Even voorstellen

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Even voorstellen

Bericht door Tomenkobus »

Hallo ik ben Tom. Mijn hond heet Kobus en ligt onder mijn tafel. Vandaar de naam Tomenkobus. Kon zo snel niet iets anders bedenken. :lol:

Ik ben nieuw in de hobby. Ik was van plan om de Overnight Sensations speakers te bouwen van Paul Carmody. Ik heb nog nooit eerde speakers gebouwd en dit leek mij een goede start. Niet te moeilijk, maar blijkbaar een goed geluid. Maar.. Ik heb geen versterker. Dus dan ook maar een zelfbouw versterker. Ik had de volgende versterker in gedachte: https://www.circuitbasics.com/design-hi ... er-lm3886/
Een goede uitleg en ik had het idee, dit kan ik wel. Maar de lm3886 is niet meer leverbaar. En ik zie dat ook hier op het forum gebruik wordt gemaakt van de lm3886 in de Composiet versterker MK1-V2. Ook hier zullen mensen tegen de leverbaarheid van de lm3886 aanlopen. Dus, wat dan?
Is er een vergelijkbare versterker te maken die niet gebruik maakt van de lm3886?

Ik ga zeker een topic starten als ik een versterker ga bouwen en misschien vinden jullie het wel leuk om ook een bouwverslag van de Overnight Sensations te krijgen.

Groeten, Tom (en Kobus)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Even voorstellen

Bericht door dre »

Welkom Tom! :goedzo:

Mooie plannen in ieder geval!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Even voorstellen

Bericht door ray5150 »

Welkom Tom.

De LM3886 is nog steeds in productie bij Texas Instrument. daar staat ie nog als actieve productie op de site.
Inderdaad kan hij wat moeilijk verkrijgbaar zijn, da's nog een beetje de schuld van Corona en dergelijke.
Mouser verwacht in het najaar weer nieuwe voorraad binnen te krijgen.
https://nl.mouser.com/c/?q=LM3886TF
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Barry2001 »

Welkom Tom! De Overnight Sensation is een erg veel gebouwde speaker en geeft veel waar voor niet al teveel geld. Een werk collega heeft ‘m ook gebouwd, niks mis mee. Je hebt hier op het forum vast al wel gezocht, komt ‘ie ook nogal eens voorbij.
LM3886 CA gebruik ik zelf ook, zeker een aanrader. LM3886 zou je een oproepje voor kunnen doen, wellicht heeft iemand ze nog in een bakje liggen, en zoals m’n voorganger ook zegt komen ze wellicht straks weer op voorraad. Gaat na Corona weer de goede kant op met verkrijgbaarheid standaard componenten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Even voorstellen

Bericht door Pjotr »

Welkom Tom. Ze staan nu af en toe weer op voorraad bij TI zelf. Je moet er wel snel bij zijn, zijn ook zo weer weg! Dus ik verwacht dat het wel weer snel op gang komt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Henkjan »

welkom Tom!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Even voorstellen

Bericht door Shadow »

Welkom!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door pappaleo »

Welkom, Tom
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Even voorstellen

Bericht door Tomenkobus »

Bedankt voor het hartelijke welkom. Ik zal binnenkort een eigen topic maken. Misschien dat iemand nog 2 LM3886 heeft liggen? Ik heb al een account bij Texas Instruments, ik zal de site daar in de gaten houden.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Even voorstellen

Bericht door Tomenkobus »

Knuisje heeft mij 2 LM3886T aangeboden over te nemen. Daar ben erg blij mee O:) . Omdat hier zoveel kennis over de Composiet versterker MK1-V2 (Logisch :lol: ), lijkt het mij ook verstandig om deze te gaan bouwen. De volgende vraag is dus vanzelfsprekend.... Hoe kom ik aan de benodigde printen?

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Even voorstellen

Bericht door dre »

Er liggen er vast nog genoeg op de plank. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Even voorstellen

Bericht door Pjotr »

Dat valt tegen André, maar 2 liggen er nog wel O:) Stuur mij dan even een PB Tom. Knuisje heeft er recentelijk ook nog wat besteld voor een winterproject. Wellicht kunnen jullie samen doen om de overige componenten bij Mouser te bestellen? Knuisje was destijds mede initiator van het CA projectje.

De CA gebruikt weliswaar ook de LM3886 chip maar is kwalitatief toch echt wel van een hele andere orde dan de (Chinese?) standaard bouwsels er mee. Is ook wel meer werk en wat begrotelijker maar dat is het uiteindelijk dubbel en dwars waard.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Even voorstellen

Bericht door Tomenkobus »

Pjotr, ik heb je al een PB gestuurd. Net voordat ik bovenstaande las :roll:
Gebruikersavatar
Marcel27
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 27 aug 2023, 13:04
Locatie: Twente

Re: Even voorstellen

Bericht door Marcel27 »

Welkom Tom.
Plaats reactie