Help, Hij doet het niet meer !! Sony TA-N900ES
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Help, Hij doet het niet meer !! Sony TA-N900ES
Nu ben ik degene die hulp nodig heeft, De Sony versterker werkt inmiddels niet meer, en ik kan niet vinden waarom.
Wat is er gebeurd?
Tijdens het verplaatsen van het toestel, welke deels gedemonteerd was, is connector CN203 los geraakt terwijl de versterker uit stond.
Met het inschakelen van de versterker viel op dat deze niet uit protectie kwam, ik zag een pluimpje witte rook uit de hoek komen waar connector CN203 normaal gesproken op de print zit, daardoor zag ik dus ook dat deze niet langer aangesloten was.
Het vreemde is dat ik na zorgvuldige visuele inspecties geen verbrand component zie, ook heb ik zoveel mogelijk componenten doorgemeten, maar ik ontdek zo geen afwijkingen.
Als ik nu de versterker inschakel, met uiteraard alle connectoren aangesloten, dan komt deze niet meer uit protectie.
Op de uitgangen van elke eindtrap meet ik 3 volt gelijkspanning, wat uiteraard niet goed is, ongeacht de stand van de keuze schakelaar.
Als ik een luidspreker met een condensator in serie aansluit (direct op de uitgang van elke trap, dus nog voor de speaker relais) dan hoor ik wel een ruis.
De voeding spanningen van +43 en - 43 volt op de eindtrappen zijn aanwezig.
Ik hoop echt dat iemand hier suggesties voor me heeft, want hier kom ik zelf zo even niet uit.
Het schema zit als bijlage bij deze post.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Wat is er gebeurd?
Tijdens het verplaatsen van het toestel, welke deels gedemonteerd was, is connector CN203 los geraakt terwijl de versterker uit stond.
Met het inschakelen van de versterker viel op dat deze niet uit protectie kwam, ik zag een pluimpje witte rook uit de hoek komen waar connector CN203 normaal gesproken op de print zit, daardoor zag ik dus ook dat deze niet langer aangesloten was.
Het vreemde is dat ik na zorgvuldige visuele inspecties geen verbrand component zie, ook heb ik zoveel mogelijk componenten doorgemeten, maar ik ontdek zo geen afwijkingen.
Als ik nu de versterker inschakel, met uiteraard alle connectoren aangesloten, dan komt deze niet meer uit protectie.
Op de uitgangen van elke eindtrap meet ik 3 volt gelijkspanning, wat uiteraard niet goed is, ongeacht de stand van de keuze schakelaar.
Als ik een luidspreker met een condensator in serie aansluit (direct op de uitgang van elke trap, dus nog voor de speaker relais) dan hoor ik wel een ruis.
De voeding spanningen van +43 en - 43 volt op de eindtrappen zijn aanwezig.
Ik hoop echt dat iemand hier suggesties voor me heeft, want hier kom ik zelf zo even niet uit.
Het schema zit als bijlage bij deze post.
Alvast bedankt voor het meedenken.
- Bijlagen
-
- sony_ta-n9000es_5_channel_power_amplifier.pdf
- (3.42 MiB) 67 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op wo 09 aug 2023, 17:52, 2 keer totaal gewijzigd.
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Re: Help, Hij doet het niet meer !! TA-E9000ES
Zo te zien is sluit CN203 een extra elco buffer op de B+ en B- aan. Zie ik dat goed?
Welk onderdeel is in rook opgegaan, kan je dat zien?
Nu is het even de vraag, komt de versterker niet uit protect omdat er een fout is (ik vermoed in de stuurtrap). Of is de protect schakeling zelf doorgebrand?
Beide kanalen 3V is wel gunstig want dan zijn de eindtorren nog heel waarschijnlijk, omdat het beide kanalen zijn zou ik het zoeken in een gedeelte dat beide kanalen bedient. (voeding stuurtrap?)
My 2 cents..
Welk onderdeel is in rook opgegaan, kan je dat zien?
Nu is het even de vraag, komt de versterker niet uit protect omdat er een fout is (ik vermoed in de stuurtrap). Of is de protect schakeling zelf doorgebrand?
Beide kanalen 3V is wel gunstig want dan zijn de eindtorren nog heel waarschijnlijk, omdat het beide kanalen zijn zou ik het zoeken in een gedeelte dat beide kanalen bedient. (voeding stuurtrap?)
My 2 cents..
Laatst gewijzigd door paulebappie op di 08 aug 2023, 9:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Re: Help, Hij doet het niet meer !! TA-E9000ES
R220 / R221 goeie tip. Die zitten precies over de 2 lijntjes en zijn fusable. Ik zou dan ook even de 2 diodes in serie met de weerstanden doormeten.
Laatst gewijzigd door paulebappie op di 08 aug 2023, 9:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Help, Hij doet het niet meer !! TA-E9000ES
Dit is helaas vreemd genoeg niet te zien.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Help, Hij doet het niet meer !! TA-E9000ES
Deze diodes zijn doorgemeten, en deze zijn goedpaulebappie schreef: ↑di 08 aug 2023, 9:33R220 / R221 goeie tip. Die zitten precies over de 2 lijntjes en zijn fusable. Ik zou dan ook even de 2 diodes in serie met de weerstanden doormeten.
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Re: Help, Hij doet het niet meer !! TA-E9000ES
Typvoutje denk ik want het zou + en - 54 moeten zijn.Olaf Markus schreef: ↑di 08 aug 2023, 8:43De voeding spanningen van +43 en - 43 volt op de eindtrappen zijn aanwezig.
Even hardop meedenken.
Moeilijk te lezen schema met al die connectoren.. Je doet meer reparaties dus ik kan wel de standaard zaken gaan opnoemen maar die heb je waarschijnlijk allemaal al uitgevoerd. (kloppen alle voedingen, is er een DC offset schakeling (zie hem niet zo snel), met een loep zoeken naar verbrand onderdeel, met de neus proberen dat onderdeel te vinden
Daarna schema volgen en spanningen meten.
De fout zit in alle 3 de trappen dus wat is er gezamenlijk in de versterker? (protection, voedingen, etc.)
Wat ik me ook afvraag, waarop koppelen ze 4 x 1000uF condensatoren via een connector aan de andere 2 van 1000 op het bord? Dat zou toch niet direct een storing moeten geven als die los is? Of doen ze dat om de spanning op de protection langer aan te houden bij het uitschakelen?
Ze zijn gekoppeld via diode en weerstand aan de hoofdvoeding dus misschien zorgt dat ook voor later inschakelen van de protection bij het inschakelen? Ik doe maar een gooi.
Ik ben benieuwd wat het nou is, keep us posted!
Paul
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Help, Hij doet het niet meer !! TA-E9000ES
Dat zou inderdaad 54 volt moeten zijn, dat is goed opgemerkt, ik meet echter 43 volt en heb verzuimd in het schema af te lezen of dit de juiste waarde is.
Dus daar ga ik morgen in ieder geval nog naar kijken.
Het schema is inderdaad lastig te lezen zo, dat is ook een lastig punt.
Helaas kan ik met een nauwkeurige visuele inspectie niet waarnemen welk onderdeel heeft staan te roken, ik zie vreemd genoeg geen onderdeel welke van kleur veranderd is of beschadigd is.
Ik ga morgen de voedingsspanning nakijken, als deze dus 11 volt te laag is dan is dat uiteraard niet goed, maar dat zou niet de 3 volt DC op de outputs verklaren.
Morgen maar weer even verder.+
Bedankt zover voor het meedenken allemaal!
Dus daar ga ik morgen in ieder geval nog naar kijken.
Het schema is inderdaad lastig te lezen zo, dat is ook een lastig punt.
Helaas kan ik met een nauwkeurige visuele inspectie niet waarnemen welk onderdeel heeft staan te roken, ik zie vreemd genoeg geen onderdeel welke van kleur veranderd is of beschadigd is.
Ik ga morgen de voedingsspanning nakijken, als deze dus 11 volt te laag is dan is dat uiteraard niet goed, maar dat zou niet de 3 volt DC op de outputs verklaren.
Morgen maar weer even verder.+
Bedankt zover voor het meedenken allemaal!
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Help, Hij doet het niet meer !! TA-E9000ES
Wanneer de "speaker impedance"schakelaar op de achterzijde op min 8 ohm wordt geschakeld, dan wordt er intern een andere tak van de voedingstrafo gekozen, in dat geval is de voedingsspanning 58 volt.
In het geval dat de schakelaar op min 4 ohm staat ingesteld dan is de voedingsspanning 43 volt.
Dus dat gedeelte is in ieder geval opgehelderd.
In het geval dat de schakelaar op min 4 ohm staat ingesteld dan is de voedingsspanning 43 volt.
Dus dat gedeelte is in ieder geval opgehelderd.
Re: Help, Hij doet het niet meer!! TA-E9000ES
Elke eindtrap? Dit suggereert een massafout. Misschien dat daar de "habemus Papam" vandaan kwam. Met 3 V moet-ie in protect zitten. CN203 doet inderdaad niks extra's behalve elcootjes parallel zetten aan elco's reeds op dat board. Typische post-production engineering kludge. Lelijk.Olaf Markus schreef: ↑di 08 aug 2023, 8:43Op de uitgangen van elke eindtrap meet ik 3 volt gelijkspanning
Tjerk
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Re: Help, Hij doet het niet meer !! TA-E9000ES
Massafout zou ook kunnen, is de schroef/bout tussen J101 en J102 goed aangedraaid?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Help, Hij doet het niet meer !! TA-E9000ES
Dit is binnen Sony een wedstrijdje ver plassen geweest wie de meeste relais en connectoren in een versterker kon proppen.....
Blijkbaar vonden ze dat op de voedingslijnen van de stuurtrappen nog meer buffercapaciteit nodig was dan de 1000u op de main pcb. Maar ze hadden geen ruimte meer dus hebben ze het maar op de psu print geplakt. Technisch gezien mag de handel niet de bietenbrug opgaan als deze niet zijn aangesloten.
Blijkbaar vonden ze dat op de voedingslijnen van de stuurtrappen nog meer buffercapaciteit nodig was dan de 1000u op de main pcb. Maar ze hadden geen ruimte meer dus hebben ze het maar op de psu print geplakt. Technisch gezien mag de handel niet de bietenbrug opgaan als deze niet zijn aangesloten.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Help, Hij doet het niet meer !! TA-E9000ES
Regenpak schreef: ↑wo 09 aug 2023, 8:52Elke eindtrap? Dit suggereert een massafout. Misschien dat daar de "habemus Papam" vandaan kwam. Met 3 V moet-ie in protect zitten. CN203 doet inderdaad niks extra's behalve elcootjes parallel zetten aan elco's reeds op dat board. Typische post-production engineering kludge. Lelijk.
Tjerk
Goedemorgen Tjerk, welkom op dit mooie forum.
Ik was je in het topic over de Sony TA-FA3ES Versterker al tegen gekomen.
Ik ga naar de massa van het toestel kijken en ik neem daar ook de aanwijzing van Paulebabbie mee.
De 3 volt staat inderdaad op alle kanalen. Ook ongeacht de stand van de keuze schakelaar.
Ik kom straks weer in de lucht.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Help, Hij doet het niet meer !! Sony TA-E9000ES
Tjerk, je bent mijn held vandaag!
Het is van essentieel belang dat het zwarte draadje op de foto met het chassis verbonden blijft. De versterker functioneert naar behoren!
Super bedankt allemaal voor het meedenken en ikzelf ben er ook weer wijzer van geworden.
Het recappen heeft al plaats gevonden, dus nu is het een kwestie van in elkaar zetten, terugbrengen naar de eigenaar en nooit meer zien!
Ik ben blij
Het is van essentieel belang dat het zwarte draadje op de foto met het chassis verbonden blijft. De versterker functioneert naar behoren!
Super bedankt allemaal voor het meedenken en ikzelf ben er ook weer wijzer van geworden.
Het recappen heeft al plaats gevonden, dus nu is het een kwestie van in elkaar zetten, terugbrengen naar de eigenaar en nooit meer zien!
Ik ben blij
Re: Help, Hij doet het niet meer !! Sony TA-E9000ES
Kijk aan, goed bezig, met dank aan Tjerk.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Help, Hij doet het niet meer !! Sony TA-E9000ES
Maar dan hebben we wel nog het fenomeen van het rookwolkje.......
Re: Help, Hij doet het niet meer !! Sony TA-E9000ES
Gelukkig was het witte rook, dus situatie veilig… 
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Help, Hij doet het niet meer !! Sony TA-E9000ES
Dat blijft een vreemde inderdaad, maar zoals ik al aangaf zie ik geen enkel verkleurd component en ook met alles op component niveau doormeten ben ik geen afwijkingen tegen gekomen, dus ik kan daar helaas verder niets mee, ook al zou ik zelf ook heel graag willen weten wat dat is geweest,
Re: Help, Hij doet het niet meer !! Sony TA-E9000ES
Jaren geleden had ik een dikke rookpluim uit mijn Lindemann versterker door een aansluit fout. Jaren later pas laten repareren (door Jos / Jossie van HT forum in Delft, ook echte vakman), het bleek een miniscule condensator te zijn, je zou niet verwachten dat zo’n klein ding zoveel rook kan geven. Maar de component was daarna wel compleet van de print verdwenen. Dat jij helemaal niks ziet is wel apart.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Help, Hij doet het niet meer !! Sony TA-E9000ES
Ik zie inderdaad helemaal niets. Ook niet qua smd componentjes. En ik heb uitgebreid en met veel licht elk component van dichtbij bekeken, juist vanuit de overtuiging dat er iets te zien zou moeten wezen. Alles ziet er totaal normaal uit.
Verder is het wel zo dat ikzelf iemand ben die heel netjes soldeert. Als een toestel door mij onderhanden is genomen dan zie je niet terug dat ik er in bezig ben geweest.
Dit toestel echter is bij een andere monteur of reparatie bedrijf geweest voordat hij bij mij kwam, daar heb ik het al over gehad. En er is heel veel in gesoldeerd, op een lelijke wijze en op een te hoge temperatuur, dus er zijn ook diverse baantjes losgekomen en door gesoldeerd.
Dat is voor mij in de toekomst een punt van aandacht, als ik nog eens een toestel voor revisie of reparatie aanpak dan controleer ik eerst of er in "geprutst" is zodat ik dat bij de eigenaar kan aangeven.
Als ik hier niet voor waak dan loop ik de kans om met andermans ellende te blijven zitten.
Ik doe dit werk sinds mijn 15e, ik ben nu 51 (jank) en ik wil gewoon fabriekswerk af kunnen leveren.
Dat is ook de reden dat ik een toestel volledig reinig. Ook hierdoor zie je veel beter op component niveau of er een component verkleurd is of verbrand is.
Verder is het wel zo dat ikzelf iemand ben die heel netjes soldeert. Als een toestel door mij onderhanden is genomen dan zie je niet terug dat ik er in bezig ben geweest.
Dit toestel echter is bij een andere monteur of reparatie bedrijf geweest voordat hij bij mij kwam, daar heb ik het al over gehad. En er is heel veel in gesoldeerd, op een lelijke wijze en op een te hoge temperatuur, dus er zijn ook diverse baantjes losgekomen en door gesoldeerd.
Dat is voor mij in de toekomst een punt van aandacht, als ik nog eens een toestel voor revisie of reparatie aanpak dan controleer ik eerst of er in "geprutst" is zodat ik dat bij de eigenaar kan aangeven.
Als ik hier niet voor waak dan loop ik de kans om met andermans ellende te blijven zitten.
Ik doe dit werk sinds mijn 15e, ik ben nu 51 (jank) en ik wil gewoon fabriekswerk af kunnen leveren.
Dat is ook de reden dat ik een toestel volledig reinig. Ook hierdoor zie je veel beter op component niveau of er een component verkleurd is of verbrand is.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Help, Hij doet het niet meer !! Sony TA-E9000ES
51 is het nieuwe 31 hoor, geen reden om te janken… en fijn dat er een regenjas is waar je wat aan hebt!
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Help, Hij doet het niet meer !! Sony TA-E9000ES
Dat probeer ik leuke jongens van 31 ook wijs te maken, tot nog toe is dat geen succes 
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Help, Hij doet het niet meer !! Sony TA-E9000ES
Haha. Ik denk dat mijn reden tot janken toch wel terecht is zo. 
