LaTube - Een hybride eindversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door SSassen »

Goed, het idee voor deze eindversterker is om twee zaken met elkaar te combineren: een ingangstrap met een dubbeltriode en een eindtrap met laterale MOSFET's, vandaar de naam uiteraard 'Lat(eral)Tube', maar uitgesproken als 'La Tube', ik vond het wel schwung hebben, toch? De keuze voor de dubbeltriode spreekt voor zich, in plaats van een verschilpaar met transistoren gebruiken we een dubbeltriode, kost wat meer moeite, ook wat meer stroom, en wat meer ruimte op de print, maar het heeft zoveel meer karakter, op meerdere vlakken feitelijk.

De keuze voor laterale MOSFET's is tweeledig, in de eerste plaats omdat ze lekker robuust zijn en in de tweede plaats omdat ruststroom stabiliteit ingebakken zit omdat laterale MOSFET's een negatieve temperatuur coëfficiënt hebben boven een zekere Ids, daarmee komt dus de noodzaak voor een actieve ruststroom regeling te vervallen. Ander voordeel hiervan is dat ze hierdoor een ingebouwde stroombegrenzing hebben en dat we daarmee ook de laagohmige weerstanden bij de source van de MOSFET's weg kunnen laten.

Eerste opzet zie hieronder met twee paar Exicon 20N20/20P20 goed voor 200W/4R of pakweg 120W/8R. Ik moet het instelpunt van de 6922 (E88CC) nog een keer narekenen, maar zoals het er nu uitziet gaat dat goed zo. Ruststroom is ~250mA per paar 20N20/20P20, dit omdat je dan precies op het omslagpunt zit waar de temperatuur coefficient omslaat van positief naar negatief. Dissipatie is nu in totaal zo'n 50W, lekker warm. Maar ik denk dat we ook met minder ruststroom wel wegkomen, de praktijk zal dat moeten uitwijzen.

Suggesties en op/aanmerkingen welkom, ik kijk dan vooral even naar gewaardeerd forumlid Peter, want die heeft eerder uitgebreid met laterale MOSFET's gestoeid.

LaTube 001
latube_001.jpg
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door beijert »

Is dit ook met een wat lagere voedingsspanning toe te passen? ≤40v?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door SSassen »

In principe wel, maar je wil toch liefst wat uitstuurruimte hebben voor de dubbeltriode.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ik mis een voorziening voor de gloeispanning in dit schema ?
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door pvanlingen »

Gewoon 6,3V 0,3A.
Dat komt wel goed Ray.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door OWC »

ray5150 schreef: do 30 nov 2023, 23:21
Ik mis een voorziening voor de gloeispanning in dit schema ?
Dit heet een simulatie of test schema, daar zet je zulke dingen nooit bij.

Delen van de voeding zijn bv ook niet getekend.
Is ook niet echt interessant.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door ray5150 »

Nee, dat snap ik ook wel.
Maar aangezien je niet zo vaak (ringkern) trafo's met een symmetrische 35 Volt en een aparte wikkeling (van 6 a 8 Volt) daarbij in het wild tegenkomt, was ik er wel benieuwd naar hoe Sander dit praktisch ging implementeren.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door Leeuwarden »

Twee trafo’s…
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ja dat kan, als je een passend model kunt vinden.
(dan krijg je wel weer gedoe over hoe de netspanning te splitsen, lasdoppen, kroonstenen, bla,bla...)
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door tigradekat »

Custom trafo bij Toroidy bijvoorbeeld. Kost de wereld niet
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door SSassen »

Wat aanpassingen, o.a. een andere dubbeltriode die beter op lagere spanningen werkt.

LaTube 003
latube_003.jpg
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door OWC »

ray5150 schreef: vr 01 dec 2023, 8:22
Nee, dat snap ik ook wel.
Maar aangezien je niet zo vaak (ringkern) trafo's met een symmetrische 35 Volt en een aparte wikkeling (van 6 a 8 Volt) daarbij in het wild tegenkomt, was ik er wel benieuwd naar hoe Sander dit praktisch ging implementeren.
Het zou zelfs nog met een buck converter kunnen

En anders:
https://www.audiophonics.fr/en/toroidal ... -3675.html

Of anders nog een Meanwell.

Vele wegen naar Rome.
Laatst gewijzigd door OWC op vr 01 dec 2023, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door SSassen »

@Pjotr:

Kom er maar in, ik zit er he-le-maal klaar voor.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door meanman64 »

Dit ga ik met heel veel belangstelling volgen .
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door douwebakker »

SSassen schreef: vr 01 dec 2023, 12:51
Wat aanpassingen, o.a. een andere dubbeltriode die beter op lagere spanningen werkt.

LaTube 003
latube_003.jpg
Kun je wat meer vertellen over Q1 en Q9. Ik begrijp dat Q1 een stroombron is, maar wat doet Q9 met een doorverbinding tussen de basis en collector.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door OWC »

douwebakker schreef: vr 01 dec 2023, 14:49
maar wat doet Q9 met een doorverbinding tussen de basis en collector.
Dat is een stroomspiegel.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door SSassen »

douwebakker schreef: vr 01 dec 2023, 14:49
Kun je wat meer vertellen over Q1 en Q9. Ik begrijp dat Q1 een stroombron is, maar wat doet Q9 met een doorverbinding tussen de basis en collector.
Q1 en Q9 zijn de stroomspiegel, Q12 aan de andere kant is de stroombron, instelling is nu met pakweg 1.5mA per triode.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door douwebakker »

Dat Q12 een stroombron is is mij duidelijk. Een stroom spiegel is voor mij niet bekend. Ook de werking ervan ontgaat me.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door SSassen »

douwebakker schreef: vr 01 dec 2023, 15:57
Dat Q12 een stroombron is is mij duidelijk. Een stroom spiegel is voor mij niet bekend. Ook de werking ervan ontgaat me.
De naam zegt het feitelijk al, een stroomspiegel 'spiegelt' de stroom op de ingang aan de uitgang, ik gebruik deze eigenschap om de stroom door beide helften van de dubbeltriode gelijk te trekken.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door douwebakker »

Jou antwoord maakt het niet duidelijk voor me.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef: vr 01 dec 2023, 16:12
douwebakker schreef: vr 01 dec 2023, 15:57
Dat Q12 een stroombron is is mij duidelijk. Een stroom spiegel is voor mij niet bekend. Ook de werking ervan ontgaat me.
De naam zegt het feitelijk al, een stroomspiegel 'spiegelt' de stroom op de ingang aan de uitgang, ik gebruik deze eigenschap om de stroom door beide helften van de dubbeltriode gelijk te trekken.
dus het paar Q1 en Q9 zorgt er zo voor dat ze altijd de zelfde stroom doorlaten naar hun buis?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door douwebakker »

Even voor de duidelijkheid. Er is een stroombron die 3 mA levert. Zorgen Q1 en Q9 ervoor dat deze stroom gesplitst worden in 2x1,5 mA?
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door cool »

:goedzo:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door OWC »

douwebakker schreef: vr 01 dec 2023, 18:36
Even voor de duidelijkheid. Er is een stroombron die 3 mA levert. Zorgen Q1 en Q9 ervoor dat deze stroom gesplitst worden in 2x1,5 mA?
In principe "zorgen" de triodes daar voor, als we de wetten van Kirchoff netjes volgen.
Probleem is alleen dat triodes niet ideaal zijn, dus zal de stroom niet netjes verdeeld worden in de praktijk.

Een stroomspiegel , spiegelt deze stroom netjes tussen de twee.
Afhankelijk hoe stabiel/symmetrisch/gelijk die stroomspiegel is uiteraard.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: LaTube - Een hybride eindversterker

Bericht door douwebakker »

Dat zal wel, maar de transistoren Q1 en Q9 zijn immers niet symetrisch geschakeld. Bij Q9 is de collector doorverbonden met de basis en bij Q1 niet.
Plaats reactie