Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Ik heb het idee opgevat om een compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing te maken voor mijn twee SB Acoustics SB34SWPL76-4 Subwoofers.
Deze zitten nu nog in een onhandelbare grote en zware 140 liter bas reflex kast, deze weegt bijna 70 kilo en “even” uit de auto halen en terugplaatsen is dus een veel te grote klus. en in tussentijd had ik qua experiment een Dayton Audio Ultimax UM10-22 Subwoofer in een gesloten kast van 36 liter gemaakt en deze in de auto geplaatst, ik was aangenaam verrast hoe laag en strak dit speelt, en ik heb dan ook de smaak te pakken om een gesloten sub in de auto te willen hebben. het enige minpuntje is dat de enkele 10 inch Dayton woofer uiteraard veel minder conus oppervlak heeft dan de twee 12 inch SB-Acoustics drivers.
Kortom, ik wil twee dingen bereiken, op de eerste plaats een veel handelbaardere sub kast welke ik makkelijk uit de auto kan pakken en terug kan plaatsen, op de tweede plaats hoop ik op een strakke bas weergave door de compacte gesloten kast en de impuls gecompenseerde opstelling van de woofers.
De woofers komen aan weerzijdes van de de behuizing en kijken dus met de magneten naar elkaar toe, de middelste plank wordt een bracing en is dus open, anders zou het geen impuls gecompenseerd systeem zijn.
De interne inhoud is ongeveer 50 liter. De QTC zou in deze behuizing op 0,59 uitkomen, dat is wat laag, echter schuif ik beide panelen iets naar binnen zodat de woofers wat verdiept komen te zitten en ik een randje heb om de kast aan op te tillen.
Verder moet ik in de praktijk even gaan kijken hoeveel demping ik aan wil brengen wat dan ook weer invloed heeft op de QTC.
Deze zitten nu nog in een onhandelbare grote en zware 140 liter bas reflex kast, deze weegt bijna 70 kilo en “even” uit de auto halen en terugplaatsen is dus een veel te grote klus. en in tussentijd had ik qua experiment een Dayton Audio Ultimax UM10-22 Subwoofer in een gesloten kast van 36 liter gemaakt en deze in de auto geplaatst, ik was aangenaam verrast hoe laag en strak dit speelt, en ik heb dan ook de smaak te pakken om een gesloten sub in de auto te willen hebben. het enige minpuntje is dat de enkele 10 inch Dayton woofer uiteraard veel minder conus oppervlak heeft dan de twee 12 inch SB-Acoustics drivers.
Kortom, ik wil twee dingen bereiken, op de eerste plaats een veel handelbaardere sub kast welke ik makkelijk uit de auto kan pakken en terug kan plaatsen, op de tweede plaats hoop ik op een strakke bas weergave door de compacte gesloten kast en de impuls gecompenseerde opstelling van de woofers.
De woofers komen aan weerzijdes van de de behuizing en kijken dus met de magneten naar elkaar toe, de middelste plank wordt een bracing en is dus open, anders zou het geen impuls gecompenseerd systeem zijn.
De interne inhoud is ongeveer 50 liter. De QTC zou in deze behuizing op 0,59 uitkomen, dat is wat laag, echter schuif ik beide panelen iets naar binnen zodat de woofers wat verdiept komen te zitten en ik een randje heb om de kast aan op te tillen.
Verder moet ik in de praktijk even gaan kijken hoeveel demping ik aan wil brengen wat dan ook weer invloed heeft op de QTC.
-
bart Luyckx
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Wordt er geen ruimte voorzien voor de versterker?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
In een auto is een versterker in het algemeen een op zich staand apparaat, ook in mijn geval is dat zo, de versterker zit dus reeds in de auto.
In de sub behuizing komen dus alleen aansluit terminals voor de bedrading.
( of was dit misschien "plaatjes kijken, niet lezen, toch reageren "? )
Nou ik had het er ook niet uit opgemaakt hoor Olaf, ik lees jouw bijdrages altijd vrij goed door toch...
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Het onderwerp staat in het "Car specifiek" gedeelte van het forum en ik heb het in mijn verhaal twee keer over "in en uit de auto plaatsen".
Dat gezegd hebbende, als je heel strikt wilt wezen betekent dat niet perse dat het ding ook daadwerkelijk in de auto zou moeten spelen, het kan ook zijn dat ik ze transporteer naar luister gelegenheden, maar ik ging er vanuit dat het duidelijk genoeg was...
Misschien zijn mijn verhalen gewoon te lang
Maakt niet uit verder. Het wordt een sub voor in de kofferbak. Ter vervanging van de veel te zware (in kilo's) en te grote sub die er nu in staat.
Dat gezegd hebbende, als je heel strikt wilt wezen betekent dat niet perse dat het ding ook daadwerkelijk in de auto zou moeten spelen, het kan ook zijn dat ik ze transporteer naar luister gelegenheden, maar ik ging er vanuit dat het duidelijk genoeg was...
Misschien zijn mijn verhalen gewoon te lang
Maakt niet uit verder. Het wordt een sub voor in de kofferbak. Ter vervanging van de veel te zware (in kilo's) en te grote sub die er nu in staat.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Uitsparingen voor de woofers gezaagd, en inmiddels zijn de aansluit terminals binnen.
Mooie dergelijke exemplaren, dus dat ben ik blij mee.
Mooie dergelijke exemplaren, dus dat ben ik blij mee.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Overigens realiseerde ik me nu net dat de sub welke hier in de huiskamer staat ook geen plateamp heeft. Ik heb een dedicated subamp van Reckhorn en éénje van Dayton.
Ik wil deze compacte impuls gecompenseerde sub ook daadwerkelijk even in de huiskamer uitproberen. Even kijken hoe zich dat verhoudt met de veel grotere 153 liter sub met 2 stuks 15 inch woofers in isobarische opstelling.
Ik wil deze compacte impuls gecompenseerde sub ook daadwerkelijk even in de huiskamer uitproberen. Even kijken hoe zich dat verhoudt met de veel grotere 153 liter sub met 2 stuks 15 inch woofers in isobarische opstelling.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Er begint iets te ontstaan wat op een subwoofer behuizing begint te lijken.
Overigens kies ik er voor om de bracing weg te laten. Ik denk dat dat in zo'n klein kastje van 22 mm niet al te veel toevoegt.
Overigens kies ik er voor om de bracing weg te laten. Ik denk dat dat in zo'n klein kastje van 22 mm niet al te veel toevoegt.
Je kunt evt. kruislatten van 3x3 er in lijmen. Breekt iig de buiging van de panelen en vermindert de trilling.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Dat is een optie inderdaad. Maar eerst maar even kijken wat dit gaat brengen zo. Of dit überhaupt gaat werken.
In de grote 140 liter kast zitten sowieso grotere lappen hout zonder bracing omdat de bracing in die kast ver uit elkaar zit. Zoveel zit daar dus niet in.
Ik kan later altijd nog een serieuzere versie bouwen die dan ook niet van MDF wordt want dat is ook eersteklas rotzooi. Wat heb ik toch een hekel aan dat veredelde papier.
Sowieso dus nadenken over een beter materiaal om mee te gaan bouwen in de toekomst.
In de grote 140 liter kast zitten sowieso grotere lappen hout zonder bracing omdat de bracing in die kast ver uit elkaar zit. Zoveel zit daar dus niet in.
Ik kan later altijd nog een serieuzere versie bouwen die dan ook niet van MDF wordt want dat is ook eersteklas rotzooi. Wat heb ik toch een hekel aan dat veredelde papier.
Sowieso dus nadenken over een beter materiaal om mee te gaan bouwen in de toekomst.
Probeer Medite MDF maar eens, echt goed verlijmd en niet te vergelijken met bouwmarkt brinta. Het zwarte mdf van de praxis is ook vrij goed btw.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ik zal me daar in gaan verdiepen want dit moet echt anders.
Bedankt voor de tip.
Bedankt voor de tip.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Daar ligt hij dan. De 140 liter 29 hz behuizing.
Mogelijk straks vervangen door een aantal maten kleinere gesloten behuizing.
Eentje die wel gewoon op te tillen is.
Mogelijk straks vervangen door een aantal maten kleinere gesloten behuizing.
Eentje die wel gewoon op te tillen is.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Woofer gaten aftekenen om voor te kunnen boren
Lekker bezig hoor Olaf
Aan de sticker op het MDF te zien komt het van Opmaatzagen.nl vandaan. Kopse kanten van het MDF zien er wel echt uit als gatenkaas....
Prima voor de kofferbak.
Ik ben benieuwd hoe het gaat klinken.
Ik ben benieuwd hoe het gaat klinken.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Dit komt inderdaad bij Opmaatzagen.nl vandaan, dat was voor mij de eerste keer om het te proberen, dit omdat de bouwmarkten makkelijk 4 a 5 mm afwijken met zagen ondanks dat ik ze dringend verzoek om het nauwkeurig te doen.
Het zaagwerk van Opmaatzagen.nl is echt prima, het past allemaal mooi zonder er wat aan te doen, de kwaliteit van deze MDF is echter inderdaad niet om naar huist te schrijven, overigens niet minder dan dat van de bouwmarkt, en dat ligt uiteraard ook aan mezelf, want je kunt bij Opmaatzagen.nl mega veel soorten hout bestellen, dus had ik iets beters moeten bestellen.
Wel ben ik ook daar binnen geweest, een rondleiding gehad van de bedrijfsleider, en het was een hele nette opgeruimde loods met schone en zeer professionele apparatuur, ze zijn wel heel druk, er stonden mega veel orders klaar,
Volgende keer v313 aanvinken bij opmaatzagen
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ik ben ook heel benieuwd, van mezelf heb ik altijd de gewoonte gehad om extreem grote behuizingen te bouwen, (meestal gepoort), maar door het experiment met de Dayton Ultimax ben ik gewoon verrast hoe die klinkt in de auto, mega diep, en gort droog, de twee dingen die we graag horen.
Omdat dan ook nog de rollator van mijn moeder niet in de auto kan zonder eerst de subwoofer te verwijderen is bij mij echt de wens ontstaan om kleiner te willen, de aanvankelijke sub weegt tegen de 70 kilo, dus die moest ik dan met een grote hond (60x60x4 plank met wielen) naar de auto brengen en er dan in kantelen, of andersom als het ding er weer uit moet.
De Dayton sub pak je zo op en daar loop je zo mee weg, dus dat wilde ik voor de SB Acoustics SB34SWPL76-4 woofers ook graag.
Dus dat is een stukje voorgeschiedenis over hoe dit alles ontstaan is.
Nu is het dan inderdaad te hopen dat het naar wens gaat klinken, op papier klopt alles qua liter inhoud en QTC en zo, maar het is voor mij persoonlijk zeer onwennig om 12 inch woofers in zo'n kleine kast te stoppen.
Dit komt mede omdat ik altijd met de oude Rola drivers heb gewerkt, en die vereisen nou eenmaal een grote gesloten behuizing, ze doen het gewoon niet zo goed in kleine behuizingen of reflex behuizingen, dus daardoor ben ik ook gewoon geraakt met grote behuizingen.
De SB Acoustics SB34SWPL76-4 zouden prima moeten werken in een compacte behuizing, en mijn nieuwsgierigheid is groot.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
-
bart Luyckx
Waarom heb je voor de 4ohm versie gekozen?
De 6ohm versie zou in een nog kleinere kast kunnen denk ik.
De 6ohm versie zou in een nog kleinere kast kunnen denk ik.
Vochtbestendig en een harde persing.
Mooi spul.
Mdf exterieur is nog zwaarder en harder.
https://www.opmaatzagen.nl/mdf-vochtwer ... ckness=107
Staan vele soorten hoor...