Transmission-line. Stiekem mee getrouwd?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Henkjan schreef:
Hoe zit t met het door K+T veel gebruikte concept, met 2 woofers op 1/3 en 1/5 van de lijn? of met 1 woofer op 1/3? In de teksten wordt gedaan of dit een makkelijk recept *) is om zo een TL te ontwerpen zonder 'gaten'.

*) ik heb wel excel sheetje er van, zal ik zo wel op de site zetten
Hoi Henk Jan,

Ik weet niet of je doeld op die enkel gevouwen boxen, die ik heb zien voorbij komen in KT. Dat zijn de boxen die in de posts hiervoor worden bedoeld.
Gezien mijn ervaringen met deze boxen kijk ik er met een dubbel gevoel naar. Als ze beweren dat het werkt, zat het wel zo wezen. Ik begin er niet weer aan.
Het effect van twee woofers in een line is, dat ze samen voorkomen, dat je last hebt van harmonischen. Ik heb in mijn vorige TL boxen geen gram dempings materiaal in de line zitten. Behalve direkt in de baskamer dun tandenschuim tegen de wand. Het werkt alleen met twee woofers. Met alle andere samenstellingen ben je overgeleverd aan de natuurwetten.

Sietse
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hallo lui,

Het is vandaag een trieste dag geworden. Niet zozeer het weer, want het is vandaag hobbyweer, maar vandaag is van mij weggenomen een luidspreker waar ik een zeer emotionele band mee had. Al eerder was een broertje heen gegaan en als ik de twee overgbleven zusjes uit de mijn oude TL boxen haal , waar ze nu inzitten voor een experiment, dan weet ik nu al dat ze de demontage niet zullen overleven. De ophangranden zijn zo verouderd dat ik ik er bijna niet eens naar durf te wijzen. Maar ze kijken mij nu wel aan met hun trouwe ogen, dat ze niet zullen heengaan voor het experiment is afgelopen. Ze zitten op een voor hun zeer vertrouwde plek.

Als het meezit, zou het kunnen dat ik er dit weekend meer over kan vertellen.
Voor zover ik weet is dit nog niet eerder geprobeerd. Maar ik weet ook niet alles.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Sietse, bedoel je dat dit hun voorland is :?:

Afbeelding

Als dit gaat gebeuren zou ik toch even een bezoekje brengen aan het volgende adres; http://www.speakerreparatie.nl/speakerrepMAIN2.htm

Misschien dat zij jouw luidsprekers er weer als nieuw kunnen laten uitzien :!:

Zo ongeveer;

Afbeelding
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Goede tip SARK...

Moet ik m'n Sonics (originele) goed bewaren..

Zijn al 24 jaar oud en dat kun nu ook wel zien..
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Precies Sark,

Er staat geen adres bij, is het toevallig in Groningen ?

Een kennis van mij heeft daar twee JBL's laten doen voor 60 euri per stuk.
Ze zijn ook al ongeveer 25 jaar oud. Ik denk dat ik dat geld eventueel maar beter bewaar voor andere en modernere basjes.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sietse schreef:
Henkjan schreef:
Hoe zit t met het door K+T veel gebruikte concept, met 2 woofers op 1/3 en 1/5 van de lijn? of met 1 woofer op 1/3? In de teksten wordt gedaan of dit een makkelijk recept *) is om zo een TL te ontwerpen zonder 'gaten'.

*) ik heb wel excel sheetje er van, zal ik zo wel op de site zetten
Ik weet niet of je doelt op die enkel gevouwen boxen, die ik heb zien voorbij komen in KT. ...
na, of anderhalf gevouwen, met driver en line einde aan de voorkant. hier is dat excel sheet, dan zie je wat ik bedoel. ik heb overigens nog nooit zo'n TL gebouwd, staat in de planning voor als m'n surrounds af zijn, daar ga ik aan beginnen als de auto woofer klaar is, die is al halverwege en ga ik mee verder als m'n rek af is :roll:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Henkjan, ik krijg alleen een stukje tekst.
Doe ik iets niet goed ? Ben slecht in internet toestanden.
Wordt aan gewerkt
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Sorry, dit is de juiste (hoofd) link http://www.speakerreparatie.nl/speakerrep.html

Openingstijden: Ma t/m Vr 9.00 tot 17.00 h zonder afspraak.
Zaterdag of Zondag alleen op afspraak.
AUDIOLAB
DONIAGAWEG 20
8535 WD FOLLEGA

TEL,0513431337
FAX,0513431377
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sietse schreef:
Henkjan, ik krijg alleen een stukje tekst.
Doe ik iets niet goed ? Ben slecht in internet toestanden.
Wordt aan gewerkt
als ik op de link klik, krijg ik gewoon de "download file" dialog. probeer eens rechts-klik en dan "save target as" ofzoiets? of tik anders
http://home.hccnet.nl/hj.ml.olthuis/lui ... waudio.xls
in de adresbalk van je browser
patrickszzz
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 03 nov 2004, 20:37

Bericht door patrickszzz »

Beste forummers,

Hier nog een link naar een Engelse fabrikant die leuke TL- zelfbouwkits levert.

http://www.iplacoustics.co.uk/


Met vriendelijke groet,


Patrick
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

patrickszzz schreef:
Beste forummers,

Hier nog een link naar een Engelse fabrikant die leuke TL- zelfbouwkits levert.

http://www.iplacoustics.co.uk/


Met vriendelijke groet,


Patrick
Ziet er leuk uit....iemand de bouwtekeningen hiervan? (vooral de kleinste Is wel een leuk maatje om eens te proberen)
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Edo schreef:
patrickszzz schreef:
Beste forummers,

Hier nog een link naar een Engelse fabrikant die leuke TL- zelfbouwkits levert.

http://www.iplacoustics.co.uk/


Met vriendelijke groet,


Patrick
Ziet er leuk uit....iemand de bouwtekeningen hiervan? (vooral de kleinste Is wel een leuk maatje om eens te proberen)
Bedoel je deze IPL M3TL mk4 Transmission Line met Morel
Heb een aantal jaren geleden de Kent TL van Morel gehoord
10 cm woofertje dat ging al geweldig...
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hallo mensen,

Ik was zojuist een bericht aan het schrijven, toen de boel hier plat ging of zo.
Maar goed we zijn er weer.

Al die fabrieks kasten zijn wel leuk, maar een halve zool zoals ik wil weten hoe de binnenkant er uitziet. Aangeboren afwijking. Schijnt Edo ook last van te hebben ?

Mijn hiervoor genoemde projekt is van start. Stap 1 staat nu naast mij te vragen wat ik van ze vind. Kom nog maar even niet langs. Moet nog even met ze praten.

[quote]
Hier nog een keer mijn trots. Met geintegreerde BR.......oeps

De tekst onder mijn foto, niks mis mee.....? :o
Laatst gewijzigd door sietse op vr 03 feb 2006, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ja, die bedoel ik (of degene met de Seas woofer)...
Lijkt me een leuk "begin"project.. Nu nog een tekening etc...

Sietse@: Ja, heb ik ook last van...hoe is de opbouw/filter/demping etc etc
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hebbes..........Even de dwarsdoorsnede...

Afbeelding
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Dat zijn de Home Constructor Transmissie lines zoals ik ze nu naast mij heb staan. Mijn oude kasten dus. Zo heetten ze vroeger bij Remo. Ik heb ze destijds uit hun katalogis nagebouwd.
Je kunt er ook een kastje opzetten met midden/hoog
Wat leuk toch
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

http://www.diy-systems.com/en-us/dept_10.html

Dit is nog eens een TL doorsnede pijp 23 * 23 cm diepte 54 cm
met resonator ? om TL gat om te heffen Klang & Ton heeft zoiets
ook met een TL gedaan "Flatline"..
Veel TL ontwerpen hebben een veel kleinere pijpdoorsnede (te klein)
denk dat die meer op een BR lijken ?

Wie kan hier meer over vertelen ?
Laatst gewijzigd door weidok op za 06 nov 2004, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Weidok,

Bijna verplichte kost is:

http://www.quarter-wave.com/

;)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Pjotr schreef:
Hallo Weidok,

Bijna verplichte kost is:

http://www.quarter-wave.com/

;)
Hee, da's mijn link van de vorige pagina.... 8)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

:D

Gezien de vragen kan het geen kwaad om hem nog maar eens neer te zetten. Het is een beetje taaie kost maar het loont de moeite om het uit te printen en eens op je gemak helemaal door te lezen.

Ook de artikelen van Augspurger zijn zeer de moeite waard:

1/ Loudspeakers on Damped Pipes - Part One : Modeling and Testing, Part Two : Behavior by G. L. Augspurger, Audio Engineering Society preprint 5011.

2/ Loudspeakers on Damped Pipes
JEAS Volume 48 Number 5 pp. 424-436; May 2000

3/ Transmission Lines Updated - Parts 1, 2, and 3, by G. L. Augspurger, Speaker Builder, Volume 22 Numbers 2, 3, and 4.

Van 2/ heb ik een papieren kopietje liggen maar eigenlijk voegt het weinig toe aan wat Martin King schrijft op zijn site. King borduurt eigenlijk verder op Augspurger met een andere aanpak wbt simulaties.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Edo schreef:
Hebbes..........Even de dwarsdoorsnede...

Afbeelding

Even voor de diudelijkheid. Het experiment waar ik het steeds over heb, vindt plaats in deze boxen. Bedankt voor het plaatje Edo. Jullie moeten er alleen een bas unit bij optellen. Twee bassen dus en geen demping.

Waarom dit experiment ?
De belangrijkste reden is dat ik soms niet deug, tweede reden is de broedmachine tussen mijn oren, de buurman van mijn verstand die tegenstribbelen allang heeft opgegeven.

Het idee:

Mijn nieuwe boxen en mijn oude boxen bij elkaar vegen. En dat met een breedbander als basmidden/hoog.

Stap 1 was de breedbander alleen in de TL. Want die zouden Weidok en ik even vergelijken met een Fostex. Dat ga ik dus niet winnen. Laten we zeggen er kwam geluid uit. Middengolfradio met iets meer bas.
Stap 2 was de basunits mee te laten doen tot ca 200 Hz. Dus een spoel in serie. "t werd niet slechter maar de breedbander zit er zonder niks in en loopt dan met het laag in tegenfase met de woofer.
Dus stap 3 een spoel voor de breedbander tot ca 8 Kz. Dit is ook meteen het ei van de broedkamer. Ziedaar het geluid ging op muziek lijken. Het ging nu ook bassen. Dus de twee bassen theorie werkt weer. Maar mooi? nou, niet echt.
stap 4 dus. Een tweeter toegevoegd met een condensatortje. Geloof het nou of niet, het werkt. Plotseling hele aardige bas, midden en hoog. Allen de breedbander klingt een beetje "papierig " Mag wel, gezien z'n leeftijd.

Samengevat heb ik nu dus een TL, met in de baskamer een bas unit en een breedbander die samen het tweebas princiepe handhaven, waarvan de breedbander ook nog het midden/hoog behapt met ondersteuning van het hoog door een tweeter. En alles 6dB gefilterd. En geen TL-gat. En minder speakers. Kassa

Ik denk, dat wie dit probeerd met beter bijelkaar passende units, best wel eens verrassende resultaten zou kunnen krijgen.

Sietse :D
Laatst gewijzigd door sietse op za 06 nov 2004, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dus (ff checken of ik het nou begrepen heb) de woofer aan het begin van de lijn, en de breedbander op ~2/3?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi Henkjan,

Nee, woofer en breedbander zitten boven elkaar gemonteerd. Dus als je het plaatje bekijkt van Edo, wordt de kast 1 speaker hoger. Dit kun je gerust doen, want het labyrint begint pas achter de baskamer bij deze boxen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dus de breedbander en de woofer samen in de baskamer?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Absolute voorwaarde. Anders wordt een "gewoon driewegje " :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”