Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leeuwarden »

Ik denk ook dat het met die rook wel los zal lopen, zie ook gebruikte emoticon in mijn bericht…

Over bekabeling gesproken… ik ben ooit bij Erno Borbely thuis geweest. Die had zijn Magnepans gewoon aangesloten met een stukje elektriciteitskabel van de plaatselijke bouwmarkt. Hij vond dat iedereen die er meer geld aan uit gaf knettergek was. Ik neem voor het gemak maar even aan dat iedereen hier de beste man kent…
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Daar is ook niets mis mee, zolang als het niet te dun is, er zit exact hetzelfde koper in als in extreem dure luidsprekerkabels.
Ik heb zelf 2 x4 mm² luidspreker kabels, dunner dan dat zou ikzelf niet willen gaan,
De situatie van Walter betreft uiteraard alleen de extra tweeter, dus daar hoeft uiteraard geen 2x4 mm² aan te hangen, daar zou een 2x1 mm² kunnen volstaan.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik denk dat de doorsnede daarmee vergelijkbaar is, de losse adertjes worden bij elkaar gehouden door slechts dun zijde wat erom heen gewikkeld zit, dus de diameter die je ziet, is bijna alleen het koper (plus de glas isolatie om elk afzonderlijk koper draadje).

Ik heb wel de indruk dat de Harmonizer goed laat horen welke draad ervoor zit, nu ervaar heel veel detail in de opnames, soms alsof je door een loep kijkt, een apart effect ik moet er nog aan wennen. Ik had nooit wat met de volgende uitdrukking, maar denk dat ik nu snap wat men bedoeld met een puntiger geluid, zo klinkt het, en een groter beeld.

Naast wennen, ben ik ook wat met de HQ player instellingen aan het spelen, om het geluid opnieuw naar mijn smaak te tunen, heb nu het laag bijvoorbeeld 1 dB harder gezet. Omdat het geluid nu minder dicht loopt, kan het laag harder.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Gaat om de diameter van de draad. Is gewoon een simpele formule voor maar met een diameter van 0,4mm is koperdraad transparant tot 100kHz. Dus als die losse adertjes niet dikker zijn dan 0,4mm... Junji Kimura van 47Labs beveelt voor de Gaincard aan: 1x massief van 0,67mm.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Diameter of doorsnede?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Strikt genomen is doorsnede een oppervlak. Dan zou Peter het over mm2 hebben. Maar het wordt vaak door elkaar gebruikt.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Ja.
Peter heeft het over diameter; twee keer de straal.
0,4 mm is dan 0,12 mm2 en 0,67 mm is 0.35 mm2. Beide minder dan de doorsnede van het snoer voor een schemerlamp.

Gaat de belangrijkste eigenschap van een kabel meestal over de doorsnede, niet de diameter.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Mooie muziek voor de donkere dagen, en dat laag! Check maar eens het laatste nummer:
Bijlagen
CB99D96B-09B3-49CD-90E8-FE3DC84A557C.jpeg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Nog meer tweaks:

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

richard schreef: vr 15 dec 2023, 23:47

Gaat de belangrijkste eigenschap van een kabel meestal over de doorsnede, niet de diameter.
Sorry hoor maar je maakt er wel weer een lekkere cliffhanger van. Het gaat er hier om dat Cock (e.v.a. speakerkabelmakers) een bundel dunne draadjes gebruikt die apart van elkaar geïsoleerd zijn. Dat doet ie vanwege het gegeven dat de weerstand van een draad toeneemt met oplopende frequentie en de mate waarin is afhankelijk van van de DIAMETER! Lees het gegeven linkje er maar op na. Hoe doe jij dat op je werk dan met een zoveel ton asfalt? Geef je daar de dikte op of de diameter?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: do 21 dec 2023, 9:27
Dat doet ie vanwege het gegeven dat de weerstand van een draad toeneemt met oplopende frequentie

Treedt dat effect überhaupt op bij audio frequenties?
Ik meen dat dat pas bij veel hogere frequenties plaatsvindt, maar ik kan me vergissen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: vr 15 dec 2023, 10:57
Gaat om de diameter van de draad. Is gewoon een simpele formule voor maar met een diameter van 0,4mm is koperdraad transparant tot 100kHz. Dus als die losse adertjes niet dikker zijn dan 0,4mm... Junji Kimura van 47Labs beveelt voor de Gaincard aan: 1x massief van 0,67mm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Yup. In dat linkje staat ook een tabelletje van de indringdiepte voor koperdraad, de diameter is dan 2x zo groot. Kimura zit met zijn 0,67mm op een grensfrequentie van ca. 50 kHz waarbij het effect van invloed wordt. Bij de meeste speakers loopt de impedantie ook op met de frequentie in het hoog. Dus in hoeverre het ook hoorbaar effect heeft hangt ook van de combinatie met de speakers af.

Op dit principe zijn ook de zelfbouw CAT5 speakerkabels gebaseerd: Vele dunne geïsoleerde draadjes parallel. Maar in hoeverre het ook hoorbaar is? Als je dit zelf wilt doen let dan op dat je full copper CAT5 neemt en beslist geen CCA (Copper Clad Alu).
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 21 dec 2023, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: do 21 dec 2023, 11:12
Als je dit zelf wilt doen let dan op dat je full copper CAT5 neemt en beslist geen CCA (Copper Clad Alu).
leg eens uit?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Lijkt mij wel dat liever geen alu draad als speakerkabel wilt toch? Dat is erg moeilijk goed geleidend vast te zetten en al helemaal niet normaal te solderen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

ah, dat aspect. helder
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Pjotr schreef: do 21 dec 2023, 9:27
.... Hoe doe jij dat op je werk dan met een zoveel ton asfalt? Geef je daar de dikte op of de diameter?
Dikte in mm; hoeveelheid in tonnen (dikte x oppervlak x 2,5 ton/m3).

Maar verder is het duidelijk. Is dat ook de reden waarom de zendamateurs soms met die fancy vlechtwerkjes aan de gang gaan? Op de plaatselijke radiomarkt zie ik wel eens wat liggen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Inmiddels wat gespeeld met de Harmonizers aan/uit. Zonder de Harmonizers klinkt het ook wel goed, maar kaler en vlakker. De Harmonizers voegen echt een laag van beleving toe, van harte aanbevolen dus.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Kwam op MP een tweak tegen die ik nog niet eerder getest hebt, de Audiomaat Wonderwood Wow blokjes, gelijk maar voor 12 stuks gegaan:

https://www.audiomaat.nl/wonderwood-wow-blokje.html
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

nou volgens mij moeten mensen open baflle en gesloten gewoon meer technisch bekijken.. je hebt minder room nodes met open baffle en dat is waarom het anders klinkt. nadeel is dat je niet zoveel laag hebt als gesloten/ported + room nodes. beide kan werken. is je kamer ruk heb je wellicht een voordeel aan open baffle. heeft niks met smaak te maken volgens mij of wat beter is. als je genoeg oppervlakte hebt kun je het matchen.. afhankelijk van waar de driver gecrossed wordt
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

Walt schreef: zo 24 dec 2023, 10:20
Inmiddels wat gespeeld met de Harmonizers aan/uit. Zonder de Harmonizers klinkt het ook wel goed, maar kaler en vlakker. De Harmonizers voegen echt een laag van beleving toe, van harte aanbevolen dus.
extra hoog kan ik me zo maar voorstellen :) al een meting gedaan ? kunnen eindeloos gissen maar we kunnen het ook gewoon zien wat het doet.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ehhhh, de plaat blijft hangen? :mrgreen:

Ik ben alweer bezig met de volgende tweak.. maar ik heb de harmonizer aansluit draden inmiddels vast gesoldeerd in het filter, met als voordeel dat ik nu de TvW VdH tijgerweerstanden weer kon aansluiten achterop de terminals.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

Walt schreef: za 30 dec 2023, 20:55
tijgerweerstande
??
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Zoek maar even terug in mijn andere topic, dit zijn hoog ohmige weerstanden die door hun uiterlijk met gele strepen aan een tijger doen denken, deze zijn door Theo van Wermeskerken behandeld via de Van der Heide filosofie om orde op de set over te dragen. Op Audiofreaks is er meer over te vinden, dezelfde gedachte goed als de audiotegel en audiolamp.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

mijn god , het is grappig dat men denkt dat elke frutsel zoveel inpact heeft. wonderbaarlijk. vervang een driver. en je hebt 1000% meer verschil. waarom klooien met dingen die niks doen of zo weinig dat ze niet hoorbaar zijn.
Laatst gewijzigd door WrineX op za 30 dec 2023, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie