Kleine Ringkerntrafo gezocht.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Kleine Ringkerntrafo gezocht.

Bericht door audiomanics »

Ik ben op zoek naar een kleine ringkerntrafo van 6-8VA 230V in en liefst 2x2,5V uit. Liefst zo plat mogelijk ivm de beschikbare ruimte.
Helaas al een potkerntrafo gemaakt op ca 50kHz, maar dat zorgde voor rare vlekken in het display dus toch maar een 50Hz.
Gewoon trafo'tje gaat niet passen qua hoogte en de ringkerntrafo's die ik kan vinden zijn veelal 15-20VA en alsnog te groot.
Een trafo met een enkele 6V wikkeling zou ik nog kunnen af-en herwikkelen. Ik hoop onder de 2,5cm hoogte te blijven..
wie weet er een of heeft er een (en kan 'm missen)
Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kleine Ringkerntrafo gezocht.

Bericht door Pjotr »

Ik heb ze niet voor je maar is dit wat: https://nl.rs-online.com/web/p/toroidal ... rs/2786885
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Kleine Ringkerntrafo gezocht.

Bericht door audiomanics »

t is wel een schatje... hou 'm er even in...
Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kleine Ringkerntrafo gezocht.

Bericht door Pjotr »

Ja zijn wel aan de prijs tegenwoordig. Ik heb ze ooit als step-up voor een Thorens voeding gebruikt. Is het nog steeds voor je VFD? Dat moet toch werken met een dc-dc convertertje? Zo zitten ze allemaal... Behalve in een wekkerradio van weleer misschien.

[Edit]
Even nagezocht: Die kosten in 2015 €9,15 bij RS :shock:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Kleine Ringkerntrafo gezocht.

Bericht door audiomanics »

Ja, ik ben er even bijna twee maanden tussenuit geweest (Met de Camper naar Spanje) en pak de draad weer op..
Bij kleine VFD's kan je nog uit met DC. Dan is het verschil tussen de lagen en de hoge kant niet zo zichtbaar, maar bij deze joekels met een 5V filament is het verschil tussen boven en onder zelfs dramatisch te noemen. De filament moet dus AC gevoed worden met een centraal massapunt.
Helaas werkte de "HF" truuk met een potkerntje niet wonderschoon (kan ook zijn omdat de golfvorm meer een soort driehoek was dan sinusvormig)
Ik heb een EI-trafotje gewikkeld met 2,5V-0V-2,5V en dat werkt op zich prima, alleen bromt dat kreng en is, voor het mooie, gewoon te groot.

Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kleine Ringkerntrafo gezocht.

Bericht door Pjotr »

Ok snap hem. Dan zijn die Talema dingetjes wel fraai. Ik weet niet hoeveel VA je nodig hebt, ze zijn er in diverse VA waarden. Het gat is wel gevuld met epoxy ter bevestiging maar met wat beleid is dat er wel uit te boren zonder de wikkeling te beschadigen. Die moet je toch opnieuw wikkelen dan voor 2x 2,5V
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”