Hoezo brommende versterker?
Moderator: Beheerdersteam
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: Hoezo brommende versterker?
Vandaag e.e.a. verder getest. De weerstandswaarde maakt in mijn geval niet uit, met 100 Ohm krijg ik exact dezelfde brom als met 10 Ohm. Ik heb verder getest met en zonder condensator van 100 nF. Ook dit geeft geen enkel verschil, niet hoorbaar en niet meetbaar.
Groeten, Gerrit
Groeten, Gerrit
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: Hoezo brommende versterker?
Hierbij een kleine update.
Ik bereik tot nu toe het meeste resultaat gek genoeg met een zuigkring op 100 Hz. op de hoogspanningsrail. Ik gebruik nu quick’n dirty even een oude trafo met 10H inductie (primaire wikkeling van een kerstverlichtingstrafo bij gebrek aan een smoorspoel) en 250 nF in serie tussen hoogspanning en aarde. De resterende brom daalt met 25%, van 2 mV naar 1.5 mV.
Probleem is dat ik natuurlijk geen oude trafo ga inbouwen. M.a.w. ik zoek een miniatuur smoorspoel van 10 H. Online kan ik die niet 1-2-3 vinden, alleen “grote” smoorspoelen, voor 50 mA en hoger (o.a. Hammond, Triax). Volgens mij heb ik dat niet direct nodig, de stroom is immers minimaal.
Heeft iemand een suggestie voor een smoorspoel?
Groeten, Gerrit
Ik bereik tot nu toe het meeste resultaat gek genoeg met een zuigkring op 100 Hz. op de hoogspanningsrail. Ik gebruik nu quick’n dirty even een oude trafo met 10H inductie (primaire wikkeling van een kerstverlichtingstrafo bij gebrek aan een smoorspoel) en 250 nF in serie tussen hoogspanning en aarde. De resterende brom daalt met 25%, van 2 mV naar 1.5 mV.
Probleem is dat ik natuurlijk geen oude trafo ga inbouwen. M.a.w. ik zoek een miniatuur smoorspoel van 10 H. Online kan ik die niet 1-2-3 vinden, alleen “grote” smoorspoelen, voor 50 mA en hoger (o.a. Hammond, Triax). Volgens mij heb ik dat niet direct nodig, de stroom is immers minimaal.
Heeft iemand een suggestie voor een smoorspoel?
Groeten, Gerrit
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoezo brommende versterker?
Het afvoeren van een 100Hz brom d.m.v. een zuigkring is ongebruikelijk in een voeding. Maar wel origineel bedacht.
Re: Hoezo brommende versterker?
Een condensator parallel op de bestaande smoorspoel om die op 100Hz af te stemmen kan misschien ook wel.
Anne
Anne
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: Hoezo brommende versterker?
Hallo Anne,
Ik gebruik echter geen smoorspoel maar een gyrator (met MOSFET). De resonantiefrequentie is inderdaad identiek bij parallel en serieschakeling.
Hoe kom ik aan een lief klein smoorspoeltje van 10 H (bij benadering, want de condensator kan ik wel op maat samenstellen).
Groeten, Gerrit
Ik gebruik echter geen smoorspoel maar een gyrator (met MOSFET). De resonantiefrequentie is inderdaad identiek bij parallel en serieschakeling.
Hoe kom ik aan een lief klein smoorspoeltje van 10 H (bij benadering, want de condensator kan ik wel op maat samenstellen).
Groeten, Gerrit
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoezo brommende versterker?
Nog leuker.Ah!buis schreef:Een condensator parallel op de bestaande smoorspoel om die op 100Hz af te stemmen kan misschien ook wel.
Anne
Re: Hoezo brommende versterker?
En werkt dat ding wel goed ? Heeft nml een spanningsval nodig, ruim groter dan de rimpel ervoor.Gerrittube schreef:Hallo Anne,
Ik gebruik echter geen smoorspoel maar een gyrator (met MOSFET).
Anne
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: Hoezo brommende versterker?
We zijn weer een paar weken verder, en het is tijd voor een korte update. Ik heb dagenlang op allerlei manieren geprobeerd de brom te verlagen, met als uiteindelijk resultaat dat de brom nu teruggebracht is tot 0,35 mV (i.p.v. 2 mV). De brom is nu op de speakers onhoorbaar, met het oor pal voor de luidspreker.
Om het restantje brom te kunnen beoordelen (letterlijk!) heb ik de luidsprekeraansluiting (met dubbele diodes ter beveiliging) vanaf de dummy load direct op een tweede versterker aangesloten. Met de knop een heel eind open was de brom ook goed hoorbaar en waren ook alle veranderingen direct merkbaar.
Ik heb naar de audio massadraden gekeken en de voedingsmassa, maar dat leverde geen verbeteringen op. De gloeispanning was AC, gekoppeld aan 40 Volt DC. Het bleef maar rond de 2 mV brommen. Ik heb ook DC geprobeerd, maar dat gaf geen verbetering, noch met een geschakelde voeding met daarachter een TL1084 regelaar, noch met een accu met dezelfde regelaar. Vooral dit laatste kon ik niet uitstaan. Wat wel steeds duidelijk was, was dat de DC koppeling naar de gloeispanning essentieel was voor de laagste brom. Ik heb ondertussen hele boekwerken liggen over brom en de diverse oplossingen uit boeken en diverse fora. Ik wist hiervoor nog niet dat je hierop kon afstuderen...
De oplossing - althans in de huidige testopstelling - heb ik gevonden in de DC gloeispanning (accu), maar nu niet “zwevend”, maar ook weer via een 33K weerstand gekoppeld aan 40 Volt DC. Nu hebben de gloeidraden een rimpelloze spanning en ook een goede referentie naar massa via de 40 Volt spanning.
Met dit goede resultaat ga ik het nieuwe jaar in en daarbij zal ik proberen vanuit de gloeispanning (of een andere voeding) een schone gloeispanning te maken, uiteraard weer met de koppeling naar zo’n 40 Volt.
Prettige jaarwisseling! Gerrit
Om het restantje brom te kunnen beoordelen (letterlijk!) heb ik de luidsprekeraansluiting (met dubbele diodes ter beveiliging) vanaf de dummy load direct op een tweede versterker aangesloten. Met de knop een heel eind open was de brom ook goed hoorbaar en waren ook alle veranderingen direct merkbaar.
Ik heb naar de audio massadraden gekeken en de voedingsmassa, maar dat leverde geen verbeteringen op. De gloeispanning was AC, gekoppeld aan 40 Volt DC. Het bleef maar rond de 2 mV brommen. Ik heb ook DC geprobeerd, maar dat gaf geen verbetering, noch met een geschakelde voeding met daarachter een TL1084 regelaar, noch met een accu met dezelfde regelaar. Vooral dit laatste kon ik niet uitstaan. Wat wel steeds duidelijk was, was dat de DC koppeling naar de gloeispanning essentieel was voor de laagste brom. Ik heb ondertussen hele boekwerken liggen over brom en de diverse oplossingen uit boeken en diverse fora. Ik wist hiervoor nog niet dat je hierop kon afstuderen...
De oplossing - althans in de huidige testopstelling - heb ik gevonden in de DC gloeispanning (accu), maar nu niet “zwevend”, maar ook weer via een 33K weerstand gekoppeld aan 40 Volt DC. Nu hebben de gloeidraden een rimpelloze spanning en ook een goede referentie naar massa via de 40 Volt spanning.
Met dit goede resultaat ga ik het nieuwe jaar in en daarbij zal ik proberen vanuit de gloeispanning (of een andere voeding) een schone gloeispanning te maken, uiteraard weer met de koppeling naar zo’n 40 Volt.
Prettige jaarwisseling! Gerrit
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: Hoezo brommende versterker?
Een kleine update na de koude weken, waarin ik niet aan solderen ben toegekomen. In een koude werkplaats werken vond ik maar niks en heb ik mijn tijd besteed aan wat programmeerwerk.
Ieder kanaal heeft twee 6SN7 buizen, die per kanaal gevoed worden met gelijkspanning. Ik gebruik de 6.3 Volt gloeispanning, met een Schottky brug met daarachter een XL6009 DC-DC converter, die op 400 Khz. werkt, per kanaal. Deze voeding is niet geaard, maar via een 33K weerstand verbonden met zo’n + 40 Volt.
De brom is hiermee verlaagd van 2 mV naar 0.35 mV.
Ik test dit ook op het gehoor door de luidsprekeruitgang van de eindtrap (2 x KT150 PP) direct op een lijningang van een 2 x 60 Watt Sony Solid State versterker aan te sluiten. De lijningang is enigszins beveiligd met 2 dioden in antiparallel. Met de knop driekwart open is er wel wat ruis en zacht gezoem te horen. Met een luidspreker direct op de eindtrap is het volledig stil.
De aanhouder wint zullen we maar zeggen...
Groeten, Gerrit
Ieder kanaal heeft twee 6SN7 buizen, die per kanaal gevoed worden met gelijkspanning. Ik gebruik de 6.3 Volt gloeispanning, met een Schottky brug met daarachter een XL6009 DC-DC converter, die op 400 Khz. werkt, per kanaal. Deze voeding is niet geaard, maar via een 33K weerstand verbonden met zo’n + 40 Volt.
De brom is hiermee verlaagd van 2 mV naar 0.35 mV.
Ik test dit ook op het gehoor door de luidsprekeruitgang van de eindtrap (2 x KT150 PP) direct op een lijningang van een 2 x 60 Watt Sony Solid State versterker aan te sluiten. De lijningang is enigszins beveiligd met 2 dioden in antiparallel. Met de knop driekwart open is er wel wat ruis en zacht gezoem te horen. Met een luidspreker direct op de eindtrap is het volledig stil.
De aanhouder wint zullen we maar zeggen...
Groeten, Gerrit
Re: Hoezo brommende versterker?
Deze pdf van diyaudio kwam ik nog tegen
"How to wire up an audio amplifier for zero noise problems"
https://www.diyaudio.com/community/atta ... df.426619/
"How to wire up an audio amplifier for zero noise problems"
https://www.diyaudio.com/community/atta ... df.426619/
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: Hoezo brommende versterker?
Mooi artikel, al gaat dit zo te zien over solid state versterkers. Het geldt nagenoeg ongewijzigd echter ook voor buizenversterkers, al zal daar de resterende “noise” toch wel net iets hoger blijven.
Groeten, Gerrity
Groeten, Gerrity
