Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

ds23man schreef: do 30 nov 2023, 10:13
Tannoy heeft dit al jaren:

https://www.tannoy.com/innovation/ICT-D ... ology.html

Wordt alleen gebruikt in omroepluidsprekers.
Is inderdaad een (electro)mechanisch gefilterd tweeter. Interessant concept voor een coax. Als er patent op zit, benieuwd wat er los komt als dat vervalt, de AMT heeft ook een grote ontwikkeling doorgemaakt na Heil zijn patent verliep.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

de AMT heeft ook een grote ontwikkeling doorgemaakt na Heil zijn patent verliep.
mjah met name vanwege de Neodymium magneten. verder heb ik nog niet veel nieuws gezien. maakt het gewoon goedkoper en makkelijker. de HEIL heeft wel echt zijn best gedaan om het geen te bereiken wat we nu met 2 stukken staal en 2 neos's kunnen. dat kon toen niet. kudo's voor hun, hun tijd ver vooruit wat betreft performance.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

WrineX schreef: do 30 nov 2023, 20:37
ah mooi !! ik ga die AES paper even op zoeken ! ik ben geen voorstander overigens !, ik bedoel ermee dat kleine fase dingetjes niet echt uit maken. gezien je niet eens naar 2 speakers kan luisteren zonder fase verschillen peaks en dips... (of zelfs 1 speaker in een ruimte) niemand zit met zijn hoofd precies in het midden.

neemt niet weg dat het wel boeiend kan zijn om over te kletsen en te horen wat de ideeën zijn van anderen :)
Wat ik zo snel kan vinden:
https://www.ranecommercial.com/legacy/note160.html (mooie instructieve site ook verder)
https://www.linkwitzlab.com/JAES/jaes_papers76.htm (dit paper is met wat zoeken ook wel als PDF te vinden)
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

ah dank je ik ga even lezen als ik tijd heb !! bedankt voor het opzoeken !
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Kappa7 »

jeroen_d schreef: do 30 nov 2023, 20:38
George, Walter, dat flanken verhaal is echt onzin. De flank van de meer laagfrequente signalen is bij lange na niet zo steil als het meer hoogfrequente spul.

Sterker nog, een grote woofer klinkt sneller in het laag dan een middentoner. Impact en dynamisch bereik geeft de indruk van snelheid. Ook al is de grote woofer meer bandbreedte beperkt dan een kleine midwoofer. We hebben niet voor niets meerwegsystemen waarbij de driver geoptimaliseerd is voor het weer te geven spectrum. En als het goed is vullen die elkaar mooi aan. Voor een snel laag hoef je echt niet hoger dan 20kHz weer te geven. Dynamisch bereik en gebrek aan compressie is veel belangrijker
Tis van wat ik van Cock begrepen heb hoe het zou werken Jeroen.
Hij kan het je vast beter uit leggen.
Zo iets zou ik zelf niet verzinnen.
Ik ben benieuwd naar je ervaring als je bent wezen luisteren.
Moet zelf ook nog steeds een langs gaan maar komt nog wel een keer.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

WrineX schreef: do 30 nov 2023, 21:39
ah dank je ik ga even lezen als ik tijd heb !! bedankt voor het opzoeken !
Hier nog een mooie van later datum: "On the audibility of all-pass phase in electroacoustical transfer functions": https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/porta ... ournal.pdf Hier zijn ook veel referenties in te vinden. Conclusie: Phase distortion wordt pas waarneembaar bij all-pass filters (wat een X-over in principe is) met een Q > 2. Iets wat dus nooit voorkomt met een normaal X-over.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

oei Q van 2 is wel heftig inderdaad
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Het is alleen niet waarneembaar in blinde testen.
Net zoals het verschil tussen ncore en eigentakt niet waarneembaar zal zijn in blinde testen.
Echter het ene wordt veel minder ter discussie gesteld dan het andere om voor mij onbekende redenen.
Ik zou zeggen probeer zelf gewoon eens wat met rephase en kijk wat het in jouw systeem oplevert.
Aangehaalde studie beperkt zich tot signalen boven 1kHz. Ik heb zowel gelineariseerd voor crossover op 300Hz als 2500Hz.
Ik zal nog eens die op 2500Hz verwijderen en proberen vast te stellen of dat wat uitmaakt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Kappa7 schreef: do 30 nov 2023, 21:51
jeroen_d schreef: do 30 nov 2023, 20:38
George, Walter, dat flanken verhaal is echt onzin. De flank van de meer laagfrequente signalen is bij lange na niet zo steil als het meer hoogfrequente spul.

Sterker nog, een grote woofer klinkt sneller in het laag dan een middentoner. Impact en dynamisch bereik geeft de indruk van snelheid. Ook al is de grote woofer meer bandbreedte beperkt dan een kleine midwoofer. We hebben niet voor niets meerwegsystemen waarbij de driver geoptimaliseerd is voor het weer te geven spectrum. En als het goed is vullen die elkaar mooi aan. Voor een snel laag hoef je echt niet hoger dan 20kHz weer te geven. Dynamisch bereik en gebrek aan compressie is veel belangrijker
Tis van wat ik van Cock begrepen heb hoe het zou werken Jeroen.
Hij kan het je vast beter uit leggen.
Zo iets zou ik zelf niet verzinnen.
Ik ben benieuwd naar je ervaring als je bent wezen luisteren.
Moet zelf ook nog steeds een langs gaan maar komt nog wel een keer.
Ik ga wel luisteren maar die harmonizer hoef ik niet te horen als er verboden wordt om vast te stellen wat ie hoorbaar doet zonder dat de hoofd speakers mee doen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Volgens mij heeft Cock dat verzoek vaker gehad, en mensen ook wel alleen de Harmonizer laten horen, heb zoiets ergens eens gelezen. Er was dan een zacht gelispel te horen of zoiets.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Ja, als je alleen naar een losse tweeter luistert boven de 3 a 5 kHz is dat ook niet veel meer dan wat gelispel. De bulk van de informatie in de muziek zit juist in het gebied daaronder. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat dat top-hoog boven de 3 kHz er niet bij zou horen O:)

Punt wat Joppe aangeeft is, naar ik begrijp, dat als je zomaar een willekeurige tweeter bijplaats dat dan de onderlinge faserelatie met de bestaande tweeter en hun onderlinge vertraging volledig willekeurig is. Is niet alleen zo met die Harmonizer maar met alle supertweeters die je er bij plakt. Kennelijk is de resulterende fase en frequentiekarakteristiek niet meer zo van belang dan.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

Punt wat Joppe aangeeft is, naar ik begrijp, dat als je zomaar een willekeurige tweeter bijplaats dat dan de onderlinge faserelatie met de bestaande tweeter en hun onderlinge vertraging volledig willekeurig is. Is niet alleen zo met die Harmonizer maar met alle supertweeters die je er bij plakt. Kennelijk is de resulterende fase en frequentiekarakteristiek niet meer zo van belang dan.
als de tweeters heel dicht bij elkaar geplaatst worden zal wellicht het fase gebeuren (langere afstand van de ene tweeter tot je oor ten opzichten van de ander) nog wel mee vallen (of je moet gaan staan dan weer wel :)) of veel langer zijn dan iemand anders haha

je verticale spreiding wordt wel slechter waar ze samen spelen.
Laatst gewijzigd door WrineX op vr 01 dec 2023, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ze zijn er, misschien morgen avond tijd om ze aan te sluiten:
Bijlagen
FFF86F91-3602-4A96-8370-36618E146522.jpeg
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

morgen pas ??? haha mooie foto met de hartjes !!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Voor de foto alvast ff neergezet:
Bijlagen
10C1A57E-3E3C-46F8-952D-DAA1ED76DB4B.jpeg
B3D6FF5B-F61B-484A-9B72-27957D149B06.jpeg
AD9357A5-5FEA-4862-928F-C5D1EFE714A3.jpeg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

schroevendraaier.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door pappaleo »

Darmpjes kijken, noemden wij dat :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik zat aan Blue Tack te denken eronder, om ze goed vast te zetten, alleen dat zou wel eens 1 malig kunnen zijn, dat spul kan kleven als een malle.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

oei Walter,, die tweeter zit nog verder weg dan ik zou denken omdat die mid range er tussen zit. dat lijkt me niet zo een goed idee. zou je de afstand kunnen meten center van de Harmonizer tot center van de AMT ? dat is voor een mid naar tweeter al veel te groot laat staan van tweeter tot tweeter.

bij de weg die mundorf gaat toch al heel hoog en is dus al vrij snel ?

ik weet niet of het deze is https://www.soundimports.eu/nl/mundorf- ... i4QAvD_BwE

weet Jeroen wel denk ik zo :) lijkt net wat langer.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik had ze kort aangesloten om de werking te checken alvorens te betalen, je hoort echt bijna niks, ik tenminste niet maar de hele hoge frequenties hoor ik niet goed meer. De mid en gewone tweeter zijn zwaar overheersend.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Het is de AMT 25D1.1

Inmiddels een factor 2 in prijs gestegen, ik had ze voor 330 per stuk dacht ik.

https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... eeter-amt/
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

Walt schreef: vr 01 dec 2023, 17:30
Het is de AMT 25D1.1

Inmiddels een factor 2 in prijs gestegen, ik had ze voor 330 per stuk dacht ik.

https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... eeter-amt/
oei wat een bedragen !! hun magneten zijn zeker 30 keer zo duur geworden ineens :)
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

Walt schreef: vr 01 dec 2023, 17:28
Ik had ze kort aangesloten om de werking te checken alvorens te betalen, je hoort echt bijna niks, ik tenminste niet maar de hele hoge frequenties hoor ik niet goed meer. De mid en gewone tweeter zijn zwaar overheersend.
hmm dan zijn ze wellicht vrij hoog gecrossed. boven de 10Khz
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ben met je eens, bizar bedrag voor een tweeter, heb ze gelukkig nog in de goede tijd aangeschaft.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: vr 01 dec 2023, 10:08
Kennelijk is de resulterende fase en frequentiekarakteristiek niet meer zo van belang dan.
Ik denk dat dat wel klopt. Ik merk dat als je flink boven 3kHz gaat filteren dat dan de faserelatie toch wat minder belangrijk begint te worden. De faserelatie en kamfilter effecten zijn vooral hoorbaar voor frequenties waarvan de golflengte groter is dan de afstand tussen je twee oren. Daarboven gaat je hoofd als een schild werken tussen de oren en is de richtingsbepaling veel meer bepaald door de timing van de aanzet van de puls dan van de faserelatie van de onderlinge golfvormen links en rechts.

Ik heb ook wel eens geluisterd met van die resonators bij Fastaudio, die zilveren of gouden kelkjes, met de Daudio W1 in zijn luisterruimte.
https://www.fastaudio.com/kategorie/aku ... ystem-gold
Geeft een duidelijk hoorbaar effect. Het hoog krijgt dan een lift en extra ambience. Die kelkjes worden aangesproken door het geluid en gaan meezingen. Zodra je die dingen dan weghaalt wordt het geluid saai, relatief gezien. Je raakt gewend aan het effect. Heeft natuurlijk niets te maken met werkelijkheidsweergave. Ik verdenk de harmonizer ook van zo'n effect.
Plaats reactie