Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Walt »

Toch blijft het apart, dat als we dan een ABX blindtest zouden doen, er waarschijnlijk geen statistisch verschil zou zijn tussen de Hegel en je nieuwe versterker… :mrgreen:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: ma 20 nov 2023, 18:17
Toch blijft het apart, dat als we dan een ABX blindtest zouden doen, er waarschijnlijk geen statistisch verschil zou zijn tussen de Hegel en je nieuwe versterker… :mrgreen:

Dat is in jouw geval prima op te lossen door een buigstang-netsnoer op pootjes van een eurootje of duizend aan mijn huidige versterker te hangen. dan sprint hij er met elke blindtest uit.
Sowieso zou de Hegel in jouw geval winnen, omdat het prijskaartje ervan veel hoger is, duurder is nou eenmaal beter.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Even bier en chips pakken!
Walt

Bericht door Walt »

Probleem is vaak dat bij een blindtest, de zeer grote verschillen die er eerder waren, als sneeuw voor de zon verdwijnen, dat is niet mijn mening, maar een feit! Maar ik geloof je gelijk als je zegt dat de Hegel ruk klinkt, dat is alleen niet te meten, en ook niet ABX aan te tonen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Walt schreef: ma 20 nov 2023, 19:06
Probleem is vaak dat bij een blindtest, de zeer grote verschillen die er eerder waren, als sneeuw voor de zon verdwijnen, dat is niet mijn mening, maar een feit! Maar ik geloof je gelijk als je zegt dat de Hegel ruk klinkt, dat is alleen niet te meten, en ook niet ABX aan te tonen.

Als je dit met een ABX niet waarneemt dan mankeert je zoveel aan het gehoor dat geld uitgeven aan een knappe installatie sowieso geen nut heeft.

Dus iemand die beweert dat het weergave verschil tussen netsnoeren groter is dan akoestische aanpassingen van de ruimte zegt dus tegelijkertijd dat het verschil tussen twee totaal verschillend gebouwde dac-versterker combinaties in een blindtest niet waar te nemen zal zijn.

Besef je wel hoe bizar je klinkt?
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op ma 20 nov 2023, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
richard

Bericht door richard »

Wat ook maar weer eens werd aangetoond tijdens de luisterdag in Groningen waar de mooi gebouwde luidsprekertjes van Maurice een niet onbelangrijk aandeel hadden.
Met een gegeven akoestiek was de invloed van verschillende versterkers op de luidsprekers en dus het resultaat aanzienlijk, ook zonder ABX. Net zoals de invloed van de verschillende bronnen.
Zijn we daar niet met netsnoeren in de weer geweest, anders dan die daar toevallig voorhanden waren.
Walt

Bericht door Walt »

Het verschil tussen netsnoeren, zal in een ABX inderdaad net zo lastig te horen zijn, als verschil tussen versterkers of dacs. Ik geloof dat je oprecht een enorm verschil ervaart, maar keer op keer is gebleken, dat zoiets in een blind vergelijk niet hard te maken is. Nu vind dat soort tests onzin, maar we maken ‘de verschillen’ voor onszelf, onbewust, denk ik groter dan ze echt zijn…
richard

Bericht door richard »

Walt schreef: ma 20 nov 2023, 21:21
...maar we maken ‘de verschillen’ voor onszelf, onbewust, denk ik groter dan ze echt zijn…
Daar heb je wel hét punt te pakken. Of de verschillen nu objectief of subjectief zijn.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Een beetje als bij een aantrekkelijk vrouw laat je het licht aan… maar stel dat zij het licht uit wil…
richard

Bericht door richard »

Leeuwarden schreef: ma 20 nov 2023, 22:08
maar stel dat zij het licht uit wil…
:rofl:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

De hele setup is zo goed als de zwakste schakel.

Je geeft aan dat het verschil tussen netsnoeren lastig aan te tonen zal zijn in een blind test, eerder liet je weten dat het verschil in netsnoeren groter is dan het effect van akoestische aanpassingen, welke is het nu?
Het effect van akoestische aanpassingen is enorm!
Als er een zwakke schakel in de setup zit dan is dit meteen de begrenzing, dan hebben andere aanpassingen niet het effect wat je gehoopt had.
Het wisselen van het ene 400 euro dacje naar het andere 400 euro dacje zal weinig hoorbaar verschil maken.
Het versterkende deel van de Hegel zal heus wel goed hebben gezeten, het probleem zal aan het dac printje van 5 bij 7 centimeter hebben gelegen, er zijn grenzen aan wat je allemaal in één toestel in kunt bouwen.
Op internet zie je veel mensen die alsnog een losse dac op hun Hegel aansluiten en dat lost het probleem op, maar daarvoor heb ik dus geen all-in-one, dan kies ik er liever voor om het ding voor een net bedrag te verkopen en gewoon weer met losse componenten te gaan werken.
Dat is ook meteen het nadeel van een all-in-one, het versterkende deel zal heus wel goed zitten en is niet zo onderhevig aan de tand des tijds, dit terwijl de ontwikkelingen op dac gebied momenteel gewoon hard gaan, met een all-in-one zit je dan toch vast aan de ingebouwde dac.

Ik ben ervan overtuigd dat een Hegel voor velen gewoon een prima weergever is, en zeker als de luidsprekers dan ook niet echt in staat zijn tot een hoge resolutie weergave, dan maakt het allemaal niet zoveel uit.
Ik ben toch een wat meer eisende luisteraar en mijn luidsprekers zijn in staat tot een zeer hoge resolutie weergave, met een goede dac en een prima versterker komt dat echt tot leven, dat een dac dan wat meer moet kosten dat is dan maar zo, maar dat is de bron, en dat brengt de weergave echt tot leven.

Ik weet dat ik opnieuw veel energie aan het verspillen ben, ik zit een heel verhaal te typen in reactie op iemand waar alles bij de buitenkant en het prijskaartje ophoudt.
Als ik vraag welke USB receiver in je Metrum dac zat en of de firmware daarvan up to date was gaf je aan geen idee te hebben dat er verschillende usb receivers in konden zitten en firmware heb je waarschijnlijk nooit van gehoord, terwijl dit gratis en voor niets een betere weergave op kan leveren.
Je mid drivers zitten opgesloten in kokers met allerlei frequentiepieken en kleuring tot gevolg, en het zegt je niets en het doet je niets, of iemand nog tips heeft voor betere condensatoren om in de filters in te bouwen.
Weer een gratis upgrade de deur uit.

Je wilde graag even je setup laten zien, ik zag een setup welke anderhalve meter van de muur af stond omdat anders de buigstang-netkabels geen ruimte hadden om door de ruimte naar de installatie te lopen, en die liggen dan ook nog op van die kut pootjes, want als een buigstang-netkabel op de grond ligt dan klinkt de installatie slechter. Het was net een luchtfoto van een raffinaderij zo met al die pijpen en pijlers er onder.

Na 5 minuten vroeg ik of we ook nog iets gingen horen, en ik zag je schikken, dat ging niet want het is zo druk en de installatie moet eerst opwarmen, ik denk dat je bang was om het te laten horen.
Je bent heel duidelijk zoekende en constant bezig met “verbeteringen” maar dat zonder enig idee van techniek en de werking van elektronica of wat dan ook, dus je bent afhankelijk van hocus-spocus oplossingen.

Ik heb nooit het bouwtopic van je luidsprekers gevolgd, maar zijn deze überhaupt ontstaan aan de hand van metingen en degelijk filter ontwerp?

In plaats van hocus-spocus oplossingen zou ik haast neigen om van de grond af aan te beginnen, jezelf te verdiepen in de werking van 230 voedingen, onderzoeken waar in de setup de zwakke schakel zit welke de oorzaak is van je oneindige zoeken naar verbetering en dan zul je er op een gegeven moment achter komen dat als je een goed presterende setup hebt welke in staat is tot een hoge resolutie weergave dat dan het aanpakken van de akoestiek wel een grote invloed heeft, en dat verschillende dacs of versterkers wel degelijk duidelijk verschillend klinken, en dan niet eens altijd beter of slechter, maar verschillend, voor iedereen zijn smaak.

Zoals ik eerder aangaf is er een verschil in muziek liefhebbers en audiofielen.

Een muziekliefhebber wenst gewoon een nette, goed klinkende installatie zonder poespas waarmee diegene lekker onderuitzakkend kan genieten van zijn favoriete muziek.

Een audiofiel luistert absoluut geen muziek! Muziek is slechts een instrument om de laatste hocus-spocus aanpassing te staven, elke keer weer dezelfde cherry picked nummers, en dan niet het hele nummer, maar net die passage waar de piano in voorkomt, “ja, na het plaatsen van die duurdere sjoelschijfjes a 500 euro komt de piano beter uit de verf” nummer word weer stopgezet om een andere buigstang-kabel aan te sluiten, zelfde nummer, zelfde passage, “hmm, jaa…..o, wacht, er staat een oneven aantal pootjes onder de buigstang-kabel, ik dacht al….ja dit is beter” nummer wordt weer stop gezet.

Technische kennis ontbreekt, de zoektocht naar iets wat er niet is komt nooit tot een einde, de geldstroom naar belachelijk dure hocus-spocus oplossingen stopt nooit.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Leeuwarden schreef: ma 20 nov 2023, 18:29
Even bier en chips pakken!
Ik ga er vanuit dat je inmiddels niet meer aan het bier en de chips zit :mrgreen:
Hopelijk heb je ervan genoten. :beer:
Walt

Bericht door Walt »

Haha, prachtige reactie Olaf, bijna net zo sterk als Marcus zijn IKEA verslag toen, dus categorie epic!

Dat de speakers zo ver van de muur staan, daarover kun je ook in mijn oude topic lezen, dit is een speciale opstelling voor dipool stralers, je zet de speaker zeer ver de kamer in, in mijn geval is dat 180cm, circa 40% van de kamer lengte, je krijgt dan een zeer diep geluidsbeeld, een podium dat de hele ruimte achter (en voor) de speakers vult.

Het is jammer dat er niet echt tijd was om rustig samen wat uurtjes te luisteren, was naderhand gezien toch nuttig geweest, denk dat je wel onder de indruk zou zijn geweest. Nou ja wie weet komt dat nog een keer!

Ben het trouwens volledig met je eens over de all in one apparaten, leuk concept maar hoe toekomst bestendig zijn deze. Wel weinig kabels en weinig te tunen, wie weet geeft dat weer rust voor bepaalde audiofielen.

Mijn speakers zijn trouwens gebaseerd op de F1 van Daudio, een niet commercieel uitgebracht ontwerp. Betreft een W1 maar dan met vlakke baffle en nog betere woofers. Zowel het passieve filter tussen mid/hoog en het aktieve laagfilter zijn door Jeroen ontworpen. Dus afgezien van mijn tweaks en kabel ellende is de speaker in de basis een bewezen ontwerp. Afgesien van van kleine modificaties zijn de speakers al lange tijd hetzelfde, heb niet het idee dat deze snel de beperkende factor zullen zijn.

Ik gebruik nu een Merging Hapi dac met Grimm CC2 clock als bron, en zeer belangrijk, dit via HQ player aangestuurd die alles omzet naar DSD alvorens naar de DAC te gaan, dit was echt de grootste stap in geluidskwaliteit die hier de laatste jaren gemaakt is, dat doet zo ongelofelijk veel. De kabels etc. zijn dan de finesses en fine tuning van het geluid naar mijn eigen smaak, en daar kun je ook lekker mee rommelen, de basis is stabiel en van de hoogste kwaliteit.

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op di 21 nov 2023, 7:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Jeroen zijn werk ken ik wel, dat zit echt wel goed. Ik heb zijn luidsprekers trouwens ook tijdens de Dutch Audio Event beluisterd en ze klonken weer erg goed.

---------- maar die mid driver, daar moet je echt iets aan doen ------
Walt

Bericht door Walt »

Ja klopt, maar dan heb je wel een beeld hoe het hier klinkt, waarbij, met alle respect, het bij mij wel verder gaat dan de MOB die ze op de recente DAE lieten horen. Maar dat zit prijstechnisch ook wel ver uit elkaar nog.

Mijn smaak is een rustig geluid, dus ik heb wel wat aangepast, zo gebruikt Daudio de Mundorf SGO condensator voor de AMT tweeter in hun high line modellen, ik heb gekozen voor Duelund, wel dezelfde waarde in uF uiteraard maar klink wel anders. Qua bekabeling zitten zij op zilver/goud terwijl ik momenteel met koper speel. Het zijn geen werelden van verschil maar wel hoorbaar. Niet zozeer beter of slechter, wel meer mijn smaak.

- de middriver aanpassen is lastig, dan zou alles echt helemaal uit elkaar moeten, dat zal nog wel een keer gebeuren, maar zie ik nu echt niet zitten -
Walt

Bericht door Walt »

Laten we nu weer terug gaan naar jouw set, en dit waar nodig dan in mijn topic verder.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ach, mijn set is voorlopig weer klaar zo. Dus daar komen niet zo snel weer updated op.
Maar je hebt gelijk, we verhuizen weer naar jouw topic, leuk :)
dre

Bericht door dre »

Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Nee hoor, het is goed zo, ik heb muziek.
Leobus

Bericht door Leobus »

Vandaag heb ik een bezoekje aan Infase gebracht. De aanleiding daartoe was het enthousiaste verhaal van hem over zijn Audio Analogue Puccini versterker. Wat wil namelijk het geval: ik ben op zoek naar een andere geïntegreerde versterker omdat ik het idee heb dat mijn huidige versterker wat te steriel en wat te fel klinkt. Daarom ben ik een lijstje gaan maken wat ik als eventuele vervanger zou kunnen kiezen. En op dat lijstje staat de Puccini. Nu woont Infase hier niet ver vandaan, dus heb ik hem gevraqgd of ik mijn versterker in zijn set mocht vergelijken met Puccini. Dat vond hij geen probleem, dus vandaag naar huize Infase getogen.
Ik wilde een vergelijk met mijn versterker zoals ik die nu gebruik, dus met verwonderringen er onder, een Sonore voedingskabel er aan en mijn eigen (zelfbouw) interlink.
Na de koffie en het bijpraten eerst naar de set geluisterd. Het klinkt erg prettig; iets aan de warme kant en met zijdeachtig hoog. AMT tweeters hè. Stereobeeld is mooi maar met de gekozen muziek niet heel breed. Speakers zijn niet lokaliseerbaar. Kortom, voor mij een heel prettig geluid.
Na een paar nummers het experiment gestart. Puccini afgekoppeld en mijn versterker aangesloten. Daar hoefden we niet lang naar te luisteren. Duidelijk aan de steriele kant en de “s”jes en “f”jes te veel aangezet. Precies wat ik thuis dus ook ervaar.
Tot dan toe was het vergelijk zoals het bij ieder van ons tweeën normaal is. Maar er zat wel een kleine “maar” aan, want we vergeleken gebalanceerd aangesloten met single ended aangesloten. Om dat te uit te sluiten hebben we de Puccini weer aangesloten, maar nu single ended met mijn interlink. De verschillen in de twee versterkers werden misschien ietsje minder groot, maar de Puccini bleef de duidelijke winnaar.
Tot slot nog een experimentje op mijn verzoek: de Puccini aangesloten op de Sonore netkabel.
Wat mij betreft een verbetering. De muziek die er op dat moment speelde vormt voor mij een geluidsbel ter grootte van de halve kamer met het standaard snoer maar wordt de hele kamer vullend met het Sonore snoer. Wat mij betreft kreeg alles ook wat meer body. Infase was daar niet zo van overtuigd. Hij zat ook niet op de optimale luisterplek. Bovendien vindt hij dat hij dan langer moet kunnen luisteren.
Al met al een leerzame dag voor mij. En zoals zo vaak met luisterbezoekjes; gewoon gezellig.
Dank voor de gastvrijheid.
Groet,
Leobus
Walt

Bericht door Walt »

Mooi beschreven, klinkt als een leuk en nuttig bezoekje.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dat was inderdaad een nuttig, leerzaam en bovenal een leuk en gezellig bezoek.
Ook voor mijzelf zijn dit soort vergelijken uiteraard leerzaam omdat het nieuwe informatie verschaft, zeker ook de gesprekken die er mee gepaard gaan.
Zoals ik eerder al aangaf bezit ik niet de ultieme set, ik heb een set welke gewoon lekker klinkt en waar de aanschafkosten en hetgeen ik er voor terug krijg in een nette verhouding staan.
Vergelijkende testen en het delen van ervaringen kunnen waardevol zijn in het zoeken naar een koers die je wilt varen, de ene persoon wil een uiterst steriele weergave met een wat krachtiger aangezet hoog, de ander zoekt juist een wat meer laid back sound met wat warmte, daar is geen goed of fout, dat is niet meer of minder dan een smaak verschil. Net zoals iemand graag een in Volkswagen rijdt, terwijl een ander een Volvo verkiest.
Wel had ik het idee dat Leobus en ik wel een beetje dezelfde sound nastreven, en ook daarnaartoe zijn er verschillende wegen, ik ben mega blij met de Puccini versterker, maar er zijn uiteraard genoeg andere versterkers die net zo goed of beter klinken, dat maakt het leuk en interessant.
Het mooiste zou uiteraard zijn om kandidaat apparatuur in je eigen luister omgeving en in de eigen audio keten te kunnen beluisteren, dan pas krijg je echt uitsluitsel over de veranderingen die het kandidaat toestel met zich meebrengt.
Mijn mening over de versterker van Leobus was hetzelfde als die van hem, de versterker is duidelijk sterieler en zet de “s” en “f” tonen te sterk weer, en als dat op mijn luidsprekers al te fel is, dan wordt dat op veel andere luidsprekers alleen maar erger.
Mijn luidsprekers zijn van zichzelf namelijk erg mild en aangenaam in het hoog

Wat de kabels betreft hebben we wat meer te maken met nuance verschillen, deze verschillen zijn veel kleiner dan de verschillen tussen de onderlinge versterkers, en dan heb ik er gewoon meer tijd voor nodig om daar voor te gaan zitten, dat gaat me niet lukken met één of twee nummertjes.
Wat ik al vaker zeg, ik sta altijd overal voor open, niet openstaan voor dingen en deze op voorhand afwijzen is geen uitgangspunt, een uitgangspunt is dingen te willen ontdekken en ervaren en overal voor open staan.
Punt is alleen dat als ik even druk ben geweest ik ook wat te snel moe wordt, dat is gewoon even de medische situatie waar ik in zit, en dan staat het hoofd even niet meer naar nog een kabel vergelijk, dat is niets ten nadelen van de kabels van Leobus, daar is gewoon weer een andere nieuwe sessie voor nodig.

Wat belangrijk is, is dat Leobus eigenlijk zelf dus al prima de mogelijke schuldige van de wat te schelle weergave in zijn audio kring aan heeft weten te wijzen, en dat met dit vergelijk heeft kunnen bevestigen, daarmee heeft hij in ieder geval de wetenschap dat hij de juiste koers heeft uitgezet om van hieruit verder te werken.

Ik heb Leobus ook aangeboden om de rollen om te draaien mocht hij daar behoefte aan krijgen, dat is dat ik dus met de Puccini naar hem toe zou gaan zodat hij deze in zijn audio keten kan beluisteren, dat zou nog beter het effect van een andere kandidaat versterker in zijn eigen keten weergeven.

Hoe dan ook ben ik wel benieuwd waar hij uiteindelijk op uit zal komen qua keuze, zoals ik aangaf, er zijn heeeel veel goede smaken als het gaat om mooie kandidaat versterkers, er is geen goed of fout wat dat betreft, het moet gewoon je smaak zijn en een toevoeging zijn in jouw audio keten en jouw luister ruimte.

Leobus, bedankt voor de gezelligheid en de altijd informatieve inhoud welke je meebrengt.
Walt

Re: Waar luistert Infase eigenlijk naar? (Leobus op bezoek)

Bericht door Walt »

Leuk om te lezen, en kabels is m.i. nog veel erger dan versterkers: nog meer keuze en dat in alle prijsklasses. De Sonore kabel van Leobus, daar heb ik er ook twee van, het idee hierachter is zuiver koper, vele zeer dunne draadjes elk afzonderlijk voorzien van dun laagje glas isolatie, hierdoor zeer weinig versmering in het geluid. Maar je zal zien elke fabrikant heeft zijn eigen theorieën en materiaal keuze. Zo zet Furutech in op zo dik mogelijk en zo zuiver mogelijk Furukawa koper en Siltech op een combinatie zilver/goud. En elke kabel heeft zijn sterke punten, denk aan de enorm open weergave van Siltech met een fantastisch tophoog. En daarmee is ook weer duidelijk dat niet elke kabel in elke set gelijk zal presteren.
Shadow

Bericht door Shadow »

:rofl:
dre

Bericht door dre »

Ik vind het eigenlijk een prima omschrijving..... :mrgreen:
Plaats reactie