Sony TA-FA3ES Versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Het verbaasd mij wel een beetje dat er juist enkele kleine condensatoren niet goed meer waren. dat zijn styroflex / polystereen of hoe ze ook heten.
Ik had begrepen dat deze juist over de langere termijn heel stabiel waren ?
Ik had begrepen dat deze juist over de langere termijn heel stabiel waren ?
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Netjes hoor!
Die stijgtijd op die scoopplaatjes zien er ook weer ordentelijk uit! Bij de eerste plaatjes was duidelijk ook behoorlijke slew limiting te zien. Dat verklaarde m.i. ook die rare golfvorm van de oscillatie, daar liepen duidelijk zaken vast. Nog gekeken naar het clip gedrag? Spreekt meestal ook boekdelen. Of doe maar niet, bij Sony heb je kans dat ie dan weer stuk gaat
@Ray
Styroflex is wel erg verliesdarm maar ook erg vochtgevoelig en daarnaast kan het geen al hoge temperaturen hebben
Die stijgtijd op die scoopplaatjes zien er ook weer ordentelijk uit! Bij de eerste plaatjes was duidelijk ook behoorlijke slew limiting te zien. Dat verklaarde m.i. ook die rare golfvorm van de oscillatie, daar liepen duidelijk zaken vast. Nog gekeken naar het clip gedrag? Spreekt meestal ook boekdelen. Of doe maar niet, bij Sony heb je kans dat ie dan weer stuk gaat
@Ray
Styroflex is wel erg verliesdarm maar ook erg vochtgevoelig en daarnaast kan het geen al hoge temperaturen hebben
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ze waren verlopen maar niet dramatisch. Styroflex staat wel degelijk bekend als stabiel maar inderdaad kunnen ze niet tegen hitte. Voorzichtig solderen dus. Misschien lag het daar aan.
Clippinggedrag heb ik niet getest. Mag de eigenaar doen
Tjerk
Clippinggedrag heb ik niet getest. Mag de eigenaar doen
Tjerk
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Dat ze niet tegen warmte kunnen was ik niet van op de hoogte. en in een versterker is het natuurlijk niet echt een koele omgeving.
Ik denk dat ik maar eens wat componenten ga verzamelen om mettertijd een recap uit te voeren.
Het apparaat is natuurlijk ruim 25 jaar oud en word er niet jonger op. zou dan ook de overgebleven styroflexjes preventief kunnen vervangen.
Clipgedrag. weet niet of ik dat wel eens gemeten heb. volgens mij niet.
Hoe moet ik dat zien, dummyload eraan, voltmeter en scope op de uitgang en met een sinus insturen ?
Ik denk dat ik maar eens wat componenten ga verzamelen om mettertijd een recap uit te voeren.
Het apparaat is natuurlijk ruim 25 jaar oud en word er niet jonger op. zou dan ook de overgebleven styroflexjes preventief kunnen vervangen.
Clipgedrag. weet niet of ik dat wel eens gemeten heb. volgens mij niet.
Hoe moet ik dat zien, dummyload eraan, voltmeter en scope op de uitgang en met een sinus insturen ?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ik kan je in ieder geval mee geven dat in de TA-E9000ES welke ik tracht te repareren de meeste elco's tussen de 60 en 75% van de originele capaciteit zaten, een aantal echter hadden nog maar 25% van de originele capaciteit, er zaten er zelfs een aantal tussen die helemaal geen capaciteit meer hadden, dus in het geval van deze genoemde versterker was het wel zeer aan te raden, maar ook in mijn lange geschiedenis van repareren en recappen heb ik wel de ervaring dat na 15 jaar de elco's toch wel in hun staat beginnen af te nemen. zeker warmte is hier een grote factor in.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
I.d.d. met een dummy load en dan op de scoop kijken waar hij gaat vast lopen met een sinus. Dat kun je het best met sinus burst meten met een duty cycle van hooguit 10% Dus 10 perioden van 1 kHz aan en 90 perioden uit. Zeker bij een Sony! Maar geldt wel in het algemeen voor consumer versterkers. Dat gaat dus niet met een gewone toongenerator! Met een continue sinus zijn de meeste versterkers snel oververhit! Dus als ie weer lekker speelt, lekker laten. Als een versterker niet helemaal lekker meer is (of slecht ontworpen) dan komt ie uit zijn clippen vaak met oscillaties of een flinke vertraging terwijl ie verder normaal wel goed speelt.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ik zou er een setje speakers aanhangen en lekker gaan luisteren, lijkt me een mooie versterker hoor!
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Dat is de verstandigste tekst die ik Walter in jaren heb zien schrijven. hij kan het dus wel ! 
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Zal dus lastig worden, heb wel enkele toongenerators staan, maar die kunnen alleen continu signalen uitspugen. niet met een instelbare duty cycle.Pjotr schreef: ↑wo 09 aug 2023, 11:35I.d.d. met een dummy load en dan op de scoop kijken waar hij gaat vast lopen met een sinus. Dat kun je het best met sinus burst meten met een duty cycle van hooguit 10% Dus 10 perioden van 1 kHz aan en 90 perioden uit. Zeker bij een Sony! Maar geldt wel in het algemeen voor consumer versterkers. Dat gaat dus niet met een gewone toongenerator! Met een continue sinus zijn de meeste versterkers snel oververhit! Dus als ie weer lekker speelt, lekker laten. Als een versterker niet helemaal lekker meer is (of slecht ontworpen) dan komt ie uit zijn clippen vaak met oscillaties of een flinke vertraging terwijl ie verder normaal wel goed speelt.
Misschien volgend jaar maar eens wat bij Eleshop uitzoeken.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Fun fact: dat is niet zo. De maximale dissipatie in een eindtrap treedt op bij een sinus van iets van 2/3 van de voedingsspanning. Bij een clippende versterker is de spanning over de eindtorren bijna nul en de dissipatie dus ook. Bij die 2/3 is dat niet zo en is de dissipatie navenant hoger. Over de gehele sinus gezien dan. Je kan het uitrekenen met integralen maar dat is mij nooit gelukt. Met een spreadsheet kon ik het benaderen.
Bij clipping zit je meer je voedingselco's te testen dan je koelblok.
Edit: online vond ik dit plaatje: en dit is dat spreadsheet: Tjerk
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ja klopt wel. Maar meestal gebruik je een huiskamerversterker niet als overdrive gitaarversterker (zouden de meesten ook niet lang overleven) en om e.e.a te checken hoeft ie maar net aan te clippen. Dat is dan ook gelijk een mooie maat om het geleverde vermogen te bepalen. Dissipatie in de eindtorren is dan alleen in de toppen er vrijwel niet. Op de flanken gaat dat niet meer op. De resterende gemiddelde dissipatie is meestal ruim voldoende om oververhit te raken. Thermisch is een consumer versterker ontworpen op meestal niet meer dan gemiddeld 1/10 - 1/4 van het maximum vermogen. Het is i.i.g. niet iets om zonder risico te proberen.
E.e.a. kun je wel heel mooi simuleren met PSpice
E.e.a. kun je wel heel mooi simuleren met PSpice
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ach, het is natuurlijk heel simpel. Als de boel te heet wordt moet je stoppen.
Of LTSpice. Goeie tip wel. Zal het voor de gein eens doen. Als ik uitgemod ben met mijn Tehringer UMC202HD. Daar zitten veel teveel Crapxon/Jamicrap elco's in. Wima!
Tjerk
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Omdat dit toch wel erg illustratief is voor een gemiddelde versterker, dit voor het eten even snel in Excel geklust. Hierbij is van een ideale klasse-B versterker uitgegaan die 100W in 8 ohm levert. Verliezen van de voeding en bias zijn niet meegenomen dus! Je ziet hier het gemiddeld vermogen. P_out = aan de speaker geleverd vermogen. P_Amp = in de versterker gedissipeerd vermogen.Regenpak schreef: ↑wo 09 aug 2023, 13:08Fun fact: dat is niet zo. De maximale dissipatie in een eindtrap treedt op bij een sinus van iets van 2/3 van de voedingsspanning. Bij een clippende versterker is de spanning over de eindtorren bijna nul en de dissipatie dus ook. Bij die 2/3 is dat niet zo en is de dissipatie navenant hoger. Over de gehele sinus gezien dan. Je kan het uitrekenen met integralen maar dat is mij nooit gelukt. Met een spreadsheet kon ik het benaderen.
Bij clipping zit je meer je voedingselco's te testen dan je koelblok.![]()
Edit: online vond ik dit plaatje:
a12_sine-power.gif
en dit is dat spreadsheet:
torture_test.zip
Tjerk
Je ziet dus dat over een groot gedeelte van de uitsturing de dissipatie in de versterker een stuk groter is dan het vermogen dat hij aan de speaker levert! Totale opgenomen vermogen is de som van beide maar heb ik vanwege duidelijkheid niet geplot. Aangezien bij normaal muziek luisteren de meeste klasse-A/B versterkers nauwelijks warm worden kun je wel concluderen dat het gemiddeld geleverde vermogen bij normaal luisteren vrij laag is.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Grappig! Laat mooi zien dat al heel snel het gedissipeerde vermogen oploopt terwijl er nog maar weinig vermogen wordt geleverd aan de belasting. Maar omdat inderdaad bij huiskamerniveau het vermogen doorgaans onder de 1 W zit is de dissipatie ook laag en blijft de versterker koel (mits de ruststroom niet excessief is).
Tjerk
Kan je die sheet effe zippen en hier plaatsen? Baie dankie!
Tjerk
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Hier een idioot met te veel geld en geen kennis van zaken een AP koopt en versterkers gaat testen:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.46971/
Je gaat toch niet twee kanalen tegelijkertijd met 20 sweeps met verschillende frequenties achter elkaar tot boven de 10% vervorming uitsturen (4 ohm)? Dit is trouwens niet de eerste amp die hij de lucht in laat gaan....
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.46971/
Je gaat toch niet twee kanalen tegelijkertijd met 20 sweeps met verschillende frequenties achter elkaar tot boven de 10% vervorming uitsturen (4 ohm)? Dit is trouwens niet de eerste amp die hij de lucht in laat gaan....
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Een versterker moet heel blijven met een torture test of in protect gaan. Als-ie stukgaat is-ie niet goed ontworpen. Of meneer peperdure AP nou weet waar de klepel hangt of niet. Wel een beetje offtopic...
Tjerk
Tjerk
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Vermoedelijk was die smps al niet lekker. Maar wat die man doet slaat gewoon nergens op. Schrijft test script waarbij hij zonder te kijken bijna 20 sweeps van 20 Hz tot 20 kHz er door jakkert op beide kanalen tegelijkertijd bij een 4 ohm belasting. En dat in zware clip. Zo krijg je zelfs een zware PA versterker aan gort. Zijn reden: anders kost me teveel tijd... Een Sony was bij sweep nummer 3 al overleden geweest, een gemiddelde consumer amp heeft geen of nauwelijks beveiligen.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Audio amps zijn geen shaker table versterkers. En een consumer versterker al helemaal niet. Het heeft geen enkel nut om een consumer versterker te dimensioneren op continue vol sinusvermogen. Ik heb dat wel gedaan met de LM3886 CA versterkers omdat de vervorming en ruis erg laag ligt en het meten daarvan een langdurig proces is. De R_th van die chip is vrij krap en anders schiet ie te snel in de beveiliging om dat te kunnen meten. Maar de vele nabouwers schroeven de chip gewoon tegen de zijkant van de kast en wordt dat nauwelijks warm.
- Bijlagen
-
- Versterker_Dissipatie.zip
- (21.28 KiB) 41 keer gedownload
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Hypex is geen gemiddelde consumer amp. Uit de thread begreep ik dat ook de Groningers vonden dat-ie heel had moeten blijven. Maar wat heeft dit met onze Sony te maken? Die is helemaal niet ge-torture-test. Had eigenlijk wel gemoeten maar misschien dat Ray dat zelf nog doet.
Tjerk
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Die is veel te blij dat ie het weer doet!
En dat wil ie denk ik wel even zo houden.
Mijn suggestie van de clip performance was louter ter check-up. Het zegt vaak iets over de deugdelijkheid van het ontwerp.
Mijn suggestie van de clip performance was louter ter check-up. Het zegt vaak iets over de deugdelijkheid van het ontwerp.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
De vraag van Ray was hoe je dat test. Mijn aangehaalde link is de manier waarop het niet moet. Dat is als een blind paard door een stal rennen.
En het testen van gerepareerd kanaal op het opgeven vermogen is geen torture test. Toonfiets, dummyload, scoop en een DMM en je weet dat binnen 30 seconden.
En het testen van gerepareerd kanaal op het opgeven vermogen is geen torture test. Toonfiets, dummyload, scoop en een DMM en je weet dat binnen 30 seconden.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Dat is ook zo. In Ray's geval heb ik me geconcentreerd op de blokgolfrespons. Die was niet goed en dat heb ik gefixt. De uiteindelijke oorzaak van de oscillatie had daar eigenlijk niks mee te maken. Maar hoe dan ook was dit een lastige fout. Voor mijn doen was ik er erg snel uit
Tjerk
