piCorePlayer is USB DAC kwijt
Moderator: Beheerdersteam
piCorePlayer is USB DAC kwijt
Een klein maar vervelende quirk met piCorePlayer op een Raspberrypi. Werkt prima als ik USB DAC + Pietje tegelijkertijd aan zet. Maar als ik een andere USB DAC aansluit of de DAC later inschakel dan vindt Piet hem niet meer. Ik moet dan Squeezelite stoppen en opnieuw opstarten om Piet de DAC weer te laten herkennen. Is nogal hinderlijk omdat ik met de DAC omschakel tussen USB en S/PDIF bronnen. Schakel ik terug naar USB input vanuit de Pi dan vindt Piet de DAC niet terug. Iets met de ALSA mixer? Heb dat probleem overigens niet met Daphile op een Intel bordje. Iemand een idee?
Re: piCorePlayer is USB DAC kwijt
Van piCorePlayer specifiek weet ik het niet. Wel is het zo dat sommige software bij het opstarten kijkt welke devices aanwezig zijn en het daarmee dan doen. Met de software draaiend is omschakelen niet mogelijk omdat nieuw opkomende devices dan niet zichtbaar worden: dat wordt enkel bij het starten van de software eenmalig gescand. Tijdelijk een DAC even uit en daarna weer aan wil in zo'n geval dan ook niet. Een andere DAC inpluggen wil evenmin. Ik heb zoiets eerder gezien met sommige audio software in Windows. In Linux/Raspbian kan ik het me niet direct voor de geest halen, het mechanisme is me wel bekend.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: piCorePlayer is USB DAC kwijt
piCore Linux is in de basis erg minimaal en het initialiseert geluidskaarten inderdaad enkel tijdens opstarten. Vandaar dat in piCorePlayer een herstart nodig is na een gewijzigde instelling van de hardware.
Misschien is er een extensie die hotpluggen mogelijk maakt, al zie ik op de extensielijst in piCorePlayer geen extensie waarvan ik dat uit de naam zou kunnen afleiden. De officiële lijst online, die iets gemakkelijker te bekijken is, mist eveneens informatie. Veel extensies komen ook terug op deze lijst voor een andere versie. Die bevat in elk geval nog wat summiere info, en een zoekfunctie om het overzicht in te korten.
Misschien is er een extensie die hotpluggen mogelijk maakt, al zie ik op de extensielijst in piCorePlayer geen extensie waarvan ik dat uit de naam zou kunnen afleiden. De officiële lijst online, die iets gemakkelijker te bekijken is, mist eveneens informatie. Veel extensies komen ook terug op deze lijst voor een andere versie. Die bevat in elk geval nog wat summiere info, en een zoekfunctie om het overzicht in te korten.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: piCorePlayer is USB DAC kwijt
Mogelijk brengt deze script-gebaseerde USB hotplug daemon uitkomst: https://github.com/uudruid74/picoreplayer-usbconnectd
Re: piCorePlayer is USB DAC kwijt
Hartelijk dank allemaal, het mechanisme is helder! Heb elders ook al gelezen van wat Anton schrijft en dat het een typisch Linux ding is, ook met USB HDD. Dus niet specifiek iets van piCore. Die demon is dus eigenlijk de enige oplossing. Of steeds SqueezeLite herstarten op de piCore. Vanaf de PC geen probleem, maar dat is vanuit je telelefoon weer een gedoe.
Re: piCorePlayer is USB DAC kwijt
Ken het probleem niet,heb iedere dac op zijn eigen RPI of Odroid met squeeze-lite of picore draaien.
Een externe LMS herkend dan beide,en hoef dan niets om te pluggen of te herstarten
Een externe LMS herkend dan beide,en hoef dan niets om te pluggen of te herstarten
Re: piCorePlayer is USB DAC kwijt
LMS is ook het probleem niet. Het is de Pi waar de DAC met USB aan hangt. Met deze DAC kan ik schakelen tussen de diverse digitale ingangen, S/PDIF, Toslink, USB en ook BT. Het probleem ontstaat als ik van USB naar bv BT schakel en dan later weer terug naar USB. Dan moet ik SqueezeLite herstarten om de USB verbinding te herstellen. Maar de oorzaak is inmiddels duidelijk 
