Bill versterker met CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hjw

Bill versterker met CFB

Bericht door hjw »

Ik heb een Bill versterker, ontwerp triode Dick, met 6550 eindbuizen.
De trafo heeft de mogelijkheid voor CFB. Ik heb dit aangesloten op de juiste wijze, tegenkoppeling en geen meekoppeling. Bij kleine uitsturing van de versterker met een sinus van 1 kHz keurige sinus op de uitgang, bij hogere uitsturing ontstaat er een hoogfrequent oscillatie. Is duidelijk zichtbaar op de sinus en op een blokgolf. Geen idee hoe dit ontstaat. Heb de schermrooster weerstanden en de ingangsrooster weerstanden al vergroot, zonder resultaat. Condensator over de primaire van de UGT onderdrukt de oscillatie wel effectief maar heeft vervorming van de sinus als gevolg. Met KT88 is het helemaal dramatisch met CFB.
Zonder CFB werkt de versterker, zowel met KT88 als 6550, prima ook bij maximale uitsturing. De UGT's komen van AE uit Schagen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Bill versterker met CFB

Bericht door Henkjan »

welkom hjw!
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Ook welkom hier. Opabert heeft hier de meeste ervaring met die versterker.
Laatst gewijzigd door douwebakker op wo 29 nov 2023, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Plaatsing van het gebruikte schema is altijd handig. Dat praat gemakkelijker.
Ik weet niet of deze versterker ook overal tegenkoppeling heeft? Indien ja, maak die dan eens even los, en kijk dan of de versterker ook nog gaat genereren.

Piet
hjw

Bericht door hjw »

Piet, bedankt voor de reactie.
Er is geen overall tegenkoppeling.
Het schema: http://www.triodedick.com/Bill/schema_versterker.GIF
Ik hoop dat het te openen is. Het schema kopiëren in dit tekstveld lukt mijn niet,
In het schema staat de CFB wikkeling niet aangegeven omdat de trafo met deze wikkelingen pas later beschikbaar is gekomen.
De wikkelingen zijn aangesloten tussen de kathode aansluiting van de eindbuizen en de 1 ohm weerstand.
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Ik kan me bijna niet voorstellen, dat de versterker gaat genereren. Zitten de wikkelingen zo aangesloten?

Piet
CFB versterker.png
hjw

Bericht door hjw »

Piet,
Volgens mij zit het zo, de wikkelingen zijn in fase met de secundaire wikkelingen, althans volgens de fabrikant. Ik heb daar contact mee gehad over de juiste aansluiting. Ik neem aan dat de punten in het schema de fase aangeven, ik heb altijd wat moeite hoe ik mij dat moet voorstellen.
Ik had het eerst verkeerd aangesloten, er is dan meekoppeling, dan is het zonder uitsturing direct niet goed.
Bij de juiste aansluiting is op een normale manier de ruststroom in te stellen. daarna zet Ik een sinus van 1 kHz op de ingang, uitgang met 5 ohm vermogens weerstanden afgesloten. Bij een uitgangsspanning van ca. 3 volt rms begint de oscillatie, daarvoor ziet alles op de scoop er normaal uit. Bij een blokgolf hetzelfde resultaat. Kan volgens mij ook niet zo zijn dat een zijde verkeerd aangesloten zit, dan is de info van de trafo fabrikant onjuist.
Kan in het weekeinde nog wel eens een poging doen om het anders aan te sluiten. Zonder CFB werkt het perfect, frequentie bereik -3dB loopt van ca. 12Hz tot 98kHz bij 0,775V op de uitgang. Trafo is dus prima.
Ik kan proberen om een foto van het scoopbeeld toe te voegen.
Snap alleen nog niet hoe je plaatjes toevoegt in dit tekstveld.
Maar alvast bedankt voor het meedenken.
Henk.
hjw

Bericht door hjw »

Piet,
Probleem is opgelost.
Ik had de CFB wikkeling van de bovenste eindbuis in het schema zoals het hoort in tegenfase aangesloten, er is dan sprake van tegenkoppeling zoals gewenst. De wikkeling die hoort bij de onderste buis was in fase aangesloten, er is dan sprake van mee-koppeling en dat wil je niet. Aansluiting van die wikkeling omgewisseld en alles werkt zoals het hoort.
Helaas was de info die ik van trafo fabrikant betreffende de aansluiting heb gekregen niet juist.
Bedankt voor de tijd die je er aan hebt besteed. Ik zal in het vervolg eerst zelf beter nadenken, misschien helpt dat ook.
Henk.
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Gefeliciteerd! Dan is het toch nog goed gekomen.

Piet
Plaats reactie