2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Nu is mijn ervaring met zulke gebootstrapte cascodes met fets wel dat die op zich sowieso vrij rap oscilleren.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Tussen waar en wat zou je die 100R dan willen plaatsen aan de anode?
Dan kan ik dat eens proberen.
Bijlagen
2a3-40.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

"O" marks the spot. Net als andere stoppers, de weerstand zo dicht mogelijk op de aansluiting van de voet solderen. De rode draad komt dan op de andere kant van de weerstand te zitten.
Screenshot 2023-11-24 224212.jpg
Screenshot 2023-11-24 224212.jpg (24.94 KiB) 529 keer bekeken
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Gewoon in serie dus met de anode, ga ik proberen.
Eerst het printje in orde krijgen met gelijke waarden( ongeveer).
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik heb de 100r op de anode er bij tussen geplaatst maar ik heb net 2 nieuwe fets geplaatst in het slechte printje.
Aarde aan de soldeerbout gemaakt en en een armband er bij om naar massa. Resultaat identieke spanning op het printje zoals iedere keer.
Hij speelt er wel op maar de anode spanning tussen de goede en slechte print is 158V en 191V ik weet nu al dat het fout gaat als ik veel vermogen vraag dus ga daar niet mee verder. Bovenstaande spanningen blijven iedere keer hetzelfde wat ik ook probeer.
Als iemand mij 2 identieke printjes in elkaar kan zetten met die lage uitgangsspanning ben ik tevreden en betaal er natuurlijk voor. ik kan niet vinden wat er fout gaat en heb inmiddels zeker 10 tot 15 fets gebruikt.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Dat gaat aardig frustreren kan ik me zo voorstellen. Ik heb even gezocht, en ik heb nog twee ongebruikte printjes gevonden. Ook heb ik nog een klein aantal DN2540 MOSFETs in TO92 gevonden, maar van de TO220 versie heb ik er nog maar één. Maar ik zie dat ze weer gewoon leverbaar zijn via de gebruikelijke kanalen, dus misschien is een berichtje in de "mouser meeliften" thread op z'n plaats. Ik wil ze wel voor je solderen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Jurgen ik heb je een pb gestuurd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door democles »

vreemd allemaal. en frustrerend :?
Als je de uitgangen van de CCS omwisselt blijft het dan hetzelfde?
Niet dat je misschien een verrotte uitgangscondensator hebt.
1 van die pio,s K75-10 zo te zien.

Zo maar even meedenkend.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Het probleem zit in die kleine printjes, die niet gelijk zijn aan elkaar, daardoor ontstaat er een enorm spanningsverschil.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Zo te zien is dat alleen het geval bij de drain (middelste pootje) van M2 het geval. Daar moet je even goed opletten! Je kunt er voor kiezen om die drain niet door de print te steken en met een los draadje aan te sluiten. Beter zou zijn om de gaatjes van M2 niet op een rijtje te zetten maar in een driehoekje. Zodat de onderlinge afstand groter is.

Zou daar iig niet te scheutig met soldeer zijn, goed schoonmaken na solderen met aceton en evt aflakken.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

ik had al losse massieve draad toegepast en de onderdelen er bovenop gesoldeerd. zodat je ze niet in de print hoefde te solderen, pootjes zitten idd dicht bij elkaar. Jurgen gaat het proberen op te lossen.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Smoke test!
smoketest.jpg
Ze staan nu lekker warm te worden op 300 V. De condensator zit er nog niet op, daarvoor raad ik aan om een axiale te monteren, daar is de print oorspronkelijk op ontworpen. Bijvoorbeeld deze:

https://www.eoo-bv.nl/mkp-axiaal/15269- ... xiaal.html

of deze:

https://nl.mouser.com/ProductDetail/Cor ... wDAg%3D%3D

Ik wil ze er wel voor je op zetten, maar ik heb mijn laatjes doorzocht en ik heb de juiste waarde niet meer. Barry's bestelling bij Mouser is helaas net de deur uit.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Ik heb nu de condenstoren op de printjes gemonteerd, en ineens is de boel niet meer stabiel. De DC stroom die loopt fluctueert sterk, en op de oscilloscoop is een duidelijke oscillatie van ca. 10 MHz te zien. Bij het uitschakelen van de labvoeding is een MOSFET gesneuveld, de gate was doorgeslagen. Het lijkt er dus op dat ik nu zie waar Peter ook al die tijd tegenaan bleef lopen.

Ik heb mijn eigen versterkertje nog eens open gemaakt en gecheckt, en daarin zijn de printjes helemaal stil. De MOSFETs die Peter heeft gestuurd lijken een stuk steiler te zijn dan de exemplaren die ik destijds heb gebruikt, dus dat kan de verklaring zijn waarom ik dit fenomeen tot nu toe niet heb gezien. Overigens zijn zowel mijn oude MOSFETs als Peter's exemplaren binnen de specificatie voor de DN2540, dus dat geeft maar weer aan hoe variabel die dingen kunnen zijn.

Vanavond maar eens kijken hoe dit op te lossen is. Mijn eerste idee om een TVS diode bij de gate van de onderste MOSFET te monteren om gate doorslag te vermijden gaat dit probleem waarschijnlijk niet oplossen. Maar wellicht helpt het al als ik de gate stopper van de onderste MOSFET verhoog naar 1k. Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Zoals ik al eerder opmerkte is mijn ervaring dat de bootstrap cascode met de 2 fets die je nu gebruikt op zich erg gevoelig voor oscillatie. Niet in deze schakeling maar in mijn geval als buffer voor een condensator microfoon. Je zou deze configuratie eens geïsoleerd kunnen bekijken in Spice. Waarschijnlijk wordt het een stuk stabieler als je M2 weglaat.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Dat is de fallback voor als ik het niet werkend krijg. Het voordeel van de huidige schakeling is een zeer goede PSRR. Voor Peter is dat van minder belang, maar ik gebruik 'm ook in een ruisarme MM voorversterker. Daarin is het van groot belang, als ik de toonarm parkeer is het enige wat ik hoor de eigen ruis van de cartridge.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Ik heb het zelf ooit gebruikt in een VV met een 12B4A lo-Mu triode en een IRF710. Fet was gebiased met een PVI van IR. Echt geen spoortje brom!
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door AatV »

Zit me af te vragen of die gridstoppers van 100 Ohm zoveel zin hebben bij die steile fet's.
Zou zelf minimaal 1k of 2k2 nemen en dan nog liefst carbon composition...

groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op di 19 dec 2023, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Kun je hier echt weinig van zeggen. Je hebt met die 2 fets een rondgaande versterking van nagenoeg 1 in de cascode. De minste geringste opslingering van een LC plus wat ruis en je hebt een oscillator.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

AatV schreef: di 19 dec 2023, 11:23
Zit me af te vragen of die gridstoppers van 100 Ohm zoveel zin hebben bij die steile fet's.
Zou zelf minimaal 1k of 2k2 nemen en dan nog liefst carbon composition...

groet,
Aat
Aat geven koolstof weerstanden niet ook ruis?
Ik heb bij de kathode eens een koolweerstand gebruikt die ruis gaf in het signaal.
Ik gebruik zelf altijd metaal(film) weerstanden.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door AatV »

Voor ruis heb je stroom nodig. Bij g1 (voor buizen) en de gate van Mosfet's loopt (tenzij het heel erg fout gaat :mrgreen: ) geen stroom.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Niet helemaal, je hebt de thermische ruis die onafhankelijk is van de stroom. De weerstand en de temperatuur bepalen de ruisspanning. De "excess noise" wordt gegenereerd door elektronen die langs materiaalfouten piepen en is dus stroomafhankelijk. Zulke fouten zijn in koolfilm/composiet meer aanwezig dan in metaalfilm.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

De printjes zijn gefikst. Ze oscilleerden inderdaad met de zelfinductie van de aansluitdraden, als ik de schakeling supercompact en met lokale ontkoppeling opbouwde stopte het oscilleren. Maar in een buizenversterker wil je toch wat ruimtelijker kunnen bouwen, dus het moet ook met langere draden gewoon werken. Verhogen van de stoppers van 100 Ohm naar 1k werkte, nu zijn de printjes ook stil als ik ze met draden van 50 cm lang op de labvoeding en zonder ontkoppeling aansluit. Ik zal ze nog even testen met een 6Z51P, maar ik verwacht nu geen problemen meer. De stromen liggen ook weer mooi dicht bij elkaar, het ene printje komt uit op 8,38 mA en het andere op 8,33 mA. Netjes gematcht al zeg ik het zelf.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Dat klinkt erg goed Jurgen. bij mij was het wel zo dat de uitsturing invloed had, hij ging er door toen ik het volume met veel bas 3/4 uitstuurde.
daaronder deden beide kanalen het maanden prima, kan je dat ook simuleren?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Bij mij ging het mis toen ik de spanning eraf haalde. Bij flinke uitsturing van de driver kan het ook zijn dat je het buisje even afkneep en dat toen de schade optrad. Maar ik kan het ding natuurlijk even met opzet flink oversturen om te zien wat er gebeurt. De schakeling zou gewoon netjes moeten clippen zonder problemen.

Overigens bedenk ik me net dat bij flinke uitsturing de 2A3 ook roosterstroom gaat trekken, en dat daardoor kortstondig de stroom die het printje aan de OUT aansluiting levert een piekje vertoont. Op dat moment worden beide MOSFETs door de verhoogde stroom ook nog een stukje steiler, dus ik zal even een 300B + periferie uit de rommeldoos opvissen om te testen of het in die situatie ook goed gaat.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Heeft het straks nog invloed op de beide 6Z51P?
Moet ik degene met de minste steilheid gebruiken of maakt dat niet uit?
Plaats reactie