Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Leo,
Inmiddels klinkt het VEEL beter dan toen, de opstelling was toen niet optimaal, de aansturing, bekabeling etc. is nu ook veel beter. Dus je moet maar weer eens komen luisteren als je zin hebt.
Groetjes Walter
Inmiddels klinkt het VEEL beter dan toen, de opstelling was toen niet optimaal, de aansturing, bekabeling etc. is nu ook veel beter. Dus je moet maar weer eens komen luisteren als je zin hebt.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
nu toch de andere tweeter naar beneden gehaald.. toch overkill aan hoog
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Mogelijk, in ieder geval is de integratie nu beter, ik had overigens niet zozeer teveel hoog, meer dat het niet logisch klonk, dat was wel duidelijk na twee avondjes luisteren, je hoort de potentie, maar de rem stond erop.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
ah nou hoop dat je er veel plezier aan beleefd ! dat sowieso ! of we het eens zijn over de werking of niet. doet er niet toe ! veel plezier!!
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Bedankt Wrinex!
De grote Blumenhofers 2 x 16 heb ik zelf nog niet gehoord, wel wat kleinere modellen. Niet mijn geluid, wel zeer dynamisch en je kan er zeer luid mee spelen, vele luisteraars die daar juist op kicken. De ook hier is zeker een doelgroep voor.
Groetjes Walter
De grote Blumenhofers 2 x 16 heb ik zelf nog niet gehoord, wel wat kleinere modellen. Niet mijn geluid, wel zeer dynamisch en je kan er zeer luid mee spelen, vele luisteraars die daar juist op kicken. De ook hier is zeker een doelgroep voor.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Daar waren die Spectral versterkers toch berucht om? Versterkers met een bandbreedte ver boven het hoorbare gebied. Had je speciale interlinks en luidsprekerkabels voor nodig om de hoogfrequente rotzooi er uit te filteren.
Was er in de jaren '90 wel een Japanse cd-speler/dac die zelf harmonischen 'bedacht' boven de 20 kHz. Merk weet ik zo niet meer, maar het was een speler in de prijsklasse van een leuk Japans autootje.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Das gewoon een NOS DAC met een slap analoog filter erachter.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Geen idee welke techniek ze er voor gebruikten. NOS DAC was toen nog niet in de mode, hoe meer samples hoe beter.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Misschien heb jij het over wat anders, maar ik dacht hieraan: https://www.tnt-audio.com/intervis/kusunoki_e.html
Daar zie je dat het idee erg oud is en het was toen ook een Japanner die ermee bezig was.
Daar zie je dat het idee erg oud is en het was toen ook een Japanner die ermee bezig was.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zeker niet mijn geluid, maar wel een mooi merk en leuk artikel:
https://hifi.nl/artikel/33047/Fabrieksb ... Audio.html
https://hifi.nl/artikel/33047/Fabrieksb ... Audio.html
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
NOS = NON OVER SAMPLING. Dat is geen idee. Alle eerste audio DACs waren dat en dat was gewoon een gegeven. Vereiste toen nogal lastig te maken analoge filters die derhalve ook nogal duur waren. Of men deed het geheel zonder. Wat vooral aan de AD kant nogal teleurstellend was met al die aliasing herrie. Die filtering kun je ook digitaal doen maar daarvoor moet je wel op hogere frequenties gaan sampelen. Minimaal 4x - 8x. En met het beschikbaar komen van snellere AD en DA converters ging men dat doen. Resultaat was het zelfde maar wel makkelijker en goedkoper te implementeren. Wat nu populair is als NOS DAC is eigenlijk een FL DAC, een FilterLess DAC. Een non oversampling dac zonder aliasing filter. De crux zit em vooral in dat filterloze, niet in het non over sampling. Wat vooral artificiële harmonischen oplevert.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Mmm, in Philips’s eerste CD-speler werd al oversampling toegepast, noodzakelijk omdat ze daar geen 16-bit DAC hadden. Dus zo lang heeft dat niet geduurd, of heb jij het nu over de periode vóór de introductie van de CD?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Klopt. Ik heb het i.d.d. over pre jaren '80. Dat oversampling maakte feitelijk de eerste CD speler commercieel aantrekkelijk of überhaupt realistisch. Radio ging medio jaren '70 al met 12 bits @ 32kHz naar de zendmasten. Regende toen klacht over de toch hoorbaar slechte kwaliteit. Later bedacht Sony dat je dat oversampelen uit kunt rekken tot 1 bit en kwam met de bitstream DACs. Was ook niet helemaal ideaal. Is nu weer HOT met PCM --> DSD conversie.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Klopt dat is inderdaad geen idee. Wat ik benoemde was NOS in combinatie met een slap analoog filter. Waar die Japanner het dus over had. En dat goed zou moeten werken omdat je niet de nadelen hebt van het complexe analoge steile filter en je gehoor boven 20kHz toch niks hoort. Dat was de aanname. En dat liep een beetje uit de hand zoals de beste man in dat interview op TNT aangaf. Later vond hij namelijk dat oversampling in zichzelf helemaal geen probleem opleverde voor de geluidskwaliteit maar wel het daarvoor gebruikte digitale filter. Zolang je van dat laatste overtuigd bent zal je de voorkeur geven aan een NOS dac.Pjotr schreef: ↑di 05 dec 2023, 9:45NOS = NON OVER SAMPLING. Dat is geen idee. Alle eerste audio DACs waren dat en dat was gewoon een gegeven. Vereiste toen nogal lastig te maken analoge filters die derhalve ook nogal duur waren. Of men deed het geheel zonder. Wat vooral aan de AD kant nogal teleurstellend was met al die aliasing herrie. Die filtering kun je ook digitaal doen maar daarvoor moet je wel op hogere frequenties gaan sampelen. Minimaal 4x - 8x. En met het beschikbaar komen van snellere AD en DA converters ging men dat doen. Resultaat was het zelfde maar wel makkelijker en goedkoper te implementeren. Wat nu populair is als NOS DAC is eigenlijk een FL DAC, een FilterLess DAC. Een non oversampling dac zonder aliasing filter. De crux zit em vooral in dat filterloze, niet in het non over sampling. Wat vooral artificiële harmonischen oplevert.
Ikzelf zit nu met DSD op het andere uiterste van het spectrum. De sampling rate kan niet hoog genoeg zijn
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Hiermee kun je bijna elke denkbare kabel testen:
https://www.amazon.com/MFL-Checker-Trac ... 4SY3P?th=1
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Deze avond met Jeroen_d op bezoek geweest bij Cock van der Weiden, Cock kan heel leuk vertellen (en veel..
), maar we hebben ook naar muziek geluisterd. Mooiste vond ik de echte mono platen, afgespeeld met een mono naald, en dan hebben we het over 70 jaar oude muziek, geweldig gewoon, heel realistisch. Cock heeft de draaitafel helemaal zelf bedacht, deze komt binnenkort op de markt, idee is een heel licht plateau en een enorm snelle en krachtige motor, met een snaar die zeer strak staat en alles 1:1 doorgeeft. Ik val in herhaling, maar de (fijn) dynamiek, het realisme in het geluid, de ambiance daar is gewoon heel goed voor elkaar.
Wat ik leuk vond, zowel Cock als Jeroen hebben beide erg goede oren, je krijgt dan discussies over de muziek, en hoe dingen zijn opgenomen, ik hoor dat zelf minder, maar superleuk om zo te ervaren.
Omdat beide heren nogal open baffle fanaten zijn, ging het ook nog over het (deels) lossnijden van de konus en de spider, de voor en nadelen ervan. Jeroen vroeg aan Cock of Cock het een bezwaar zou vinden, als hij hier ook eens mee zou gaan testen, dat was geen probleem, Cock vind het juist fijn dat bepaalde ideeën worden omarmt, en kennis blijft behouden.
En beter dan vorige keren dat ik daar was: toen ging de wekker de dag erna om 5:25, morgen gelukkig niet..
Groetjes Walter
Wat ik leuk vond, zowel Cock als Jeroen hebben beide erg goede oren, je krijgt dan discussies over de muziek, en hoe dingen zijn opgenomen, ik hoor dat zelf minder, maar superleuk om zo te ervaren.
Omdat beide heren nogal open baffle fanaten zijn, ging het ook nog over het (deels) lossnijden van de konus en de spider, de voor en nadelen ervan. Jeroen vroeg aan Cock of Cock het een bezwaar zou vinden, als hij hier ook eens mee zou gaan testen, dat was geen probleem, Cock vind het juist fijn dat bepaalde ideeën worden omarmt, en kennis blijft behouden.
En beter dan vorige keren dat ik daar was: toen ging de wekker de dag erna om 5:25, morgen gelukkig niet..
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 10 dec 2023, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik ben benieuwd of we dan ook een review van Jeroen kunnen verwachten.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Wie weet, uiteraard hebben we op de terugweg nagepraat, maar dat is aan Jeroen.
Maar mocht je een keer de kans hebben om zelf langs te gaan en luisteren, is leuker. Het is geen hocus pocus verder, natuurwetten gelden gewoon nog, maar met veel zorg en liefde is er een set samengesteld, die ondanks de vrij simpele KEF’s als basis een hele mooie performance neerzet.
Maar mocht je een keer de kans hebben om zelf langs te gaan en luisteren, is leuker. Het is geen hocus pocus verder, natuurwetten gelden gewoon nog, maar met veel zorg en liefde is er een set samengesteld, die ondanks de vrij simpele KEF’s als basis een hele mooie performance neerzet.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Hmmm wanneer je het hebt over natuurwetten dan zou je denken dat juist een zwakke motor en een slappe snaar de voorkeur zou hebben .
Je wilt immers zo min mogelijk interferentie van de motor naar de naald !
Als ik kijk hoe mij Thorens opgebouwd is tenminste ,maar ja hij zal het wel weten vermoed ik
Je wilt immers zo min mogelijk interferentie van de motor naar de naald !
Als ik kijk hoe mij Thorens opgebouwd is tenminste ,maar ja hij zal het wel weten vermoed ik
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De methode zwaar plateau, slappe snaar, dus uitgaan van de intertia om het toerental constant te houden, werkt volgens Cock ook, maar eigenlijk alleen in een ideale omgeving, wanneer er stoorinvloeden zijn, is zijn aanpak beter zo begreep ik het. In Haarlem zijn ze bezig met een Barcanova luisterruimte, daar komt de tafel ook als demo te staan trouwens.
https://barcanova.nl/sonore--barcanova-records.html
https://barcanova.nl/sonore--barcanova-records.html
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ach, Cock doet niet aan wetten, die doet aan ideeën. En over/met die DT ideeën is ie al zo'n dikke 15 jaar bezig incl. wanneer het op de markt komt. Neemt niet weg dat hij wel een leuk tafeltje geknutseld heeft, al heb ik de laatste incarnatie nog niet gezien. Had van Walt wel wat fotoos verwacht.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Denk dat die foto’s nog donkerder zouden zijn, dan jullie normaal van mij gewend zijn, het was behoorlijk donker in de luisterruimte.
