ETF 2023
Moderator: Beheerdersteam
Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
ETF 2023
Goedemorgen allemaal,
we zijn weer een jaartje verder dus de volgende editie van ETF (European Triode Festival) staat weer voor de deur.
ETF'23 is voor het 2e jaar weer in Nederland (van de cyclus van 3 jaar)(zie voor uitleg het draadje ETF 2022).
Morgen begint deze gezellige audio-chaos maar de voorbereidingen zijn natuurlijk al tijden bezig.
Ons groepje gaat proberen 2 verschillende sets samen te stellen met dezelfde ideeën maar totaal anders in uitvoering.
De overeenkomsten: field coil drivers, actieve filtering (analoog !; geen DSP), buizenbakken.
Gezamenlijk leveren we van alles; de huidige sets worden goed leeggeroofd.
Ik lever: voorversterker, cd-loopwerk, 3 verschillende eindversterkers, actieve crossover, fieldcoil drivers, bekastingen.
Aangezien die fieldcoil drivers al een electromagneet hebben van 10 ~15 kilo zijn vooral de woofers niet te tillen in de bekastingen zelf. Dus: demontage. De woofers gebruiken we nog even en de drivers zijn al verkocht. De bekastingen (bijna 50 kilo; 4 cm multiplex) gaan we nog gebruiken voor een probeersel want een driver-fabrikant neemt een prototype-woofer mee die we aan de tand mogen voelen. Typisch ETF.
Daarna heb ik geen doel meer voor dit stuk houtwerk. Dus als iemand nog na die weekend 2 serieus uitgevoerde 15" open baffles zoekt (maar je kan de achterzijde ook sluiten) dan doe je maar een leuk bier-aanbod....
Geldt ook voor de 10" kasten (witte kasten op de foto) waar de 10"bad/mid-drivers nog in zitten. Ik stap over op een andere kastvorm en dit houtwerk is dus ter beschikking voor ?? (bier-aanbod....)
Het is al een aardige verhuizing:.
Past best strak in de huurbus: En zo komen de volgende dagen audiooten uit Nederland - Denemarken - Noorwegen - Zweden - Duitsland - Frankrijk - Zwitserland - België - Amerika - Luxemburg - Griekenland - Polen - Rusland - Italië - Portugal bij elkaar voor een 4 daags zelfbouw audio-event.
Ik zal fotootjes & tekst plaatsen.
(en hoor graag of er nog interesse is in de 10" & 15" kasten)
Met muzikale groet,
Reinout
we zijn weer een jaartje verder dus de volgende editie van ETF (European Triode Festival) staat weer voor de deur.
ETF'23 is voor het 2e jaar weer in Nederland (van de cyclus van 3 jaar)(zie voor uitleg het draadje ETF 2022).
Morgen begint deze gezellige audio-chaos maar de voorbereidingen zijn natuurlijk al tijden bezig.
Ons groepje gaat proberen 2 verschillende sets samen te stellen met dezelfde ideeën maar totaal anders in uitvoering.
De overeenkomsten: field coil drivers, actieve filtering (analoog !; geen DSP), buizenbakken.
Gezamenlijk leveren we van alles; de huidige sets worden goed leeggeroofd.
Ik lever: voorversterker, cd-loopwerk, 3 verschillende eindversterkers, actieve crossover, fieldcoil drivers, bekastingen.
Aangezien die fieldcoil drivers al een electromagneet hebben van 10 ~15 kilo zijn vooral de woofers niet te tillen in de bekastingen zelf. Dus: demontage. De woofers gebruiken we nog even en de drivers zijn al verkocht. De bekastingen (bijna 50 kilo; 4 cm multiplex) gaan we nog gebruiken voor een probeersel want een driver-fabrikant neemt een prototype-woofer mee die we aan de tand mogen voelen. Typisch ETF.
Daarna heb ik geen doel meer voor dit stuk houtwerk. Dus als iemand nog na die weekend 2 serieus uitgevoerde 15" open baffles zoekt (maar je kan de achterzijde ook sluiten) dan doe je maar een leuk bier-aanbod....
Geldt ook voor de 10" kasten (witte kasten op de foto) waar de 10"bad/mid-drivers nog in zitten. Ik stap over op een andere kastvorm en dit houtwerk is dus ter beschikking voor ?? (bier-aanbod....)
Het is al een aardige verhuizing:.
Past best strak in de huurbus: En zo komen de volgende dagen audiooten uit Nederland - Denemarken - Noorwegen - Zweden - Duitsland - Frankrijk - Zwitserland - België - Amerika - Luxemburg - Griekenland - Polen - Rusland - Italië - Portugal bij elkaar voor een 4 daags zelfbouw audio-event.
Ik zal fotootjes & tekst plaatsen.
(en hoor graag of er nog interesse is in de 10" & 15" kasten)
Met muzikale groet,
Reinout
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: ETF 2023
Ook de audio-collega's Xander en Stephan zijn aan het verzamelen en inladen. Da's nog eens een kudde versterkers, luidsprekers maar vooral veel meetapparatuur.
Met muzikale groet,
Reinout
Met muzikale groet,
Reinout
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: ETF 2023
Dat ziet er uit als een mooi feestje! Ben benieuwd naar de sfeerimpressies als alles staat.
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: ETF 2023
Aankomst...ben op tijd (da's een voordeel van een thuiswedstrijd)
En zo'n kasteel heeft veel trappetjes dus een ruimte waar je niet totaal een hernia naar loopt is ook fijn met honderden kilo's materiaal. We hebben weer een toffe ruimte....MET een biertap (afzien....).
Het kasteel gaat om naar dit event:
Mijn spullen zijn droog binnen; nu de collega's nog.
Die lieten zich niet lang op zich wachten.....
Dan volgt de officiële opening:
Waarna vervolgens iedereen zijn sets en meetapparatuur in orde gaat maken.
Mijn setje gecombineerd met Stephan's DAC (en veel losse voedingen en filters voor enige structuur in het lichtnet aan te brengen) Xander is aan zijn zijde van de ruimte bezig met zijn set: ook K-tubes, fieldcoils en actieve crossover met buizenbakken.....maar totaal anders uitgevoerd. GAAF ! En laten we de meetwand niet vergeten. Die gaast ons maximaal ondersteunen deze dagen. Onze sets draaien. Nog even doorstoken en morgen gaan we een zoekslag bij de buren doen....
ETF is begonnen
Met muzikale groet,
Reinout
(de houten kasten zijn al weg; alleen de witte kasten voor de 9~10 " drivers zijn er nog.....Zondagochtend op te halen voor een leuk bierpakket)
Mijn setje gecombineerd met Stephan's DAC (en veel losse voedingen en filters voor enige structuur in het lichtnet aan te brengen) Xander is aan zijn zijde van de ruimte bezig met zijn set: ook K-tubes, fieldcoils en actieve crossover met buizenbakken.....maar totaal anders uitgevoerd. GAAF ! En laten we de meetwand niet vergeten. Die gaast ons maximaal ondersteunen deze dagen. Onze sets draaien. Nog even doorstoken en morgen gaan we een zoekslag bij de buren doen....
ETF is begonnen
Met muzikale groet,
Reinout
(de houten kasten zijn al weg; alleen de witte kasten voor de 9~10 " drivers zijn er nog.....Zondagochtend op te halen voor een leuk bierpakket)
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: ETF 2023
alles nog rustig hier.....
Dus in afwachting van het ontbijt even een overzichtje van mijn set:
Links beginnend: de 35TG versterker. Monoblok met een 6FJ7 buis voor/driver en een 35TG als "vermogens"triode. Levert wel een wattje of 8~10 ?! Meer dan genoeg met de hoog-rendements-speakers. Het is nogal een verzameling spoelen en trafo's vanwege de schakeling (ultra-parafeed; en alle gevraagde voltages worden separaat aangeleverd).
naar rechts werkend: onderop de DAC van Stephan. Da's nogal een dingetje want nogal zwaar door de vulling: olie ! De essentiële componenten, klok, convertor zelf wordt allemaal olie-gekoeld/verwarmd.
Daarbovenop aan de linkerzijde mijn Bel Canto CD2 transport.
Aan de rechterzijde ONDEROP de volumeregeling van de voorversterker. Da's een stappenverzwakker uit de meetwereld (meet recht van DC - 3 GHz; 63 stapjes links en rechts apart instelbaar).
Bovenop de stappenverzwakker 2 voedingen voor enkele extra componenten van de DAC (en de room-simulation software/hardware die we nog moeten aansluiten).
naar rechts: voorversterker gebaseerd op een Kimmelstage. PT8 triode als versterkend element (mag ook een 4019A zijn, een PTT13, etc etc....oude 4V/0,25a buizen uit de telefooncentrales....gruwelijk stabiel).
Achter de voorversterker onderop een Pass Labs XVR1 actieve/discrete crosover (met bijbehorende voeding).
Daarbovenop de eindversterker die het mid/hoog nu voor haar rekening neemt: een SPUD-versterker met een paartje 6C45 in pushpull. 2,6 watt.
Er helemaal achter een hernia aan netfiltering.
De speakers zelf zijn openbaffles (onder) en een K-tube bovenop. Drivers beiden fieldcoil dus er staat ook weer een voeding achter om de elektromagneten te laten functioneren. Fotootje achterzijde speakers Draait lekker. Vandaag de dradenbrei wat fatsoeneren; gisteren was vooral functioneel laten werken van de systemen.....doet alles het ?.
Daarnaast hebben we nog een verzoekje om een prototype woofer te integreren in dit systeem. Ook hier weer een gezonde elektromagneet.... Daarnaast natuurlijk de rondgang via de andere sets en de eerste lezingen natuurlijk.
Met muzikale groet,
Reinout
naar rechts werkend: onderop de DAC van Stephan. Da's nogal een dingetje want nogal zwaar door de vulling: olie ! De essentiële componenten, klok, convertor zelf wordt allemaal olie-gekoeld/verwarmd.
Daarbovenop aan de linkerzijde mijn Bel Canto CD2 transport.
Aan de rechterzijde ONDEROP de volumeregeling van de voorversterker. Da's een stappenverzwakker uit de meetwereld (meet recht van DC - 3 GHz; 63 stapjes links en rechts apart instelbaar).
Bovenop de stappenverzwakker 2 voedingen voor enkele extra componenten van de DAC (en de room-simulation software/hardware die we nog moeten aansluiten).
naar rechts: voorversterker gebaseerd op een Kimmelstage. PT8 triode als versterkend element (mag ook een 4019A zijn, een PTT13, etc etc....oude 4V/0,25a buizen uit de telefooncentrales....gruwelijk stabiel).
Achter de voorversterker onderop een Pass Labs XVR1 actieve/discrete crosover (met bijbehorende voeding).
Daarbovenop de eindversterker die het mid/hoog nu voor haar rekening neemt: een SPUD-versterker met een paartje 6C45 in pushpull. 2,6 watt.
Er helemaal achter een hernia aan netfiltering.
De speakers zelf zijn openbaffles (onder) en een K-tube bovenop. Drivers beiden fieldcoil dus er staat ook weer een voeding achter om de elektromagneten te laten functioneren. Fotootje achterzijde speakers Draait lekker. Vandaag de dradenbrei wat fatsoeneren; gisteren was vooral functioneel laten werken van de systemen.....doet alles het ?.
Daarnaast hebben we nog een verzoekje om een prototype woofer te integreren in dit systeem. Ook hier weer een gezonde elektromagneet.... Daarnaast natuurlijk de rondgang via de andere sets en de eerste lezingen natuurlijk.
Met muzikale groet,
Reinout
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: ETF 2023
We gaan door met de bijzondere woofer....da's een serieuze elektromagneet; zelfs voor een 15" woofer. Gelukkig hebben we ook wat handig kastwerk waar we dit kwijt in kunnen
En toen nog het inregelen. Daarvoor hadden we nog een meer dan uitgebreide Velodyne (met lekker ouderwets beeldscherm !) maar wel met zo ongeveer alle regelmogelijkheden.
Het prototype is aangesloten, doorgemeten, maker erbij, etc etc....
En nu plaatjes van de andere sets.
Grtz,
Reinout
Grtz,
Reinout
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
