Dit werkt ook niet. De as van de harmonica veranderd niet van plaats. Er wordt dus nauwelijks lucht verplaatst haaks op die as. Een dubbele harmonica
AMT dipool of bipool
Moderator: Beheerdersteam
Re: AMT dipool of bipool
Laatst gewijzigd door richard op do 31 aug 2023, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Bassie1956
- Ook commercieel actief
- Berichten: 75
- Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34
Re: AMT dipool of bipool
Hier begon je mee:Bassie1956 schreef: ↑do 31 aug 2023, 19:41He Jeroen, waarom zo negatief, je hoeft hier niet aan mee te doen hoor
Twijfels zetten bij de werking van een AMT als dipool en of het niet eigenlijk een bipool is. Nu blijkt dat een AMT echt wel een dipool is, weet ik niet waarom je per se een bipool wil maken met een gevouwen membraan. Die in een open baffle aan de achterkant uit fase zal staan met de middentoner.Bassie1956 schreef: ↑wo 30 aug 2023, 11:50Beste Forumleden,
In diverse open baffle Dipool ontwerpen worden AMT's toegepast, echter ik vraag mij af of dit voor een open AMT wel opgaat.
Bij een positief signaal wordt het gevouwen bandje samengedrukt, dat gebeurd dan zowel aan de voor als achterkant, bij een negatief signaal wordt het bandje uitgerekt en ontstaat een zuigende werking, zowel voor als achter........het gedrag van een Bipool dus.
In combinatie met conventionele dynamische Mid driver is, staat het audiosignaal in het front dan in Fase met de tweeter, maar aan de achterkant, uit fase.
Ik heb helaas geen open AMT ter beschikking om het e.e.a. akoestisch te meten, en misschien heb ik het helemaal mis.
Bij een Planner of elektrostaat, gaat het e.e.a. wel goed, die gedragen zich als een Dipool
Misschien interessant om eens uit te zoeken![]()
Als jij mijn onbegrip als negatief ervaart, prima, ben ik inderdaad weg hier. Doei.
Re: AMT dipool of bipool
Bassie probeert gewoon een ander voor de kar te spannen en als er vragen komen over het waarom mag je weg? Misschien even verklaren waarom Allememachies?
-
Bassie1956
- Ook commercieel actief
- Berichten: 75
- Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34
Re: AMT dipool of bipool
Hoezo een ander voor de kar spannen ?? wat is dit nu weer
Het is maar een ideetje, niet meer niet minder, kan je er wat mee....misschien voor een specifiek ontwerp, er zijn legio ontwerpen met een extra tweeter in de achterkant zowel in als uit fase, je zou hiermee een extra tweeter kunnen uitsparen, juist van jou (jeroen)had ik een positieve bijdrage verwacht, maar zoals het hier altijd gaat......zijn de lontjes erg kort
Het is maar een ideetje, niet meer niet minder, kan je er wat mee....misschien voor een specifiek ontwerp, er zijn legio ontwerpen met een extra tweeter in de achterkant zowel in als uit fase, je zou hiermee een extra tweeter kunnen uitsparen, juist van jou (jeroen)had ik een positieve bijdrage verwacht, maar zoals het hier altijd gaat......zijn de lontjes erg kort
Re: AMT dipool of bipool
Nou ik ben meer benieuwd over waarom je een bipool zou willen die niet in fase loopt met een andere driver.
Jeroen z'n geduld voor dit soort gezever is inmiddels wel op ja, toch vind ik het altijd fijn als hij wat geduld weet te vinden en dingen toch uitlegt.
Jeroen z'n geduld voor dit soort gezever is inmiddels wel op ja, toch vind ik het altijd fijn als hij wat geduld weet te vinden en dingen toch uitlegt.
-
Bassie1956
- Ook commercieel actief
- Berichten: 75
- Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34
Re: AMT dipool of bipool
Waar staat dat het voor een dipool is, en of het nut heeft...daar gaat helemaal niet om
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: AMT dipool of bipool
In de eerste post?
Het gedrag van een AMT in fundamenteel een dipool.
Dus daar valt weinig over te discussiëren.
Dat Jeroen misschien wat ongenuanceerd was, ben ik overigens wel met je eens.
Overigens deed het cynische mij wel hard uit lachen.
Dit zijn wel soms wat lastige dingen tussen mensen die de materie inmiddels redelijk bekwaam zijn en tussen nieuwsgierigen.
Ik zweef er een beetje tussenin soms, er is namelijk niks mis om af en toe kritisch naar iets te kijken.
Het wordt alleen wel lastig als de fundamentele definities niet helemaal begrepen worden.
Op een gegeven moment wordt het dan wel lastig om daar nog geduld voor op te brengen voor dingen waarvan de werking vrij goed beschreven staat in allerlei literatuur.
It takes two to tango.
Dus dat is misschien ook een beetje een antwoord op de frustratie wanneer je direct met bepaald soort reactie komt.
Ik snap best dat misschien dat niet de intentie is, maar er kan soms een verschil zijn met perceptie.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: AMT dipool of bipool
Aan onterechte steun uitspreken valt geen eer te behalen.
@Bassie1956: wanneer iemand je erop wijst dat je volgens hem een probleem zoekt dat er niet is, en dat aanvult met informatie waar je iets aan kan hebben, is dat hulpvaardig te noemen. Het is niet zo vreemd dat hij zegt weg te zijn, als zijn onbegrip negatief wordt ervaren. En als hij daar "ongenuanceerd" doei aan toevoegt, zegt dat slechts dat het hem raakte. Wie dit graag veroordeelt of wederom als negatief neerzet, of graag het forum aanrekent, mag zich wel eens serieus achter de oren krabben om zich af te vragen of het negatieve niet in de eigen interpretatie schuilt.
Hoe dan ook: vanaf hier graag niet meer over personen en lontjes, maar over het onderwerp zelf. OK?
@Bassie1956: wanneer iemand je erop wijst dat je volgens hem een probleem zoekt dat er niet is, en dat aanvult met informatie waar je iets aan kan hebben, is dat hulpvaardig te noemen. Het is niet zo vreemd dat hij zegt weg te zijn, als zijn onbegrip negatief wordt ervaren. En als hij daar "ongenuanceerd" doei aan toevoegt, zegt dat slechts dat het hem raakte. Wie dit graag veroordeelt of wederom als negatief neerzet, of graag het forum aanrekent, mag zich wel eens serieus achter de oren krabben om zich af te vragen of het negatieve niet in de eigen interpretatie schuilt.
Hoe dan ook: vanaf hier graag niet meer over personen en lontjes, maar over het onderwerp zelf. OK?
-
Bassie1956
- Ook commercieel actief
- Berichten: 75
- Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34
Re: AMT dipool of bipool
Helemaal mee eens, reageren op het onderwerp, dat was oorspronkelijk ook de insteek, helaas loopt het dan toch uit de hand.
laat mijn vraag m.b.t. de harmonica bipool maar zitten, die is blijkbaar niet interessant genoeg om daar op door te gaan
In ieder geval wil ik iedereen met inhoudelijke bijdrage bedanken
laat mijn vraag m.b.t. de harmonica bipool maar zitten, die is blijkbaar niet interessant genoeg om daar op door te gaan
In ieder geval wil ik iedereen met inhoudelijke bijdrage bedanken
Re: AMT dipool of bipool
Hat staat je natuurlijk altijd vrij om je idee uit te werken en het in praktijk te brengen.
Wie weet heb je het ei van Columbus te pakken.
Wie weet heb je het ei van Columbus te pakken.
