restauratie elipson 1303

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

pappaleo schreef: zo 29 okt 2023, 18:19
Ik denk dat je die frequenties niet mist. Dit ziet er meer uit als een glitch in de app.
Ik heb het even getest in de keuken waar de oven aan staat en inderdaad je hebt gelijk. Het ligt aan de app. :oops: :hide:
sorry sorry sorry. De laatste bijdragen kunnen gewist worden.

Ik dacht even dat het ook de oorzaak was van ergens iets verkeerd aangesloten hebben waardoor stemmen af en toe wat mat klinken.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

vraagje over de focal woofer 7n401:
Volgens mij zaten in de 1303 dezelfde mid en bas. In deze is de bas vervangen door de focal (met doorgeluste dubbele spreekspoel). De C in het filter over de bas is 2 ipv oorspronkelijk 4 microF. Verder zijn de bandpass kamers vol met baf (denk ik dat het is) wat volgens mij oorspronkelijk ook niet was. Behalve dat de focal groter is is ook de Qts hoger en de resonantiefrequentie lager.
Ik ervaar de bas niet in balans, (wel goed strak en gedetailleerd) op laag volume geen bezwaar maar iets luider wel. Ik zou een soort van reverse loudness willen hebben. Iemand suggereerde een lampje in serie met de bas :idea:
Heeft iemand hier ideeen / suggesties / oplossingen bij?

nogmaals het schema:
Bijlagen
Filtre_1303.JPG
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

IK had nog foto's beloofd van deze low budget restauratie. Ik heb de meeste bij elkaar gezet in bijgaande pdf.
Wat heb ik gedaan:
Veel lijm resten verwijderd.
Inslagmoeren gebruikt want de schroefgaten in het spaanplaat waren niet meer bruikbaar.
Nieuwe bodem van mdf wat ik nog had liggen
Afdichting van rubbertape en fietsband bij woofer en bodem, bij mid alleen rubber tape.
fineer aan bovenkant behandeld met kneedbaar hout, houtlijm en voorzichtig schuren
din aansluiting vervangen
andere tweeters met L-pad
speakerdoek in drie delen! Het 'balkonnetje' is zacht rubber bekleed met speakerstof.
En inslagmoeren in de bodem voor spikes.

En het klinkt geweldig :D ! Bijna 50 jaar oud! Het klinkt 'schoon', die beschrijving kom ik niet vaak tegen maar daar moet ik aan denken. Helder en super gedetailleerd. Ik hoor nieuwe dingen in muziek. Maar vooral het staat er gewoon. Ik had gisteravond bijvoorbeeld Brainbox op visite. Maar ook jazz en klassiek gaat super. En het wonder zit dus in de mid en vooral in de combinatie met de midkast.
Iedereen bedankt voor het meedenken :dank:
286750ac-197e-4874-9295-d2a6ed7aef4e.jpeg
1303 verslag.pdf
(547.39 KiB) 62 keer gedownload
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Pjotr »

=D> Genieten maar!
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Olaf Analogue »

Welke tweeters zijn het nu uiteindelijk geworden?
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Olaf Markus schreef: wo 08 nov 2023, 10:47
Welke tweeters zijn het nu uiteindelijk geworden?
audax HD12x9d25 met -2db L-pad
Er zit al een L-pad in het filterschema dus als ik het netjes had willen doen had ik die moeten vervangen. Ik heb de weerstanden nu op de tweeter uitgang erbij gezet.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Olaf Analogue »

Met de nieuwe frontjes er voor zien ze er in ieder geval netjes uit.
Krijgen we ook nog foto's zonder de frontjes? Ik ben wel benieuwd hoe dat is uitgepakt met het repareren van het houtwerk.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Olaf Markus schreef: wo 08 nov 2023, 12:33
Met de nieuwe frontjes er voor zien ze er in ieder geval netjes uit.
Krijgen we ook nog foto's zonder de frontjes? Ik ben wel benieuwd hoe dat is uitgepakt met het repareren van het houtwerk.
zie pdf. Ik heb geen nieuwe klankborden gemaakt. lijm verwijderd, geschuurd, beetje geplamuurd en zwart geschilderd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Olaf Analogue »

Pdf had ik inderdaad over het hoofd gezien.
Fijn dat ze weer zo mooi spelen, het geeft altijd veel voldoening om zoiets een tweede leven te kunnen geven.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Ik heb er nu een tijd naar geluisterd. Het zijn geweldige speakers. Een zeer goed nummer wat ik gebruik voor testen is 'the siren songs' van Thomas Feiner, vooral het begin. Een opbouw naar een bombastische orkest explosie met veel laag waar vele speakers in vast lopen. De Elipson niet. Het laag blijft strak en gedetailleerd.
En toch ga ik ze weer verkopen.
De bas is te groots voor ons (en de buren waarschijnlijk) Dus grijp ik steeds naar de afstandbediening om het zachter te zetten. Er zou voor ons een reverse loudness op moeten zitten :D
En wat misschien belangrijkste is zijn de zangstemmen. In het begin viel al op dat die anders waren. De Tanslater Impact 4 met nieuwe Jantzens in het filter is gewoon beter met stemmen, Leonard Cohen met the Letters grijpt je meteen bij de strot. Op de elipson ervaar ik dat minder. Kwestie van smaak misschien. De translaters zijn op andere punten echt de mindere tov de elipson.
De opties zijn om misschien ook jantzens in het filter van de elipson te doen? zou dat het verschil maken? Maar dan hebben we nog de bas die wel mooi en strak is maar te stevig in ons huis. De bas eruit halen! Elipson heeft ook een 2 weg versie van de 1303, de 1302. Ik zou de 1303 kunnen afzagen :) en dan evt een sub erbij die ik zachter kan instellen. Dan hebben we ook het punt dat we ze eigenlijk te groot vinden geteckeld.
Maar ik denk dat ik beter af ben om die energie in nieuwere speakers te stoppen. Wie heeft een goede marktplaats tip? of een zelfbouw tip?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Olaf Analogue »

Het ziet er naar uit dat de focal bas driver die er in zit (en er niet in hoort) een hoger rendement heeft dan de originele bas driver die er in zat, en daardoor dus harder speelt.
De Elipson 1303 heeft van zichzelf welliswaar een diepe bas, maar deze is tegelijkertijd subtiel en in balans met de rest.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Valt mee hoor, ben gewoon voorzichtig met bas.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

@Infase: jij hebt een 1303 gehad? Wat zou je adviseren als opvolger?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Olaf Analogue »

snoef3 schreef: ma 20 nov 2023, 22:35
@Infase: jij hebt een 1303 gehad? Wat zou je adviseren als opvolger?
Twee zelfs. :mrgreen:

Luidsprekers adviseren is haast onmogelijk, hier komt veel te veel persoonlijke smaak bij kijken.
Je geeft aan niet zo van bas te houden, ik hou juist erg veel van bas, dat geeft al aan dat smaak erg ver uiteen kan liggen.
Er zijn liefhebbers van scherp hoog, en er zijn liefhebbers van een mild hoog.
Ik weet van mezelf dat ik best wel een stemmen freak ben, ik hou er van als stemmen zo realistisch mogelijk worden weergegeven, ik merk dat ik vaak de voorkeur heb voor een mid drivertje met een lichte papieren conus, verder hou ik van een zijdezacht maar ragfijn en gedetailleerde hoog weergave, ik merk dat ik daarin het beste voorzien wordt door een AMT tweeter
Verder vind ik het belangrijk dat de laag weergave strak, schoon en gedetailleerd is, ik hou niet van de lange aanhoudende woemp bas waarvan niet te definiëren is wat voor een instrument er voor verantwoordelijk is.

Verder is het budget uiteraard ook een speler, ik kan niet in je portemonnee kijken.

Ikzelf heb mijn weg gevonden door eerst voor mezelf te bepalen wat ik nou eigenlijk zoek in de weergave, wat ik prettig vind, en wat juist niet.
Door veel te luisteren bij de bekende zelfbouw speakerwinkels en de diverse audio zaken, maar zeker ook op audio evenementen heb ik voor mezelf wel kunnen bepalen welke kant ik op wilde.

Ik denk dat er op dit forum ook wel mensen zitten die er misschien voor open staan om luidsprekers te laten horen.

Je woont aan de rand van Utrecht, ik zou daar gewoon eens wat gaan luisteren om wat inspiratie op te doen.
Speakerland in Oss is ook niet te ver weg, daar kun je ook diverse zelfbouw ontwerpen beluisteren en je wat beter laten adviseren dan door mij.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

dank. @Infase:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”