Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

WrineX
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

zou kunnen , dan is hij bedoeld om hoger ingezet te worden. en kan dan vaak wat hoger doorlopen omdat hij niet zoveel weegt. scheelt bijna 10% afhankelijk van hoe grof de corrugation is.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De lengte is alleen bepalend voor de ondergrens, toch niet voor de bovengrens? De CD1.0 is veel korter en loopt al vanaf 2,5 kHz. Die staat ook strak.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

De lengte is alleen bepalend voor de ondergrens, toch niet voor de bovengrens? De CD1.0 is veel korter en loopt al vanaf 2,5 kHz. Die staat ook strak
ja in wat ze weer kunnen geven inderdaad , dus langer kan lager. beide mits alles het zelfde is kan het zelfde wellicht met iets minder output overal in het hoog. (zo niet beter, voor het kleintje)

De lengte is bepalend voor de spreiding verticaal. dus de CD2.0 is 120 mm 344 meter (snelheid van geluid +- ) delen door 120mm in meters 344/0.122 = 2.819 Hz , Daar is de golflengte van de frequentie kleiner dan de weergever. en zal gaan afvallen. de CD1.0 is kleiner en zal een beter spreiding hebben. maar omdat hij kleiner is heeft hij ook maar de helft van de Surface area, en dus minder output en met name slechtere laag weergave.

wat grappig is dat in beide specs die ik kon vinden is dat de internal resistance 0.02 Ohm is terwijl beide ribbons 8mm breed zijn.. dat is raar , gezien een veel langer is.. terwijl het gewicht wel overeen komt met de grote 36mg vs 10mg, dus puur voor hoog is de CD1.0 een veel betere kandidaat. in spreiding en gewicht. wellicht dat de 5 ohm was een probleem ? als je toch een nieuwe trafo wikkelt had dat niks uit gemaakt. kun je hem net zo goed 8 ohm maken.. of juist veel hoger (8-16 ohm) gezien je hem parallel zet aan je speakers om zo min mogelijk je versterker te belasten.

4 ohm en 4 ohm... parallel wordt 2 ohm... niet best
4 ohm en 8 ohm... parallel wordt 2.67 ohm... nog steeds best laag als de speaker en de tweeter samen spelen
4 ohm en 16 ohm... parallel wordt 3.20 ohm... al een stuk beter, weinig versterkers zullen hier echt problemen mee hebben

kan zijn dat er gewoon een weerstand in zit omdat de tweeters zo luid zijn 97 1 watt in 8 Ohm voor de CD2.0, op die manier kun je goedkoop 16 ohm halen en er 3 dB af halen die je toch niet nodig hebt als je main speakers maar 90dB zijn (wat al hoog is). meteen een probleem hoe weet deze harmoniser hoe efficiënt de main speakers zijn.....
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wat ik van Cock zelf begrijp (uit zijn eigen mond dus) is dat ie ze wel degelijk helemaal uit elkaar haalt en opkalefatert met andere magneten en een veel betere trafo. Daar kan ik mij op zich wel iets bij voorstellen. Maar wat dat dan oplevert anders dan "klinkt beter" laat ie concreet niks los. Wat van zijn kant ook wel weer begrijpelijk is in zijn marktsegment.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Wat ik van Cock zelf begrijp (uit zijn eigen mond dus) is dat ie ze wel degelijk helemaal uit elkaar haalt en opkalefatert met andere magneten en een veel betere trafo. Daar kan ik mij op zich wel iets bij voorstellen. Maar wat dat dan oplevert anders dan "klinkt beter" laat ie concreet niks los. Wat van zijn kant ook wel weer begrijpelijk is in zijn marktsegment.
ja dat had ik ook gelezen, ik heb geen idee. ik ben niet enorm thuis in trafo's en betere magneten is niet makkelijk wil niet zeggen dat het niet gedaan is het verandert alleen niets aan de spreiding :) wellicht is zijn folie dunner ? wie zal het zeggen zie geen specs. die van de neo zijn 15micron, vrij dik voor een true ribbon. 12 moet makkelijk kunnen, en zelfs dunner. zeker wanneer ze geen corrugation moeten houden. wellicht een balans van laag en hoog. al hoewel ik uit ga dat hoog het belangrijkste is in dit geval, gezien de tweeter van de main speaker al 18Khz zou moeten halen lijkt mij.

ik heb nog wat 4 micron (paar honderd meter ofzo) :) perfect voor alles boven de 10khz-15khz of meer... maar bijna onmogelijk om mee te werken. al hoewel een vlak stripje wel te doen zou moeten zijn. gezien je het niet eens door een corrugator hoeft te halen, voor die frequenties.
Laatst gewijzigd door WrineX op wo 29 nov 2023, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Kijk, en dit is niet om flauw te doen, maar bij doormeten zie je bijv. de impedantie/weerstand, daar kun je mogelijk weer uit afleiden wat hij ermee heeft gedaan. Is net zoiets als een filterschema posten van een fabrieksspeaker, ja ook al is het je eigen speaker, zoiets is gewoon zeer ongebruikelijk om te doen, de intellectuele eigendom is niet van jou namelijk. In al mijn 400 pagina’s heb ik nooit het schema laten zien van het filter, dat is Jeroen en Hans hun eigendom, zo zie ik het tenminste.
Shadow

Bericht door Shadow »

:lagge:

Man man man wat een partij kromliggen om wat recht te praten, als je er blij van wordt prima hoor, maar wat die dingen doen mag gewoon gemeten worden en indien dit niet overeen komt met wat de fabrikant beweert heeft hij wat uit te leggen, zo simpel is het.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Kijk, en dit is niet om flauw te doen, maar bij doormeten zie je bijv. de impedantie/weerstand, daar kun je mogelijk weer uit afleiden wat hij ermee heeft gedaan. Is net zoiets als een filterschema posten van een fabrieksspeaker, ja ook al is het je eigen speaker, zoiets is gewoon zeer ongebruikelijk om te doen, de intellectuele eigendom is niet van jou namelijk.
en wat als ik niet de impedantie zou meten ? iets wat overigens weinig zegt.

stel ik maak ze niet open, en ik meet de impedantie , dan weet ik niet of hij wellicht een heeeeel dunne ribbon heeft toegevoegd of gewoon een weerstand.. uit eindelijk gaat het om wat het doet, niet zozeer om wat er verandert is.

ik snap niet zo goed waar mensen bang voor zijn. gezien ik al jaren filmpies maak over hoe je sommige dingen zelf kan maken, wil niet zeggen dat iedereen dat doet. sterker nog ik denk dat bijna niemand iets na gemaakt heeft. als je gewoon een werkend mooi afgewerkt product hebt is er toch niks aan de hand. mensen die gewoon een leuk systeem willen hebben kopen het toch wel, die gaan niet zelf klooien. met name die in de high end wereld zitten die vertrouwen mensen die zelf dingen maken niet eens. omdat het niet gelikt is of te weinig bling te lage prijs.... kan nooit wat zijn. per definitie al een no go. hoe vaak ik niet een setje aangeboden heb die goed ontvangen wordt tijdens de luister dagen maar waar ik vervolgens niet van af kom is nagenoeg... altijd.
het zijn de mensen die zelf knutselen die ze uit eindelijk wel wil overnemen. voor een fijne prijs geen high end prijs.
Laatst gewijzigd door WrineX op wo 29 nov 2023, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Pjotr heeft ze gehoord op de audioclub, ben wel benieuwd wat hij toen gehoord heeft, misschien kan hij daar eens wat over opschrijven, klonk het bijv. als een supertweeter toen, werd het geluid er beter door? Etc.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Pjotr heeft ze gehoord op de audioclub, ben wel benieuwd wat hij toen gehoord heeft, misschien kan hij daar eens wat over opschrijven, klonk het bijv. als een supertweeter toen, werd het geluid er beter door? Etc.
ben ik ook wel benieuwd naar :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Simpel Walt: Niks

Ach, zo lang we alleen maar kunnen gissen van wat die Harmonizers fysisch/akoestisch beogen blijft het een duister plaatje. Wij willen gewoon weten wat poepen ze nou uit als je ze op een versterker aansluit parallel aan je bestaande speakers.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

nare is dat we sommige dingen niet weten, zoals overgang frequentie, en efficiency , waarom is dat een ding ? omdat je ze bij je huidige setup toe voegt en als de Harmonizers 8 dB meer efficiënt zijn ... dan weet ik niet of het meer kwaad doet dan goed. wie zit er te wachten op +8 dB boven de frequentie waar ze gecrossed zijn ? lijkt me geen correcte weergave. zelfs niet voor de stijgtijd.

gezien elke speaker anders is in efficiëntie .... gaat dit problemen geven, buiten de cross-over freq om en de afstand tussen de tweeters :)

Walt heb jij ze aangeschaft >? of al in huis, en mag ik ze meten in combinatie met een speaker (of jou speakers) (ik zelf zou mijn Genelec monitors gebruiken, heb even niks anders staan ) ? als hij stuk gaat krijg je een nieuwe van me.
Walt

Bericht door Walt »

Ik heb ze (tweedehands) aangeschaft maar nog niet in huis, en omdat ik voor service van Sonore afhankelijk ben, blijf ik graag op 1 lijn met Cock, en hij zegt liever niet, dus dan respecteer ik dat.

Je bent natuurlijk wel welkom om een keer te komen luisteren hier, met je oor er vlak voor heb je vast een aardig idee van het rendement tov de main speakers en de frequenties die eruit komen.

Ik zal de markt in de gaten houden, als er een setje goedkoop voorbij komt laat ik het wel weten, dan kunnen de meet goeroes hier er helemaal los op gaan.
Laatst gewijzigd door Walt op wo 29 nov 2023, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

ok , evengoed. je vraagt je niet af waarom hij het liever niet heeft ? als ik er een verneuk..... = een extra verkoop.

als UPS een bestelling kwijt raakt van mij , is dat vervelend, maar betekend dat ik het nog een keer kan verkopen (omdat ik 100% terug krijg )... dat betekend dat er 2 waren besteld en nu 4 .... Waarom zou iemand dat niet willen :)

lijkt er op dat hij het zo moeilijk als mogelijk wil maken om iets te meten en jij gaat daar in mee. (je bent niet verplicht natuurlijk) hij daar in tegen gebruikt angst om het te voorkomen, want het kan wel eens mis gaan etc. en jij denk shit daar heb ik geen zin in.
Laatst gewijzigd door WrineX op wo 29 nov 2023, 21:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Als je een nieuwe wilt betalen, kun je er ook direct eentje bij hem kopen, hoef ik er niet tussen te zitten, wel zo prettig… :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, daar heb je ook wel een punt Walt. Wat ga je er eigenlijk mee doen? Op je muurstang zetten?
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Walt schreef: wo 29 nov 2023, 21:12
Als je een nieuwe wilt betalen, kun je er ook direct eentje bij hem kopen, hoef ik er niet tussen te zitten, wel zo prettig… :mrgreen:
nou omdat ik dan zit met een ding waarvan ik vermoed dat het niet werkt. kun je er beter een meten die al gekocht is en in het ergste geval (wat niet voor gaat komen ) betaal ik een nieuwe.

maar volgens mij zit er meer in de weg. persoonlijke kwesties , die te maken hebben met de persoon die het gemaakt heeft.

waarom zou ik iemand 1000 euro geven voor iets wat potentieel niet werkt , ik zou het alleen betalen als ik iets kapot maak. dat lijkt me eerlijk
Laatst gewijzigd door WrineX op wo 29 nov 2023, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Ja respect heet dat, doen wat iemand vraagt… :mrgreen:
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Ja respect heet dat, doen wat iemand vraagt.
mjah normaal zou iemand zeggen doe ik het zelf wel.

Even overdreven ! maar als iemand je verteld, dat hij iets heeft bedacht wat niet werkt, maar je vraagt om het niet verder te vertellen omdat het de inkomsten wel eens zouden kunnen beïnvloeden, doe je dat dan ook ? Ook als mensen zich het af vragen ? uit interesse.

maar snap trouwens dat jij daar geen zin in hebt en ik niet moet zeuren. het zijn jou speakers! en dat is dat.

helaas.. wellicht kan ik nog een testje doen met 2 tweeters, hoe dan ook zijn het niet deze en kunnen we het nooit vergelijken :(
Laatst gewijzigd door WrineX op wo 29 nov 2023, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Waar je bovenstaande verhaal mankt gaat, Cock zegt dat het werkt, en wordt hierin gesteund door vele positieve klant ervaringen en reviews, en wat ik bij hem gehoord heb is uitmuntend. Dus ik heb vooralsnog geen enkele reden om aan de werking te twijfelen. Wel verwacht ik niet dat het een gewone supertweeter is, wat jij blijkbaar denkt. Ik denk dat er nauwelijks hoorbaar geluid af gaat komen, maar ons oor is zo bizar gevoelig, kan me goed voorstellen dat het werkt zoals beschreven, aanvullen van die steile flanken.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef: wo 29 nov 2023, 20:24
Kijk, en dit is niet om flauw te doen, maar bij doormeten zie je bijv. de impedantie/weerstand, daar kun je mogelijk weer uit afleiden wat hij ermee heeft gedaan. Is net zoiets als een filterschema posten van een fabrieksspeaker, ja ook al is het je eigen speaker, zoiets is gewoon zeer ongebruikelijk om te doen, de intellectuele eigendom is niet van jou namelijk. In al mijn 400 pagina’s heb ik nooit het schema laten zien van het filter, dat is Jeroen en Hans hun eigendom, zo zie ik het tenminste.
Het gaat mij niet om het filterschema en hoe het resultaat tot stand komt. Ik ben slechts geinteresseerd in wat het akoestisch gezien doet beneden 20kHz. Mijn ARTA meetset kan elektrisch tot grofweg 80kHz meten, leuk voor metingen aan de DAC etc. Want daar kan met echte high res opnames gemakkelijk een spectrum tot 50-60kHz uitkomen. En de DAC geeft dat netjes weer. Leuk dan om te zien wat vervorming boven 20kHz doet en hoe intermodulatie eventueel kan terugslaan in het hoorbare gebied.

Akoestisch kan ik slechts meten tot 20kHz. Dus we gaan niets meer weten dan wat de harmonizer toevoegt aan het normale spectrum van de tweeter. Er worden met zo'n meting geen fabrieksgeheimen onthult.
Ik zal nooit iemand verbieden een Daudio speaker met de microfoon na te meten als diegene wil weten wat er akoestisch gebeurt. Dat zou echt heel raar zijn.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: wo 29 nov 2023, 21:47
Wel verwacht ik niet dat het een gewone supertweeter is, wat jij blijkbaar denkt. Ik denk dat er nauwelijks hoorbaar geluid af gaat komen,

Of het een super tweeter is ben je snel achter door deze aan te sluiten zonder je hoofd luidsprekers. Dan hoor je hetgeen wat ze daadwerkelijk weergeven.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Waar je bovenstaande verhaal mankt gaat, Cock zegt dat het werkt, en wordt hierin gesteund door vele positieve klant ervaringen en reviews, en wat ik bij hem gehoord heb is uitmuntend. Dus ik heb vooralsnog geen enkele reden om aan de werking te twijfelen. Wel verwacht ik niet dat het een gewone supertweeter is, wat jij blijkbaar denkt. Ik denk dat er nauwelijks hoorbaar geluid af gaat komen, maar ons oor is zo bizar gevoelig, kan me goed voorstellen dat het werkt zoals beschreven, aanvullen van die steile flanken.
sorry ik had mijn post aangepast omdat het stom is wat ik gepost had!!! namelijk dat je natuurlijk zelf moet weten wat je met je drivers doet !!! wil je niet dwingen om ze door mij te laten meten, kan natuurlijk niet !

ik ben sowieso voor wat men prettig vind klinken ! of het klopt of niet als men EQ of dsp wil gebruiken lekker doen !, wat ik moeilijker vind is claims. dit zorgt voor steilere flanken. dat is te meten. dan doe dat. als het alleen bij objectieve reviews blijft. kun je je af vragen of de claims kloppen. iedereen kan wel wat roepen. en dit staat los van of je het alsnog wil gebruiken, gezien iedereen dat lekker zelf moet weten hoe iets klinkt in jou huis met jouw oren etc
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik denk dat er nauwelijks hoorbaar geluid af gaat komen, maar ons oor is zo bizar gevoelig, kan me goed voorstellen dat het werkt zoals beschreven, aanvullen van die steile flanken.
Dat gaat niet helpen bij CD's en bij Vinyl afhankelijk van het ultrasoon spectrum dat er op de plaat staat en wat het element kan weergeven.
Ik hoop dat je je realiseert dat, zeker bij NOS DACs en weergeven van 16bit/44.1kHz het spectrum gaat tot 22.05kHz met op die laatste frequentie een hele harde nul. Op 20kHz is het signaal al zo'n 3.5dB verzwakt. Boven 22.05kHz gaat de amplitude weer toenemen en krijg je het geluidspectrum gespiegeld in frequentie terug. Als je dat gaat weergeven heeft dit totaal niets meer te maken met werkelijkheidsweergave. Je gaat faciliteren dat via intermodulatievervorming van de harmonizer dit totaal niet natuurlijke signaal terugslaat op het hoorbare deel van het spectrum.
Anders, en zeker niet beter!

Maar goed, ik ga gewoon gezellig met Walter een bezoekje brengen en ervaren wat Cock met al zijn modificaties uit de KEF speakertjes weet te halen. :rock:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik denk dat er nauwelijks hoorbaar geluid af gaat komen, maar ons oor is zo bizar gevoelig, kan me goed voorstellen dat het werkt zoals beschreven, aanvullen van die steile flanken.
Ik heb dan metingen van een instelling die mijn oren meet, en aan de hand van die metingen adviezen geeft.
Dat mijn oor bizar gevoelig is wil ik nog wel eens bewezen zien, graag met een link o.i.d.

Een tegenmeting zie ik graag, wil er wel aan werken.
Plaats reactie