Geluidskwaliteit verschil in streamers

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door FR_Aad »

Voordeel van Daphile ten opzichte van Vortexbox is dat je geen Linux kennis nodig hebt.
Schijven worden direct herkend.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Marp »

Dat is waar, maar Vortexbox is dan ook van de periode vóór Daphile.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Henkjan »

ik denk dat met de "UPnP/DLNA bridge" plugin in LMS je die Marantz als streamer kan blijven gebruiken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Pjotr »

Of zelfs met de AirPlay Bridge plug-in wellicht. Op zich kan Airplay gewoon lossless 16b/44.1 CD kwaliteit.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Kappa7 »

Henkjan schreef: za 09 dec 2023, 13:09
ik denk dat met de "UPnP/DLNA bridge" plugin in LMS je die Marantz als streamer kan blijven gebruiken
Klopt zelfs tot DXD 352.8 kHz 32 bits
Gaat wat verder dan airplay
Marantz jeffrey
Berichten: 6
Lid geworden op: do 07 dec 2023, 20:33

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Marantz jeffrey »

De laatste berichten zijn voor mij een beetje abracadabra
Er worden termen genoemd die mij weinig zeggen
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door rikpost »

LMS is Logitech media server .
Je moet dan wel een pc of een nas hebben draaien .
Waar dit op geïnstalleerd is ,tevens werkt de Tidal integratie niet zo mooi via LmS
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Henkjan »

Marantz jeffrey schreef: ma 11 dec 2023, 12:10
De laatste berichten zijn voor mij een beetje abracadabra
sorry....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Henkjan »

rikpost schreef: ma 11 dec 2023, 14:57
LMS is Logitech media server .
Je moet dan wel een pc of een nas hebben draaien
bekend van de squeezebox. de server software is nu een open source project sinds Logitech met de hardware gestopt is. draait ook op een mini computer zoals de Raspberry Pi, en daarvoor kan je complete geconfigureerde "distro's" downloaden waar je zonder veel moeite zelf e.e.a. draaiende kan krijgen
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door John P »

Als dit allemaal te veel abracadabra is en je Marantz heeft nog een digitale input over, dan is het misschien beter zoiwets als de wiim streamer te kopen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Pjotr »

Ja, hoewel de WiiM-mini Qobuz niet lekker streamde bij mij. Raakte steeds de draad kwijt. Zit denk ik toch een te dun ARM core sjippie in. Hoe het met de WiiM-Pro is weet niet. Voor wat die kost had ik voor minder een 2e hands I5 micro PC'tje met Daphile er op en dat loopt als een zonnetje.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door rikpost »

Henkjan schreef: ma 11 dec 2023, 16:46
rikpost schreef: ma 11 dec 2023, 14:57
LMS is Logitech media server .
Je moet dan wel een pc of een nas hebben draaien
bekend van de squeezebox. de server software is nu een open source project sinds Logitech met de hardware gestopt is. draait ook op een mini computer zoals de Raspberry Pi, en daarvoor kan je complete geconfigureerde "distro's" downloaden waar je zonder veel moeite zelf e.e.a. draaiende kan krijgen
Ik werk zelf ook met de raspberry in combinatie met het Allo digione bordje .
Het klinkt mooi maar je hebt af en toe wel stabiliteits probleempjes .
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Marp »

Wat voor stabiliteitsprobleempjes?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door rikpost »

Je moet nog al wel eens de speler opnieuw selekteren .
Kan ook aan volumio liggen natuurlijk ,voor mij inmiddels niet zo'n probleem maar wanneer je voor het gemak gaat zijn er misschien betere oplossingen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Pjotr »

Wat bedoel je met speler? Een end point of Volumio zelf? Heb met LMS en SqueezeLite er i.i.g. geen last mee.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door rikpost »

Op het spelertje draait volumio , dat is geïnstalleerd op de raspberry !
Zit een spdif bordje aangeplakt
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Pjotr »

Op die manier. Soms wordt met "speler" de software zelf bedoeld. Met Volumio heb ik geen ervaring op de Pi, alleen een paar jaar terug op de PC geprobeerd. Vond ik toen niet zo lekker werken. Maar ik begrijp dat voor Volumio het S/PDIF bordje de eigenlijke en enige speler is? Dan is het i.d.d. wel raar dat Volumio het af en toe kwijt is.

Met LMS is LMS de eigenlijke muziek server en die kan verschillende "SqueezeLite spelers" bedienen. Dat kan SqueezeLite op dezelfde PC zijn als waar LMS op draait, maar ook op een PC of Pi elders in het netwerk. Of gewoon ook een echte oude hw Sqeezebox. Met het bediening appje op de telefoon moet je dan wel steeds kiezen welke "player" je bedienen wilt.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Rob Dingen »

jeroen_d schreef: vr 08 dec 2023, 10:06
Zolang je via DSP ook je crossover filtering doet, raak je een deel van de resolutie kwijt. De verschillen tussen streamers zijn dan zeer moeilijk hoorbaar. Dus zolang je met je groundsound op volledig actief met DSP blijft, doet het er niet toe.
Hoi Jeroen, Ben daar niet zo thuis in maar wat jij zegt hoor ik ook, er gaat altijd wat resolutie en luchtigheid verloren.
Waar zit hem dat in en hoeveel resolutie verlies je dan als je DSP filtering gebruikt?

Rob
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”