Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Ik heb geflaterd in het schema van de versterker.
:hide:
Bij het stapsgewijs testen van de print, ging de SMPS in beveiliging bij de test van de gloei vd buizen.
Blijkbaar had ik de EL84-eindbuizen (V3 en V4) ook individueel voorzien van 12V i.p.v. de 6.3V elk.
Op het schema is dat snel aangepast maar op de print is dat een ander paar mouwen.
Schema AMP + Inputs- V3.4.jpg
Gelukkig is mijn print al eerder gedegradeerd naar testprint of prototype.
Er komt dus een nieuw versterker-printontwerp na beëindiging van de testen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door democles »

Jammer,kan me voorstellen dat je even baalde.
Maar de meeste van mijn bouwwerken kennen dezelfde ontwikkeling aanloop :hide: :lol:
Op naar de volgende print.......... :lol:
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Beide kanalen getest, beide kanalen geluid maar niet voldoende en bij meer volume snel vervorming.
Volgens mij werkt de toonregeling perfect en de eindtrap ook.

De fasesplitter lijkt slecht te werken:
- bijna niet regelbaar
- hoge (ca. -14V) negatieve spanning op de kathodes.

Zie de metingen, 1/ op de versterker en 2/ op de simulatie
1/
test-1.jpg
Groene resultaten zijn linker kanaal, paars is rechter kanaal, rood is gemeenschappelijk
2/
sim-1.jpg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Het probleem is opgelost: ik had er 2N2222 transistoren in geplaatst i.p.v. BC550C. Hiermee kan ik heel goed afregelen en krijg ik ook vol vermogen.
Ik post straks meer details.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Nog een vraagje:
Als je de gloeidraden met gelijkspanning voedt, moeten we dan niet eerder 12,6V/1,4 = 9V toepassen? :think:
12V,6V wisselspanning is peak-peak, volgens mij belasten we de gloei te zwaar indien we dezelfde spanning als gelijkspanning toepassen.
Mijn SMPS kan ik tot minimum 10,2V terugregelen, zou dat dan niet volstaan?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Nee, gewoon 12,6V Willy
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Mysterie... :think:

De testcijfers stellen me voor een mysterie, dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Van 20Hz tot 1kHz blijft de output quasi constant op 14,4V.
Daarna gaat ie snel naar beneden:
  • 5kHz = 11V
    10kHz =6.6V
    20kHz =4.2V
Mijn LTSpice-simulatie toont hetzelfde verloop, het moet dus in het schema zitten:
  • 50Hz = 16.6V
    100Hz = 16.7V
    500Hz = 16.9V
    1kHz = 17V
    5kHz = 11.2V
    10kHz = 6.6V
    15kHz = 4.6V
    20kHz = 2.4V
    25kHz = 2.8V
    30kHz = 2.2V
Ik stop ermee voor vandaag, hopelijk morgen licht in de duisternis [-o<
Laatst gewijzigd door Willy_61 op do 04 jan 2024, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Cx te groot?
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Die tegenkoppeling staat uit... er is enkel de pseudo CFB met de 2M2 weerstanden in gebruik.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Misschien even de toonregeling uitschakelen.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Douwe, de testen doe ik meestal zonder toonregeling.
Dat betekent dat er in het test-deel nog maar 2 condensatoren zitten, nl. de koppelcondensatoren van fasedraaier naar eindtrap.
En dat vind ik juist zo vreemd: het frequentieverloop kan eigenlijk alleen door een (onbedoelde) C-R schakeling zo de mist in gaan.

Jij kan het ook eens testen in LTspice, je hebt toch het laatste LTspice- bestand?
Ik zal het anders hier nog eens meegeven.

Wijzig onder Vi1 de regel met de instelling van de input naar SINE(0 0.75 1k) en je ziet direct het verschil van 10kHz naar 1kHz.

Ik hoop dat we hier snel uit geraken :think:
Bijlagen
LtSpice_22-11.rar
(849.45 KiB) 18 keer gedownload
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Vandaag gaat het er niet van komen Willy. Ik ben nu vrijwilliger bij het stembureau in Vledder.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Ach ja, verkiezingen bij mijn noorderburen, we zijn mee nieuwsgierig naar welke regering er zal komen... en wanneer.

Ik heb een beetje vooruitgang gemaakt (en doe in die richting verder) nl. de weerstanden R17 en R18 10x kleiner gemaakt naar 100k elk.
Daarmee haal ik voor 100Hz - 1k - 10k - 20k = 15,5 - 15,2 - 14.3 - 12V
Nu nog de volgende stapjes naar 82k, 68k...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Shadow »

Over lang formeren kunnen wij nog wat leren van de Belgen....
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Daar heb je gelijk in, volgend jaar begin juni, zijn wij aan de beurt en ik vrees dat we op het einde van 't jaar nog geen regering zullen hebben.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Het beste wat ik er gisteren uitkreeg, niet bepaald mooie resultaten :

R17 en R18 = 150k (eerder 1M elk)
P5 ingesteld op 200 >>> geeft V2a en V2b een anodespanning van 130V en beiden 1,6mA
Ingangsignaal = 1Vpp zonder toonregeling

Daarbij waren de uitgangsspanningen:
bij 10Hz - 100Hz - 1kHz - 10k - 20k = 23.2V - 23.4V - 23.5V - 21.3V - 16.7Vpp
frequentiecurve-1.jpg
UPDATE:
Vandaag blijkt dat ik één of ander fout heb gedaan. Ik heb in de simulatie de metingen opnieuw uitgevoerd en nu blijken de resultaten wel goed en absoluut normaal te zijn.
frequentiecurve-SIM2.jpg
Ik denk momenteel niet dat ik nog verder kan verbeteren.
Morgen ga ik de aanpassingen uitvoeren aan de echte versterker en dan de resultaten nog eens opmeten.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Nu weet ik wat ik gewijzigd heb t.o.v. gisteren: ik had de GFB uitgeschakeld door J2 te verplaatsen naar achter R32 en Cx.
Daardoor kwam in de simulatie het stuurrooster van V2b via de deelweerstand trimmer P6 van 1k25, aan aarde te liggen.
Dit gaf uiteindelijk het gewenste resultaat.

Ik heb de GFB verwijderd vermits we al met een tegenkoppeling zitten van 7,5% via de weerstanden R25-26, 2M2 elk.
Zo werken we in de CTA's ook, Michiel (alias mtb) heeft dat hier uit de doeken gedaan.
Ik heb sinds we gebruik maken van CFB geen globale feedback meer toegepast.

Met GFB:
GFB.jpg
zonder:
Geen GFB.jpg
Nogmaals, dit is met de simulatie bekomen, morgen "in het echt" :bakkie:
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Ik heb na vaccinatie op 21 nov. de griep goed te pakken. Proficiat voor mezelf :boos:
Ik zit er nu nog steeds mee, ik zal pas verder kunnen doen als dat uit mijn lijf is :oops:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Beterschap Willy.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Potverdikkie dat moet jij nu net ff niet erbij hebben
Hou je taai vriend O:)
Beterschap iig 20-12 mag ik mn prik gaan halen
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door democles »

Moi, Bert

Heb je ook om een bijsluiter gevraagd voor je injectie?
Of maakt het je niet uit wat je ingespoten krijgt.

Beterschap gewenst Willy.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Bedankt allemaal, sinds gisteren is de koorts weg. Nu nog "de goesting" om terug verder te doen...
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

democles schreef: za 02 dec 2023, 2:38
Moi, Bert

Heb je ook om een bijsluiter gevraagd voor je injectie?
Of maakt het je niet uit wat je ingespoten krijgt.

Beterschap gewenst Willy.
Als ik verstandiger was geweest, had ik de griepvaccinatie dit jaar overgeslagen.
Ik kon me eigenlijk niet permitteren om echt de griep te krijgen in combinatie met mijn immuuntherapie, maar het komt wel goed.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

democles schreef: za 02 dec 2023, 2:38
Moi, Bert

Heb je ook om een bijsluiter gevraagd voor je injectie?
Of maakt het je niet uit wat je ingespoten krijgt.

Beterschap gewenst Willy.
Er is geen lijstje bij met wat ik als bijwerkingen krijg
Maar ik wil ook mijn kleinzoon geen Corona geven en ik wil ook niet zonder hem
Ik vind dat een lichtpunt in mn leven Peet
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ik heb de NFB er nog opzitten in mn KT120 amp in de PMBILL is het uit te schakelen
Ook Triode mode is nog in te schakelen Echter ik vind dat minder goed klinken , dus staat op Penthode UL Met CFB
Plaats reactie