Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
Moderator: Beheerdersteam
Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
Ik ben op zoek naar een hifi / high end klinkende PA tweeter voor in een nieuw project.
Ik heb 4 12inch subs (fEarful sub van Greenboy).
Daarbij wil ik een smalle column topkast bouwen met 4 8 inch mid/bass units van dayton audio (mb820-8), welke een rendement hebben van 94db per stuk.
Deze hebben een redelijk vlakke weergave tot 3/4kHz.
Ik wil de tweeter op ong 1.5kHz crossen (actief, biamp)
De tweeter moet 90x60 CD afstralen
Hij moet mooi vlak weergeven, zonder kleuring
Rendement > 100db
Max breedte 25cm
Hoog moet sprankelend en natuurlijk klinken.
Budget tussen de 100 en 200 euro per kant
Kan iemand op basis van eigen ervaring een aanbeveling doen voor een driver en hoorn of waveguide?
Alle tips welkom!
Ps, de woofer keuze staat nog niet vast, dus als er daar ook nog tips voor zijn....
Ik heb 4 12inch subs (fEarful sub van Greenboy).
Daarbij wil ik een smalle column topkast bouwen met 4 8 inch mid/bass units van dayton audio (mb820-8), welke een rendement hebben van 94db per stuk.
Deze hebben een redelijk vlakke weergave tot 3/4kHz.
Ik wil de tweeter op ong 1.5kHz crossen (actief, biamp)
De tweeter moet 90x60 CD afstralen
Hij moet mooi vlak weergeven, zonder kleuring
Rendement > 100db
Max breedte 25cm
Hoog moet sprankelend en natuurlijk klinken.
Budget tussen de 100 en 200 euro per kant
Kan iemand op basis van eigen ervaring een aanbeveling doen voor een driver en hoorn of waveguide?
Alle tips welkom!
Ps, de woofer keuze staat nog niet vast, dus als er daar ook nog tips voor zijn....
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
Laatst gewijzigd door Shadow op zo 27 aug 2023, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
https://www.humblehomemadehifi.com/Mezzo-Calpamos.html
Fantastische combo die drivers met CD hoorn...
Fantastische combo die drivers met CD hoorn...
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
Zekers: ik zit in een bandje met 3 geluidstechnici
Dus idealiter 90x60 afstraling van de tops en rendement rond de 102db/m is gewenst.
Ik had de RCF NX24A gezien en ziets lijkt me top.
Die gebruiken 4 x 6" woofers en een 3" CD. Cross over op 800hz
Alleen zijn die buiten budget. Dus zelfbouw poging!
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
Ik dacht dat Aad zijn vraag op mijn suggestie sloeg, maar jouw verhaal is ook goed om te horen!
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
Hoe belangrijk vind je de 60 graden verticale spreiding? Als je vier 8" woofers boven elkaar zet en filtert op 1,5 kHz, haal je dat namelijk niet.
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
Die is niet heel kritisch. Mag ook minder zijn. Maar als ik bijv 6 inch woofers gebruik, en dan cross op 800 Hz, haal ik t dan wel?
Laatst gewijzigd door jeroen_dh op di 29 aug 2023, 9:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
http://www.troelsgravesen.dk/midrange-drivers.htm
Ik zou in dit geval de 8NMB420 kiezen van 18 sound, d'appolito opstelling met de hoorn en failtal driver die ik eerder noemde moet wel wat moois opleveren mits goed afgestemd.
Ik zou in dit geval de 8NMB420 kiezen van 18 sound, d'appolito opstelling met de hoorn en failtal driver die ik eerder noemde moet wel wat moois opleveren mits goed afgestemd.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
Mooie ideeën, ik zie alleen niet hoe dat in een budget van 100-200 euro per kant past?
Is dat budget incl filters/versterkers?
Is dat budget incl filters/versterkers?
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
volgens mij was het budget voor de tweeters? (de Faital die ik opgaf is per 2 stuks trouwens 130 euro per stuk bij TLHP, dan nog 3 tientjes voor de hoorn en dan zit je nog binnen de 200)
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
Nee, het budget was rond de 200 euro per kant voor de hoog drivers
Ik heb niet de illusie dat ik voor 200 per kant een hele PA speaker bouw die goed klinkt hahaha
Ik heb niet de illusie dat ik voor 200 per kant een hele PA speaker bouw die goed klinkt hahaha
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
deze combi ziet er wel tof uit, maar het rendement is wel vrij laag. Ik zoek echt wel iets met rond de 100db rendement, anders moet ik weer met enorme amps lopen slepen
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
Gevoeligheid van 109dB/W ?
Ik ken geen enkele compressie driver die minder doet dan 100dB/W
Mijn keuze zou FaitalPRO STH100 hoorn zijn. Die doet niet precies 90x40, maar is iig wel (meer) constant directivity.
Of anders de 18 Sound XT120.
Kies vervolgens een leuke compressie driver die past op de hoorn en tot aan het budget.
Tweeters met zulke SPL's; niet aan beginnen.
edit: 18 sound HD1040 of HD1050 zijn wel erg fraai bijvoorbeeld.
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
Ja, ik had het over de combinatie van de2 drivers zoals op de genoemde url https://www.humblehomemadehifi.com/Mezzo-Calpamos.html
die heeft 91db gevoeligheid. Maar inderdaad die hoog driver is mooi. Hoe zou die vergelijken met bijvoorbeeld de ND640 van RCF? Die kun je vanaf 800Hz inzetten. Gaat wel wat minder ver door in het hoog.
die heeft 91db gevoeligheid. Maar inderdaad die hoog driver is mooi. Hoe zou die vergelijken met bijvoorbeeld de ND640 van RCF? Die kun je vanaf 800Hz inzetten. Gaat wel wat minder ver door in het hoog.
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
Ik bedoelde alleen de hoog driver idd, die is voldoende qua rendement. Met een mid die makkelijk tot 1500Hz kan, waarom dan al zo laag aankoppelen met een 1" driver...jeroen_dh schreef: ↑di 29 aug 2023, 15:41Ja, ik had het over de combinatie van de2 drivers zoals op de genoemde url https://www.humblehomemadehifi.com/Mezzo-Calpamos.html
die heeft 91db gevoeligheid. Maar inderdaad die hoog driver is mooi. Hoe zou die vergelijken met bijvoorbeeld de ND640 van RCF? Die kun je vanaf 800Hz inzetten. Gaat wel wat minder ver door in het hoog.
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
onder andere vanwege deze opmerking. Het is volgens mij zo dat de je met 8" woofers bij een golflengte kleiner dan driver diameter de speaker gaat beamen tot een nauwer patroon. On axis klinkt het dan mooi, maar Dan krijg je off-axis snelle terugval van de andere frequenties en dus geen mooi spreidingspatroon van de speaker.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ula.23816/
Dan moet je lager de hoog driver inzetten om dat te voorkomen en een homogene afval van het spectrum te krijgen, zoals de NLX24 ook doet.
Ook is mijn ervaring dat hoe lager je de tweeter inzet, deste mooier en coherenter de vocalen eruit komen
[edited] ik ben inmiddels ook wel zover dat ik ipv de 4 x8inches wil naar 4 x 6 inches, en dan liefst een 3inch hoog driver.
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
Wat meer leesvoer over de HF108(R).
Op het welbekende Engelstalige forum is trouwens een thread van meer dan 80 pagina's over 'de beste CD'. Voor wat het waard is. Gezien je keuze voor een MTM-opstelling zou ik ook eerder een 90x40 hoorn pakken.
Op het welbekende Engelstalige forum is trouwens een thread van meer dan 80 pagina's over 'de beste CD'. Voor wat het waard is. Gezien je keuze voor een MTM-opstelling zou ik ook eerder een 90x40 hoorn pakken.
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
leuk, ik ga een avondje vrijmaken 
MtM (d'appolito bedoel je denk ik?) is niet het doel hoor. Ik dacht gewoon aan 4 woofers boven elkaar en daarboven een tweeter met hoorn
dus een 'ouderwetse' column luidspreker
MtM (d'appolito bedoel je denk ik?) is niet het doel hoor. Ik dacht gewoon aan 4 woofers boven elkaar en daarboven een tweeter met hoorn
dus een 'ouderwetse' column luidspreker
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
Ik dacht dat de woofers al gekozen/beschikbaar waren?
Ik zou anders ook voor andere woofers gaan, niet voor 6 inchers overigens voor zulke soort doeleinden.
Wil je het jezelf makkelijk maken, is een hele rij breedbanders ook altijd nog een oplossing.
Wat ik vooral een beetje mis, is wat meer context?
Hoe hard moet het, formaat publiek, omgeving etc etc.
Dat is namelijk nogal bepalend voor wat voor soort keuzes je gaat maken.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
Hoe die hoeken bepaald worden, is vaak nogal met een korrel zout.
Duizend maal liever horizontaal mooi strak, dan de juiste hoek verticaal, maar een flinke bult/dip in je directivity.
Maar goed, ook dit hangt nogal sterk af van de context.
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
Dit is de context.jeroen_dh schreef: ↑zo 27 aug 2023, 17:59Zekers: ik zit in een bandje met 3 geluidstechnicidus we streven naar t beste geluid voor onze groep, binnen de budget grenzen. Dus leek mij DIY de beste optie. Ik heb al veel ervaring met het bouwen van speakers, heb al 4 strak klinkende subs en gebruiken momenteel 2 Ecler Awak 208i speakers als tops. Daarin zitten 2 x 8" woofers en een 1" hoorn in en d'Appolito opstelling. Ze klinken best goed (ook al crossen ze op 4.5kHz!), maar hebben een wat te laag rendement van 96 db/m en we zoeken iets wat ons ook buiten en in lastiger zaaltjes goed kan uitversterken. We gebruiken de subs in end fire of cardiode opsltelling.
Dus idealiter 90x60 afstraling van de tops en rendement rond de 102db/m is gewenst.
Ik had de RCF NX24A gezien en ziets lijkt me top.
Die gebruiken 4 x 6" woofers en een 3" CD. Cross over op 800hz
Alleen zijn die buiten budget. Dus zelfbouw poging!
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
Je kan een hoorn inderdaad mooi aan laten sluiten op één 8" woofer, door de kantelfrequentie zorgvuldig te kiezen.jeroen_dh schreef: ↑di 29 aug 2023, 16:42onder andere vanwege deze opmerking. Het is volgens mij zo dat de je met 8" woofers bij een golflengte kleiner dan driver diameter de speaker gaat beamen tot een nauwer patroon. On axis klinkt het dan mooi, maar Dan krijg je off-axis snelle terugval van de andere frequenties en dus geen mooi spreidingspatroon van de speaker.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ula.23816/
Als je vier van die woofers boven elkaar zet, gaat dat nog steeds goed in het horizontale vlak. In het verticale vlak neemt de bundeling echter sterk toe. De vier woofers zijn samen 85 cm hoog en hebben, bij grove benadering, ook de bundeling van een 85 cm woofer. Die is aanzienlijk smaller dan 60 graden op 1,5 kHz. De kantelfrequentie verlagen kan, maar een tweeterhoorn die zijn richtwerking tot op deze lage frequentie behoudt, wordt weer erg groot.
Met één woofer in plaats van een rijtje, heb je dit probleem niet.
De verticale spreiding is meestal niet zo belangrijk als de horizontale, dus je kan ook kiezen om hier niet te veel aandacht aan te besteden.
Laatst gewijzigd door Chocomel op di 29 aug 2023, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
Dat is nog steeds nogal vaag?jeroen_dh schreef: ↑di 29 aug 2023, 18:41Dit is de context.jeroen_dh schreef: ↑zo 27 aug 2023, 17:59Zekers: ik zit in een bandje met 3 geluidstechnicidus we streven naar t beste geluid voor onze groep, binnen de budget grenzen. Dus leek mij DIY de beste optie. Ik heb al veel ervaring met het bouwen van speakers, heb al 4 strak klinkende subs en gebruiken momenteel 2 Ecler Awak 208i speakers als tops. Daarin zitten 2 x 8" woofers en een 1" hoorn in en d'Appolito opstelling. Ze klinken best goed (ook al crossen ze op 4.5kHz!), maar hebben een wat te laag rendement van 96 db/m en we zoeken iets wat ons ook buiten en in lastiger zaaltjes goed kan uitversterken. We gebruiken de subs in end fire of cardiode opsltelling.
Dus idealiter 90x60 afstraling van de tops en rendement rond de 102db/m is gewenst.
Ik had de RCF NX24A gezien en ziets lijkt me top.
Die gebruiken 4 x 6" woofers en een 3" CD. Cross over op 800hz
Alleen zijn die buiten budget. Dus zelfbouw poging!
Re: Compressie driver tweeter en hoorn keuze PA speaker
Wat wil je weten?
Het moet een speaker zijn die een 6 pers pop/rock band kan versterken, ook op lastigere plekken en buiten, tot een man of 200. Ik zoek dus een speaker die meer bundelt dan een point-source opstelling en aansluit bij mijn 4 subs.
Mijn huidige top speaker heeft een rendement van 96db/1m en heeft 2 x 8 inchers en 1 1inch tweeter vanaf 4.5khz, die komt net iets te kort (plm 5/6 db)
Het geluidsbeeld moet gebalanceerd zijn, niet schel, blikkerig of ongelijk.
Het moet een speaker zijn die een 6 pers pop/rock band kan versterken, ook op lastigere plekken en buiten, tot een man of 200. Ik zoek dus een speaker die meer bundelt dan een point-source opstelling en aansluit bij mijn 4 subs.
Mijn huidige top speaker heeft een rendement van 96db/1m en heeft 2 x 8 inchers en 1 1inch tweeter vanaf 4.5khz, die komt net iets te kort (plm 5/6 db)
Het geluidsbeeld moet gebalanceerd zijn, niet schel, blikkerig of ongelijk.
