Houtbeitels slijpen
Moderator: Beheerdersteam
Houtbeitels slijpen
Ik heb een handjevol beitels in de kast liggen. Het is niets bijzonders, ze waren al niet super toen ik ze kocht. En ik had niet echt iets geschikts om ze scherp te houden. Dat deed ik bij tijd en wijlen uit de losse hand op de slijpsteen voor mijn schaatsen. Toevallig kwam ik een tijdje terug een paar ontwerpjes tegen voor de 3D printer. Die komt weer eens goed van pas. Het is simpel, al mijn beitels passen en ook de beitel van een handschaaf zou je er weer mee kunnen slijpen.
De eerste keer slijpen is even langer werk. Niet omdat er iets mankeert aan het tooltje. Het is vooral omdat ik mijn beitels zelf verprutst heb door herhaaldelijk met de hand zonder geleiding te slijpen. Vooral de breedste beitels duren daarom even langer voordat ze weer mooi recht en scherp zijn. Daarna is het gemakkelijk om ze scherp te houden.
Zomaar een leuk tussendoor projectje.
De eerste keer slijpen is even langer werk. Niet omdat er iets mankeert aan het tooltje. Het is vooral omdat ik mijn beitels zelf verprutst heb door herhaaldelijk met de hand zonder geleiding te slijpen. Vooral de breedste beitels duren daarom even langer voordat ze weer mooi recht en scherp zijn. Daarna is het gemakkelijk om ze scherp te houden.
Zomaar een leuk tussendoor projectje.
Re: Houtbeitels slijpen
Mooi hoor.
Nu nog een brok coticule om ze te wetten en je kan jezelf ermee scheren.
Nu nog een brok coticule om ze te wetten en je kan jezelf ermee scheren.
Re: Houtbeitels slijpen
Corticule is er nog maar zo weinig dat het niet meer te betalen is. Verder hangt het maar helemaal van de staalsoort af en hoe ze later behandeld zijn. Moet dan wel ouderwets vakkundig gehard koolstofstaal zijn en wat met slijpen nooit mishandeld is, zoals blauw aangelopen op de slijpsteen. Altijd netjes nat geslepen. Anders kun je wetten tot je een ons weegt maar scheren er mee? Standaard moderne beitels zijn eigenlijk te zacht om heel fijn te wetten. Wetten fijner dan korren 2000 heeft weinig effect meer.
Re: Houtbeitels slijpen
Op de MTS moesten we de beitels slijpen op een grote zandsteen in zo'n waterbak.
Waren beitels en gutsen van Nooitgedagt en schaven van Stanley.
De beitels werden na afloop gewet op een Belgische brok coticule. Als je het goed had gedaan sneden de beitels als door boter en kon je vloeipapierdikte spaanders schaven.
Geen idee of je coticule nog kan kopen, mijn brok is van al heel wat jaren geleden.
Waren beitels en gutsen van Nooitgedagt en schaven van Stanley.
De beitels werden na afloop gewet op een Belgische brok coticule. Als je het goed had gedaan sneden de beitels als door boter en kon je vloeipapierdikte spaanders schaven.
Geen idee of je coticule nog kan kopen, mijn brok is van al heel wat jaren geleden.
Re: Houtbeitels slijpen
Ja is nog wel te koop: https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-co ... -50-mm.htm Ik heb ook nog een brok maar om eerlijk te zijn, wet een synthetische Japanse steen korrel 10.000 aanzienlijk scherper. Maar nogmaals dat gaat dus niet met RVS achtige spullen, alleen met vakkundig gesmede en geharde koolstofstalen messen en beitels.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Houtbeitels slijpen
Ik heb nog ergens zo’n tooltje liggen om beitels onder een hoek over een steen te halen. Heb alleen die steen niet, toch eens naar gaan kijken.
Re: Houtbeitels slijpen
Je hebt er een paar nodig afhankelijk hoe je beitels er aan toe zijn. Korrel 500 als ze erg beschadigd zijn tot korrel 3000 voor het scherp slijpen, of nog fijner. Er zijn ook combinatiestenen met 2 korrelgroten tegen elkaar gelijmd. B.v. 1000 i.c.m. 3000. Kijk eens rond bij https://www.knivesandtools.nl Ze hebben allerlei soorten betaalbare Japanse synthetische stenen.
Re: Houtbeitels slijpen
HBM in Moordrecht heeft ook het een en ander aan slijpstenen.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-p ... lip-houder
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-p ... e-wetsteen
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-p ... lip-houder
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-p ... e-wetsteen
Re: Houtbeitels slijpen
Tja, ben wel een beetje klaar met die Herman. Zo'n beetje 1/3 tot de helft komt beschadigd aan of is er wat loos en kan het retour. Veel is gewoon slecht verpakt of ontbreken er onderdelen. Dat regelen ze dan wel, soms snel en soms duurt het eindeloos en vele emailtjes. Zit je gewoon niet om verlegen.
Re: Houtbeitels slijpen
Geen ervaring mee. Alles wat ik daar tot nu toe heb gekocht is in de winkel aangeschaft. Heel ouderwets, maar ik vind het heerlijk om af en toe een uurtje rond te snuffelen daar.
Re: Houtbeitels slijpen
Dan ligt het anders. Maar veel spullen zijn niet direct uit de winkel mee te nemen en moeten uit verschillende magazijnen komen
Re: Houtbeitels slijpen
Ik begrijp de werking van deze jig niet zo goed ... als ik het zo zie dan slijp je ook de bodem van de houder mee
of mis ik iets 
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Houtbeitels slijpen
ik vermoed dat aan de middelste bout een wiel of een stel lagers zit waar ie op 'rijdt'
Re: Houtbeitels slijpen
Yep, de twee helften zijn spiegelbeeld. In iedere helft zit onderin een M8 boutje waarmee een kogellagertje 608 aan die helft vast zit. De jig rijdt over de slijpsteen op die twee lagertjes. De langere stukjes draad die je ziet uitsteken, daarmee wordt de beitel opgesloten tussen de twee helften. Lange boutjes, zodat je allerlei maten kunt inklemmen. Je slijpt hiermee net zo makkelijk een beiteltje van 8mm breed of de dikke beitel van je handschaaf. Ik heb het spul nu niet bij de hand, zal even zien of ik er later in de week nog een fotootje bij kan plaatsen ter verduidelijking.
Mijn slijpsteen is ook een eenvoudige combinatiesteen van twee korrelgroottes. Welke korrel, dat staat er wellicht in het chinees op maar ik kan het niet lezen. Een brokje coticule lijkt me leuk, maar ik zie dat dat tegenwoordig flink aan de prijs is.
Re: Houtbeitels slijpen
Gaat dat wel goed, zo'n kogellagertje i.c.m. water? Ooit wel iets dergelijks gezien en was het rolletje van rubberachtig plastic.
Re: Houtbeitels slijpen
Ik heb er zo een als op het plaatje van Sark, en zet na gebruik even de föhn erop zetten om hem droog te maken.
Re: Houtbeitels slijpen
Ooit wel eens overwogen om een Tormek natslijper te kopen (de enig echte). Maar waar laat je die weer? Bij Baptist van die hulpstukjes te kust en te keur: https://baptist.nl/slijpen-en-wetten
Re: Houtbeitels slijpen
Ach, mijn beitels zijn bijna allemaal gebruikte merkloze of antieke Nooitgedacht.
Enkele zelfs nog met houten handvat.
Enkele zelfs nog met houten handvat.
Re: Houtbeitels slijpen
Als er niks mee is wil je die toch ook scherp hebben als je ze gebruikt...
Zo'n losse steen met hoekhulpstukje is daarvoor een prima optie. Doe ik ook al jaren. Steen wel eerst een kwariertje in het water leggen zodat ie helemaal doorweekt is.
[edit]
Bij Amazon nog veel meer: https://www.amazon.nl/s?k=honing+guides ... doa-p_3_12 Maar koop niet zo'n heel goedkoop wiebelding! Heb zelf nog een oude Veritas.
[edit]
Bij Amazon nog veel meer: https://www.amazon.nl/s?k=honing+guides ... doa-p_3_12 Maar koop niet zo'n heel goedkoop wiebelding! Heb zelf nog een oude Veritas.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 13 sep 2023, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Houtbeitels slijpen
Een tijdje geleden bij Ecotools een 6 mm beitel aangeschaft. Verwachte er niet veel van voor die 5 euro, maar de kwaliteit valt me ontzettend mee. De kling loopt door het handvat heen, dus je kunt er lekker met een hamer op slaan zonder dat het handvat beschadigd. Ook was hij goed vlijmscherp te wetten.
Re: Houtbeitels slijpen
Zeker, tot nog toe gaat het goed af met een 2 kanten steen en een lading schuurpapier in vele korrelsoorten. Ik heb een klein waterslijpmachientje waarvoor ik nog eens een klem hulpstukje wil gaan bouwen om de beitel in de juiste hoek te houden.
