BMW audio upgrade (vanaf hifi optie)

Bericht door Shadow »

Gewoon een station, ik heb de oem sub rechts achterin achter de bekleding zitten maar dat gaat prima (Audi A4)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BMW audio upgrade (vanaf hifi optie)

Bericht door Henkjan »

Bertje schreef: za 06 jan 2024, 20:24
Een subwoofer achter de voorsoelen zo nou niet mijn voorkeur zijn, die zou ik toch echt in de kofferbak plaatsen....
leg eens uit?
mvbakel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 11:02
Locatie: Helmond

Re: BMW audio upgrade (vanaf hifi optie)

Bericht door mvbakel »

leg eens uit?
Ben ik ook wel benieuwd naar maar misschien is niet bij iedereen. de kennis aanwezig dat bij een BMW F10. de kofferbak hermetisch is afgesloten :D

Ik had al moeite om de kabeltjes te trekken o.a. van dashcam.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: BMW audio upgrade (vanaf hifi optie)

Bericht door Bertje »

Nou als er iemand daar wil zitten bijvoorbeeld... :lol: een F10 is een 5 serie meen ik, lijkt me juist een gezinsauto waar je die ruimte wil gebruiken. Skiluik openen, sub in de kofferbak en de underseat woofers wél gebruiken zou ik doen. Maar dat is slechts mijn mening.
mvbakel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 11:02
Locatie: Helmond

Re: BMW audio upgrade (vanaf hifi optie)

Bericht door mvbakel »

Infase schreef: za 06 jan 2024, 19:54
Mijn deuren zijn inderdaad ook aangepakt. Dat scheelt inderdaad ook enorm.
Een gesloten kastje klinkt inderdaad lekker strak en daarmee sluit de bas mooi op de rest aan. Zo overheerst er niets, en dat luistert inderdaad het lekkerst, zeker tijdens lange ritten is het gewoon prettig dat alles mooi om balans klinkt

Audiotec Fisher maakt prima spullen. Zij zijn tevens de fabrikant van de Helix producten die ik in gebruik heb.
Dat zijn de "Helix P six dsp ultimate" en de "Helix P one" monoblock.
De luidsprekers zijn de "Focal Elite K2 Power ES165KX2" die dan dus direct met de dsp aangestuurd worden in plaats van de passieve filters.
De passieve filters zijn dus niet in gebruik, die liggen in de kast.
Sound-proofing van de deuren had impact maar SUB lijkt het nog beter strak te houden (SUB is veel later ingebouwd en maakte een groot verschil)
Het laag is de cabine wordt zeer goed gevoeld in de base drum (kick). Door overvloed aan speakers (ja ook de underseat bass speakers) en power gaat het eigenlijk nooit vervormen. Ik zorg verder ook dat het materiaal wat ik afspeel voldoende dynamiek heeft (oude CD masters van voor de loudness war hebben mijn voorkeur)
Ik weet dat Audiotec Fisher erachter zit ivm DSP software "branding" die gebruikt wordt voor de afrekening. Ik heb hiervoor laptop en Meet microfoon en CD met test tracks/roze ruis toegepast en na de afregeling deze eigenlijk nooit meer aangeraakt alleen het sub kanaal aangezet met dacht ik 100 Hz/24 dB/oct en op de Sub heb ik later op het oor fijn ingesteld op de sub zelf met de schakelaars en potmeters.

Heb jij de compo-set midden-hoge tonen apart aangestuurd ? Ik had daar een filter tussen zitten van ETON zelf (ipv BMW standaard)
Verder zitter er denk ik niet genoeg kanalen op de dsp. Het setje speakers is n.l. als volgt:

Voor midden = hogen tonen en breedband speakers kanaal 1. (intern analoog scheidingsfilter)
Voor L/R = hoge tonen en breedband speakers kanaal 2 en 3. (intern analoog scheidingsfilter)
Voor underseat. L/R = lage tonen woofers kanaal 4 en 5
Achter L/R = hogen tonen en breedband speakers kanaal 6 en 7. (intern analoog scheidingsfilter)
JBL subwoofer 12" in cabine = sub laag kanaal 8 passief uit DSP en met aparte JBL sub versterker is kanaal 8

In totaal dus 13 speakers.


Lof voor AUDIOTEC FISHER alles werkt al meer dan 6 jaar probleemloos zonder ploppen/kraak/brom/accu leegtrekken etc.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: BMW audio upgrade (vanaf hifi optie)

Bericht door Olaf Analogue »

Ik stuur inderdaad elke driver individueel aan met de dsp. Ik gebruik dus geen analoog filter.
mvbakel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 11:02
Locatie: Helmond

Re: BMW audio upgrade (vanaf hifi optie)

Bericht door mvbakel »

Gisteren voor de fun en een beetje serieus een proefrit gemaakt met een Volvo S9 - 2023 met B&W audio systeem topline.
Samen met een collega die Volvo fan en audio liefhebber is. Het ging vooral om de audio-experience om te vergelijken met mijn
eigen systeem in de BMW (zoals hiervoor beschreven). Ik had de verwachting dat het Volvo systeem (top line optie 6000 EURO) dicht in de buurt of beter zou zijn omdat dit systeem getuned zou zijn door de B&W guru's. Geluid was goed, onvervormd op hoge levels en ook geen hinderlijke resonanties te horen maar het diepe laag dat je voelt kwam er niet uit. Spelen met de settings maakte het wolliger dus niet beter. De balans in het spectrum was ook niet naar mijn. smaak. Ik zie mijn eigen systeem nog steeds als top-reference = 10 sterren, Het Volvo systeem zit op 8 sterren en kan misschien op 9 komen als de frequentie curve iets meer aan te passen is.
Ik zit dus nog steeds te wachten op een systeem dat mijn 10 sterren kan terugzetten op 9. :D dus wie komt ?
B&W standaard systeem zit op ongeveer 6 sterren.

Overigens rijden met de Volvo s90 / 190 PK / 4 cilinder tov. BMW 535i 535i 6 cylinder die ik nu heb was natuurlijk geen upgrade :D

playlist:
Radar love
The devil went down to georgia
Gypsy
Another one bites the dust
Sheffield drum/track
Emenicence front
Eye of the tiger
Rosanna
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: BMW audio upgrade (vanaf hifi optie)

Bericht door Olaf Analogue »

Hier staat de hap uit de hoedenplank waar ik het over had op de foto.
Hierdoor vormt de hoedenplank niet langer een belemmering in de luchtverplaatsing van de woofer, uiteraard werkt het zonder die hap ook, maar de weergave van de lage tonen is duidelijk netter en muzikaler met de hap.
P_20240209_112627.jpg
Plaats reactie