Een akoestiek-kenner gezocht in Vlaanderen
Moderator: Beheerdersteam
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Een akoestiek-kenner gezocht in Vlaanderen
Naast ons is een gastenhuis. De eetruimte klinkt hard en schel met veel erg storende weerkaatsingen. Dat komt natuurlijk onder andere door de stenen vloer en de koude kale muren. Het is ook vrij spaarzaam bemeubeld.
Dus willen ze iets aan de akoestiek doen. Liefst vrij discreet.
Nu ken ik wel een béétje van akoestiek (een volle open boekenkast kan veel wonderen doen, en een tapijt op de vloer, en bvb stoffen zetels in de hoeken van de kamer). Maar ik ben er ook geen "krak" in.
Is er in Vlaanderen iemand die er veel kaas van gegeten heeft? Die weet hoe je op min of meer discrete wijze zo'n ruimte stiller kan krijgen?
Dus willen ze iets aan de akoestiek doen. Liefst vrij discreet.
Nu ken ik wel een béétje van akoestiek (een volle open boekenkast kan veel wonderen doen, en een tapijt op de vloer, en bvb stoffen zetels in de hoeken van de kamer). Maar ik ben er ook geen "krak" in.
Is er in Vlaanderen iemand die er veel kaas van gegeten heeft? Die weet hoe je op min of meer discrete wijze zo'n ruimte stiller kan krijgen?
Re: Een akoestiek-kenner gezocht in Vlaanderen
Begin eens met een tapijtje uit te rollen. Scheelt al een slok op een borrel. Ook dikke stoffen gordijnen helpen hierin.
Re: Een akoestiek-kenner gezocht in Vlaanderen
Hét plafond is de sleutel. Een (akoestisch) systeemplafond is redelijk betaalbaar, dempt prima, biedt honderdeneen mogelijkheden voor verlichting en ventilatie, het wegwerken van leidingen enzovoorts. Daarvoor hoef je geen akoesticus te raadplegen.
Als het meer esthetisch moet: eilandplafonds van dempingsplaten, gecombineerd met dempende wandpanelen bieden goede opties. Maar zo’n oplossing is al gauw veel duurder, want je zult toch ruwweg net zo veel oppervlakte aan akoestisch dempende materialen moeten realiseren als bij het systeemplafond. Met die vuistregel in het achterhoofd is het inhuren van een specialist ook wat overdadig. Voor inspiratie, kijk op de site van akoestiekwinkel.nl.
Als het meer esthetisch moet: eilandplafonds van dempingsplaten, gecombineerd met dempende wandpanelen bieden goede opties. Maar zo’n oplossing is al gauw veel duurder, want je zult toch ruwweg net zo veel oppervlakte aan akoestisch dempende materialen moeten realiseren als bij het systeemplafond. Met die vuistregel in het achterhoofd is het inhuren van een specialist ook wat overdadig. Voor inspiratie, kijk op de site van akoestiekwinkel.nl.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Een akoestiek-kenner gezocht in Vlaanderen
ik heb zo'n plafondeiland, werkt erg goed
hier gekocht:
https://www.easy-noisecontrol.nl/produc ... fondeiland
hier gekocht:
https://www.easy-noisecontrol.nl/produc ... fondeiland
Re: Een akoestiek-kenner gezocht in Vlaanderen
Ik vindt dit zeer interessant. Kom er hier ook achter dat de akoestiek vele malen beter zou kunnen. Dacht snel vervorming in mijn oren te horen door een beschadiging ofzo. Dat blijkt dus met reflecties te maken te hebben in onze woonkamer. Maar aangezien ik niet alleen woon kan ik niet alles overhoop halen om een perfecte akoestiek te bewerkstellen, maar beginnen we met een paar zware kleden.
Jos.
Jos.
Re: Een akoestiek-kenner gezocht in Vlaanderen
Speciale kant-en klare eilanden zijn zeker fraai, maar veel duurder dan een standaard Rockfon systeemplafond dat je zo online kunt bestellen en zelf ophangen (of laten doen). Zeker voor een eetzaal is dat prima en je praat over tientjeswerk per vierkante meter. Oh ja, het werkt net zo goed als eilanden, de meeste eilanden zijn van hetzelfde spul gemaakt.
Onderkanten van stoelen en tafels beplakken met absorberend schuim zie je ook regelmatig (als je het opmerkt…) maar het is niet heel effectief. Een derde manier is het ophangen van verticale ‘baffles’. Dat zie je vooral bij hoge ruimten waarbij een plafond zichtbaar of ‘beleefbaar’ moet blijven. Die truc kun je trouwens ook uitvoeren met akoestische schotten van 1,40-1,60m hoog tussen de eettafels, daarmee verminder je niet alleen de galm, maar verbeter je ook de spraakverstaanbaarheid rond elke eettafel.
Onderkanten van stoelen en tafels beplakken met absorberend schuim zie je ook regelmatig (als je het opmerkt…) maar het is niet heel effectief. Een derde manier is het ophangen van verticale ‘baffles’. Dat zie je vooral bij hoge ruimten waarbij een plafond zichtbaar of ‘beleefbaar’ moet blijven. Die truc kun je trouwens ook uitvoeren met akoestische schotten van 1,40-1,60m hoog tussen de eettafels, daarmee verminder je niet alleen de galm, maar verbeter je ook de spraakverstaanbaarheid rond elke eettafel.
Re: Een akoestiek-kenner gezocht in Vlaanderen
Een plafond eiland heeft vaak de minste impact op de ruimte. Voor een ruimte met weinig meubilair heb ik als vuistregel dat het dempend oppervlak ca. 30 % van het vloeroppervlak moet zijn.
Een tijdje geleden heb ik een topic gemaakt over een zelfbouw plafondeiland:
viewtopic.php?t=30798
Dit werkt bij mij erg goed en is eenvoudig te combineren met wat indirecte ledverlichting.
Nadeel is wel dat de gebruikte melamine schuimplaten behoorlijk aan de prijs zijn.
Een tijdje geleden heb ik een topic gemaakt over een zelfbouw plafondeiland:
viewtopic.php?t=30798
Dit werkt bij mij erg goed en is eenvoudig te combineren met wat indirecte ledverlichting.
Nadeel is wel dat de gebruikte melamine schuimplaten behoorlijk aan de prijs zijn.
Re: Een akoestiek-kenner gezocht in Vlaanderen
Nu pas lid geworden, dus ook nu pas gelezen...
Ik ben heel erg fan van de basotect panelen. Een akoestisch dempend materiaal van Basf. Wordt onder andere gebruikt in de tgv-plafonds en wanden en ook door een groot aantal autofabrikanten om de dakhemel uit te persen. Bestaat in panelen van 1 tot 20cm dik...
Ik heb ze zelf in dikte 10cm om enkelvoudig als plafondeiland en dubbel als wandpaneel/basstrap te gebruiken.
Probleem van al die paneeltjes van 2 à 5cm dikte is dat ze bijna geen lage tonen dempen. Het is niet voor niks dat basstraps zo dik zijn uitgevoerd...
Je kan ze bij verschillende firma's bestellen, maar de interessantste vond ik in Duitsland: Czerny Consulting gmbh
Hun website geeft veel mogelijkheden weer. Je ziet ook de referenties...
Leuke bij hen is dat je alles in gelijk welke RAL-kleur kan laten spuiten(akoestische verf), zodat één en ander toch opgaat in de achtergrond. Zag ook dat ze heel veel KITA's(kinderdagverblijven) behandelen, je kan zelfs 3d-panelen laten maken volgens eigen ontwerp.
Ik heb bv. achter m'n luisterplek, 4 paneeltjes van 8cm dik met oren uitgefreesd, wel leuk vond ik zelf. Prijstechnisch zijn ze héél goed, ik heb grote verschillen gezien, toen ik indertijd aan het uitzoeken was. De heer Czerny was trouwens heel behulpzaam aan de telefoon(mijn Duits is ok, maar zijn Engels is meer dan ok...).
Zal indien gewenst wel eens wat foto's plaatsen. Ik moet nog wel m'n reflectiepunten aan de rechterkant aanpakken met een (verplaatsbaar) scherm uit basotect. Heb alle panelen liggen, maar moet nog steunen maken zodat ze voor het raam kunnen geplaatst worden.
Ze plaatsen van Hamburg tot Munchen en Leipzig....dus ik ben vrij zeker dat ze ook wel even tot in Vlaanderen willen komen. Ik heb alles zelf geplaatst/geplakt en m'n bestelling was er binnen 3/4 weken meen ik me te herinneren. Vorig jaar nog een vriendin, die net haar nieuwe dokterspraktijk liet bouwen, naar hen doorverwezen en ze heeft ook een tiental vierkante meter(ongeschilderde) 10cm panelen besteld om een grote ventilatieunit en -kanalen, te isoleren die in de kinderkamer én wachtruimte 'dreunden'. De schrijnwerker die al het maatwerk deed in het huis, was ook in de wolken met het materiaal-hij kende het ook niet en werkte tot dan ook aleen met rockwool(derivaten). Verwerking is dan ook supersimpel, gewoon snijden met een scherp mes.
Oh ja, ik heb geen enkel commercieel belang in Basotect hoor, ik vind het gewoon een fantastisch materiaal met (meestal) veel betere dempende eigenschappen voor minder geld dan de gebruikelijke materialen. En dan zeker tegenover rotswol enzo...welke steeds afgedekt moeten worden en daarom(vind ik) moeilijk(er) kunnen gebruikt worden in leefruimtes. En natuurlijk het grote voordeel is natuurlijk dat je het in diktes kan krijgen die 'echt' helpen, geen paneeltjes van 2cm dik die enkel boven de 600/1000 Hz beginnen werken.
Ik ben heel erg fan van de basotect panelen. Een akoestisch dempend materiaal van Basf. Wordt onder andere gebruikt in de tgv-plafonds en wanden en ook door een groot aantal autofabrikanten om de dakhemel uit te persen. Bestaat in panelen van 1 tot 20cm dik...
Ik heb ze zelf in dikte 10cm om enkelvoudig als plafondeiland en dubbel als wandpaneel/basstrap te gebruiken.
Probleem van al die paneeltjes van 2 à 5cm dikte is dat ze bijna geen lage tonen dempen. Het is niet voor niks dat basstraps zo dik zijn uitgevoerd...
Je kan ze bij verschillende firma's bestellen, maar de interessantste vond ik in Duitsland: Czerny Consulting gmbh
Hun website geeft veel mogelijkheden weer. Je ziet ook de referenties...
Leuke bij hen is dat je alles in gelijk welke RAL-kleur kan laten spuiten(akoestische verf), zodat één en ander toch opgaat in de achtergrond. Zag ook dat ze heel veel KITA's(kinderdagverblijven) behandelen, je kan zelfs 3d-panelen laten maken volgens eigen ontwerp.
Ik heb bv. achter m'n luisterplek, 4 paneeltjes van 8cm dik met oren uitgefreesd, wel leuk vond ik zelf. Prijstechnisch zijn ze héél goed, ik heb grote verschillen gezien, toen ik indertijd aan het uitzoeken was. De heer Czerny was trouwens heel behulpzaam aan de telefoon(mijn Duits is ok, maar zijn Engels is meer dan ok...).
Zal indien gewenst wel eens wat foto's plaatsen. Ik moet nog wel m'n reflectiepunten aan de rechterkant aanpakken met een (verplaatsbaar) scherm uit basotect. Heb alle panelen liggen, maar moet nog steunen maken zodat ze voor het raam kunnen geplaatst worden.
Ze plaatsen van Hamburg tot Munchen en Leipzig....dus ik ben vrij zeker dat ze ook wel even tot in Vlaanderen willen komen. Ik heb alles zelf geplaatst/geplakt en m'n bestelling was er binnen 3/4 weken meen ik me te herinneren. Vorig jaar nog een vriendin, die net haar nieuwe dokterspraktijk liet bouwen, naar hen doorverwezen en ze heeft ook een tiental vierkante meter(ongeschilderde) 10cm panelen besteld om een grote ventilatieunit en -kanalen, te isoleren die in de kinderkamer én wachtruimte 'dreunden'. De schrijnwerker die al het maatwerk deed in het huis, was ook in de wolken met het materiaal-hij kende het ook niet en werkte tot dan ook aleen met rockwool(derivaten). Verwerking is dan ook supersimpel, gewoon snijden met een scherp mes.
Oh ja, ik heb geen enkel commercieel belang in Basotect hoor, ik vind het gewoon een fantastisch materiaal met (meestal) veel betere dempende eigenschappen voor minder geld dan de gebruikelijke materialen. En dan zeker tegenover rotswol enzo...welke steeds afgedekt moeten worden en daarom(vind ik) moeilijk(er) kunnen gebruikt worden in leefruimtes. En natuurlijk het grote voordeel is natuurlijk dat je het in diktes kan krijgen die 'echt' helpen, geen paneeltjes van 2cm dik die enkel boven de 600/1000 Hz beginnen werken.
