Hier een print die nergens meer te koop is:
Ik heb de storing wel weten te pinpointen: Onder het aluminium koellichaam zit een IC. als ik in een van de hoeken druk is de storing weg.
Dat lijkt er dus op de verbinding in de loop van de jaren losgekomen is... even hersolderen dus... Het is niet zomaar even met een soldeerbout te doen.
Dit IC heeft zijn vele "pootjes" namelijk aan de onderkant zitten, Deze lijkt er aardig op:
Nu heb ik met een soldeer-fohn wel wat verwarmd, maar ik durfde het niet te lang te doen want de kans bestaat dat het IC of de vele zeer kleine componentjes rondom het IC los zouden komen en dan kan ik het wel helemaal vergeten...
De storing lijkt, vooralsnog, opgelost maar ik sta er niet vreemd van te kijken als het over een week weer terugkomt..
Wie heeft ervaring met het solderen/ vervangen van dergelijke IC's?
Kees
Solderen van "moeilijke" IC's
Moderator: Beheerdersteam
- audiomanics
- Contacteer:
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: Solderen van "moeilijke" IC's
Chip is een BGA, Ball Grid Array. Kun je eigenlijk alleen (de)solderen met een (reflow) oven zonder de rest te slopen. Is de chip nog wel te koop? Mogelijk weet je het type niet. Zo niet, als je het goed wil doen moet de chip eraf, schoonmaken en 'reballen', en er weer op gesoldeerd worden, in een oven dus. Ik heb daar de spullen niet voor, maar weet wel een partij die dit kan. Commercieel, kost geld, kosten vallen denk ik wel hard mee. Ken ze goed, kan vast wel voor een matsprijs
Vrijblijvende offerte kan altijd. Maar wie weet heb je het probleem al opgelost en blijft ie werken, offerte vragen kan altijd nog.
Ik zie LVDS en Scart, is een ouder type videokaart van iets ofzo?
Ik zie LVDS en Scart, is een ouder type videokaart van iets ofzo?
In de oven? En denk je dat dat gaat lukken met al die overige kunststofcomponenten er op? Echt niet. Is een bekend probleem met ball-grids. Is meestal een kwestie van te gehaaste productie. IC is zo te lezen nog heel. Je enige optie is een hot air soldeergun. Thermokoppeltje naast het Ic op de print plakken. Hele print voorverwarmen op een hot-plate tot ca 150 graden en voorzichtig het IC apart met hot air verwarmen. Pas op dat het IC niet gaat schuiven. Of nu gewoon laten zolang ie het doet...
- audiomanics
- Contacteer:
Er zitten ook heel veel ongemerkte onderdeeltjes op de onderkant, Bovendien is die print iets te groot voor mijn reflow-oven..
Het IC zelf is nog goed en de TV doet het nu nog prima, na de laatste execitie met de hot-air gun..
Zit net te bedenken dat ik voor een eventuele volgende keer de Print rondom even afdek met aluminiumfolie en het IC zelf "fixeer" zodat het zeker niet gaat schuiven..
Het IC zelf is nog goed en de TV doet het nu nog prima, na de laatste execitie met de hot-air gun..
Zit net te bedenken dat ik voor een eventuele volgende keer de Print rondom even afdek met aluminiumfolie en het IC zelf "fixeer" zodat het zeker niet gaat schuiven..
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Kunststof onderdelen kunnen thermisch worden geisoleerd in een reflow, dat gaat zeker wel goed. Vaak zat gezien. Hot air soldeergun is tricky, geen controle, zou wmb de laatste optie zijn. Maar als 'ie het nu doet afblijven, wie weet heb je het toch al gefixed en blijft 'ie het doen. Als het 'gewoon' een tv is is het ook weer niet zo spannend, kon zijn dat het een video kaart in een machine is oid, waar niet meer aan te komen is.Pjotr schreef: ↑wo 13 sep 2023, 10:18In de oven? En denk je dat dat gaat lukken met al die overige kunststofcomponenten er op? Echt niet. Is een bekend probleem met ball-grids. Is meestal een kwestie van te gehaaste productie. IC is zo te lezen nog heel. Je enige optie is een hot air soldeergun. Thermokoppeltje naast het Ic op de print plakken. Hele print voorverwarmen op een hot-plate tot ca 150 graden en voorzichtig het IC apart met hot air verwarmen. Pas op dat het IC niet gaat schuiven. Of nu gewoon laten zolang ie het doet...