Dynaudio SUB300 Versterker
Moderator: Beheerdersteam
Dynaudio SUB300 Versterker
Beste zelfbouwers,
Mijn schoonvader heeft een Dynaudio SUB300, en jaren geleden is daarvan de zekering kapot gegaan. Na het vervangen van de zekering hoorde hij een klik, en hij dacht dat de zekering weer doorbrandde, en het is niet duidelijk of dit ook daadwerkelijk gebeurd is. De versterker is toen uit elkaar gehaald, en een kennis van hem zij dat waarschijnlijk de eindtorren stuk waren, die zijn vervolgens verwijderd, en nooit vervangen.
Dit weekend heb ik er even naar gekeken, ik heb de transistoren met de diodetest functie op de multimeter gecheckt. En de (oude) transistoren blijken gewoon in de goede richtingen door te laten en te sperren. Betekend dit dat ze dan zeker weten nog heel zijn?
Verder heb ik de aanstuur print aan de stroom gehangen zonder dat de versterker print aangesloten was. De zekering bleef heel, en de relais klikte waardoor mijn schoonvader ging twijfelen of de versterker in de eerste instantie wel daadwerkelijk stuk was.
Dus nu mijn vragen:
-Wat is de juiste aanpak voor deze situatie?
-Zijn de transistors inderdaad zeker weten heel?
-Is het verstandig om de oude/ nieuwe transistors te solderen en te kijken of hij het doet of beter een andere aanpak?
-Heeft iemand een schema van de versterker?
Alvast bedankt!
Mijn schoonvader heeft een Dynaudio SUB300, en jaren geleden is daarvan de zekering kapot gegaan. Na het vervangen van de zekering hoorde hij een klik, en hij dacht dat de zekering weer doorbrandde, en het is niet duidelijk of dit ook daadwerkelijk gebeurd is. De versterker is toen uit elkaar gehaald, en een kennis van hem zij dat waarschijnlijk de eindtorren stuk waren, die zijn vervolgens verwijderd, en nooit vervangen.
Dit weekend heb ik er even naar gekeken, ik heb de transistoren met de diodetest functie op de multimeter gecheckt. En de (oude) transistoren blijken gewoon in de goede richtingen door te laten en te sperren. Betekend dit dat ze dan zeker weten nog heel zijn?
Verder heb ik de aanstuur print aan de stroom gehangen zonder dat de versterker print aangesloten was. De zekering bleef heel, en de relais klikte waardoor mijn schoonvader ging twijfelen of de versterker in de eerste instantie wel daadwerkelijk stuk was.
Dus nu mijn vragen:
-Wat is de juiste aanpak voor deze situatie?
-Zijn de transistors inderdaad zeker weten heel?
-Is het verstandig om de oude/ nieuwe transistors te solderen en te kijken of hij het doet of beter een andere aanpak?
-Heeft iemand een schema van de versterker?
Alvast bedankt!
Re: Dynaudio SUB300 Versterker
Onder het kopje 'Powering up' staan goede tips, op deze pagina: http://sound.whsites.net/project3a.htm
Monteer de transistoren eerst op het koelblok (incl. eventuele isolatie en koelpasta) voordat je de versterker aan zet. Controleer ook de witte vermogensweerstanden, die gaan wel eens stuk.
Monteer de transistoren eerst op het koelblok (incl. eventuele isolatie en koelpasta) voordat je de versterker aan zet. Controleer ook de witte vermogensweerstanden, die gaan wel eens stuk.
Re: Dynaudio SUB300 Versterker
Ik twijfel of het een goed idee is om hem aan te sluiten op met een lagere spanning, ik heb iig wel een regelbare AC voeding. Dus die zou ik wel kunnen gebruiken.Chocomel schreef:Onder het kopje 'Powering up' staan goede tips, op deze pagina: http://sound.whsites.net/project3a.htm
Los solderen en dan meten of gewoon meten met een multimeter terwijl ze nog op de print zitten?Chocomel schreef:Controleer ook de witte vermogensweerstanden, die gaan wel eens stuk.
Re: Dynaudio SUB300 Versterker
De versterker zelf werkt alleen op dc en heeft waarschijnlijk zowel een symmetrische voedingsspanning nodig. Op de print lijkt een al gelijkrichter te zitten. Waarschijnlijk heeft die twee even grote ac-spanningen nodig, want meestal wordt voor symmetrische voedingen een transformator met een secundaire wikkeling met middenaftakking gebruikt. Overigens is de eigenaar van de website sound.whsites.net een expert op het gebied van zulke elektronica, ik denk dat je zijn adviezen zonder problemen kan opvolgen. Mocht je liever in één keer de volle spanning op de versterker willen zetten, dan zou ik met klem aanraden om in ieder geval de weerstanden van 22 ohm in de voedingslijnen te zetten, ná de bufferelco's. Zo beperk je de maximale stroom die kan lopen tot ongeveer 2 A en hebben de eindtorren een grotere kans om het te overleven als er ergens iets mis is.
Deze weerstanden kan je gewoon meten als ze nog op de print zitten. Als je iets raars meet (0 ohm of veel meer dan wat erop staat) kan je ze los solderen en opnieuw meten. Met een multimeter kan je op 0,1 à 0,2 ohm nauwkeurig meten als je de weerstand van de meetsnoeren van de gevonden waarde aftrekt. Die vind je door de meetpennen tegen elkaar te houden.
Deze weerstanden kan je gewoon meten als ze nog op de print zitten. Als je iets raars meet (0 ohm of veel meer dan wat erop staat) kan je ze los solderen en opnieuw meten. Met een multimeter kan je op 0,1 à 0,2 ohm nauwkeurig meten als je de weerstand van de meetsnoeren van de gevonden waarde aftrekt. Die vind je door de meetpennen tegen elkaar te houden.
Re: Dynaudio SUB300 Versterker
Bedankt voor alle tips!
Na eerst jullie tips gebruikt te hebben is hij vervolgens ook bij een reparateur geweest. Hij vertelde dat de ringkern transformator stuk gegaan is waardoor de voedingsprint ook defecten heeft opgelopen. Dynaudio will het electrisch shema niet delen, dus zelf repareren gaat voor mij een beetje een lastig verhaal worden. Daarom zit ik/we te denken om een nieuwe plate-amp te bestellen, is dit wat denken jullie?
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... nAQAvD_BwE
Na eerst jullie tips gebruikt te hebben is hij vervolgens ook bij een reparateur geweest. Hij vertelde dat de ringkern transformator stuk gegaan is waardoor de voedingsprint ook defecten heeft opgelopen. Dynaudio will het electrisch shema niet delen, dus zelf repareren gaat voor mij een beetje een lastig verhaal worden. Daarom zit ik/we te denken om een nieuwe plate-amp te bestellen, is dit wat denken jullie?
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... nAQAvD_BwE
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Dynaudio SUB300 Versterker
Ben er vrij zeker van dat Audio Service te Elst (gld) het kan repareren. Wellicht wat prijzig en niet zo leuk als zelf doen, maar je hebt dan wel weer een puike sub die werkt en speelt volgens de specificaties, wat de reden was dat 'ie uberhaupt is aangekocht.
Informeer anders even bij ze. Ze accepteren directe opdrachten van particulieren.
Zomaar een plate amp erin bouwen zonder dat je weet wat de filters in de input doen (of de eindversterkers zelf) lijkt me niet heel wenselijk, zonder uitvoerig te (kunnen en willen) meten.
Informeer anders even bij ze. Ze accepteren directe opdrachten van particulieren.
Zomaar een plate amp erin bouwen zonder dat je weet wat de filters in de input doen (of de eindversterkers zelf) lijkt me niet heel wenselijk, zonder uitvoerig te (kunnen en willen) meten.
Laatst gewijzigd door Jamesblond op vr 01 mei 2020, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dynaudio SUB300 Versterker
Bedankt voor de tips. Toch zelf nog maar even nagemeten, de trafo lijkt het gewoon te doen, stuur print lijkt ook in orden. En twee van de cement weerstanden geven vreemde waardes, die waren duidelijk ook al los gesoldeerd door de reparateur. De diode brug is ook heel. Ik ga nog even bedenken of ik zelf componenten ga los solderen en eventueel vervangen of toch naar een reparatie bedrijf.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Dynaudio SUB300 Versterker
Wat zijn de meetwaardes en de waarde van die weerstanden, waarschijnlijk de emitterweerstanden van de eindtorren?
Als je genoeg "ok" hebt gemeten zonder de eindtransistoren er in (spanningen), kan je ze terugplaatsen.
Je zet met de netspanning een gloeilamp (60W oid) in serie. Daarmee voorkom je dat de versterker veel stoom trekt, als er ergens toch een kortsluiting blijkt te zijn. Brandt de lamp niet of nauwelijks, dan loopt er een kleine stroom en kan je gaan kijken of ie zonder serie-lamp het doet.
Wellicht staat er wat teveel Vdc op de uitgang en gaat daarom de protectie in (speakerrelais).
Als je genoeg "ok" hebt gemeten zonder de eindtransistoren er in (spanningen), kan je ze terugplaatsen.
Je zet met de netspanning een gloeilamp (60W oid) in serie. Daarmee voorkom je dat de versterker veel stoom trekt, als er ergens toch een kortsluiting blijkt te zijn. Brandt de lamp niet of nauwelijks, dan loopt er een kleine stroom en kan je gaan kijken of ie zonder serie-lamp het doet.
Wellicht staat er wat teveel Vdc op de uitgang en gaat daarom de protectie in (speakerrelais).
Re: Dynaudio SUB300 Versterker
Het is weer even geleden maar heb ondertussen de kleine cement weerstanden los gesoldeerd. De gene met een afwijkende form was wat lastiger.
Deze gaven allemaal geen weerstand(ohm).
Omdat het al een tijdje geleden is ga ik iig nog even de ringkern opnieuw checken.
Verder nog tips?
Deze gaven allemaal geen weerstand(ohm).
Omdat het al een tijdje geleden is ga ik iig nog even de ringkern opnieuw checken.
Verder nog tips?
Re: Dynaudio SUB300 Versterker
De cementweerstanden hebben vermoedelijk lage waarden. Kan je waarden onder de 1 ohm meten?
Re: Dynaudio SUB300 Versterker
Ik heb gemeten met een fluke multimeter, waarvan de probes een weerstand van 0,2 ohm gaven. En het meten van de weerstanden het zelfde. Ik zal morgen even in de manual kijken maar lijkt me dat een moderne fluke dat we goed zou moeten meten.
Re: Dynaudio SUB300 Versterker
Goede avond. Omdat de reparateur blijkbaar gezegd heeft dat de transformator stuk is heb ik even de transformator door gemeten. Heb alle combinaties eerst die een weerstand lager dan oneindig gaven genoteerd en vervolgens de spanning gemeten van deze combinaties. Grijs en zwart zijn duidelijk midden aftakkingen en spanningen zijn netjes symetriesch wat mij betreft.
Verder schakeld de stuur print gewoon in die word namelijk gevoed door een apparte winding die ik niet gemeten heb, en hoor een relais klicken. Dus wat mij betrefd is tranformator goed.
Het is dus nu zoeken of er een oorzaak is dat de cementweerstanden stuk zijn en of er wellicht nog meer schade is. Hebben jullie daar tips voor?
Meetingen voor documentatie:
ZW-G1 2,2 ohm 21.3V
ZW-G2 2.2 ohm 21.2V
ZWG3 3,7 ohm 37.3V
G1-G2 4,3ohm 43,3V
G2-G3 1ohm 15.2V
R1-R2 1ohm 107V
R1-Gr 0,5ohm 53V
R2-GR 0,5ohm 53V
GR-Zw inf.ohm 0V
Verder schakeld de stuur print gewoon in die word namelijk gevoed door een apparte winding die ik niet gemeten heb, en hoor een relais klicken. Dus wat mij betrefd is tranformator goed.
Het is dus nu zoeken of er een oorzaak is dat de cementweerstanden stuk zijn en of er wellicht nog meer schade is. Hebben jullie daar tips voor?
Meetingen voor documentatie:
ZW-G1 2,2 ohm 21.3V
ZW-G2 2.2 ohm 21.2V
ZWG3 3,7 ohm 37.3V
G1-G2 4,3ohm 43,3V
G2-G3 1ohm 15.2V
R1-R2 1ohm 107V
R1-Gr 0,5ohm 53V
R2-GR 0,5ohm 53V
GR-Zw inf.ohm 0V
