MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Moderator: Beheerdersteam
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Pjotr: 25 Hz is dan ook geen voorwaarde. Het laag was indrukwekkend en was goed genoeg. Leuke naam heb je trouwens! In de tijd van de Pillar hadden wij een mini tijgertje (huiskat) welke ik Pjotr had genoemd.
Henk: dat zijn inderdaad de buitenafmetingen. Ik weet niet of de wanddikte 18 mm was. Wel weet ik dat ze erg zwaar waren terwijl de afmetingen beperkt zijn. Mogelijk komt dat door de TL konstruktie maar daar kan ik me niets van herinneren. In de uitvoering met 2 tweeters en 1 (of 2?) Philips woofers zat een poortje, duidelijk zichtbaar achter het doek op de foto.
Henk: dat zijn inderdaad de buitenafmetingen. Ik weet niet of de wanddikte 18 mm was. Wel weet ik dat ze erg zwaar waren terwijl de afmetingen beperkt zijn. Mogelijk komt dat door de TL konstruktie maar daar kan ik me niets van herinneren. In de uitvoering met 2 tweeters en 1 (of 2?) Philips woofers zat een poortje, duidelijk zichtbaar achter het doek op de foto.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Dat lijkt me wel, en dan denk ik dat er rekening mee is gehouden dat de kolom iets terugspringt t.o.v. bodem en deksel.
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Grappig. ik had op het oude vergane Hifi.nl forum Tijgetje als Avatar
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Beste Mede Muziek liefhebbers,
Ik ben momenteel bezig met het verwijderen van de lijmrand met aceton aan de onderkant bij de voet. Dan hoop ik daarna het doek rondom op de kunnen stropen naar boven zodat de speakers met (hopelijk defecte) foamranden te voorschijn komen. Een ander defect hoop ik niet
Dan kan ik daarna de foamranden gaan verwijderen en nieuwe bestellen.
Zijn er toevallig mede muziekliefhebbers die op een of andere wijze de bovenplaat van deze speaker hebben weten te verwijderen. Om die op een later moment weer te kunnen monteren. Hoe dat truckje is, daar ben ik nog niet achter
De onderplaat zit namelijk geschroefd.
Groetjes,
Bart
Ik ben momenteel bezig met het verwijderen van de lijmrand met aceton aan de onderkant bij de voet. Dan hoop ik daarna het doek rondom op de kunnen stropen naar boven zodat de speakers met (hopelijk defecte) foamranden te voorschijn komen. Een ander defect hoop ik niet
Zijn er toevallig mede muziekliefhebbers die op een of andere wijze de bovenplaat van deze speaker hebben weten te verwijderen. Om die op een later moment weer te kunnen monteren. Hoe dat truckje is, daar ben ik nog niet achter
Groetjes,
Bart
Laatst gewijzigd door BAD720 op zo 17 dec 2023, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Beste Marp, De luidsprekers steunen volledig met die 6mm rand op de onderplaat van de luidspreker. De foto's van gisteren zijn van de onderkant van de zuil. De foto met de vier grijze rubbertjes is van de onderkant van de luidspreker voet. Groetjes
- pappaleo
- Berichten: 12409
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Dat zegt toch niks over de dikte van het spaanplaat van de rest van de luidspreker?
6mm is onwaarschijnlijk dun voor een luidsprekerwand. Dat kom je in geen enkele fabrieksspeaker tegen.
6mm is onwaarschijnlijk dun voor een luidsprekerwand. Dat kom je in geen enkele fabrieksspeaker tegen.
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
zitten waarschijnlijk gewoon in een sponning gefreesd? Gok zo dat de wand 12mm dik is.
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Beste ...,
De wanden van de speakers zijn dikker (maar hoe dik daar heb ik geen idee van en is ook nergens op te meten); de speakers (2 tweeters (allebei op een andere zijde en andere hoogte) en 1 bas) liggen er verzonken in. En er zitten twee (bas)openingen in.
H.W. Lüpertz hield ook erg van lijm. De speaker en tweeters zitten geschroefd en gelijmd
Dan was het gemakkelijker geweest om de foamrand te vervangen. Dan had ik de gehele unit eruit kunnen halen. Nu moet ik dat voorzichtig onder het doek door gaan doen.
De wanden van de speakers zijn dikker (maar hoe dik daar heb ik geen idee van en is ook nergens op te meten); de speakers (2 tweeters (allebei op een andere zijde en andere hoogte) en 1 bas) liggen er verzonken in. En er zitten twee (bas)openingen in.
H.W. Lüpertz hield ook erg van lijm. De speaker en tweeters zitten geschroefd en gelijmd
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Als de units er eenmaal uit zijn kun je toch relatief eenvoudig de wanddikte meten ?
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Goedmorgen Ray5150,
Dat zou geweldig zijn, maar zoals ik al schreef "H.W. Lüpertz hield ook erg van lijm. De speaker en tweeters zitten geschroefd en gelijmd
"
Er is niets te demonteren zonder te kast te vernielen. De speaker zit met vier schroeven vast en het metalenframe daaromheen zit gelijmd. Ik heb van alles al geprobeerd maar met geen fatsoenlijke mogelijkheid is de kast te openen dan wel gemakkelijk te repareren. De foamranden vervangen wordt op deze wijze ook een aardige uitdaging. Maar zekers het proberen waard
Aanvulling: de onderste spaanplaat (bij de zwarte en rode aansluiting) heb ik nagemeten met de schuifmaat en die is 22mm. De vloer- en bovenplaat zijn beide (inclusief het fineer) 25,5mm.
Dat zou geweldig zijn, maar zoals ik al schreef "H.W. Lüpertz hield ook erg van lijm. De speaker en tweeters zitten geschroefd en gelijmd
Er is niets te demonteren zonder te kast te vernielen. De speaker zit met vier schroeven vast en het metalenframe daaromheen zit gelijmd. Ik heb van alles al geprobeerd maar met geen fatsoenlijke mogelijkheid is de kast te openen dan wel gemakkelijk te repareren. De foamranden vervangen wordt op deze wijze ook een aardige uitdaging. Maar zekers het proberen waard
Aanvulling: de onderste spaanplaat (bij de zwarte en rode aansluiting) heb ik nagemeten met de schuifmaat en die is 22mm. De vloer- en bovenplaat zijn beide (inclusief het fineer) 25,5mm.
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Spaanplaat is nu eenmaal een vrij bros materiaal, er breken vrij snel stukken uit.
Men zal destijds waarschijnlijk ook wel naar de inkoopsprijs hebben gekeken, en niet voor de duurste kwaliteit zijn gegaan.
Ik zou er dan toch serieus over nadenken om 2 nieuwe kasten te bouwen van MDF of multiplex.
De maten kun je in principe 1 op 1 overnemen.
Men zal destijds waarschijnlijk ook wel naar de inkoopsprijs hebben gekeken, en niet voor de duurste kwaliteit zijn gegaan.
Ik zou er dan toch serieus over nadenken om 2 nieuwe kasten te bouwen van MDF of multiplex.
De maten kun je in principe 1 op 1 overnemen.
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Je ziet wel een blauwe foam achter de tweeter vandaan komen.
Ik verwacht dat dit niet verlijmd is maar wel door de druk aan elkaar is gaan kleven.
wat nog wel eens wil werken is met een bout die net niet in de schroefgaten past de boel naar voor drukken.
je snijd krijgt dan wel iets van schroefdraad in het chassis gat maar de kop van de schroef die daar later weer in moet valt daar wel overheen.
Ik verwacht dat dit niet verlijmd is maar wel door de druk aan elkaar is gaan kleven.
wat nog wel eens wil werken is met een bout die net niet in de schroefgaten past de boel naar voor drukken.
je snijd krijgt dan wel iets van schroefdraad in het chassis gat maar de kop van de schroef die daar later weer in moet valt daar wel overheen.
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Hoi Kappa,
Ik heb de vier schroeven op de hoeken verwijderd, voorzichtig de tweeter proberen los te krijgen. Er is met geen enkele mogelijkheid beweging in te krijgen en het blauwe goedje voelt als hard rubber. Ik vermoed dat lijm is; helaas maar waar. De tweeter proberen te verwijderen laat ik maar varen. Ik ga de foamranden vervangen en de speaker op zolder een twee leven geven.
Ik zie namelijk een soort van foam/ geluidsdempend materiaal dat een licht beige kleur heeft. Is ook op een van de foto's bij een van de poorten te zien.
Beide speakers heb ik nu aan de onder kant los kunnen maken en het speakerdoek goed kunnen verwijderen. De lijm is goed op te lossen met echte aceton. De aceton het ik met een spuitje (bij de apotheek gekocht) op de lijmrand aangebracht en dan een paar minuten in laten weken. Op sommige plekken dat meerdere keren herhaald en uiteindelijk kan het doek dan zonder scheuren los worden gemaakt.
Ik heb de vier schroeven op de hoeken verwijderd, voorzichtig de tweeter proberen los te krijgen. Er is met geen enkele mogelijkheid beweging in te krijgen en het blauwe goedje voelt als hard rubber. Ik vermoed dat lijm is; helaas maar waar. De tweeter proberen te verwijderen laat ik maar varen. Ik ga de foamranden vervangen en de speaker op zolder een twee leven geven.
Ik zie namelijk een soort van foam/ geluidsdempend materiaal dat een licht beige kleur heeft. Is ook op een van de foto's bij een van de poorten te zien.
Beide speakers heb ik nu aan de onder kant los kunnen maken en het speakerdoek goed kunnen verwijderen. De lijm is goed op te lossen met echte aceton. De aceton het ik met een spuitje (bij de apotheek gekocht) op de lijmrand aangebracht en dan een paar minuten in laten weken. Op sommige plekken dat meerdere keren herhaald en uiteindelijk kan het doek dan zonder scheuren los worden gemaakt.
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Is spaanplaat naast dat het goedkoop is, akoestisch gezien niet een heel slechte optie voor luidsprekerkasten. Het heeft een gunstige verhouding tussen stijfheid en interne demping.
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Een avondje boenen met alcohol en aceton en wat stickerverwijderaar is de eerste schoon
Goede youtube filmpjes zijn te vinden op https://www.repairyourspeakers.com/ dat voorkomt een hoop stress. Ook bij hen de foamranden bestelt; laat maar komen
Ben nu wel stoned van de heerlijke dampen op zolder 
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Die van mij zijn toch echt anders. Er zaten TWEE grote woofers in en ÉÉN tweeter!
Aan de voorkant een tweeter net als een woofer en de andere woofer zat in de kast naar binnen gericht. Ik heb ze net in een doos gestopt in de garage, wat ik ermee moet ..... geen idee!
Aan de voorkant een tweeter net als een woofer en de andere woofer zat in de kast naar binnen gericht. Ik heb ze net in een doos gestopt in de garage, wat ik ermee moet ..... geen idee!
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Hoi Sofa,
Da's bijzonder. Maar dat is ook wat ik gezien heb aan ander foto's met betrekking tot MOA The Pillar (met een naam plaatje van goud op het doek), waarschijnlijk dus meerdere varianten in omloop gebracht. Heb je een foto? Uit nieuwsgierigheid.
Heb jij ze reviseerd/ gerepareerd? Hoe heb je het midden van de foamrand bepaalt ten opzichte van de speaker? Ik zie dat als een grote uitdaging
Andere vraag: heb jij toevallig de bovenplaat van de speakers op een nette weten te verwijderen? Dan kan ik het speakerdoek vervangen voor een andere kleur en de onder- en bovenplaat. Kan ik massief eiken platen op zetten.
Het zijn mooi klinkende speakers (wat ik van jaren geleden kan herinneren). Echt de moeite waard!
Mijn vader heeft mij verteld dat deze speakers van binnen een stelsel van kanalen van platen heeft voordat het geluid bij "een opening" komt. Dat heeft een speciale benaming, maar dan ik ff niet meer opkomen
en dat het dempende materiaal beperkt aanwezig is in de speaker 
Da's bijzonder. Maar dat is ook wat ik gezien heb aan ander foto's met betrekking tot MOA The Pillar (met een naam plaatje van goud op het doek), waarschijnlijk dus meerdere varianten in omloop gebracht. Heb je een foto? Uit nieuwsgierigheid.
Heb jij ze reviseerd/ gerepareerd? Hoe heb je het midden van de foamrand bepaalt ten opzichte van de speaker? Ik zie dat als een grote uitdaging
Andere vraag: heb jij toevallig de bovenplaat van de speakers op een nette weten te verwijderen? Dan kan ik het speakerdoek vervangen voor een andere kleur en de onder- en bovenplaat. Kan ik massief eiken platen op zetten.
Het zijn mooi klinkende speakers (wat ik van jaren geleden kan herinneren). Echt de moeite waard!
Mijn vader heeft mij verteld dat deze speakers van binnen een stelsel van kanalen van platen heeft voordat het geluid bij "een opening" komt. Dat heeft een speciale benaming, maar dan ik ff niet meer opkomen
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Hallo BAD720.
Al je vragen zijn denk ik al beantwoord, lees deze post maar even vanaf pagina 1, dan weet je alles!
Al je vragen zijn denk ik al beantwoord, lees deze post maar even vanaf pagina 1, dan weet je alles!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
je bedoelt dit:
Henkjan schreef: ↑ma 13 nov 2023, 10:56als je geduld hebt kan ik binnenkort wel eens een paar dingen testen qua TL variantenray5150 schreef: ↑zo 12 nov 2023, 23:29En de datasheet van de woofer, misschien is iemand hier genegen om die in een simulator te zetten ?
HM210G6-8.pdf
wat zijn de afmetingen van die kast?
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Is er iemand in dit draadje die op een nette manier de houten boven plank van een MOA Pillar heeft weten te verwijderen? Dit is iets wat ik nog niet gevonden het in dit draadje.
Veel luisterplezier!
Veel luisterplezier!
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Weer een paar dagen - uren - klussen verder en ze hebben al weer muziek kunnen laten klinken. Heerlijk! Een heel ander geluid dan de huidige Monitor Audio Silver RS8 speakers. Het afwerken, doek terug plaatsen en goed vast zetten (zonder lijm te willen gebruiken) is goed gelukt
Nu nog een leuke verstrekker/ streamer erbij voor op zolder en dan ben ik weer helemaal blij.
Iemand een idee hoe ik de bovenplaat - zonder het speakerdoek en zonder de kast/ hout te beschadigen - er af kan halen?
Elke tip is welkom! Dan kan ik de onder en bovenplaat vervangen door echt eiken.
Iemand een idee hoe ik de bovenplaat - zonder het speakerdoek en zonder de kast/ hout te beschadigen - er af kan halen?
Elke tip is welkom! Dan kan ik de onder en bovenplaat vervangen door echt eiken.
