Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Als die kolevin voldoet, dan koop ik er daar 2 van. Ik ga een kast maken van aluminium plaat. Is nog een experiment, maar ik heb wat voorbeelden gezien op het forum en ik ga met de freesmachine de uitslag van de bekasting, (de vouwlijnen) frezen, net niet door het materiaal heen, zodat ik de kast makkelijk kan vouwen. Kast spuit ik zwart, en dan ook de koelvinnen.
Zoals je ziet heb ik beide ringkernen gezekerd met een 1A trage zekering.
Nog een vraag, heb ik de stroomkabels goed genoeg gescheiden van de signaal draden? Ik zal de trafo kabels zo kort mogelijk maken als ik de definitieve kast heb.

Bedankt voor alle hulp zover.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Pjotr »

Ik zou zelf voor twee van die van Reichelt gaan, dat is sowieso voldoende! Ook voor een feestje :mrgreen: Qua bedrading zou ik de ingangskabeltjes wel apart van de speakerdraden leggen. Speakerdraden mogen ook wel naar de andere kant van de print.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Koellichamen van Reichelt zijn besteld (kunnen we gaan feesten :rock: :beer: , en de luidsprekerkabels mogen dus wel dicht bij de voedingkabels komen. Dat wist ik niet en daarom had ik deze maar bij de ingangskabels gelegd. Maar dat weet ik nu dan ook weer. O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Pjotr »

Tomenkobus schreef: zo 08 okt 2023, 17:55
en de luidsprekerkabels mogen dus wel dicht bij de voedingkabels komen
Ja, als je ze maar niet bij elkaar knoopt in 1 bundel en ook ze nog elkaar min of meer kruisen zoals met de lay-out op de foto :D De 230V wel netjes aan de ander kant leggen zoals je al gedaan hebt. Komt het helemaal goed!
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Vraagje, als ik toch besluit een houten kast te maken, hoe zit het dan met afscherming? moet ik de kast inwendig voorzien van dun plaatmateriaal oid, of is dit niet nodig? Ik denk dat de achterkant met alle connectoren wel van aluminium wordt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Pjotr »

Jawel. Beste is dan toch een afschermlaag aan te brengen van b.v. dun alu plaat van 0.5mm dik. Ik heb er zelf wel eens weggooi serveerschalen uit de horeca voor gebruikt, die zijn 0,1mm dik. Maar of die voor jou groot genoeg zijn? Huishoud alu folie zou ik niet doen, dat is veel te dun om netjes te verwerken. Bij jou in Gouda zit toch https://dhzstore.nl/? Die verkoopt ook dun koperplaat zie ik. Afijn kom je wel uit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Hallo allemaal,

Ik wil voor de versterker een Pre-Controller maken. Na wat discussie in een apart topic: viewtopic.php?t=31768 kom ik nu op het volgende:
Pre-Controller.png
Ik wil niet alles in 1 kast stoppen, omdat ik anders de versterker kast zo groot (breed) moet worden. Ik zie de Pre-Controller ook als een losse eenheid.

De Arduino en het display is voor mij geen probleem. Mijn zoon is hier goed in en gaat mij hier helpen.

Ik zag dat Xanadu1234 viewtopic.php?p=2036053#p2036053 heeft gekozen voor een weerstandsladder met relais en input switch met relais. Dit zou ik misschien kunnen kopiëren? Is een weerstandsladder beter dan een PGA 2320?

In mijn voorbereidend onderzoek ben ik de site van Jos van Eijndhoven en die van AMB Laboratories tegen gekomen. De gekozen oplossing van Xanadu1234 lijkt hier vandaan te komen. Is dit daadwerkelijk de beste oplossing?

Groeten, Tom
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Pjotr »

Tja, je kunt het zo uitgebreid en mooi maken als je wilt natuurlijk. Bedenk wel dat als je gebalanceerd wilt dat alles qua signaal dubbel moet. Dus ook je volumeregeling!
Tomenkobus schreef: zo 22 okt 2023, 11:54
Is een weerstandsladder beter dan een PGA 2320?
Technisch gezien wel. Maar het valt of staat helemaal door de uiteindelijke uitvoering.

Pas uiteindelijk wel op dat je er geen project van maakt waar je pas over 5 jaar plezier van kunt hebben... :roll: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Ach op dit moment ben ik lekker de nieuwe Rolling Stones aan het luisteren. De versterker en boxen worden dus al goed gebruikt :lol:
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Ik snap het niet van de dubbel uitgevoerde volume. Ik sluit de volumeregelaar aan op de aansluiting die je al in de eindversterker hebt gemaakt. De volume regelaar en de bron selectie staan dus los van elkaar.
Natuurlijk heb je een links en een rechts kanaal dus de volumeregelaar moet in die zijn dubbel zijn. Is dat wat je bedoelt?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Pjotr »

Tomenkobus schreef: zo 22 okt 2023, 12:49
Ik sluit de volumeregelaar aan op de aansluiting die je al in de eindversterker hebt gemaakt.
Ok, prima! Dat was niet zo duidelijk uit je tekening te halen. Daar staat de volumecontrol in een aparte doos getekend. Maar ik begrijp dat je of een relais volumeregelaar dan wel een PGA bij de CA wilt stoppen. Lijkt mij een prima plan en ook het meest optimale.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Ik wil de volume inderdaad direct op de eindversterker aan sluiten, maar wel monteren in de pre-controller, zodat ik gebruik kan maken van de arduino controller. Daarom heb ik ook een aparte kabel getekend van pre-controller naar de eindversterker. Dus de aansluiting van de volume pins in de eindversterker werk ik naar buiten. (eigenlijk staat dit ook zo op het aansluitschema van de CA versterker getekend) Wel moet ik mij dan bedenken hoe ik in geval dat de pre-controller niet is aangesloten, dan de pin 2 en 3 wordt kortgesloten. Dit kan natuurlijk met een aparte connector gedaan worden waar deze kortsluiting in zit.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Kappa7 »

Ik heb dat zo opgelost.
viewtopic.php?p=2063337#p2063337
Is eigenlijk precies wat je nu ook wil maken.
Ik heb eventueel nog wel printjes voor de ingang beschikbaar met de benodigde pin headers.
De res is de aangepaste alie controller, daar zit alles al in en is eigenlijk het Jos van Eindhoven verhaal.
https://nl.aliexpress.com/item/10050028 ... ba2e8421-5
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Ja, dat lijkt wel heel veel wat ik ook wil. Wel ga ik gebruik maken van de volume aansluiting van de CA versterker. Ik geloof dat jij dat niet doet. Mijn volume control gaat direct de CA versterker in en de balanced en unbalanced uitgang van de pre-controller gaan de balanced ingang van de CA versterker in. Aangezien de pre-controller boven op de ca versterker gaan komen zijn de kabels relatief kort.
Ik wil niet alleen XLR input, ik kan daardoor jour ingangsprintje niet gebruiken, maar toch bedankt.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Ik kon de volume control niet vinden op Ali, maar nu wel door jouw link. Bedankt daarvoor. Ik ben nog aan het nadenken wat ik wil. Kopen of zelfbouw?
:think:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Kappa7 »

Voor een ongebalanceerde aansluiting neem je gewoon een kabel met aan een kant RCA en aan de andere kant XLR en zo zijn alle ingangen gebalanceerd en ongebalanceerd te gebruiken.
De volume controller kan je dan ongebalanceerd gebruiken als je die via de CA wil laten lopen.
Je hebt dan genoeg aan de standaard versie alleen zal je dan zelf iets moeten maken voor de gebalanceerde ingangen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Pjotr »

Ik zou alle ingangen gebalanceerd houden. Evt. converteren naar Cinch met de kabel doen naar het betreffende apparaat. Dan kun je wel die printjes van George gebruiken! Dan maak je ook nog gebruik van de storingsonderdrukking van gebalanceerd werken.

Qua volumeregeling kun je ook gewoon een motorpotentiometer nemen. Die in de CA kast onderbrengen maar wel vanuit je controller aansturen. Dan hoef je geen signaaldraden tussen de twee kasten te leggen. Alleen besturing.

[edit]
George is mij al voor O:)
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 22 okt 2023, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Ik gebruik nu ook een kabel cinch to XLR door pin 1 en 3 door te verbinden. Ik dacht ach veel apparaten hebben cinch, laat ik daar dan ook 2 ingangen voor maken, maar dat hoeft inderdaad niet. Oké, overgehaald :lol: :lol:
De printjes die je hebt liggen, ik zie dat daar ook de relais op gemonteerd zitten. Zijn deze printjes dan in een keer wat ik wil hebben? dus de controller die ik maak kan de relais bedienen en de uitgang van de printjes kan ik aansluiten op XLR uitgang van de pre-controller?

Dan zou ik graag 2 printjes van je over willen nemen, ik neem aan dat de componenten zelf inkoop. Kan je mij dan via DM het eventuele schema/partlist door sturen en de prijs?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Pjotr »

Ik begrijp dat je toch nog de kast van je CA moet gaan maken. Zou je er dan niet gelijk een "Integrated" van maken zoals Barry gedaan heeft?
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Tja, daar zat ik over na te denken. En het klopt dat ik de kast nog moet maken. Het geeft dan wel veel gemak....

Moet nog wel mijn droom en verwachtingen aanpassen... Je weet het begon met een B1 buffer in een aparte kast en nu heb ik een geïntegreerde versterker..... :? :? Het vergt wel enig aanpassingsvermogen aan mijn kant :lol: :lol:

Ik denk dat ik dat ga doen. Alles komt in een kast.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Kappa7 »

Tomenkobus schreef: zo 22 okt 2023, 15:09
Ik gebruik nu ook een kabel cinch to XLR door pin 1 en 3 door te verbinden. Ik dacht ach veel apparaten hebben cinch, laat ik daar dan ook 2 ingangen voor maken, maar dat hoeft inderdaad niet. Oké, overgehaald :lol: :lol:
De printjes die je hebt liggen, ik zie dat daar ook de relais op gemonteerd zitten. Zijn deze printjes dan in een keer wat ik wil hebben? dus de controller die ik maak kan de relais bedienen en de uitgang van de printjes kan ik aansluiten op XLR uitgang van de pre-controller?

Dan zou ik graag 2 printjes van je over willen nemen, ik neem aan dat de componenten zelf inkoop. Kan je mij dan via DM het eventuele schema/partlist door sturen en de prijs?
Stuur maar een een PB met het adres war ze heen mogen dan stop ik ze in een envelope.
Ik heb waarschijnlijk wel nog wat 12V relais liggen die kan ik er wel bij doen maar een ander voltage zal je zelf moeten aanschaven.
geen idee of die relais origineel zijn, ik had zelf 5V nodig en heb ze daarom niet gebruikt maar ze komen bij alie vandaan dus geen garantie over de kwaliteit van de relay. Je kunt daarmee zelf de ingang zo moeilijk maken als je zelf wil.'
Het makkelijkst is gewoon met een 12V voeding en een stappenschakelaar daar heb je geen arduino voor nodig al kan dat wel natuurlijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Pjotr »

Tomenkobus schreef: zo 22 okt 2023, 15:24
....... :? :? Het vergt wel enig aanpassingsvermogen aan mijn kant :lol: :lol:

Ach dat zijn zo van die dingen die gewoon wat nachtjes meer er over slapen nodig hebben O:) Mijn vroegere werkgever was het daar meestal niet zo mee eens maar achteraf was ie altijd wel blij dat ik hem veel rework bespaard had :D Die relais hebben zo te zien nog wel een driver transistor etc. nodig om vanuit een Arduino aangestuurd te worden. Maar daar weet zoonlief wel raad mee denk ik...
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Ik denk dat ik daar verder, samen met mijn zoon wel uit ga komen O:) En ja, zelf ben ik werktuigbouwer (contructeur), en het eind resultaat ziet er altijd anders uit dan waar je in het begin aan dacht. :lol:
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Nog een vraag, is een PGA 2320 hoorbaar slechter dan een weerstanden relais oplossing? Zo ja, dan doe ik de weerstand relais oplossing, ik snap dat het in beide gevallen technisch juist moet worden uitgewerkt. Ik had de vraag eerder gesteld, maar als het verschil niet hoorbaar is, waarom dan moeilijk doen?
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door MarcelvdG »

Vragen of iets hoorbaar is, is de ideale manier om een discussie op een audioforum te laten ontsporen. :wink:
Plaats reactie