deels Ikea nieuw maar multifunctioneel kunt er ook uit drinken, en deels erfenis
Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zomaar even een hersenspinsel hoor, maar zou het een idee zijn om de harmonizers in hetzelfde horizontale vlak op te stellen als de tweeters, en deze ook op dezelfde afstand van de oren te positioneren?
Bovendien zou je dan ook nog op het gehoor kunnen spelen met de polariteit van de Harmonizers omdat niet geheel zeker is dat deze in fase spelen met de bestaande tweeters.
Gewoon om de boel even te verkennen en te zien wat je het beste bevalt, ik ben er namelijk niet helemaal zeker van dat de plaatsing boven de middentoner de beste plaats is, ook vanwege faseverschillen die ontstaan door de verschillende afstanden naar je oren.
Ik weet dat de Harmonizers maar weinig hoorbaar geluid voortbrengen, maar proberen kan geen kwaad, en het kost niets.
Ik zou in ieder geval oprecht benieuwd zijn naar je conclusies.
Bovendien zou je dan ook nog op het gehoor kunnen spelen met de polariteit van de Harmonizers omdat niet geheel zeker is dat deze in fase spelen met de bestaande tweeters.
Gewoon om de boel even te verkennen en te zien wat je het beste bevalt, ik ben er namelijk niet helemaal zeker van dat de plaatsing boven de middentoner de beste plaats is, ook vanwege faseverschillen die ontstaan door de verschillende afstanden naar je oren.
Ik weet dat de Harmonizers maar weinig hoorbaar geluid voortbrengen, maar proberen kan geen kwaad, en het kost niets.
Ik zou in ieder geval oprecht benieuwd zijn naar je conclusies.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Olaf,
De opstelling die ik nu heb, is aanbevolen door Cock, hij speel zelf ook zo. Wel schijnt het zo te zijn dat je ze best anders kan opstellen, dus jouw idee kan ik een keer testen, moet dan wel eerst iets verzinnen om ze op te zetten.
Ik heb zacht wat testtonen erop gezet, met 4K hoor je alleen de normale tweeter, met 10K hoor je ze beide, maar is de normale tweeter nog wel een stuk luider, ik vermoed dat de Harmonizers hun volle output pas geven in het nog veel hogere bereik, net zoals die Townsend tweeters die eerder voorbij kwamen.
Als cd weergave beperkt is tot 20.000 Hz, waarom zouden die Townsend dan pas hogerop tussen 40.000 en 100.000 Hz hun volle output geven, of heeft dit met snelheid te maken, als 100.000 Hz kan worden weergegeven, dan doet die 10.000 tot 20.000 op zijn sloffen met een onvoorstelbare precisie wellicht.
Of is er toch een manier waarop je hogere frequenties uit een cd zou kunnen krijgen, vervorming of harmonische in de versterker bijv. die de harmonizers weergeven en daarmee iets toevoegen?
Groetjes Walter
De opstelling die ik nu heb, is aanbevolen door Cock, hij speel zelf ook zo. Wel schijnt het zo te zijn dat je ze best anders kan opstellen, dus jouw idee kan ik een keer testen, moet dan wel eerst iets verzinnen om ze op te zetten.
Ik heb zacht wat testtonen erop gezet, met 4K hoor je alleen de normale tweeter, met 10K hoor je ze beide, maar is de normale tweeter nog wel een stuk luider, ik vermoed dat de Harmonizers hun volle output pas geven in het nog veel hogere bereik, net zoals die Townsend tweeters die eerder voorbij kwamen.
Als cd weergave beperkt is tot 20.000 Hz, waarom zouden die Townsend dan pas hogerop tussen 40.000 en 100.000 Hz hun volle output geven, of heeft dit met snelheid te maken, als 100.000 Hz kan worden weergegeven, dan doet die 10.000 tot 20.000 op zijn sloffen met een onvoorstelbare precisie wellicht.
Of is er toch een manier waarop je hogere frequenties uit een cd zou kunnen krijgen, vervorming of harmonische in de versterker bijv. die de harmonizers weergeven en daarmee iets toevoegen?
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Faseverschillen door looptijdverschillen te verkleinen is niet eenvoudig. Met een beetje rekenwerk kom je er achter dat loopafstandverschillen van geluidsgolven van 17 tot 8 mm tussen 10 en 20kHz al voor uitdoving zorgen. Dus dat wordt precies meten met een rolmaat waar het luisteren optimaal is. Die uitdovingen komen overigens bovenop die door reflecties van de muren, het plafond en de vloer, allemaal frequentie-afhankelijk. Tot slot zorgt de afstand tussen je oren ook voor faseverschillen en uitdoving bij bepaalde frequenties, ook zonder muren. Kortom: alleen in een volledig geluidsgeisoleerde ruimte zit je dicht bij het ideaal, heb je alleen last van het laatste effect. Zo'n ruimte schijnt dan weer onnatuurlijk te klinken ... . Al die uitdovingen en dus ook versterkingen van golven boven op elkaar in gewone luisterruimtes zorgen er overigens voor dat een specifieke uitdoving minder hoorbaar wordt. Ook doet je oor daar niet zo moeilijk over, wat je zelf testen kunt door luisterend je hoofd te bewegen. Gelukkig maar.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Lees volgende eens door, klinkt zeer aannamelijk allemaal, en hoewel niet exact dezelfde terminologie zie ik veel overeenkomst met het verhaal van Cock:
https://www.townshendaudio.com/supertweeters/
Groetjes Walter
https://www.townshendaudio.com/supertweeters/
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Hij suggereert dat je met die supertweeter accurately de timesmear kunt verwijderen door deze seamless te positioneren. Inderdaad klinkt muziek (theoretisch, maar hoorbaar?) beter als muziek over het hele frequentiebereik zonder of met minimale timesmear wordt weergegeven. Het beste werkt dan een tweeter die heel hoog komt en het van de middentoner of mid-bas overneemt op frequenties waarop timesmear door bijv. afstand tussen de drivers klein is, en zo ook de timesmear die tussen hoge tonen die vanuit één dezelfde tweeter komen minimaal is. Met een aparte tweeter wordt het passen en meten met twijfelachtige resultaten zoals boven geschetst.Walt schreef: ↑zo 03 dec 2023, 11:44Lees volgende eens door, klinkt zeer aannamelijk allemaal, en hoewel niet exact dezelfde terminologie zie ik veel overeenkomst met het verhaal van Cock:
https://www.townshendaudio.com/supertweeters/
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Wieger61 op zo 03 dec 2023, 13:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Hij suggereert ook dat exactheid altijd voor kwaliteit zorgt, maar dat is geen wet van Meden en Perzen. Exactheid kan ook onhaalbaar zijn.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nou jongens het lek is boven, ik had al het idee dat er iets niet helemaal lekker zat en toen bedacht ik me dat ik een jaar terug ofzo een extra 2.2uF condensator over de serie weerstand van de AMT had gezet om het tophoog te liften. Blijkbaar was dit samen met de Harmonizer net teveel van het goede. Nu is de 2.2uF eruit en het valt op zijn plaats!
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De harmonische van de instrumenten zijn vastgelegd op de cd dus helaas krijg je die dus ook maar tot 20khz.Walt schreef: ↑zo 03 dec 2023, 7:12Als cd weergave beperkt is tot 20.000 Hz, waarom zouden die Townsend dan pas hogerop tussen 40.000 en 100.000 Hz hun volle output geven, of heeft dit met snelheid te maken, als 100.000 Hz kan worden weergegeven, dan doet die 10.000 tot 20.000 op zijn sloffen met een onvoorstelbare precisie wellicht.
Of is er toch een manier waarop je hogere frequenties uit een cd zou kunnen krijgen, vervorming of harmonische in de versterker bijv. die de harmonizers weergeven en daarmee iets toevoegen?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja maar wat doet de vervorming van je versterker, voegt die hogere frequenties / vervorming ng toe, en zo ja, als die worden weergegeven, is een snellere tweeter dan een voordeel wellicht?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Die vraag werd een paar jaar geleden bij de demonstratie van die Townshend tweeters met muziek vanaf CD's uiteraard ook gesteld. Kwam geen antwoord op... Is er denk ik ook niet.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
En mijn stelling over de vervorming die de versterker toevoegt, kunnen daar hogere frequenties inzitten, en zo ja, als de speakers dat moeten weergeven, is een snelle ribbon dan een voordeel misschien?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat je tweeters de vervorming van je versterker niet meer weer kunnen geven is toch juist mooi meegenomen?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De vervorming van een versterker vallen in het niet met de luidsprekers (buizen wat meer) en heeft niks te maken met het originele signaal (nouja ze worden er door gecreëerd maar ik bedoel dat ze er niet horen te zijn) en ben je liever kwijt dat rijk. daarom doet iedereen zijn best om zo laag mogelijke vervorming te krijgen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Als de versterker zo heet wordt dat er gebakken lucht vanaf komt zou misschien nog kunnen.

-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Je moet een Airfryer niet als versterker gebruiken Hans!
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Vette Kees testte en brandde daar zijn speakersnoeren mee. Oh nee, dat wat met de frituur 
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
3 februari 2024 luisterdag.
Wijkcentrum Slangenbeek.
Straatsburg 5.
7559NM Hengelo.
Walter, het zou toch geweldig zijn om je open baffles eens aan de forum leden te kunnen laten horen.
Je luidsprekers hebben nu al een jaren lange ontwikkeling doorgemaakt en zullen intussen toch wel ontzettend goed klinken.
Ik denk dat er op zo'n dag ook heel veel belangstellenden zullen zijn.
Wat is er mooier dan 's avonds huiswaarts te gaan, overladen met de complimenten van de forumleden en andere belangstellenden.
vriendelijke groeten,
Paul van Lingen.
Wijkcentrum Slangenbeek.
Straatsburg 5.
7559NM Hengelo.
Walter, het zou toch geweldig zijn om je open baffles eens aan de forum leden te kunnen laten horen.
Je luidsprekers hebben nu al een jaren lange ontwikkeling doorgemaakt en zullen intussen toch wel ontzettend goed klinken.
Ik denk dat er op zo'n dag ook heel veel belangstellenden zullen zijn.
Wat is er mooier dan 's avonds huiswaarts te gaan, overladen met de complimenten van de forumleden en andere belangstellenden.
vriendelijke groeten,
Paul van Lingen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het aantal pb’s om eens te mogen komen luisteren is anders zeer beperkt geweest de laatste jaren…
Het spul is echt totaal niet vervoerbaar verder, veel te kwetsbaar etc.
Verder zit ik totaal niet te wachten op complimenten etc, ik ben gewoon lekker aan het tunen en heb daarmee al 10 jaar een leuke hobby, en hierdoor ook aardige mensen ontmoet en dergelijke.
Groetjes Walter
Het spul is echt totaal niet vervoerbaar verder, veel te kwetsbaar etc.
Verder zit ik totaal niet te wachten op complimenten etc, ik ben gewoon lekker aan het tunen en heb daarmee al 10 jaar een leuke hobby, en hierdoor ook aardige mensen ontmoet en dergelijke.
Groetjes Walter
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ok, ik heb de indruk dat er juist veel mensen je OB's eens zouden willen horen.
Waarschijnlijk zijn ze te verlegen om je persoonlijk te benaderen.
Als vervoer een probleem lijkt te zijn is daar vast en zeker wel een oplossing voor te vinden.
Hel moet toch mogelijk zijn dat er wat forumleden bij jou uit de buurt komen helpen met het voorzichtig en veilig inladen en de speakers te vervoeren.
Bij gebrek aan een auto is het wellicht een idee om een busje te huren.
Misschien met wat mensen geld sponseren voor de autohuur.
Waar een wil is ontstaan mogelijkheden.
Waarschijnlijk zijn ze te verlegen om je persoonlijk te benaderen.
Als vervoer een probleem lijkt te zijn is daar vast en zeker wel een oplossing voor te vinden.
Hel moet toch mogelijk zijn dat er wat forumleden bij jou uit de buurt komen helpen met het voorzichtig en veilig inladen en de speakers te vervoeren.
Bij gebrek aan een auto is het wellicht een idee om een busje te huren.
Misschien met wat mensen geld sponseren voor de autohuur.
Waar een wil is ontstaan mogelijkheden.
Laatst gewijzigd door pvanlingen op zo 03 dec 2023, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Beste kun je gewoon hier komen luisteren, dan hoor je het hoe ik het nu getuned hebt, wie weet hoe het in een grote zaal zou klinken, kleine kans dat het dan optimaal is.
In de basis zijn mijn speakers erg verwant aan de Daudio W1, denk dat velen die wel eens gehoord hebben, dus wel een idee hebben hoe het ongeveer zal klinken.
In de basis zijn mijn speakers erg verwant aan de Daudio W1, denk dat velen die wel eens gehoord hebben, dus wel een idee hebben hoe het ongeveer zal klinken.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De W1 heb ik nooit gehoord. Ik ken de S1 en de kleinere systemen waarmee Daudio de laatste jaren op de DAE heeft gestaan.
Jouw OB's heb ik ook gehoord, jaren terug. Omdat ik niet weet hoe de W1 zich verhoudt tot de bovengenoemde systemen zal ik daar geen mening over geven.
