goedkope metal dome tweeters - tips?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

goedkope metal dome tweeters - tips?

Bericht door Henkjan »

voor m'n surrounds, verdere eisen:
- inzetbaar vanaf ~2500, liever 2000
- 8 ohm

en ik bedoel echt goedkoop, ik wil een bepaald concept gaan uitproberen, en wil dat niet doen met een ruime 100 euro aan tweets, ik heb er 4 nodig namelijk.

metal domes omdat m'n fronts ook metal dome hebben.

ook als iemand wat gebruikt heeft liggen hou ik me aanbevolen. wel 4 stuks....
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

hmmm...

Ik weet dat JBL voor in de auto "losse" tweeter sets heeft.
P25. Kost je denk ik iets van 75 euro per paar. Titanium dome.

En anders, visaton dsm 25. Kost iets van 50 euro per stuk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

is voor een experiment me nog steeds wat te veel euri
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Volgens mij kun je dan niet om seas heen ;) Ga daar maar eens kijken :) Is ook niet eens duur. De H1212 is volgens mij toch echt een top tweetertje.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als het niet anders kan, dan moet t maar, maar nog steeds een te laag Dagobert gehalte :roll:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Henkjan,

Zou eens bij Conrad kijken. Die hebben fraaie 25 mm titanium domes gehad voor weinig met diverse frontplaten. Weet niet of ze ze nog hebben.

<edit>
Het is niet dezelfde als die ik ooit gebruikte maar wel vergelijkbaar:
http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... 11-130.pdf

Heeft wel een flinke rinkel op 20 Khz waar je een zuigkringetje of sperkringetje tegenaan moet gooien. Maar dat is inherent aan metal domes.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 23 okt 2005, 14:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tja, de vraag is of je daar wel serieus blij me gaat worden. Dan liever 20 euro meer uitgeven voor zo'n seas tweeter, die het toch echt wel meer dan die 20 euro extra waard is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

deepspace schreef:
Tja, de vraag is of je daar wel serieus blij me gaat worden. Dan liever 20 euro meer uitgeven voor zo'n seas tweeter, die het toch echt wel meer dan die 20 euro extra waard is.
zoals ik al probeerde aan te geven, wil ik eerst een bepaald concept uitproberen (semi dipool, zoiets als in de referentie serie van Alcone en ook in het boek van Vance D staat: woofer gewoon, en 2 tweeters haaks daarop als dipool, is al eens een draad over geweest). dat wil ik dan met zo min mogelijk geld doen. werkt 't, dan volgen er een paar fatsoenlijke speakers met fatsoenlijke units, werkt t niet dan heeft t zo min mogelijk gekost.... en ja, als het verschil maar 20 euri is, dan is de keuze makkelijk, dan komen er uiteraard gewoon Seassen of vergelijkbaar ipv Conrad van onbekende kwaliteit.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Misschien dat Monacor iets betaalbaars in het programma hebben?

Ik heb zelf een tijdje geleden wat gedaan met de Tonsil titanium domes van Conrad, maar ze zien er leuk uit, maar ze klinken erg "metaalachtig". Niet te vergelijken met de metal-domes die ik nu van Seas heb liggen. Die laatste klinken toch wel een stuk beter.

Maar waarom niet als test normale stoffen dome? Daar is het aanbod een stuk groter en goedkoper.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Henkjan, hoe ga je bepalen of 'het werkt'? Je luistert altijd naar een totaalconcept waarbij de invloed van de drivers wezenlijk is.

Een tweeter voor en achter werkt op zich goed, daar kun je van op aan. Ikzelf geloof er echter niet in dat het wezenlijk bijdraagt aan een natuurlijk geluid, door het bewust laten reflecteren van de hoge tonen in je luisterruimte. Ik neem aan dat je de box goed vrij kan opstellen in je luisterruimte, anders niet aan beginnen.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi allen,

Ik was even op zoek naar wat Henkjan wil proberen, maar kan het natuurlijk zo gauw weer niet terug vinden.
Wat ik mij ervan herinner is dat het niet zozeer om de geluids kwaliteit gaat alswel om het ruimtelijk effect dat het kan hebben. En dat laatste kan in sommige luisterruimtes positief uitpakken. Zo heb je bv de hoogtoner Air-Motion-Transformer. Die straald ook van voren en achter. Kostte in 2001 het bedragje van 1000 DM in Duitsland dus. Die heb ik es gehoord maar niet in een geschikte ruimte waardoor ik het echte effect niet heb kunnen waarnemen. Verder klonk het geloof ik wel goed.
Ik herinner me ook een project uit de zestiger jaren, waar men een "bol" had gemaakt van gelijkzijdige vijfkanten. In ieder vlak er van een tweeter. Die kon je dan aan het plafond hangen ofzo. Kostte ook nog al wat zakcentjes :)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Henk Jan

Als het echt alleen voor een experiment is en het moet erg goekoop kan je de hivi bs1 breedbander ook overwegen mischien niet echt een dome tweetertje maar toch goed geneog om een indruk te krijgen en voor deze prijs vindt je denk ik geen andere tweeter met specificaties. Als je parts express zover krijgt dat ze ze in een envelopje en met alleen de kosten voor postzegels opsturen is het goed te doen.

http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=297-411

Of uit italie? http://www.audioselection.it/eshop/cat093.htm of uit Duitsland? http://www.spectrumaudio.de/breit/hivir ... chB1S.html

Groeten Roland
Laatst gewijzigd door Roland op zo 23 okt 2005, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

ik heb nog 4 goedkope titanium dome tweeters liggen , die modellen die ook in veel JBL speakers gebruikt worden, heb er 8 euro per stuk voor betaald, alle vier voor 20 euro mocht je interesse hebben even verder via PM
http://cgi.ebay.de/25mm-Kalottenhochtoe ... dZViewItem

zijn dezelfde als deze tweeters
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Ikzelf geloof er echter niet in dat het wezenlijk bijdraagt aan een natuurlijk geluid, door het bewust laten reflecteren van de hoge tonen in je luisterruimte. Ik neem aan dat je de box goed vrij kan opstellen in je luisterruimte, anders niet aan beginnen.
het is voor de surround boxen. volgens Vance D (en ik hoor anderen t er mee eens zijn) geeft een dipool als surround een betere benadering van t bios geluid dan een direct stralende. en t idee van deze opstelling is dat doordat de lagere tonen wel direct zijn dat special effect wat spectaculairder zijn terwijl de ruimtelijke info wel dipool is.

de box komt tegen de muur, de midwoof straalt dus direct de kamer in, de tweets aan de zijkant van de box.

zoiets dus:
Afbeelding
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

O, zo had ik het dus even niet begrepen maar het zou best es kunnen werken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als dat je bedoeling was, ik begreep het dus helemaal verkeerd :oops: , dan moet je ook echt de woofer dubbel uitvoeren. Er zit enorm veel ruimtelijke info in het middengebied.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Als dat je bedoeling was, ik begreep het dus helemaal verkeerd :oops: , dan moet je ook echt de woofer dubbel uitvoeren. Er zit enorm veel ruimtelijke info in het middengebied.
ach, een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, en zover was ik nog lang niet :lol:

nadeel van 2 woofs is dat de box dan ook 2 keer zo groot wordt...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Neem 2 13 cm woofertjes, heb je meteen weer wat meer totaaloppervlak. Vaak zit je met een 13 cm op de helft van het volume van een 17 cm.

Had je gesloten box of basreflex in gedachten? Zeker in het laatste geval moet het goed kunnen lukken met 2 13 cm woofertjes. Of is dat te duur?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

die 17 Bravox had ik uitgezocht omdat die in gesloten wel een f3 van ergens in de buurt van de 80 moet kunnen halen. wordt t kleine dan zal een BR wel nodig zijn denk ik. ik ga eerst deze afmaken, en misschien dat ik tzt nog wel ene andere kast maak met 2 woofs om t verschil te horen?

optie voor een volle dipool zou ook zijn 2 breedbanders bv de TB W4 (maar dat is voor later....)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb nog even zitten kijken met toepassing van 2 maal 13 cm gradient speakertjes W 130 / 8 MG. Moet kunnen in een 10 liter kast voor 2 stuks. Dan heb je wel een Q hoger dan 1 maar dat is juist mooi voor bafflestep compensatie beneden 300 Hz, zo'n bewuste bult. Heel handig om te voorkomen dat het te iel klinkt vooral in zo'n gesloten box. Het -3 dB punt tov die bult ligt dan mooi op 80 Hz. Deze truuk is al heel oud, denk aan LS3/5a. Niemand heeft ooit geklaagd over het slechte impulsgedrag van deze klassieker.......
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mm, da's een leuk dagobert woofertje. komt op t lijstje!

wat betreft de Q: de Bravox heeft nu ook (incl effect van demping) een Q van rond de 0.9 (gemeten) dus dat komt dan mooi overeen.
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Ga eens bij Speaker & Co luisteren deze hebben de aria dipools hangen, tenminste in Groningen....
Hoef je niets aan te schaffen alleen te luisteren :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ralf schreef:
ik heb nog 4 goedkope titanium dome tweeters liggen , die modellen die ook in veel JBL speakers gebruikt worden, heb er 8 euro per stuk voor betaald, alle vier voor 20 euro mocht je interesse hebben even verder via PM
ebay-link
zijn dezelfde als deze tweeters
nou ik ben er mee aan de slag, begonnen met de impedantiemeting:
Afbeelding

zoek de overeenkomsten :!: :roll:
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Grof gezien hebben ze allemaal twee pieken!! :lol:

mag ik door voor de koelkast?:roll:
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ik doe er nog een schepje boven op!

Grof gezien hebben ze allemaal 3 pieken. En drie van de vier een resonantie bij 4000 hz. Die impedantie plots zien er niet al te best uit. Stukje vilt op de ppolplaat plakken kan wonderen doen.

Groeten Roland
Plaats reactie