Mayht

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Re: Mayht

Bericht door Shadow »

paulreus schreef: ma 06 nov 2023, 23:26
Als ik jullie was zou ik de techniek van de gebroeders Scheek zeer serieus nemen. Sonos legt geen €100.000.000 neer voor prulwerk. Hun naar 180’ naar beide kanten stralende membranen, waarbij de motor (voorheen spreekspoel en magneet achter de Konus) nu aan de zijkant van ieder membraan is geplaatst, geeft meer ruimte voor de uitwijking. Trillingen worden net als in de boxermotor van BMW motorfietsen volledig gecompenseerd door de tegengestelde richting van de beweging van beide membranen.
Ook is hier mee de akoestische kortsluiting van de traditionele luidspreker uit de wereld geholpen, want deze had óf een fors klankbord óf een gesloten kast met of zonder pijp nodig.
Achterkant en voorkant bewegen nu in fase. Eigenlijk begint deze luidspreker of transducer op een pulserende bol te lijken
Iedereen weet dat kleinere luidsprekers grotere uitslagen moeten maken dan grotere luidsprekers. Geldt ook bij wat de gebroeders Scheek Heartmotion noemen.
Hier staat een goeie animatie op hoe hun transducers werken.
https://techcrunch.com/2022/01/19/mayht-vs-goliath/
Ik denk ook niet dat het prulwerk is, maar een beetje :lucht: zit er wel in O:)
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Wat een geweldig verhaal, een jongensboek dat werkelijkheid wordt. Benieuwd hoe dit verder gaat, en hoe zich systeem zich op de lange termijn houdt door de mechanische requirements. Ongetwijfeld zal hier (met deze investeringen) onderzoek naar zijn gegaan.
Shadow

Bericht door Shadow »

Tuurlijk en Sonos koopt het ook gewoon omdat er wel potentie inzit die ze niet bij een concurrent terecht wil laten komen...
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Ik ken persoonlijk meerdere bedrijven die interesse hadden.

Dit voelt voor mij eerder als een tactische zet.

Mijn mening is sindsdien nogsteeds niet veranderd, zie vorige pagina en artikelen van Voice Coil magazine.
Staat allemaal vrij duidelijk hoe het werkt en wat het kan.

Can't beat physics. Leuke gimmick vooral.
Maar goed, gimmicks verkopen soms extreem goed.

Het is inderdaad zeker geen prulwerk, maar een revolutie is nogal overdreven.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mwah, als array van 10x10... Erg kosten effectief is dat dan weer niet.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

En het komt 29 oktober beschikbaar in de vorm van de nieuwe Sonos Arc soundbar van ca 1000,- euro, dus de Mayht techniek die 1 op 1 overgenomen/toegepast is zit in kleine betaalbare consumentenproducten. 1000 euro is niet niks, maar het is niet ineens een veel duurdere Sonos soundbar geworden dan de vorige.

Geweldig tof voor de ontwerpers, geld verdienen is 1 ding, maar je noviteit terugvinden in een massaproduct is alle erkenning die je maar kan wensen :-)

Misschien was het met 2 tegenover elkaar liggende vlakke woofers, of ovale, ook wel gelukt - of woofers aan de beide uiteinden (Arc: 11,6 x 8,7cm)
https://loudspeakerdatabase.com/PUNKTKI ... L0187-JN01
https://loudspeakerdatabase.com/TangBand/W3-1750SB (2 stuks in 3 liter -3dB@50hz en bij 80W 100dB output half space)

Maar ik kwam het tegen en vond het leuk even het topic te updaten :mrgreen:
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Mooi, ga wel even luisteren dan om te horen wat er waar is van alle claims.
Shadow

Bericht door Shadow »

1000 euro voor een soundbar is een koopje heb ik op DAE gezien...
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Ja en dan waarschijnlijk nog zonder glimmend aansluitmateriaal :-)
timpert

Bericht door timpert »

De claim van dubbele bas output ofwel +3 dB ten opzichte van de Arc lijkt me niet onredelijk.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Van 3dB lig je alleen alles behalve wakker.

De use case was behoorlijk voorspelbaar.
Het enige waar zoiets zinnig is, wanneer het extreem compact moet.
Maak de soundbar een fractie groter (wat in veel gevallen gewoon kan) en je loopt niet tegen deze problemen aan.

Als je bepaalde technology wilt bekijken en begrijpen, moet je wel alle facetten bekijken incl de context.
Voor mij persoonlijk voelt het nogal sterk als een oplossing voor een gecreëerd probleem vinden.

Ik vind overigens 1000 euro verre weg van een koopje.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik keek er ook een beetje van op, dat op deze manier het toegepast wordt. Dit had eenvoudig anders gekund denk ik, maar goed... ze zullen wel op de cm of mm compact willen blijven ivm positie en USP t.o.v. concurrentie. Kan ook zijn dat bij een duurdere model de boel uitgerold wordt, en later deze techniek in broekzak formaat portable speakers toegepast gaat worden.

1000,- euro voor een Sonos Ultra Soundbar is gewoon marktconform voor een hoog segment soundbar. Vergeleken met de gemiddelde productprijs op de DAE is 1000 euro voor een compleet systeem 'een koopje' denk ik. Waarschijnlijk kun je er daar een paar kabel van de grond houders kopen ;-)
timpert

Bericht door timpert »

Dat zal het zijn, het is het eerste product met deze technologie, dus ik vind het niet vreemd dat niet meteen het onderste uit de kan gehaald wordt. Verder denk ik dat er goed is nagedacht over hoe de verandering te benutten: alleen maar meer bas, of ook wat extra ruimte creëren voor meer midranges om zodoende nog wat aan het geluidsbeeld te kunnen sleutelen? Met de tweede optie ervaart de koper verbetering over de hele linie.
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Het ontgaat me welke techniek er nu precies is toegepast in de Sonos Arc Ultra. Op het filmpje lijkt het een klassieke woofer te zijn, maar dan met de magneet en spoel naast het membraan in plaats van erachter. Als ik het goed begrijp, is het bijzondere van de techniek van Mayht juist dat de ophanging een negatieve stijfheid heeft.
richard

Bericht door richard »

Chocomel schreef: ma 21 okt 2024, 20:13
negatieve stijfheid
Wat bedoel je hiermee? Q > 1.0 of Vas = -10 liter?
timpert

Bericht door timpert »

Autoquote:
timpert schreef: zo 23 jan 2022, 15:16
Een veer maar dan precies tegenovergeteld. Dus een veer die niet steeds harder terug duwt naarmate je 'm verder indrukt, maar juist harder meeduwt naarmate de uitslag groter wordt. Rond het nulpunt is de kracht nog steeds nul, maar heerst een instabiel evenwicht.

Je kan dat bijvoorbeeld bereiken door twee gewone veren in een lijn te leggen en tegen elkaar in te drukken. Het punt waar beide veren elkaar raken heeft een negatieve veerconstante voor bewegingen haaks op de lijn waarin de veren liggen. Als je de veertjes ook maar iets uit lijn brengt schieten ze weg.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Chocomel schreef: ma 21 okt 2024, 20:13
Het ontgaat me welke techniek er nu precies is toegepast in de Sonos Arc Ultra. Op het filmpje lijkt het een klassieke woofer te zijn, maar dan met de magneet en spoel naast het membraan in plaats van erachter. Als ik het goed begrijp, is het bijzondere van de techniek van Mayht juist dat de ophanging een negatieve stijfheid heeft.
De ophanging heeft geen negatieve stijfheid. Ik heb de patenten uitgebreid bestudeerd. Het verhaal over "air pressure issue solved" dat destijds op de website van Mayht stond is dikke onzin.

Het is inderdaad niets anders dan hun ultra platte dual membrane oplossing met spreekspoel naast het membraan.

Overigens was er een tijdje terug nog een bedrijf (Brane) dat claimde Hoffman's wet gebroken te hebben met hun speciale 'attract-repel' magneetsysteem. Ook bullshit.
timpert

Bericht door timpert »

Ronkel schreef: ma 21 okt 2024, 21:37
Het verhaal over "air pressure issue solved" dat destijds op de website van Mayht stond is dikke onzin.
Zoiets stond inderdaad in de "blurb" maar in de patenten ben ik het ook niet tegen gekomen. Wel verschillende configuraties om met een platte aandrijving een hele grote Xmax te realiseren. Ik denk dat die negatieve stijfheid wel een oorspronkelijk idee was, maar dat de praktijk toch wat weerbarstiger was dan eerst gedacht.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

De ophanging heeft geen negatieve stijfheid. Ik heb de patenten uitgebreid bestudeerd. Het verhaal over "air pressure issue solved" dat destijds op de website van Mayht stond is dikke onzin.
Wat fijn, dan valt het universum toch niet uit elkaar!!

We kunnen er super lang of breed over praten, details maken alleen bar weinig uit als we vooral lucht verplaatsing willen: Vd = Sd * xmax
Daar kun je gewoon nooit om heen.

Hoe je dat vervolgens doet, is totaal niet relevant.
Als er echter maar een oppervlakte is wat drie keer niks, zul je dat moeten gaan compenseren met een enorme uitwijking.
In ELK dynamische systeem is dat automatisch vragen om problemen, buiten het feit dat je zeer snel tegen limieten aan loopt.

Om iets significants neer te zetten, zul je naar 20mm slag oid of meer moeten.

Reken eens voor de grap uit op een kladje wat dat met je clearance doet, maar ook met de rest.

Dan kom je zoals al eerder verteld (onder andere ook in VC magazine) uit op maar echt een handje vol praktische use cases.
Zodra je daar maar een klein beetje van kunt afwijken, zijn er tal van andere oplossingen die hier echt gehakt van maken.

Totaal niks nieuws onder de horizon hier.
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Ik ga wel gewoon luisteren of de tech inderdaad 100 miljoen waard was. Hoop in ieder geval wel dat het een betere intro krijgt dan hun hoofd telefoon.

timpert

Bericht door timpert »

Na die actie met de eerste generatie speakertjes is Sonos inderdaad aardig in mijn achting gedaald. Moedwillig goede spullen onbruikbaar maken gaat er slecht in bij mij.
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Hè jammer.
OWC schreef: di 22 okt 2024, 0:35
Wat fijn, dan valt het universum toch niet uit elkaar!!

We kunnen er super lang of breed over praten, details maken alleen bar weinig uit als we vooral lucht verplaatsing willen: Vd = Sd * xmax
Daar kun je gewoon nooit om heen.
Een constructie die zich gedraagt als een veer met een negatieve stijfheid is prima mogelijk. Dit is een voorbeeld. Het voordeel is een hoger rendement in de lage tonen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat is natuurlijk gewoon huishoud goniometrie waarbij het het systeem zich over een kleine verplaatsing gedraagt met een schijnbare negatieve veerconstante. Nou ja constante? Erg constant is het ook niet :D
richard

Bericht door richard »

Wel een beetje problematisch als je een beetje heftig de deur dicht slaat.
Taita

Bericht door Taita »

Gisteren waren de gebroeders Scheek van Mayht bij Humberto. Terug te kijken bij Videoland. Geen details over het 'idee'. Verkocht aan Sonos in 'Silicon valley' voor 100 mio, knap gedaan.

Ik had er nog niet eerder van gehoord en heb de documentatie in deze thread gelezen. Wat een beetje blijft hangen is hoe het basic patent met stabiliteitsproblemen uiteindelijk is geimplementeerd. Ik zou heel graag de driver in de demo bij Humberto eens beter bekijken. Ik vind het trouwens wel een teken dat deze vinding is gekocht door Sonos en niet door één van de fabrikanten van transducers zoals Vifa of Audax.

Verder vraag ik me af waarom het concept van de negatieve veerconstante alleen mechanisch/magnetisch kan worden toegepast. Als je die negatieve veer modelleert en toevoegt aan het muzieksignaal, krijg je dan niet hetzelfde effect?
Plaats reactie