Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Wat is nu fatsoenlijk Sander ?
Je hebt iets van 0.1% vervorming bij 50 Watt ? Dat is denk ook de max output van de trafo wat ik niet gecontroleerd heb
Je Doorlaat loopt ook door tot ver boven die specificaties van de ugt
Dan zie ik 14 Volt op 8 Ω en erbij 1.77Watt ? Dat klopt toch niet ?
Of is het PP dan klopt het ook niet dat is 5 volt eff op 8Ω is 3Watt
Dus wat zie ik nu verkeerd :think:
Ik zou het op een Computer met toetsenbord moeten gaan bekijken omdat mijn beide duimen en wijsvinger stuk zijn , Kloven en er pleisters op heb gedaan , en ik met mijn linker voeten nog niet goed mijn tablet kan bedienen :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goeiemiddag Bert, die laatste verzameling plots zijn metingen open loop, open lus, dus zonder de tegenkoppeling.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door douwebakker »

Dag Bert, ik kan die metingen van Sander ook niet volgen hoor. Jij bent dus niet de enige.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Leeuwarden »

Niet gehinderd door kennis denk ik dat je de citroen, sinaasappel zo u wilt, te ver uitknijpt. Stapje terug, of had ik dat al opgemerkt?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

douwebakker schreef: za 18 nov 2023, 16:20
Dag Bert, ik kan die metingen van Sander ook niet volgen hoor. Jij bent dus niet de enige.
Okay, ik zal het dan even uitleggen, onderstaande meting is totale harmonische vervorming (THD) tov. uitgangsvermogen bij 1kHz in 8 Ohm, de X-as geeft het vermogen weer van 1 Watt t/m een maximum van 100 Watt. De Y-as geeft de vervorming weer in %, ook is er een stijgende lijn zichtbaar, dit is het niveau van het signaal op de ingang van de versterker. De cursor staat bij 40 watt, en daar bedraagt de vervorming 0.026%. Als je de plot bekijkt zie je dat deze vervorming vrijwel constant is van 1 Watt t/m pakweg 40 Watt, daarboven loopt hij snel op tot een maximum van 5% bij pakweg 55 Watt.

THD vs. power 1kHz
thd_vs_pwr_1khz_052.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door douwebakker »

En dat meet je allemaal met je computer? Komt dan de stuurspanning uit de PC en gaat de uitgang spanning naar de PC?
Je merkt zeker wel dat ik van deze manier van meten geen verstand heb.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

En dat meet je allemaal met je computer? Komt dan de stuurspanning uit de PC en gaat de uitgang spanning naar de PC?
Je merkt zeker wel dat ik van deze manier van meten geen verstand heb.
Ik gebruik daar een stuk meetapparatuur voor inderdaad, die wordt aangestuurd via de PC, dus je ziet direct in real time de resultaten terug op je beeldscherm.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door douwebakker »

Dank voor je antwoord Sander. Ik kom nog uit de tijd van de analoge meetapparatuur weet je.
Toch mooi dat er tegenwoordig spullen zijn die dit soort metingen eenvoudiger en sneller maken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Gvd ik type het nu voor de 5 keer of zo
Sander maakt er een zooi van mn ipad doet er nog een paar scheppen boven op
Ik reageer normaal graag nu niet meer
Hier stond bij openloop nr 57
Hier stond bij openloop nr 57
Sorry maar er is iets mis met de software hier en ik weet niet hoe wat en waarom dit opeens gebeurd
Ik krijg een email melding of van wat anders en alles is weg en kan ik weer opnieuw typen en raak tamelijk geïrriteerd Stoom komt uit mn oren
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Da's dezelfde plot alleen zonder de tegenkoppeling aangesloten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Er boven staat duidelijk 52 Watt sander
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Kijk eens waar de cursor staat? Da's waar de meting stopt, bij 5% vervorming en pakweg 50 Watt, zoals je kunt zien is de vervorming ongeveer 1% van 1 tot ongeveer 40 Watt, zie uitleg in mijn reactie hierboven.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Topictitel aangepast, als Anne en ik een dochter hadden gehad dan hadden we haar zeker 'Sanne' genoemd tenslotte. Effectief is het uiteraard 'Sander en Anne' samengevoegd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

SSassen schreef: za 18 nov 2023, 18:43
Kijk eens waar de cursor staat? Da's waar de meting stopt, bij 5% vervorming en pakweg 50 Watt, zoals je kunt zien is de vervorming ongeveer 1% van 1 tot ongeveer 40 Watt, zie uitleg in mijn reactie hierboven.
Hoe moet ik nu kunnen zien Sanne :D welke lijn ik moet bekijken ik heb naar de Blauwe gekeken
De Rode verwonderde ik me erg die is zo grillig, wist niet wat ik daar van moest denken
Verdorie nu zie ik het ,
Dat blauwe is je input
Nou ja :-&
dat had je er wel bij mogen schrijven met wat grotere letters.
Ik kijk hier op een tablet van 10 inch niet op een 30 inch monitor :-s Sander
Zo gaat OpaBert natuurlijk de mist in Maar 5% is niet zo best , maar Leeuwarden zijn tip is wel goed , ga een paar stappen terug
Ik heb gezien dat je ook die Kathode weerstanden verder verkleind had naar 1ohm
Behalve de gemeenschappelijke van 4R7
Nog ff de soldeerbout aan
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Tijd voor een normale PC met een grote monitor Bert!
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door douwebakker »

Die transistor aan het schermrooster is naar mijn mening een slecht idee. Zodra de amplitude van het signaal maar iets groter word gaat er vervorming optreden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Nee, het idee erachter is heel vernuftig, zie het ‘BestPentode’ topic van Aat.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Nee, het idee erachter is heel vernuftig, zie het ‘BestPentode’ topic van Aat.
Ga je er nog mee verder experimenteren Sander? Of zet je er maar een punt achter deze tweak ,
Het is eigenlijk best wel apart , dat na ruim 100 jaar na de uitvinding van de electronen buis , je nog steeds buizen versterkers proberen te tweaken :D
Niet negatief bedoeld hoor, soms komt er opeens een steeds doorbraak in vergeten technologie
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Dit werkt inmiddels met een D3a, morgen even in detail kijken waarom het niet werkt met de EF86, zie ook het ‘BestPentode’ topic.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Heb ik gezien Als het niet stuk is stop de reparatie oid
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Zo werkt het bij mij niet Bert, ik wil het onderste uit de kan.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Nee dat weet ik , maar dat schreef Aat in BestPenthode maar ik wist het Engelse zinnetje niet meer Je ging die Blumdal nog schrijven meen ik gelezen te hebben
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ik heb de afgelopen week twee compleet nieuwe prototypes gebouwd van de laatste versie van dit ontwerp en ben daar vanmiddag uitgebreid naar aan het luisteren geweest en heb vervolgens links en rechts nog wat kleine aanpassingen gemaakt. Met als resultaat tranen in m'n ogen, en da's normaliter de ultieme lakmoesproef of een versterker de emotie van een opname goed over kan brengen, dit ontwerp slaagt daar met vlag en wimpel voor.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Ja dat is een goede test :D
Ik heb dat ook nog steeds met de LP Dubbel van het lachen , Met Één knoop van je Uniform :rofl:
Echt de tranen over mn wangen , :rofl: :rofl:
Plaats reactie