Beste driver voor gesloten laag

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

deepspace schreef:
132 euro? Dan heb je vast een of ander adresje :? Het goedkoopste wat ik in nederland gezien heb ik 164 euro. Als jij een beter adres weet, hoor ik dat graag (eventueel per email of PB als het anders niet kan)!
Error, ik bedoelde 132 dollar, ook op madi voor het eerlijkste vergelijk.

Ik heb even de grafieken over elkaar gelegd en de schalen aangepast. De verschillen zijn niet wereldschokkend, maar volgens mij zijn alle verschillen waarover we hier praten subtiel en zijn alle drivers die langskomen goede drivers.

Afbeelding
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

jeroen_d schreef:
BTW asterduc, wat is IB?
Infinite Baffle :?:
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Dit wordt de keuze: 25W8567-SE Vb=40 liter F3=47,7 Hz

Dank voor de info en de discussie (ga gerust door)!! Ik ben door de adviezen van de 21W afgestapt naar een groter conusoppervlak. Ik ga hem actief aansturen, dus dan heeft de 25W8567-SE extra mogelijkheden door zijn langere slag.

Aanschaf duurt nog even tot mijn ESL's goed zijn (trafo's komen deze week). Als het met de ESL's niks wordt kan ik ze combineren met 2 Bandor 50's per kant of mijn huidige ref monitors weer aanpassen!! :D

Ik heb besloten modulaire te bouwen, waardoor ik niet steeds alle units hoef te vervangen. 8)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:

BTW asterduc, wat is IB?
Juist Sark, Infinite baffle (gesloten kast).
Kus van de juf en een bank vooruit :D

ED
Laatst gewijzigd door asterduc op vr 16 sep 2005, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok. Bij welke frequentie heb je dan laten overnemen in het vergelijk tussen de XLS en MA26? Zat je dan op de 250 Hz zoals JeroenKV wilt of lager of hoger?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Ok. Bij welke frequentie heb je dan laten overnemen in het vergelijk tussen de XLS en MA26? Zat je dan op de 250 Hz zoals JeroenKV wilt of lager of hoger?
euhmm, strikvraag!
Alle potmeters in het midden op een Hypex 80.

'kweet het, niet al te academis antwoord, maar toch een richtwaarde. Correctie, iets meer basboost bij de MA26, maar slechts weinig.

Ik ga proberen de TS parameters te meten, een passende kast maken en dan heb ik misschien een beter idee van de unit.

ED
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, dan zat je dus op zo'n 100 Hz met een standaard 24dB/oct filter neem ik aan. Dat verschil dat je hoort kan dus niet veel te maken hebben met de kwaliteit van de driver van zo'n 100 tot 300 Hz. Wel met het verschil in verloop, zoals je ziet loopt de Peerless boven 100 Hz zelf al af, het faseverloop zal vast anders zijn dan de Vifa dus misschien valt gewoon toevallig de integratie met de monitor beter uit met deze standaard setting. Ik vind het vergelijk pas eerlijk als je beide drivers een filter op maat geeft zodat amplitude en fase van het geheel gelijk zijn. Als je weet dat de XLS-10 door Linkwitz wordt toegepast in zijn Orion tot 120 Hz en dat iedereen helemaal weg is van dat systeem, dan zou ik toch zeggen dat het meer met integratie dan met individuele kwaliteit van de drivers te maken heeft.

Denk je dat dit kan kloppen of ben ik bezig met jumping to conclusions?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik kwam er achter op madi dat jonmarch ook wat metingen en luistertesten heeft verricht. Dat ging over de XLS-12 en Dayton equivalent. De XLS-12 had zijn grens toch echt liggen op 200 Hz en de Dayton kan beduidend hoger. Stijvere konus en motor met nog minder vervorming. Voor mijzelf ga ik daarom steeds serieuzer nadenken over de 27 cm variant voor mijn eigen toepassing. Goedkope woofer en ziet er indrukwekkend uit. Zou werkelijk probleemloos ingezet kunnen worden tot 250 Hz en waarschijnlijk nog een stuk hoger.

Afbeelding

http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=295-460
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
Ik kwam er achter op madi dat jonmarch ook wat metingen en luistertesten heeft verricht. Dat ging over de XLS-12 en Dayton equivalent. De XLS-12 had zijn grens toch echt liggen op 200 Hz en de Dayton kan beduidend hoger. Stijvere konus en motor met nog minder vervorming. Voor mijzelf ga ik daarom steeds serieuzer nadenken over de 27 cm variant voor mijn eigen toepassing. Goedkope woofer en ziet er indrukwekkend uit. Zou werkelijk probleemloos ingezet kunnen worden tot 250 Hz en waarschijnlijk nog een stuk hoger.
Eén problempje: het kost een relatief fortuin (schatting: $50-60) om woofers over te laten zenden en invoerechten betaal je over de goederen èn de verzendkosten. De belastingtechnische uitleg (rechtvaardigng) van dat laatste is me altijd volledig ontgaan...

Die woofer ziet er wel erg smakelijk uit trouwens.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Powerbuy doen?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

jeroen_d schreef:
Powerbuy doen?
Denk dat ik ook wel intresse heb in dit woofertje.
Wat misschien een optie is om eens navraag te doen bij http://www.boxen-baustelle.de/ uit Duitsland. Die verkopen ook Dayton en misschien ook wel deze woofer. Hij staat niet in hun lijst, maar wie weet. Ik heb hier mijn kleine Dayton units ook vandaan....scheelt toch wel weer een hoop extra kosten misschien.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leuke site, maar als je naar de prijzen van de titanic subs kijkt dan krijg ik de indruk dat zij ook last hebben gehad van de transport en belastingkosten. En als je dan ook weer vanuit Duitsland hier naar toe moet laten komen dan kan je wellicht net zo goed bij Partsexpress bestellen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Powerbuy doen?
I'm in ( i guess ;) )

Jeroen, heb je ook ergen een link naar de metingen/bevindingen van de Dayton? Vraag me wel af hoe hij het doet mbt bijgeluiden voor dipool gebruik met die dikke korf.

Btw, ik zie dat je bij PExpress om een leuke prijs kunt vragen als je grotere hoeveelheden van een unit wil hebben. Kan dus nog wel extra interessant zijn. Ik neem btw niet aan dat de unit als 8 Ohm versie beschikbaar is? En wat is het verschil met de DAYTON RSS265HO-4? Ik vermoed vooral de bruikbaarheid in het hoog gezien de specs?
Laatst gewijzigd door voodooless op zo 18 sep 2005, 13:07, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
Leuke site, maar als je naar de prijzen van de titanic subs kijkt dan krijg ik de indruk dat zij ook last hebben gehad van de transport en belastingkosten. En als je dan ook weer vanuit Duitsland hier naar toe moet laten komen dan kan je wellicht net zo goed bij Partsexpress bestellen.
Dat vermoeden heb ik ook.

Afhankelijk van de uiteindelijke prijs heb ik wel interesse (zei hij voorzichtig ;) )
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

deepspace schreef:
jeroen_d schreef:
Powerbuy doen?
I'm in ( i guess ;) )

Jeroen, heb je ook ergen een link naar de metingen/bevindingen van de Dayton? Vraag me wel af hoe hij het doet mbt bijgeluiden voor dipool gebruik met die dikke korf.

Btw, ik zie dat je bij PExpress om een leuke prijs kunt vragen als je grotere hoeveelheden van een unit wil hebben. Kan dus nog wel extra interessant zijn. Ik neem btw niet aan dat de unit als 8 Ohm versie beschikbaar is? En wat is het verschil met de DAYTON RSS265HO-4? Ik vermoed vooral de bruikbaarheid in het hoog gezien de specs?
Ja, die HO versie heeft een spreekspoel met dubbel aantal windingen, is groter en het frequentiebereik is iets meer beperkt. Lijkt daarmee overigens meer op een Peerless weer. Ik heb verder geen link met metingen, ik had alleen een bewering van jonmarsh opgepikt van madiforum.

Wat rechtstreeks bij partsexpress bestellen betreft, toch maar niet. Ik heb eens de checkout doorlopen (zonder echt te bestellen natuurlijk), maar dan blijkt dat je alleen al aan de transportkosten van parstexpress 70 euro per woofer betaald! Dan wordt de prijs dus al 182 euro zonder invoerrechten en BTW! Dan toch nog maar eens Edo naar bij Duitse shop laten navragen...
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

70 euro per woofer? Misschien kun je dan beter eens direct met PExpress mailen voor een betere deal. Volgens mij doen ze daar graag aan mee als het om grotere aantallen gaat. Duitste shop is natuurlijk ook een optie :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Kijk vragen loont ;) hier wat meetdata van de 12" Dayton HF driver: http://www.diymobileaudio.com/forum/sho ... .php?t=841
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dank! Veel dank! Want op diezelfde site staat het equivalent van Peerless, de XXLS-12. En die wint.......Ik kan met een gerust hart gaan voor de XXLS-10 zonder dat gedoe met transport etc. en alle andere bijkomende kosten. Weet ik dus prijstechnisch precies waar ik aan toe ben en dat is nog steeds een zeer betaalbaar bedrag.

http://www.diymobileaudio.com/forum/sho ... .php?t=842
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dank! Mark K is btw ook bezig met vervormingsmetingen van de Dayton. Misschien wil je daar ook nog wel op wachten... Maar idd, als ik het zo zie hoef je het voor die 1 mm minder Xmax de XXLS niet minder interessant te vinden ;)
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Dit is hem geworden!! Deze week opgehaald, nu maar eens rustig aan een kast beginnen.
25W/8567-SE
Afbeelding

Characteristic sensitivity (2.83V / 1m) : 86.5 dB
Recommended frequency range : 20 - 1000 Hz
Free air resonance frequency, fs : 22 Hz
DC resistance, Re : 6.0 ohm
Voice coil inductance, Le : 0.9 mH
Effective piston area, Sd : 330 cm²
Moving mass incl. air, md : 51 g
Mechanical loss, Rm : 2.0 Ns/m
Force factor, BL : 10.2 Tm
Equivalent volume, Vas : 159 ltr.
Mechanical Q-factor, Qms : 3.5
Electrical Q-factor, Qes : 0.41
Total Q-factor, Qts : 0.37
Excursion, lin./max. : ±7 / ±12 mm
Voice coil diameter : 42 mm
Rated power handling : 150 W
Net weight : 3.4 kg
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

mooie woofer moet zeker gaan lukken dat strakke en snelle laag
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

idd mooi woofertje. weet je al hoe groot de kast wordt? daarbij natuurlijk ook f3, Q etc. 8)
Misschien is het ook wel een goeie woofer voor mij namelijk. Kijk op dit moment nog naar de W23 van SS.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

keyser schreef:
idd mooi woofertje. weet je al hoe groot de kast wordt? daarbij natuurlijk ook f3, Q etc. 8)
Misschien is het ook wel een goeie woofer voor mij namelijk. Kijk op dit moment nog naar de W23 van SS.
S&C hebben hem gesimuleerd in een kast van 40 liter met een f3 van 47hz (10% vulling). Geen probleem om wat te boosten, want bij 30hz kan hij nog zat geluidsdruk opbouwen. Ik denk alleen niet dat dat nodig is door de vlakke afval van een gesloten systeem en de room gain van de normale huiskamer.

Ik denk dat ik hem in een kast van 55 liter zet. Heb ik nog wat mogelijkheden voor verstevigingen etc..

Ontwerpje:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JeroenKV op zo 23 okt 2005, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hé Jeroen, kan je svp de breedte van dat plaatje aanpassen?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Morgen krijg ik het hout binnen!! Dan kan ik gaan bouwen.

Ik zit alleen nog met de gaten voor de woofers. Wie kan mij daarbij helpen? :roll:
Plaats reactie