advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door richard »

Rønny schreef: di 17 okt 2023, 12:06
Audax tweeter TM025F1 voor €50/st, is dat de richting die ik op kan gaan? Gevoeligheid 92dB , 8 ohm nominaal, Fs 1200hz, range >2000hz
De tweeter is niet maatgevend maar de woofer in zijn behuizing. Met een klein ding mag je blij zijn met redelijk laag op 85 dB.

De Visaton B200 zou ik alleen maar overwegen als je al iets met breedbanders hebt. Hij is ook niet perfect en je moet met die eigenaardigheden kunnen leven.

Zo'n LBVS is een leuk ding en kost je de kop niet.
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

:yeah: Ik heb er zin in. En idd het is ook nog eens lekker betaalbaar, hopelijk klinkt het vet goed bij mn Quad, we gaan het zien en horen. Ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt voor het meedenken :goeie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Pjotr »

Succes! En vooral veel plezier in het bouwen :rock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door ray5150 »

Met wat oudere ontwerpen is het zaak om eerst even te kijken of de units nog leverbaar zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Pjotr »

Yep! Zal toch wel met die LBV. En zo niet moet HJ met blote benen naar bed vanavond :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Shadow »

Dat zijn ze, vanmiddag gecontroleerd voor ik het ter sprake bracht :dank:

https://www.soundimports.eu/nl/seas-27tff.html

https://www.soundimports.eu/nl/peerless ... 30657.html

Prijzen zijn ook niet heel erg omhoog gegaan van die drivers :goedzo:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door richard »

Je kan hem zelfs als bouwpakket bestellen bij forumsponsor Rumoh:
\https://www.rumoh.eu/speaker-kits/stand ... /1411/lbvs
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Olaf Analogue »

Jammer dat ze niet op voorraad zijn, maar dit zijn toch wel hele mooie projectjes voor € 500,-
Het zou mooi zijn als ze in de toekomst weer leverbaar zouden worden.

https://www.soundimports.eu/nl/hivi-diy ... white.html
https://www.soundimports.eu/nl/hivi-diy ... black.html
1.png
2.png
3.png
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

richard schreef: di 17 okt 2023, 21:01
Je kan hem zelfs als bouwpakket bestellen bij forumsponsor Rumoh:
\https://www.rumoh.eu/speaker-kits/stand ... /1411/lbvs
Aah kijk wat handig, liep al te zoeken in diverse webwinkels naar de onderdelen en kwam er niet echt verder, dus superthanx Richard
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: di 17 okt 2023, 20:38
Yep! Zal toch wel met die LBV. En zo niet moet HJ met blote benen naar bed vanavond :lol:
:think:
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Weet iemand het rendement van de LBVS ooit gemeten?

Er speelt namelijk nog een gedachte door mn hoofd. Ook low-budget. Als ik de drivers uit mn kef iq5 schroef en daar een nieuw kast voor kan maken met betere resultaten, of is dat onbegonnen werk? Ik kan geen meetgegevens vinden van de kef-drivers afzonderlijk (KEF SP1533 5" en SP1532 ) ook wel logisch denk ik.
De BR-speaker ansich heeft een rendement van 88% en kan aangestuurd worden met 15-130 watt. Zou een ander filter en een gevouwen tl-br als de LBVS een beter resultaat kunnen geven wbt rendement en detaillering vd muziek in het laag?
Laatst gewijzigd door Rønny op wo 18 okt 2023, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door richard »

Deze links staan ook op de site van Rudy (Rumoh):
viewtopic.php?t=6227
viewtopic.php?f=59&t=15285

Spit ze eens door, staan ook allerlei metingen tussen. Of daar het rendement uit is te distilleren weet ik niet, anders zijn er hier vast anderen die er iets meer over kunnen zeggen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Shadow »

Ik zou zeggen een 87/88dB als ik de schaal zo zie, gewoon netjes hoor. Beter dan de variant die ik had van Parts Express (Copper Project) die zat maar net op 80dB ofzo. En de tweeter stond 3dB te hard...
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Corrigeer me als ik het fout heb maar theoretisch is gevoeligheid de SPL in de grafiek ? Rond de 90dB
SDS164_classic_TL.PNG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Pjotr »

Rønny schreef: wo 18 okt 2023, 20:06
Weet iemand het rendement van de LBVS ooit gemeten?

Er speelt namelijk nog een gedachte door mn hoofd. Ook low-budget. Als ik de drivers uit mn kef iq5 schroef en daar een nieuw kast voor kan maken met betere resultaten, of is dat onbegonnen werk? Ik kan geen meetgegevens vinden van de kef-drivers afzonderlijk (KEF SP1533 5" en SP1532 ) ook wel logisch denk ik.
De BR-speaker ansich heeft een rendement van 88% en kan aangestuurd worden met 15-130 watt. Zou een ander filter en een gevouwen tl-br als de LBVS een beter resultaat kunnen geven wbt rendement en detaillering vd muziek in het laag?
Je wilt toch iets nieuws zelf bouwen? Laat dan die KEF voor wat het is. Die LVBS is een mooi project om zowel veel ervaring op te doen als te leren hoe e.e.a. werkt. Neem i.i.g. een beproefd concept!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door richard »

Rønny schreef: wo 18 okt 2023, 20:51
Corrigeer me als ik het fout heb maar theoretisch is gevoeligheid de SPL in de grafiek ? Rond de 90dB
SDS164_classic_TL.PNG
Is een simulatie, hier heb je misschien meer aan:
viewtopic.php?p=125975#p125975

Lijkt me dan eerder 86 dB als er netjes met 1 Watt op 1 meter is gemeten tenminste.

Staar je niet blind op rendement, het gaat er ook om hoe 'makkelijk' een luidspreker kan weergeven. Dat is iets subjectiefs wat lastig in metingen en getallen is vast te leggen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Pjotr »

Van die Peerless wordt een gevoeligheid van 89,5 dB opgegeven bij 2,83V. Gaat er misschien 1 dB vanaf voor het filter. En geloof het nou maar, dat is voldoende om met een Quad 303 de buren op de stoep te krijgen :D
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Tja want ik vraag me ook af of ik er op vooruit ga met de LBVS of alleen iets anders maar vergelijkbaars heb. Dan liever een upgrade van die iq5's al was het maar in het kader van hergebruik en extra transport (
hier icoontje van een boom 
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Ik heb vanmiddag een papieren kokertje in de BRpoort geduwd en ben eens gaan luisteren wat eruit kwam. Vooral veel middentonen viel me op. Is dat normaal?
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Je wilt toch iets nieuws zelf bouwen? Laat dan die KEF voor wat het is.
Ik wil vooral een mooier laag wat meekan met de midden/hoog, nu zakt het weg, het is er wel maar zachter
Alsof mn versterker power te kort komt om het laag aan het zingen te krijgen
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Olaf Analogue »

misschien is aanvullen met een subwoofer een optie? al dan niet zelfbouw...
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door douwebakker »

Ik las iets van je over de iq5, maar daar zit helemaal weinig laag in. Kun je niet een kijken voor Tannoy Saturn 8 boekenplank speaker. Dan heb je allebei, stevig laag en een goed rendement.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Pjotr »

Rønny schreef: wo 18 okt 2023, 21:34
Je wilt toch iets nieuws zelf bouwen? Laat dan die KEF voor wat het is.
Ik wil vooral een mooier laag wat meekan met de midden/hoog, nu zakt het weg, het is er wel maar zachter
Alsof mn versterker power te kort komt om het laag aan het zingen te krijgen
Kan best goed kloppen. Voor wat ik er in het verleden over gelezen heb zijn die IQ5 niet alleen zwak in het laag, ze verlangen ook een forse versterker om tot leven te komen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Shadow »

Ik vind die IQ serie echt uien eerlijk gezegd; om te janken...
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Aah als jullie dat naar uien vinden klinken én iedereen zo strijdlustig de LBVS blijven aanprijzen dan lijkt de kans heel groot dat ik er wel op vooruit zal gaan

Verder met de lbvs, de kef's mogen op mp txt
Laatst gewijzigd door Rønny op wo 18 okt 2023, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”