ETF 2023

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Plaats reactie
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

ETF 2023

Bericht door rdv300b833 »

Goedemorgen allemaal,

we zijn weer een jaartje verder dus de volgende editie van ETF (European Triode Festival) staat weer voor de deur.
ETF'23 is voor het 2e jaar weer in Nederland (van de cyclus van 3 jaar)(zie voor uitleg het draadje ETF 2022).
Morgen begint deze gezellige audio-chaos maar de voorbereidingen zijn natuurlijk al tijden bezig.

Ons groepje gaat proberen 2 verschillende sets samen te stellen met dezelfde ideeën maar totaal anders in uitvoering.
De overeenkomsten: field coil drivers, actieve filtering (analoog !; geen DSP), buizenbakken.
Gezamenlijk leveren we van alles; de huidige sets worden goed leeggeroofd.
...leeggehaald...
...leeggehaald...

Ik lever: voorversterker, cd-loopwerk, 3 verschillende eindversterkers, actieve crossover, fieldcoil drivers, bekastingen.

Aangezien die fieldcoil drivers al een electromagneet hebben van 10 ~15 kilo zijn vooral de woofers niet te tillen in de bekastingen zelf. Dus: demontage.
demontage 1
demontage 1
demontage 2
demontage 2
demontage 3
demontage 3
demontage 4
demontage 4
De woofers gebruiken we nog even en de drivers zijn al verkocht. De bekastingen (bijna 50 kilo; 4 cm multiplex) gaan we nog gebruiken voor een probeersel want een driver-fabrikant neemt een prototype-woofer mee die we aan de tand mogen voelen. Typisch ETF.
Daarna heb ik geen doel meer voor dit stuk houtwerk. Dus als iemand nog na die weekend 2 serieus uitgevoerde 15" open baffles zoekt (maar je kan de achterzijde ook sluiten) dan doe je maar een leuk bier-aanbod....
Geldt ook voor de 10" kasten (witte kasten op de foto) waar de 10"bad/mid-drivers nog in zitten. Ik stap over op een andere kastvorm en dit houtwerk is dus ter beschikking voor ?? (bier-aanbod....)

Het is al een aardige verhuizing:
verzamelen 1
verzamelen 1
verzamelen 2
verzamelen 2
verzamelen 3
verzamelen 3
.
Past best strak in de huurbus:
vervoer 1
vervoer 1
vervoer 2
vervoer 2
vervoer 3
vervoer 3
En zo komen de volgende dagen audiooten uit Nederland - Denemarken - Noorwegen - Zweden - Duitsland - Frankrijk - Zwitserland - België - Amerika - Luxemburg - Griekenland - Polen - Rusland - Italië - Portugal bij elkaar voor een 4 daags zelfbouw audio-event.

Ik zal fotootjes & tekst plaatsen.
(en hoor graag of er nog interesse is in de 10" & 15" kasten)
Met muzikale groet,
Reinout
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: ETF 2023

Bericht door rdv300b833 »

Ook de audio-collega's Xander en Stephan zijn aan het verzamelen en inladen. Da's nog eens een kudde versterkers, luidsprekers maar vooral veel meetapparatuur.

Met muzikale groet,
Reinout
Bijlagen
IMG-20231105-WA0005.jpg
IMG-20231106-WA0002.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ETF 2023

Bericht door Leeuwarden »

Prachtig! Veel plezier!
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: ETF 2023

Bericht door cool »

:foto: als je weer alles uitgepakt hebt Reinout :D
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: ETF 2023

Bericht door ReneN »

Bijzonder weer Reinout. Mooie dagen!
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: ETF 2023

Bericht door timpert »

Dat ziet er uit als een mooi feestje! Ben benieuwd naar de sfeerimpressies als alles staat.
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: ETF 2023

Bericht door rdv300b833 »

Aankomst...ben op tijd (da's een voordeel van een thuiswedstrijd)
20231108_115020.jpg
20231108_115255.jpg
En zo'n kasteel heeft veel trappetjes dus een ruimte waar je niet totaal een hernia naar loopt is ook fijn met honderden kilo's materiaal. We hebben weer een toffe ruimte....MET een biertap (afzien....).
20231108_122027.jpg
20231108_122041.jpg
Het kasteel gaat om naar dit event:
20231108_130148.jpg
20231108_130132.jpg
Mijn spullen zijn droog binnen; nu de collega's nog.
20231108_133343.jpg
20231108_133403.jpg
Die lieten zich niet lang op zich wachten.....
20231108_150528.jpg
20231108_152958.jpg
20231108_153011.jpg
Dan volgt de officiële opening:
20231108_183710.jpg
Waarna vervolgens iedereen zijn sets en meetapparatuur in orde gaat maken.
Mijn setje gecombineerd met Stephan's DAC (en veel losse voedingen en filters voor enige structuur in het lichtnet aan te brengen)
20231108_203515.jpg
20231108_203521.jpg
20231108_203535.jpg
20231108_203542.jpg
Xander is aan zijn zijde van de ruimte bezig met zijn set: ook K-tubes, fieldcoils en actieve crossover met buizenbakken.....maar totaal anders uitgevoerd. GAAF !
20231108_222953.jpg
20231108_223001.jpg
20231108_223018.jpg
20231108_223023.jpg
En laten we de meetwand niet vergeten. Die gaast ons maximaal ondersteunen deze dagen.
20231108_223238.jpg
Onze sets draaien. Nog even doorstoken en morgen gaan we een zoekslag bij de buren doen....
ETF is begonnen

Met muzikale groet,
Reinout
(de houten kasten zijn al weg; alleen de witte kasten voor de 9~10 " drivers zijn er nog.....Zondagochtend op te halen voor een leuk bierpakket)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: ETF 2023

Bericht door Kappa7 »

Wauw geweldig om te zien weer.
Geniet er van de komende dagen!
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: ETF 2023

Bericht door rdv300b833 »

alles nog rustig hier.....
20231109_061758.jpg
Dus in afwachting van het ontbijt even een overzichtje van mijn set:
20231109_063415.jpg
Links beginnend: de 35TG versterker. Monoblok met een 6FJ7 buis voor/driver en een 35TG als "vermogens"triode. Levert wel een wattje of 8~10 ?! Meer dan genoeg met de hoog-rendements-speakers. Het is nogal een verzameling spoelen en trafo's vanwege de schakeling (ultra-parafeed; en alle gevraagde voltages worden separaat aangeleverd).

naar rechts werkend: onderop de DAC van Stephan. Da's nogal een dingetje want nogal zwaar door de vulling: olie ! De essentiële componenten, klok, convertor zelf wordt allemaal olie-gekoeld/verwarmd.
Daarbovenop aan de linkerzijde mijn Bel Canto CD2 transport.
Aan de rechterzijde ONDEROP de volumeregeling van de voorversterker. Da's een stappenverzwakker uit de meetwereld (meet recht van DC - 3 GHz; 63 stapjes links en rechts apart instelbaar).
Bovenop de stappenverzwakker 2 voedingen voor enkele extra componenten van de DAC (en de room-simulation software/hardware die we nog moeten aansluiten).

naar rechts: voorversterker gebaseerd op een Kimmelstage. PT8 triode als versterkend element (mag ook een 4019A zijn, een PTT13, etc etc....oude 4V/0,25a buizen uit de telefooncentrales....gruwelijk stabiel).

Achter de voorversterker onderop een Pass Labs XVR1 actieve/discrete crosover (met bijbehorende voeding).
Daarbovenop de eindversterker die het mid/hoog nu voor haar rekening neemt: een SPUD-versterker met een paartje 6C45 in pushpull. 2,6 watt.

Er helemaal achter een hernia aan netfiltering.

De speakers zelf zijn openbaffles (onder) en een K-tube bovenop. Drivers beiden fieldcoil dus er staat ook weer een voeding achter om de elektromagneten te laten functioneren. Fotootje achterzijde speakers
20231109_063428.jpg
Draait lekker. Vandaag de dradenbrei wat fatsoeneren; gisteren was vooral functioneel laten werken van de systemen.....doet alles het ?.
Daarnaast hebben we nog een verzoekje om een prototype woofer te integreren in dit systeem. Ook hier weer een gezonde elektromagneet....
20231108_211124.jpg
20231108_213957.jpg
Daarnaast natuurlijk de rondgang via de andere sets en de eerste lezingen natuurlijk.

Met muzikale groet,
Reinout
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: ETF 2023

Bericht door timpert »

Hebben ze er ook weer een kapotte jukebox voor jullie neergezet?
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: ETF 2023

Bericht door rdv300b833 »

We gaan door met de bijzondere woofer....da's een serieuze elektromagneet; zelfs voor een 15" woofer. Gelukkig hebben we ook wat handig kastwerk waar we dit kwijt in kunnen
20231109_104737.jpg
20231109_104747.jpg
En toen nog het inregelen. Daarvoor hadden we nog een meer dan uitgebreide Velodyne (met lekker ouderwets beeldscherm !) maar wel met zo ongeveer alle regelmogelijkheden.
20231109_125104.jpg
Het prototype is aangesloten, doorgemeten, maker erbij, etc etc....
20231109_125046.jpg
En nu plaatjes van de andere sets.

Grtz,
Reinout
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: ETF 2023

Bericht door rdv300b833 »

anders.....
20231108_235747.jpg
20231108_235809.jpg
20231108_235822.jpg
20231108_235828.jpg
20231109_115451.jpg
20231109_115459.jpg
20231109_115505.jpg
20231109_115518.jpg
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: ETF 2023

Bericht door rdv300b833 »

volgende setje indrukken....
Bijlagen
20231109_134206.jpg
20231109_134216.jpg
20231109_134638.jpg
20231109_134657.jpg
20231109_134753.jpg
20231109_134800.jpg
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: ETF 2023

Bericht door rdv300b833 »

soldeerlocaties.....
Bijlagen
20231109_135255.jpg
20231109_135302.jpg
20231109_135026.jpg
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: ETF 2023

Bericht door rdv300b833 »

en nog wat sets......reuze gezellig en inspirerend.
20231109_135055.jpg
20231109_135106.jpg
20231109_135121.jpg
20231109_135210.jpg
20231109_135237.jpg
20231109_134206.jpg
20231109_134216.jpg
20231109_134638.jpg
20231109_134657.jpg
20231109_134753.jpg
20231109_134800.jpg
20231109_134826.jpg
20231109_134911.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: ETF 2023

Bericht door Shadow »

Lekker hoor!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: ETF 2023

Bericht door richard »

Oude meuk in oude meuk, steampunk audio op zijn best. Geweldig om te zien!
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”