Fatsoenlijk foutzoeken... waar te beginnen?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Pcdg

Fatsoenlijk foutzoeken... waar te beginnen?

Bericht door Pcdg »

Ik loop er met verschillende haperende apparaten tegenaan dat ik niet goed systematisch kan foutzoeken met een multimeter en een scoop? Is er ergens een goede tutorial op internet te vinden of een handig boekje wat ik tweedehands ergens aan kan schaffen? Ik wil dit nu eens goed bij de bron aanpakken.

mvg, Paul
Regenpak
Contacteer:

Re: Fatsoenlijk foutzoeken... waar te beginnen?

Bericht door Regenpak »

Altijd beginnen bij de voeding. En dan van achter naar voren. Eigenlijk kan je de voeding als helemaal achteraan beschouwen. Voor de rest hangt de strategie natuurlijk erg af van wat voor ding op de werkbank staat en wat de klacht is.

Tjerk
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Dat zou ook mijn aanpak zijn. Concreet heb ik wéér een versterker waar alleen heel zacht geluid uitkomt. In concreto een Marshall hybride combo gitaarversterker met 1 ecc83 in de voortrap en verder solid state. Ik heb binnen twee weken 2 van die dingen bij het grofvuil gevonden. ;-) Statistisch heel bizar. Eentje is gewoon goed en de ander niet. En daar wil ik nu eens zorgvuldig gaan foutzoeken, gewoon om het eens goed te leren. :-)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Het zoeken van een schema of service manual zou normaal gesproken de eerste stap moeten zijn.
Dan een visuele inspectie van het geheel, voedingspanningen meten, en daarna pas op componenten niveau meten.
Bij apparaten ouder dan 20 jaar is de kans natuurlijk wat groter dat er brakke elco's in zitten. hangt een beetje af van de bouwkwaliteit van het ding.
Een signaal generator is ook handig, anders heb je niet zo veel aan een scoop.

Ik moet ook maar eens bij jou in de buurt gaan rondstruinen. :lol:
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Pcdg schreef: di 10 okt 2023, 10:03
Ik wil dit nu eens goed bij de bron aanpakken.
Inderdaad beginnen bij de bron Paul, en dat is de voeding.
Verder goed weten hoe alles hoort te werken. Kennis van elektronica dus.
En veel ervaring opdoen. Reparateur word je door het veel te doen. Daar is geen gebruiksaanwijzing voor.
Veel succes,
Douwe
Nijn

Bericht door Nijn »

Ik vond “Troubleshooting analog circuits” van Bob Pease wel een aanrader. Is in Nederlands door Elektuur uitgegeven, maar ook via Google in de Engelse versie als *.pdf te vinden.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat is eigenlijk met ieder vak wel zo denk ik Douwe maar een zekere systematiek en ook diepere kennis van de werking van het apparaat zijn onontbeerlijk. Eigenlijk leer je dat niet hobbymatig met vallen en opstaan zonder veel te slopen. Qua buizen en oude radio's is deze wel een aardige: https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-t ... ursus1.htm Maar bij het eerste plaatje gaat het al mis: De netstekker zit er niet in! :mrgreen:
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Dank voor alle reacties. Ik ga eens op zoek naar het boekje. De link van Pjotr ken ik en is zeker bruikbaar.

Groeten, Paul
Plaats reactie