Een update over de restauratie.
Kast
Van de bestaande luidsprekerkasten is alleen het front niet meer gebruikt. Het originele front met luidsprekers, front en doek waren 1 geheel. Het front was met een aantal bouten bevestigd en de constructie was niet luchtdicht. Het nieuwe front is uit een oude multiplexplaat gemaakt evenals het deel voor de achterkant. De originele achterkant was met een 8-tal ouderwetse houtschroeven bevestigd en het draad van de luidspreker was door een gleuf naar buiten gevoerd. Ook hier had de lucht vrij spel door de slechte afdichting. Op de originele achterkant is een extra multiplex plaat gelijmd. In de kast is nog een extra versteviging tussen de linker en rechter zijpanelen aangebracht om deze stijver te maken. Uit dun verpakkingsmateriaal zijn pakkingen gesneden voor de luidsprekerchassis. Daarna is alles geschaaft en geschuurd. De kast is een kunstzinnig samenraapsel van originele spaanplaat, multiplex en een andere voor mij onbekende houtsoort. Gezien het karakter van deze luidsprekerkasten worden deze alleen voorzien van 2 lagen kersenrode vernis die het originele materiaal nog laat zien. Ik heb nog een zelfbouwversterker (Velleman K8060) in die kleur dus dat past er mooi bij.
Filter
De originele filtercomponenten zijn gemeten en zijn goed. Het vreemde is dat de woofer een groot deel van het frequentiespectrum meekrijgt tot ver in het middengebied. De spoel voor de woofer heeft een waarde van 0,078 mH. De middentoner zet vrij laag in afgaande op de waarde van de luchtspoel. Deze spoel heeft een waarde van 0,525 mH.
Luistertest
De luistertest was bedroevend. Het laag en hoog was goed maar het middentoongebied overheerste en zorgde voor de nodige kriebels. Je kent dat gevoel wel dat meteen overgaat in irritatie en voor luistermoeheid zorgt. Dus een simpele hand voor de middentoner leerde dat deze de veroorzaker was. Ik vermoed dat ook het aanbieden van een groot deel van de middenfrequenties aan de woofer ook meespeelt. Omdraaien van de spoelen leerde dat dit geen mogelijke oplossing was.
Om dit beter te kunnen bepalen is een verzwakker toegevoegd voor de middentoner. Uit luisterproeven bleek dat 6dB verzwakking het geluidsbeeld weer een beetje in balans kwam.
https://eclecticsite.be/elec/luidSpreker.htm
Ik ben nog niet helemaal tevreden over de woofer die nog een groot deel van het middengebied voor zijn rekening neemt. Omdat ik geen informatie over deze luidsprekers heb is het allemaal natte vingerwerk.
.
.Edit: tekstcorrecties.