restauratie elipson 1303

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Ik weet nog niet of ik ze zelf ga restaureren maar ik heb een paar hele oude elipson 1303 waar wat aan mankeert. Wie herkent deze tweeter? Ik weet dat er diverse typen zijn gebruikt. (Tweeter zit helemaal vast gekit dus kan ik niet even losschroeven om naar merk of kenmerk te kijken.)
Bijlagen
8212e06f-adb2-497d-8bc0-e02b9f5b58b7.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Olaf Analogue »

De tweeter lijkt op een Audax hd100d25.
Dit is een ronde tweeter, welke in jouw geval achter de faceplate van de originele tweeter zit waarin een rond gat is gezaagd.

Een eventuele vervanger hiervoor is de Audax TW025A0.
Maar het zou mooier zijn om de originele tweeters te bemachtigen die er in horen. Dit omdat hier ook het filter op ontworpen is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Pjotr »

Dacht ik ook aan maar volgens mij klopt de verhouding diam faceplate/dome niet. Of er zit een extra faceplate overheen geschroefd. Zou wel logisch zijn met die chauvinistische Fransen en die Audax is beslist een mooie :D
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Achter een faceplate geplaatst inderdaad! Als je goed kijkt zie je dat de rand niet mooi rond is.
roept dan weer vragen op: deze set is dus al een keer gerepareerd, wat zat er oorspronkelijk in? En heeft die rand dan geen invloed, difractie? Zou filter toen aangepast zijn?
ik zie dat de hd100d25 wel 2de hands verkrijgbaar is met twee soorten faceplate, rond en rechthoekig.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: do 31 aug 2023, 12:01
Dacht ik ook aan maar volgens mij klopt de verhouding diam faceplate/dome niet. Of er zit een extra faceplate overheen geschroefd. Zou wel logisch zijn met die chauvinistische Fransen en die Audax is beslist een mooie :D
Zoals ik in mijn post aangaf hebben ze in de oude faceplate een rond gat geplaatst en deze over de Audax tweeter heen gezet. Er zit ook nog iets van filt of wat dan ook tussen. Het ziet er in ieder geval niet uit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Pjotr »

Ja ziet er niet uit. Zeker niet met die rare rand. Dat moet beslist anders. Naast de ScanSpeak 9500 is die HD100D25 mijn all-time favoriet :) Is ie echt stuk? Er zit geen ferrofluid in de Audax, dus dat kan niet verdroogd zijn. Kan prima een Audax TW0-25-A0 in als vervanger.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb vroeger erg veel met de beide genoemde Audax tweeters gewerkt en vond het altijd lekker klinkende tweeters. Fris en helder, doch nooit scherp. Veel detail en vriendelijke klank
En dat voor een lage prijs.
Ik gebruikte ze veelvuldig in combinatie met de bekende klassieke drivers van KEF .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Pjotr »

Yep, hier destijds ook een aantal "boekenplankspeakers" er meer gemaakt met een B110 voor deze en gene O:) Prima combi die, mits niet al te hard, ook best laag ging. Wat ik overigen nooit van die 1303 heb begrepen is de plaatsing van de tweeter zo naar achteren. Eigenlijk zou ik er niet meer aan beginnen.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

ok, op zoek naar een hd100d25.
Maar eerst deze eruit halen. Wat ik tegenkom is dat alles dicht gekit zit. Hoe zal ik daar mee omgaan? Met een scherp mes voorzichtig lang de randen?
Wat zou de reden kunnen zijn om die tweeter op die manier te plaatsen?
Ik zie bij de mids dat het spaanplaat redelijk is vergaan door, denk ik, voor onderhoud steeds de schroeven in en uit. Misschien dat er daarom kit is gebruikt omdat de schroeven geen grip meer hebben.
dus onderhouds lijstje:
-tweeter eruit snijden, controleren, evt vervangen. (beiden als ik er met de gelijmde faceplate niet uitkom)
-spaanplaat verstevigen, moertjes aan achterkant ipv schroeven
-fineer onderhoud
-lijmresten op baffle verwijderen. Nieuw verwijderbaar doek.
-din aansluiting vervangen, geschikt maken voor banaanplug.
-iets voor de voetjes, nu zit er gewoon plakvilt onder.

iemand nog tips en/of aanvullingen?

edit: mbt doek: als ik het doek nu eens weglaat en er een paneel inlijm, zonder dat het uitsteekt, en daar de speakers op schroef? mooi ingevreesd. kan dat of heeft die kleine cm gevolgen voor het akoestische filter?
Laatst gewijzigd door snoef3 op do 31 aug 2023, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Olaf Analogue »

snoef3 schreef: do 31 aug 2023, 10:38
Wat zou de reden kunnen zijn om die tweeter op die manier te plaatsen?
Ze hebben de faceplate van de originele tweeter afgehaald, daar een gat in gezaagd, vervolgens de Audax HD100D25 geplaatst welke hierin niet thuis hoort en dus ook niet past, en daar hebben ze dan de faceplate van de originele tweeters met het gat er in tegenaan geplaatst zodat de Audax tweeter min of meer op zijn plek blijft zitten.
In combinatie met een hoop kit en vilt, prutswerk dus.....
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Shadow »

Kortom Frans!
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Shadow schreef: do 31 aug 2023, 20:35
Kortom Frans!
Ik denk dat die 'franse slag' hier in Nederland is uitgevoerd O:) Want lijkt me niet dat ze zo uit de fabriek komen.

Overigens heb ik de goed werkende speaker een paar uur aangesloten gehad ( ik moest de gain van de eindversterker voor het andere kanaal flink terugschroeven, zoveel verschil in rendement vergeleken met mijn translators) en ze laten wel meer horen dan de translators maar persoonlijk vind ik het hoog te hard spelen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door wouter »

snoef3 schreef: do 31 aug 2023, 15:30
ok, op zoek naar een hd100d25.
Maar eerst deze eruit halen.
Die heb ik nog wel liggen,pb gerust
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Olaf Analogue »

snoef3 schreef: do 31 aug 2023, 20:57
Shadow schreef: do 31 aug 2023, 20:35
Kortom Frans!
Ik denk dat die 'franse slag' hier in Nederland is uitgevoerd O:) Want lijkt me niet dat ze zo uit de fabriek komen.

Overigens heb ik de goed werkende speaker een paar uur aangesloten gehad ( ik moest de gain van de eindversterker voor het andere kanaal flink terugschroeven, zoveel verschil in rendement vergeleken met mijn translators) en ze laten wel meer horen dan de translators maar persoonlijk vind ik het hoog te hard spelen.
Dit komt omdat de Audax tweeter dan een hoger rendement heeft dan de originele tweeter. Dat de Elipson dan meer laat horen dan de Translator is suggestief. De Translator is gewoon netjes in balans, bij de Elipson spat het hoog er wat meer vanaf wat dan de illusie van meer detail oplevert.
Het zou mooi zijn om de originele tweeters te bemachtigen of om de filters aan te passen op de Audax tweeters, maar daarvoor moet je de weergave van de luidsprekers kunnen meten. Want naast het rendement zijn er ook de overige parameters waarop een filter berekend is zodat deze de juiste weergave curve vormt met de gebruikte drivers.

Afhankelijk van welke HD100D25 variant er gebruikt is loopt het rendement uiteen van 88,5 tm 91,5 db.
De originele Sia PWM tweeters die er in thuis horen zijn 88 db.
Bijlagen
hd100d25sp.jpg
hd100d25mk.jpg
hd100d25hr.jpg
hd100d25.jpg
hd100d25bahr.jpg
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op vr 01 sep 2023, 2:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Olaf Analogue »

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... ipson-1303

Dat kan ook. Dan ben je van het probleem af :mrgreen:
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Dank @Olaf Markus: de BA HR versie zou de goede match zijn. Fijn zo'n forum.

Grootste hindernis in de keuze er echt mee bezig te gaan is dat alles is dichtgekit en je het spaanplaat kapot trekt als je de drivers eruit probeert te halen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Pjotr »

Olaf Markus schreef: vr 01 sep 2023, 1:24
Dit komt omdat de Audax tweeter dan een hoger rendement heeft dan de originele tweeter. Dat de Elipson dan meer laat horen dan de Translator is suggestief. De Translator is gewoon netjes in balans, bij de Elipson spat het hoog er wat meer vanaf wat dan de illusie van meer detail oplevert.
Dat niet alleen maar de plaatsing naar achteren op een "balkonnetje" draagt ook bij aan een dosis diffractie. Vandaar mijn opmerking of je hier nog wel moeite in moet steken want dat ga je gewoon niet goed krijgen zonder stevige verbouwing en aanpassing van het filter. Overigens zijn de Audax TWA25 tweeters als prima vervanger ook gewoon nieuw leverbaar: https://www.rumoh.eu/speakers/audax/twe ... ax-tw025a1 Maar ook dan zal de nodige volume aanpassing nodig zijn.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 01 sep 2023, 9:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Shadow »

snoef3 schreef: vr 01 sep 2023, 8:24
Dank @Olaf Markus: de BA HR versie zou de goede match zijn. Fijn zo'n forum.

Grootste hindernis in de keuze er echt mee bezig te gaan is dat alles is dichtgekit en je het spaanplaat kapot trekt als je de drivers eruit probeert te halen.
kliko er mee in dan...zo waardevol zijn ze nu ook weer niet...
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: vr 01 sep 2023, 9:29
Olaf Markus schreef: vr 01 sep 2023, 1:24
Dit komt omdat de Audax tweeter dan een hoger rendement heeft dan de originele tweeter. Dat de Elipson dan meer laat horen dan de Translator is suggestief. De Translator is gewoon netjes in balans, bij de Elipson spat het hoog er wat meer vanaf wat dan de illusie van meer detail oplevert.
Dat niet alleen maar de plaatsing naar achteren op een "balkonnetje" draagt ook bij aan een dosis diffractie. Vandaar mijn opmerking of je hier nog wel moeite in moet steken want dat ga je gewoon niet goed krijgen zonder stevige verbouwing en aanpassing van het filter. Overigens zijn de Audax TWA25 tweeters als prima vervanger ook gewoon nieuw leverbaar: https://www.rumoh.eu/speakers/audax/twe ... ax-tw025a1 Maar ook dan zal de nodige volume aanpassing nodig zijn.
Klopt ook beslist hoor, wat je zegt, het is wat dat betreft een onhandig ontwerp.
Maar het ging me er in mijn opmerking meer om dat de tweeter die er nu in zit (zonder aanpassing in het filter) waarschijnlijk 3 db harder speelt dan de originele tweeter, en dan "spat" het hoog er wel vanaf zeg maar.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Shadow »

Dat fikt gewoon je oren eruit ja :lol:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door hsmeets »

Is het na zoveel jaar niet verstandig om het bestaande filter met nieuwe componenten op te bouwen, wellicht dat vooral de condensatoren in nominale waarde verlopen zijn?
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Jan Geert »

Rumoh heeft een reparatiekit voor de HD100D25. Dome+spreekspoel+ connectors.

Heb dat zelf ook een keer gedaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Pjotr »

Als het een HD100D25 is....... Dat wordt wel aangenomen maar is nog niet vastgesteld :mrgreen:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Olaf Analogue »

Bovendien kiest de topic starter er voor om ze van de hand te doen, dus er wordt niets gerepareerd of vervangen.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Olaf Markus schreef: vr 01 sep 2023, 20:15
Bovendien kiest de topic starter er voor om ze van de hand te doen, dus er wordt niets gerepareerd of vervangen.
Ik twijfel nog steeds. Er zit gewoon meer werk aan dan verwacht.
. De kast is van spaanplaat en schroefgaten geven geen grip meer. Het mooist zou zijn om de baffle eruit te zagen en te vervangen.
. Kapotte tweeter is tegenvaller, maar te overzien
. En niet onbelangrijk: waf
. Eigenlijk ging ik uit van alleen frontdoek vervangen en fineer fixen.
. O ja banaanplugen ipv DIN
.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”